ny pa sidan o ny LCHF
Hej!! Jag hittade den har sajten igar! och tankte borja med LCHF diet imorgon! Undrar bara om nagon av er orkar skriva ner EXAKT vad ni ater under typ 2 dagar!? Jag har forstatt mer eller mindre-vad jag ska ata. Men lite osaker pa tex HUR mycket majonas till kottet…2 matskedar,eller mer? Ska jag ha smor i varje kaffe jag dricker?Ar det battre? Vore jattesnallt om nagon kunde ge mig lite vagledning sa har i borjan…:)) Eller om det kanske finns ngn bra sida jag kan ga in pa o fa meny forslag?! Bor i Spanien och har har ingen hort talas om LCHF,sa jag kan inte kopa nan bok… TACK sa mycket pa forhand..
Hej camita och välkommen hit!
Kul med en till "spanjorska"… Vår medlem [navarro](javascript:void top.ShowProfile('navarro') "javascript:void top.ShowProfile('navarro')") bor också där…
Det är jättesvårt att skriva EXAKT vad man äter och Du blir inte så mycket klokare av det eftersom alla äter olika och det inte finns några så precisa regler.
2msk majonnäs är helt ok och vill du äta mer är det helt ok.
Det viktiga är inte mängderna utan att du undviker kolhydrater och håller dig mätt. Blir du äcklad av mycket majjo tar du mindre och om du tycker det är gott tar du mer.
Du måste inte ha smör i kaffet, det är några av oss som börjat med det för att vi avstår från laktos i vispgrädde. Det är ok med fet vispgrädde för de flesta. Svart kaffe går bra, men det är bättre med grädde/smör än med mjölk eftersom mjölk innehåller mer laktos.
Menyförslag har vi inte så många, men massor av recept om du bläddrar ner i vänsterkanten ser du flera rubriker som innehåller recept. Du kan testa att använda ett program som heter CalCounter. Det är gratis och finns under http://www.Calcounter.se
Lycka till och fråga gärna mer
Numer pensionär i Nynäshamn
*Jag flyttade ditt inlägg till gruppen Medlemmar , vi brukar ha en första tråd där som presentation.*
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit!
Mina råd är antagligen lite för enkla för att du ska bli nöjd med dem, men men… :)
Den första månaden med lchf skulle man kunna äta så här för att slippa räkna och tänka så mycket:
Tag "normalportion" med kött/fisk/ägg etc. Fyll på med fett (dvs, smör, feta såser, majonnäs…) tills du är mätt. Inte proppad så du bara vill stupe i soffan. Inte sugen/hungrig så att du vill äta igen efter en timma (om det dock händer äter du igen när du blir hungrig!). Du ska bli behagligt nöjd. :) Sen väntar du med att äta tills du blir hungrig igen. Då äter du. Och så fortsätter du.
Vill du äta grönsaker äter du grönsaker som är låga på kolhydrater (se den här listan). Ät dem när du ätit ditt kött och fett, som "efterrätt", typ :)
När den första månaden har gått har du hunnit läsa så mycket här att du antagligen vet vad du skulle kunna ändra på… :)
Här finns en tråd som en annan "nybörjare" har startat ganska nyligen. Kanske kan du hitta svar på en del av dina frågor där?
TACK! vad snalla och hjalpsamma alla verkar vara har!! Jag tycker fortfarande att det verkar helt otroligt att man gar ner i vikt av att ata fett! Men nu nar jag last lite gamla inlagg sa forstar jag ju att det verkligen fungerar!!!
Jag ska titta pa "dina"sidor nu,Amiechan! sa hittar jag nog mer svar pa mina fragor! kommer inte ha nagra problem med att inte ata tex pasta o brod (ater nastan aldrig det anda) Men det finns ju kolhydrater i sa mkt annan mat som jag ALDRIG har tankt pa…!! Hmm..
Tack igen!! Kommer nog fraga mer imorgon!!
Go natt!

Hej och välkommen!
Jag äter ganska lite numera. Frukost har jag så gott som slopat om inte min nattamat hamnar i "normala" tider villsäga (jobbar 23-0730). Sen brukar jag äta ett mål till på kvällningen nån gång. Jag lagar faktiskt bara ett mål för det mesta och knaprar på det nästa gång också.
Mina mellanmål är borta om man inte räknar kaffet med en gräddskvätt förstås. Ibland har jag i en msk kokosfett i kaffet också. Dricker vatten emellan och mår bra.
Min filosofi med dieten har blivit mer och mer att försöka äta så RIKTIG mat jag kan. D.v.s. jag handlar bara rent kött, smör, grönsaker och fisk till exempel och undviker allt som blivit processat och säljs i paket eller burk. 90% av affären är ointressant numera.
Förslag på mat.. Nja för mig blir det oftast en köttbit stekt i pannan och stekskyn uppvispad med grädde. Mums. Lite sallader ibland och som godis lite hallon eller blåbär med grädde igen. Vill du elaborera är den här receptbloggen helt suverän.
Välkommen säger jag också. Du har fått många kloka råd redan så jag har inte något mer att tillägga. Lycka till!

Hej och valkommen, sager jag med! Heter Margareta och bor Spanien sedan 20 ar, men ar pa vag att flytta tillbaka till Varmland, eftersom jag blivit sa bra av astma (det ar darfor jag bor har) och kan ta itu med hemlangtan osv. Tank att kunna ata alla goda tapas och bara lata bli brod, kopa jattegott flaskkott och ata det hur fett som helst. Jag ater stekt bacon och 1 agg + l aggula pa morgonen, flaskfars stekt i mycket smor pa lunchen och till kvallen ofta ett kokt agg + avrunnen tonfisk + mycket smalt smor + dill + citronsaft. 3 -4 koppar kaffe med en stor klick smor och gradde. Ar aldrig hungrig och mar som sagt bra. Min passion ar chorizo, som varit nastan forbjudet for mig forr och nu kan ata hur som helst. Forr at jag grillade laxskivor, men eftersom jag nufortiden inte klarar av fisklukten (LCHF har gjort att man blir kansligare for allt) nojer jag mig med tonfisk.
välkommen säger jag med.. =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hej och välkommen! :D
hej! och tack for alla tips och valkomst halsningar!!! kanner att jag kommer fa stod och hjalp fran alla har!! Jattebra!
tack igen!!