FÖR LITE OMEGA 6 ?!?!?
Då har jag gjort en fettsyra analys på St Olavs sjukhus i Trondheim. Metoden går ut på att analysera cellmembranet i de röda blodkropparna (gaskromatografi). Dessa förnyas ca var tredje månad och ska därför kunne ge en god indikation på kosten de senaste månaderna.
-Ganska sjukt är att jag har en omega 6/omega3 ratio på -0:1 (AA/EPA)
-EPA+DHA är långt över minimum gränsen.
-high score på membranets flexibilitet/rörlighet/styvhet
-High score på balanserad och anti-inflammatorisk kosthållning
Allt så ju vid första blick fantastiskt ut.. Men så såg jag de sista värdena.. Effektivitet i Arakidonsyra produktion (omega 6). Ska ligga på över 30%. Jag hade -0,1.
Och på översikt över fettsyresammansättningen ser jag att jag har 0% arakidonsyra i membranet!
Man har ju hört om folk som har enorma nivåer omega6 och låga nivåer omega3, men är det nån som har hört talas om nån som massa omega3 och INGEN omega 6 (AA) ? Vad fan? Har jag fel på nån enzym eller?? Kostrådet jag fick var att äta mer kött uppfödda på kraftfoder haha! Ganska tragikomiskt detta här…

Blir väl att uppoffra sig och ta en sväng ner till MC donalds?
Låter märkligt hur som helst.. som du säger.. för man kan bara inte få i sig för lite O-6!
Sen så.. AA är ju en elongerad form av modersyran.. och den blir inte till sådär hur som helst.. utan bildas av DGLA.
Och från det kan det bildas antingen antiinflamatoriska Eikosanoider eller omvandlas till AA.
"Taken orally in a small study, DGLA produced antithrombotic effects.[5] Supplementing dietary GLA increases serum DGLA, as well as serum AA levels.[6] Cosupplementation with GLA and EPA lowers serum AA levels by blocking Δ-5-desaturase activity, while also lowering leukotriene synthesis in neutrophils."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Sååå. Då kan man ju fråga sig vilken fettsyrabalans våra s.k. "naturliga" råvaror egentligen innehåller. Är det så att det inte räcker med att växla till LCHF, tänkte på nya rön gällande övervikt och ration O6/O3, utan att man verkligen behöver köpa uteslutande gräsbeteskött?

Antar du menar livslängden på dom röda… då stämmer det.
Men vad äter du då… i övrigt ! 😃
Håller med Zepp:s antydan om konkurrens om i det här fallet delta-5-desaturas som begränsande faktor. Eftersom den enzymen behövs både i LA -> AA (n6) och ALA (eller EPA) -> DHA…(n3)
Dock fattar jag inte varför… EPA tillskott blockerar delta-5-desaturas på något sätt, men det används inte vid omvandling av EPA till DHA i n3-kedjan…
Vore intressant om samma hämmande effekt uppstod om man supplementerade med GLA och DHA isf GLA och EPA…
har mina aningar iaf ;-)
Medarbeterare på Kost

Kycklinghjärtan?
Sök på "kycklingshjärta Ola Wallengren"
En grundregel för mig är att ta om ett prov/en analys om det verkar knasigt.
En gång är ingen gång, etc..
@ Zepp och Chilisalsa,
Jag skrev väl röda blodkroppar och förnyelse var 3 månad?
Ok, fått mer info om mina cellmembran:
Omega 6:
mig: ref*:
linolsyra 22% 22%
GLA 0,4% 0,2%
DGLA 4,9% 1,9%
Arakidonsyra 0% 8,6
Omega 3:
ALA 0,6 0,7
EPA 7,1 4
DHA 11,4 6
för att göra allt ännu skummare hade jag även 0% av den mättade fettsyran palmitinsyra. ref* här är 21,8. wtf?
* Med "ref" menas genomsnittsvärden av 700 testpersoner med välbalanserad fettsyresammansättning, dva O6/O3 ratio på mellan 3:1 och 1:1.
altså, en produkt, kan ju hämma ett enzym tidigare i en reaktionsväg. därför är det tänkbart att EPA kan hämma d-5-sat och därför även hämma konverteringen av dgla till arakidonsyra. Men det kan inte hämma det med 100%. Har aldrig hört talas om någon som scorar noll på O6!! Det brukar vara tvärtom..
Det ska nämnas att jag äter omega 3 tillskott på ca 1,2g epa+dha. Har för mig att förhållandet är 2:1 eller 3:1 till fördel EPA (kolla förhållandet mellan epa och dha i mina cellmembran, chilisalsa.. det är lite intressant med tanke på vår förra diskussion angående konverteringsrate)..
Exakt mimlan! Jag undrar oxå om det är ett mätfel här! Har skickat en mail till sjukhuset om detta. så vi får se..

Rent intuitivt känns det ju som att antingen finns inte d-5-sat tillgängligt eller så fattas någon kofaktor för att den ska verka i n6-kedjan ?
Tack för att du delar med dig förresten… det här är rysligt intressant ! 😉
Visst kan man käka kycklinghjärtan för att få i sig AA. Det behövs ju också även om det är proinflammatoriskt, t.ex för AcetylColinbildning, viket är typ viktigt i all nerv-muskel-signalering. Plus återbildning i hjärnan såklart som innehåller det mesta av AA.
Ett annat sätt kan vara t.ex Möllers tran (tyvärr värmebehandlat och därmed tillsatt syntetiskt A-vit) med naturligt n6.
Du ser… du har mer DHA än EPA… det är det kroppen vill ha primärt.
Du omvandlar sannolikt EPA-> DHA mycket bra pga lite LA som bokar upp d-6-sat ?
Men ref.gruppen som skulle vara optimal hade 50% mer DHA jmf med EPA och du något mer… ca 60% mer DHA.
Men det är någonting mysko här känns det…
Medarbeterare på Kost
#2 Caywin
Goliath äter ju inte LCHF så hans resultat berättar väl inget om oss som gör det.
oj vad intressant…har nog för lite kunnighet i biokemi…tyvärr. Får du för lite animaliskt fett? Fiskolja hjälper väl med men på andra sidan ..där ligger du ju bra till? Men hur äter du egentlig Goliath? Paleo? Vet att du inte är på LCHF kost vad jag har förstått, Kanske…bara en fundering: Hur pass funkar din träning på fett omsättning och din omega 6 omsättning. Så vidt jag ser har du hög score på anti-inflammatorisk kost?

Jodå… mycket 😉
Men alla är individer, och individer funkar inte alltid som skolboken säger att man ska fungera….
Medarbeterare på Kost
@ caywin,
Du har missförstått grejen.
Problemet är för mycke omega 3 och för lite omega 6. Men bara gräsbetat hade mitt "problem kanske blitt ännu värre"..
@ Marja liisa
Som jag skrev till caywin. Hade jag ätit lchf hade fått i mig ännu mer omega 3 och ännu mindre omega 6. Hur tror du detta hade påverkat min obalans?
@ kajak
Ja, verkligen skitkonstigt. Får i mig massa animliskt fett.
Tja hur äter jag.. hehe. Man kan säga att jag äter LCHF fast med en skål havregryn till frukost och en liten portion potatis eller ris till måltiderna. Mycket smör med även en del veg oljor då jag älskar att laga asiatisk mat.. Även en frukt eller två..
Ja, jag har en mycket hög score på anti-inflam kost. Hur träningen spelar in här vet jag inte.. Efter att ha sett mina analysresultat fattar jag ingenting längre.. Fundera på att skolera om mig…
@chilisalsa
Att jag intar mer epa än dha men ändå har mer dha än epa tyder ju på en hög konverteringsratio vid behov.
Ja, det är nått som inte stämmer här.. Hade jag haft för lite av 5 eller 6 desta eller nått av de andra enzymerna borde detta påverka både omgega 3 och omega 6 eftersom samma enzym används i begge kedjor.. Och den ena kan inte konkurrera ut den andra till 100%..
Jag tror faktiskt seriöst det är en mätfel. Detta är faktiskt nästan omöjligt. Jag kan dessutom inte ha noll palmitinsyra.. Nej, det är ett mätfel. JAg har bestämt mig :)
jag använder lite homeopat hjälp och det kanske är weird men oavsett det funkar för mig. Tänker om du har haft någon infektion eller annat på sistone? Vacciner eller stressbelastninger?

Håller med du.. det kan bara inte stämma.. helt omöjligt!
Och som sagt vad O-3 och O-6 använder samma enzymer så det kan knappast vara någon enzymdefekt!
Grejen är väl att om man tillför mer O3 så kan AA sjunka från jävligt höga till nästan hälsosamma värden.. men knappast försvinna helt.
Sen det där med Palmitinsyra.. verkar skumt.. trodde det var det vanligaste.. så även i cellmembranen?

Jo goliath, för dig är det knappast något problem ;-)
Du får käka mer margarin helt enkelt… för att få upp Palmitin 😃
Näe det är ganska uppenbart att nåt är vajjsing med dina värden…
Omprov utan kostnad skulle jag kräva :-)
Medarbeterare på Kost
Men Goliath - om man äter LCHF så använder man ju fettsyrorna för energi, det som inte behövs för reparera kroppen eller för reserver om så behövs. Man blir inte grön av grönsaker heller. Men det klart att proverna kan vara fel.
förstår inte hur du resonerar.
Mina resultat visade brist O6 och extremt mycket O3 trots att jag äter en förhållandevis O6 rik kost. "Problemet" för mig är altså brist på O6. På detta svarar du att detta inte gäller för något som äter LCHF. Logiken här? Menar du att min obalans skulle bli bättre av att äta lchf, en kost som är ännu rikare på det jag har för mycket av och ännu fattigare på det jag har för lite av? Och detta skulle på nått sätt hända bara av att reducera kolismängden till under 20g om dagen?
Och vidare skriver du att en lchf-are använder fettsyror till energi (det som inte används till reparation o.dyl) och att man inte blir grön av grönsaker.
Jag kanske är trög idag, men jag förstår inte ett skvatt av din logik och kan inte förstå hur det du skriver hänger ihop med mitt tällfälle..
Inga infektioner eller liknande. Har ca en till två korta förkylningar per år (jag är typen som går i shorts i slutet av februari och åker wakeboard i mars). Annars helt frisk.
Ja, palmitinsyra är en de syrorna som det är mest av i membranen, över 20%
Jpp, har skrivit en mail till dem.. Får se vad de säger. Räknar med det blir ett nytt test och att resultaten blir nästan lika extrema, fast tvärtom 😭

Ja du får väl ladda på ordentligt med fulkött under tiden! 😃
hehe "fulkött" :)

Jaa.. köp något med Findus märke på.. har du tur så får du hästkött med medeciner.. vore sjutton om inte det skulle bli andra värden då!
får några träffar på att han gick upp otroligt mycket i muskelmassa på kort tid? Åt han kycklinghjärtan samtidigt eller?
Jag vet att det finns en god del studier på arakidonsyra och muskeltillväxt faktiskt..

200 g kycklinghjärta per dag
Så här skriver Ola Wallengren: "Jag åt mycket mat av vad jag brukar äta, inget speciellt utöver kycklinghjärta, men jag ökade även mängden "skräpmat" för att lättare få upp energiintaget. Slutsatsen av detta är inte att det är kycklinghjärtat som gjorde resultaten. Jag rekommenderar inte kycklinghjärta specifikt för muskelökningar. Jag åt ungefär 6 ggr per dag + pre- och post-WO. Kommer inte på rak arm ihåg om jag börjat med EAA då, men jag tror det. Jag tränade ca 2-3 set per muskelgrupp, oftast till failure. Helkroppspass ungefär var 5 dag. "
Kycklingshjärtan ingår i standardsortimentet i de Coop, ICA Kvantum och Willys jag handlar, ca 4-500 g färskvara. Enkelt att laga till i ugnen med en klick smör. Krydda med vitlök eller persilja eller curry.
Ola Wallengren, numera medicine doktor, har publicerat en bild med resultatet från sitt kycklinghjärtaexperiment för några år sedan som finns beskrivet och debatterat på många håll.
http://privatdietist.com/Ola/images/DXA.jpg
Personligen tjatar jag på butikerna att ta hem nöthjärta/oxhjärta/kalvhjärta istället eftersom det jämförelsevis bara har en bråkdel med omega-6. Hjärta innehåller coenzyme Q10.
#17 Goliath
Sorry om du inte förstår.
Saken är inte så enkel, kanske Volek &Phinney i The art and science of low carbohydrate living kan säga lite av hur jag menade, på kapitel nio om
Effects of Carbohydrate restriction on fatty acid metabolism
Part of the human bodys adaption to carbohydrate restriction involves fundamental changes how it metabolize fatty acids.---
och om essentiella
But perhaps equallly (if not more) important is the dramatic change in how our bodies handle polyunsturated fats when we cut back on carbohydrate intake ----
osv. altså av det vilken fördelning av olika fettsyror vi har i maten använder kroppen på olika sätt berående på om man äter HCLF eller LCHF.
Sedan när man i provresultat pratar om normala nivåer, menar man då normala i befolkningen eller finns det tanke om att ref värden är optimala. Men hoppas att Du får en bra förklaring på mystiken.
Det blev tyvärr inte ett dugg klarare. Förstår fortfarande hur din eller volek&finneys poäng passar in här. Det är väldigt okronkret och diffust det du skriver. Vad exakt menar du egentligen?
Självklart ändras fettmetabolismen när man sänker kolisintaget! Man bränner mer fett!
Vidare skriver du (volek&finney) att kroppen hanterar fleromättat fett annorlunda när man begränsar kolisarna. Det gör det säkert. T.ex så förbränner man mer av det.. Men varför skriver du detta? Hur är det annorlunda och exakt hur anknyter du detta till min (O3 rika och O6 fattiga) situation?
Så skriver du att fettsyrefördelningen är annorlunda beroende på om man äter lchf eller hclf. Det är den säkert. Igen, hur är den annorlunda och hur exakt anknyter du detta till min situation? (jag äter förresten inte hclf men det spelar ingen roll).
Vill inte vara fräck, men det du skriver är så luddigt och intetsägande det kan bli. Det är bara en massa generaliteter och självklarheter. Jag måste ju nästan gissa mig fram till vad du menar och hur du anknyter detta till denna tråden om mitt specifika tillfälle som beskrivs i denna tråd..
De referenserna jag uppgivit är det de kallar en balanserad kosthållning och är ett snitt av 700 sådana personer. Balanserad definiera de bl.a. med at ha en O6:O3 ratio på högst 3:1. Det betyder att det inte är normalkostare som uppges.
# 25 OK jag har ju sagt sorry en gång, ett intetsägande sorry till.
Det var inte mening att vara ofin alltså.. Jag ville bara att du skulle konktretisera lite grann :)
OK, jag erkänner mitt misstag, du skrev under allt om låghydratkost, jag uppfattade inte att du bara ville diskutera dina labbvärden. Så fortsätt ditt tråd, no problem.

Lite OT i väntan på besked…
Men ändå väldigt intressant och relevant relativt dina nuvarande siffror för n3 🙂
I gårdagens Nutrients var en översikt över alternativ till fiskolja i förlängingen http://www.mdpi.com/2072-6643/5/4/1301/pdf
Saken är ju den att vi inom en snar framtid med all säkerhet kommer att få se DHA och möjligen SDA (Stearidonsyra) supplementering i den vegetabiliska foderdelen (uppåt 50% idag) i norsk Laxodling… tror jag. Inte bara för att det ska bli mer EPA,DHA i köttet utan även för att det sannolikt håller firrarna friskare och därmed ger bättre utbyte… och mindre läkemedel. Kommer i kreatursuppfödning också säkert.
Nåväl referens 44 i den är en väldigt intressant liten välgjord studie, som trots sin litenhet har väldigt hög signifikans pga stora skillnader i värdena. Ett lab i oslo har använts och sannolikt samma metod som ditt test genomgick.
SDA är ju resultatet där delta-6-s använts för att ombilda ALA. Vissa växtarter bildar mer sådant som kan utvinnas för att slippa första d-6-s-steget i n3-kedjan som begränsar…
Det intressanta med studien är att man gett 0.75g i 3 veckor (n3:n6 ; 1:10) och sedan 1.5g (n3:n6 ; 1:5) i tre veckor av enbart antingen ALA, SDA eller EPA och ser vad som händer rel baseline.
Metabolism of stearidonic acid in human subjects: comparison with the metabolism of other n 3 fatty acids
https://docs.google.com/gview?url=http://ajcn.nutrition.org/content/77/5/1140.full.pdf&chrome=true
Läs igenom hela… friska personer som inte äter tillskott och fisk <1gng per månad innan.
Vad händer med DHA om man ger bara EPA ?
DHA sjunker…
Baseline i EPA-gruppen hade 360% DHA rel. EPA.
Efter 3v med 0.75g EPA och 3v med 1.5g EPA hade DHA sjunkit till dina 160% av EPA.
Intressant är ju att kroppen vid lågt n3-intag prioriterar DHA-bildning.
Sen tror jag ju att dom hade fått högre DHA-nivåer om dom hade ätit mindre n6 mer likt dina 700 referenser. Ändå äter dom i den här studien sannolikt betydligt mindre n6 än allmänheten i stort som tar n3-tillskott.
Medarbeterare på Kost
spännande läsning! Ska se på det efter helgen. Nu först blir det snowboard, Jæger och solkräm!

Vad avis man blir ! 😎
Hoppas du får kanonväder ;-)
Medarbeterare på Kost
god tur. Låter roligare än städning i dag och rydda ut köksskåps trams och vår städning i morgon. Det blir jobb på datorn på kvällen och kanske hinna springa söndag. Har planer om att köpa kött på en gård på söndag. Sedan blir det att ordna blommar och kryddor på terrassen snart. Då är det vår. Får erkänna att jag inte har koll på dina resultat. Tror det får vara fel på prövar.
OK! Det hade smygit in ett datafel!
här är den korrekta analysen:
Hmm.. vet inte helt om jag lyckades lägga upp filen..
Jag har i allafall inga problem med för lite omega 6 längre!
Men kvoten var faktiskt inte så taskig.. 3,8 : 1 Ganska nöjd med det! Lite mer gräsbetesdjur så tror jag jag är där jag ska vara :)
om nån vill se hela testet så kan man gå in på
http://www.1life63.com/no/index.php?
Uppe till vänster i fältet för "skriv inn din 1life test id" skriver man: 01bbebaf. Sen tryck på "ditt resultatsamendrag" i texten så kommer mina resultat upp..
Alla analysresultat är hämtade från St Olavs sjukhus i Trondheim. Bara överse biten om omega 3 olja försäljning (hade jag vart lite mer datakunnig hade jag tagit bort det!)

Intressant att dom har Andreas lilla bild… undrar om dom frågat honom… Han fick väl köpa licens på den inför boken har jag för mig.
Ska kolla när jag får tid men jag är knappast orolig för din hälsa ;-)
Medarbeterare på Kost

Ja det är ju inte direkt överraskande 😉
En intressant reflexion på n6:n3 ratio och andra fetter kan ju vara andra länder… typ om hög konsumption av ALA är bra… eller vad ?
Har inte läst hela denna men den är ju intressant i ratio… och vad man mäter… om man tittar på tabellen för n6:n3-ratio… kan det vara olivolja tro ?
http://rnd.edpsciences.org/articles/rnd/pdf/2005/05/r5505.pdf
LA:aLA är runt 20 för olivolja… Holländare och spanjorer måste käka mer än oliver…. :-) Sen äter dom ju oftare än vi dessutom en hel del fisk med EPA, DHA…. samtidigt.
Medarbeterare på Kost
Vilken tabell menar du? Table 1 som visar intagen av LA och ALA, där spanien och holland visar höga intag av LA ift ALA?
Vet inte om jag förstår hur du menar? Detta är ju ingen mätning på O6/O3 ration i deras cellmembran, utan intaget av LA och ALA i kosten.. Som du säger äter de nog mycket fisk och kanske i större grad gräsbetat kött och kanske får i sig gott om dha och epa.. Så kanske de har en relativt bra O6/O3 ratio i cellmembranen?
Missförstår jag?

Ja komplext är det ! Jag förstår att det du vill mäta är O6/O3 ratio mätt på EPA,DPA.DHA etc. ? Omöjligt att genomföra i folkstudier dock…
Näe du missförstår inte snarare att det blir lite tydligare kanske. Olivolja är jättenyttigt enligt SLV… tror vi på det ?
Personligen tror jag det beror på mängden av långkedjade omega3 i för hållande till omega6 Det är knappast en slump att gravida kvinnor sannolikt syntetiserar DHA betydligt bättre än män (östrogen ?)
Långkedjade n3 mätta i studier… relativt n6 har du dom ?
Medarbeterare på Kost
O6/O3 ration är Arakidonsyra/EPA ration…
Olivolja ja.. tja.. kanske en av de mindre dåliga veg oljorna i allafall.. Myndigheterna tycker nog det är bra pga att olivoljarikt medelhavskosthåll kommit så bra ut i studier… Och för att olivolja inte är livsfarligt mättat djurfett…

Näe o6/o3 är väl alltid LA/ALA ?
det som går att mäta i koststudier alltså….
Epa/dpa/dha tror jag inte ens man försöker sig på…..
Jättekonstigt om du frågar mig…
Det var lite intressant att o6 var högt i olivbältet….
Olivolja anses ju som bra förhållandevis. Rapsolja bättre.
Men det är rätt häftigt med 10-30 gngr o6 jmf med o3 bland medelhavsländerna… 28.8 bland grekiska män…
Men jag har inte haft möjlighet att skriva ut och läla hela genomgången så jag kan ha fel….
Medarbeterare på Kost
Ahh. jag tänkte på vad man mäter när man mäter vår egen O6/O3 ratio. då är det arakidon och epa förhållandet i cellmembranet..
Ja, koststudier kan vara lite allt möjligt.. denna studie har bara sett på AA och ALA. Detta ger ingen bild av O6/O3 ration i deras kost.. I så fall måste man ta med alla omega 6 och omega 3 fetter de får i sig i kosten.. Animalierna…
Så man kan inte säga att medelhavsländerna har en kost bestående av 10-30 mer O6 än O3 baserat på denna studien.. Denna studien visr bara LA och ALA..
Är du med?

Ja den visar bara detta…. men är det hela sanningen ?
mer n6… mindre hjärtsjukdom. Jag tvivlar iaf… rätt starkt :-)
Tror inte studier i allmänhe3t tar med skillnad i kolkedjelängd avseende O3. Det är ett problem…
Vi forskar vidare…. :-)
Forskning på forskning är det största, oftast….
Medarbeterare på Kost
Just denna studie visar inte något förhållande mellan O6 och hjärtsjukdom.. Här såg man på konvertering av ala till epa och dha.
Det är svårt att veta vad det är i medelhavskosthållet som gör att det kommer så bra ut på studier med olika hjärtsjukdomparametrar.. Det kan vara stort O3 intag (även om LA intaget oxå är stort)… Kanske det är frukten och grönsakerna… Kanske fysisk aktivitet och adekvata mängder vitamin D pga goda solförhållanden i de studierna som gjorts i olika befolkningar.. Knappast är det väl O6, men vem vet :)
En studie jag tycker hade vart intressant är att helt enkelt se på ett antal folk med hjärtsjukdom och se om man finner nån gemensam nämnare i en fetssyraanalys..

Jupp jag håller helt med dig…
Tror kanske inte det är direkt förespråkande tyvärr….
Eller har det med fett överhuvud taget att göra ?
Många har självklara åsikter att rådgöra allmänheten men få vet säkert ;-)
Medarbeterare på Kost

Jag tror att när man närmar sig tradiotionell medelhavskost så närmar man sig oftast folk som äter riktig mat och inte är fettskrämdhet någon parameter som de brukar framhålla.
Dvs numera är medelhavsländerna värre ute än vad vi är vad gäller fetma och diabetes.. såå det kan knappast vara de personerna som får de braiga resultatet utan mest sanolikt de som äter en mer tradiotionell kost med mat lagad från bra råvaror.
Vilket antiklimax! Jag läste hela tråden först nu. Det blev mer och mer spännande och så - datafel! 😃
Vill bara tillägga att detta med LCHF och bra balans omega-3/omega-6 i kosten fortfarande är en myt. Visst, om man äter bara gräsbetat nöt och lamm och vilt och mycket fisk på det, men de flesta äter fläskkött och kyckling och då spricker det så det skvätter tyvärr. Önskar det inte vore så, för jag är själv en syndare. 😕
#47,
Ja, så är det! De studierna jag pratar om ser på traditionellt medelhavskost och jämförs ofta med lchf och normalkost typ.. Absolut inte dagens medelhavskost.
Jag vet!!! vilka klåpare!! :)
Jag blev ganska positivt överraskad över min ratio ändå.. 3,8 : 1.
Har under det senaste halvåret ätit ganska en stor tallrik havregryn varje morgon, någon koliskälla till alla måltiderna och lite grovt bröd på jobbet..
ca 50% nötkött, 25% kyckling och 25% svin. Ingen av köttet jag äter är som regel gräsbetat tyvärr.
Är en stor fisksyndare.. Blir sushi max 2 ggr i månaden.
Får även i mig en del veg oljor i min matlagning..
Äter runt ett 1,2g dah+epa om dagen som tillskott och ALDRIG halvfakrikat..
Äter helt obegränsat med animaliskt fett.
Hade förväntat mig en betydligt skevare omega ratio… Det var ju faktiskt inte så lång ifrån optimalt!
Kanske jag hoppar av omega 3 tillskottet 3 månader och gör en ny analys och ser hur mycket det egentligen utgör..
3.8:1, är det fördel O-6 då antar jag?
Japp! Inte så illa pinkat faktiskt :)
Jag skulle också vara nöjd. 🙂
Skulle vara jätteintressant att få det testat! Har sett ställen på nätet, men jag har ingen större tilltro till Scandlab och liknande, Det var inte de, men du fattar hur jag menar.
Fick du det gjort p.g.a. känningar eller hur gjorde du? Vet du nåt om om man kan få det gjort i Sverige (av sjukhuslab)?
Ja, det är himla intressant!
Jag kom över detta via en kostorganisation jag är medlem av. Men erbjudandet går till alla. Det var inte på något sett en "insidergrej".
Det är egentligen bara ett företag som forskar på, tillverkar och säljer O3 som administrerar detta. Och St Olavs sjukhus i Trondheim gör analysen. Företaget hoppas på att "hjälpa" alla dem med dåliga värden genom att sälja Omega 3.
Vet inte hur det är i sverige men det finns säkert något motsvarande..
Förstår vad du menar.. Om det inte var St Olavs jag skickade mitt blod till så hade jag vart mycket mer skeptisk..

Jo det finns något liknande i Sverige oxå.. och det går främst ut på att sälja kosttillskott.
Men testet kan vara helt okej ändå.
Precis! Detta är sällan ideela företag ;) De hoppas på att värdena är dåliga och man är i behov av omega 3. Bara se till att använda ett hyfsat känt lab så att mätningarna blir korrekta. Men det tror jag faktiskt i stort sett att det är.. Gaskromatografi (mätmetoden) ska dessutom vara säker och med lite felmarginer.

Lite OT men ändå intressant….
Det påstås ju ofta att kedjan ALA -> DHA är enkelriktad… troligen är det det som står i alla skolböcker, typ näringslära för Högskolan ?
Det är ju inte riktigt sant… Omvandling DHA -> DPA vet vi inget om… Skulle gå att testa med isotopmärkning…. men inte gjort vad jag vet.
Det skulle gå att testa men är inte gjort vad jag vet… sen skulle jag inte ta gift på att det inte fungerar den vägen även för människor :-) Saken är den att det finns väldigt liten anledning för kroppen att göra det…. även om den skulle kunna göra det.
För djur som får i sig hög halt (procentuellt) av omega3 som DHA finns det en vits med att kunna omvandla från DHA till EPA… t.ex djur som lever mycket på alger, plankton, krill etc. Ju lägre ner i näringskedjan desto större innehåll av DHA i födan är det…
Omvandling från DPA -> EPA är dock vanlig i vissa fall hos människa (även om det inte står i läroboken) vid behov… (retro conversation)
Ge en individ enbart DHA-tillskott och DHA ökar motsvarande… nemas problemas.
Om EPA är strypt i direkttillgång, och från ALA resp. DPA så händer följande… samtidigt ökar EPA och DPA minskar… Min tes är att det beror på två saker. Om DHA:t är tillräckligt stort finns ingen anledning att börja tillverka DPA från EPA. Men samtidigt omvandlas sannolikt en del av DPA till EPA…
Medarbeterare på Kost

Uppenbarligen var det redan 1987 klarlagt att "retro conversion" sker hos människa… DHA -> DPA -> EPA -> prostaglandin serie 3
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2829279
"DHA itself also serves as a substrate for metabolic retroconversion to EPA and DPA through a β-oxidation reaction. In studies in which 13C-labeled DHA was fed, Brossard et al (46) calculated the retroconversion rate of DHA to EPA in humans receiving normal dietary amounts of DHA to be ≈1.4%. Human clinical data have suggested rates as high as 12% with high chronic DHA consumption (47, 48). Retroconversion of DHA to EPA is hormonally regulated and decreases in women receiving hormone replacement therapy (49). "
Medarbeterare på Kost
Se där ja! spännande.. Verkar dock inte vara allmänt vedertaget, som du nämnde tidigare… Undrar varför?

Jättebra fråga…. Antar att de inom nutrition som fortsätter inom forskning inom lipider läser mer specialiserad litteratur iom området. Frågan är hur många inom nutrition som fortsätter inom forskning ? Förmodligen försvinnande få ?
Det är nog den lilla delen av biomedicinarna som specialicerar sig på lipider som läser sånt här…
Läroböcker på allmännnivå (om än rel hög) skrivs nog sällan av en stor grupp experter inom respektive område utan av ett fåtal eller någon.
Granskas säkert av experter för att se att intet direkt fel sägs men det som utelämnas bedöms ju inte…
Medarbeterare på Kost