Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6994 ggr
Perkele
0

Bara avstå från pasta, potatis, ris och bröd?

Ät det LCHF om man äter allt utom pasta, potatis, ris och bröd, samt vete?

Bär, rotfrukter, frukter, underjords grönsaker och liknande äter man för att få i sig kolhydrater till hjärnan.

OBS. Är inte ute efter att gå ner i vikt!

ScarletMajesty
2

Man undviker som sagt kolhydraterna du nämnde, plus socker.

Man äter bär och ovanjord grönsaker, men man äter inte de för att få kolhydrater till hjärnan, hjärnan behöver inga kolhydrater för att fungera felfritt.

Perkele
0

Men folk undviker ju dessa kolhydrater bara för att gå ner i vikt. Inte för att de är onyttiga.

majala
2

Är du inte ute efter viktnedgång är det bara att äta det du mår bäst av. Är det rotfrukter och grönsaker är det fine. Men att de skulle behövas för att hjärnan ska funka är bullsh*t. :-)

majala
1

Och jag tror definitionen av LCHF varierar men det är väl under 100gr kolhydrater/dag.

Zepp
0

Näe.. det är inte LCHF.. men det kan vara en hälsosam kost för det.

Sen så.. kolhydrater är kolhydrater, skit samma det blir blodsocker iallafall.. förutom fruktos som blir fett eller omvandlas till glukos senare.

Jag antar du menar kolhydratinnehållande livsmedel?

Och ja, rotfrukter, bär, frukt innehåller betydligt mycket mer näring än mjöl o socker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
12

det är en bra början att skippa ris, pasta o potatis.

Allt under 100 gram kolhydrater/dag är lågkolhydratkost

allt under 50 gram kolhydrater/dag är Lchf

allt under 20 gram kolhydrater/dag är strikt lchf.

vi låter bli socker, majs, spannmål, ris, pasta och potatis och lever gott på resten. Många av oss är tidigare sockermissbrukare och då är det viktigt att inte passera den magiska gränsen där sockermonstret börjar vråla på insidan.. gränsen är olika för olika personer.

Man får oftast prova sig fram och jag lär mig fortfarande nya saker - efter mer än 5 år på lchf

☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

spirit
0

Hjärnan behöver inget socker.

Alla hjärnceller har mitokondrier (cellens energifabriker) som drivs av ättiksyra. Alltså behövs inget socker så länge man har fett som källa till ättiksyra.

Men röda blodkroppar behöver glukos eftersom de saknar mitokondrier som skulle nalla på syretransporten. 

Så röda blodkroppar behöver glukos för att transportera och frigöra syre.

Men hjärnan behöver inget socker. Det är en faktoid som underhålls av våra mest okunniga professorer.

Wildrat
0

Den lilla glukos (kolhydrater) vi behöver kan kroppen dessutom tillverka själv bara det finns fett och protein tillgängligt. Så vi behöver inte stoppa ett enda gram i munnen.

Effie
5

Jag skulle vilja stryka under: Människor äter inte nödvändigtvis LCHF för att gå ner i vikt. Det finns ett antal normalviktiga som gör det för att bli eller hålla sig friska. De kanske inte äter den allra striktaste varianten - men det vet jag inte.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Petronella Pip]
5

Du skriver:"Men folk undviker ju dessa kolhydrater bara för att gå ner i vikt. Inte för att de är onyttiga." Många normalviktiga undviker de flesta kh för att dessa får dem att bli sjuka, finns många sjukdomar som kan undvikas! Alltså måste de betraktas som onyttiga, om kanske inte för alla (därom kan man tvista hur länge som helst) men åtminstone för dem som inte tål dem….

nyborjare08
3

Jag instämmer i kören här ovanför Glad För de som inte kan hantera kolhydrater av olika anledningar (pre-diabetes, diabetes, inflammationer i kroppen, överkänslighet, allergier, med mera) så är de flesta typer av kolhydrater "onyttiga" och man kan få en ganska omedelbar reaktion om man äter för mycket av dem. För en frisk, tränad, normalviktig och ung person så funkar troligen de flesta kolhydrater. Kroppen kan ta hand om dem utan att må dåligt på en gång. Men därmed inte sagt att kolhydrater är nyttiga för den personen ändå. Mycket av kolhydrater belastar ju systemet så att man ändå riskerar bli sjuk på lång sikt. Det händer inte alla, men risken finns där.

Så om man vill öka chanserna att hålla sig frisk längre så är det nog generellt bra att dra ner på kolhydraterna och äta i övrigt bra, högkvalitativ, ekologisk och hemlagad mat.

Doroteagun
6

Jag äter enligt LCHF av den enkla anledningen att jag upptäckt att jag fått en energi som jag inte hade innan. LCHF ser jag som en livsstil - inte enbart som viktminskningsmetod!

goliath
11

@ Spirit

Som jag tidigare nämnt så kommer du ofta med kontroversiella påstånd här. Det jag tyvärr observerar är att du aldrig lyckas begrunda dessa påstånd. När du bes om en begrundelse eller någon form för källa så försvinner du som regel tyst som en mus utan att lämna kvar ett spår av referenser eller källor. Här är ett par exempel på detta som jag kommer på på rak arm:

Här påstår du oxå att hjärnan inte behöver en enda glukosmolekyl och att alla vetenskapsmän som påstår detta sprider lögner. Då jag ber dig begrunda detta så försvinner du:

javascript:nicTemp();

Här påstår du ganska bastand att vi varken behöver fibrer, antioxidanter eller fytokemikalier från kosten, och även att fibrer ökar risken för cancer som om det vore en allmänt vedertagen sanning. Även här försvinner du så småningom, när jag ber om begrundelse, utan att lämna kvar en enda källa eller referens som stödjer dina påstånd.

javascript:nicTemp();

Ihärdig som jag är (och nyfiken som jag är) så ber jag dig än en gång att begrunda ditt påstånd om att hjärnan inte behöver en enda glykosmolekyl. Kommer du än en gång försvinna tyst som en mus tro?

patriknn1
3

#2 Socker, spannmål, frukt, o mjölk, är sånt som ingår i den moderna västerländska "normalkosten". Förutom att det ofta leder till övervikt, så orsakar det, tillsammans med andra miljö- och livsstilsfaktorer, som idag anses normalt; diabetes, mag- och tarmsjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar, fibromyalgi, mm. Troligen bidrar det även till att fler får cancer, alzheimers mm, även i unga år. Det är många som ser otroligt stora förbättringar på massor av sjukdomstillstånd på Lchf- eller Lchf- liknande kost.

Dicobayo
4

Hjärnan behöver glukos, men den behöver inte kolhydrater.
Den lilla mängd glukos som behövs tillverkar kroppen av fett och protein.

Kolhydrater behövs faktiskt de facto inte till någonting alls, dessutom visar den senaste forskningen att det är just kolhydrater som gör kolesterolet farligt, utan kolhydrater är alltså all kolesterol bra kolesterol.

Själv äter jag lchf för att må bra, och för att slippa bli ännu en i sjukvårdskön som drabbats av diabetes, högt Blodtryck, hjärt-/kärlproblem, ms, fibromyalgi eller något annat elände.

SpurtAnne
0

Kunde inte sagt det bättre själv!!

🙂

Inkanyezi
10

Jag tror att vi missar en del av definitionen i den här diskussionen.

Kolhydrater och socker är alltså samma sak när det har kommit in i vår ämnesomsättning. LC innebär att man minskar kolhydraterna jämfört med den kost som är mera vanlig, men den andra halvan, HF, innebär att man ökar fettet.

Det betyder inte att man har massor med fett i maten, men det är en viktig del av omläggningen av kosten, eftersom det kan få negativa effekter att missa det. Kroppen kan visserligen bilda de nödvändiga kolhydraterna av protein, men om andelen protein i kosten är för hög jämfört med energiinnehållet, blir vi förgiftade, ett tillstånd som kallas kaninsvält, och som kan leda till döden om man inte ser till att få i sig endera fett eller kolhydrater.

Så LCHF innebär i princip att vi i hög grad minskar intaget av kolhydrater, och att vi ersätter den därmed förlorade energin med fett, medan andelen protein är samma som tidigare. Vi har också lagt märke till att fettets kvalité har betydelse, och att de varningar för mättat fett som vi har fått i decennier bygger på falsk vetenskap, rena lögner. När vi ersätter kolhydraterna med fett, väljer vi främst enkelomättat och naturlligt mättat fett, som är oskadligt och kan förse oss med energi.

Bland de essentiella fettsyrorna är det en som finns för mycket av i den moderna kosten, och genom den stora mängden i många livsmedel, leder den till skador och sjukdom. Det handlar om fleromättat fett, som inte entydigt kan ses som hälsosamt, utan om proportionerna mellan de fleromättade fetterna är fel, blir vi sjuka. När det står "vegetabiliskt fett" i innehållsförteckningen, är det ett tecken på att varan inte är bra. Det vegetabiliska fettet innehåller ofta för hög andel Omega-6, vilket vi inte löper någon risk att få för lite av. Nästan alla vegetabiliska oljor innehåller för mycket Omega-6 för att vara hälsosamt. De mest markanta undantagen är kokosolja, olika nötter och olivolja, som alla innehåller mer enkelomättat eller mättat fett och kan ingå i en väl balanserad diet. Andra vegetabiliska oljor, som majs- och solrosolja är sämre.

Men essensen av mitt resonemang är att man inte äter LCHF genom att eliminera potatis, pasta, bröd, ris och andra "snabba" kolhydrater, utan att det snarare är GI-kost om man i stället äter rotfrukter. Om man däremot strävar efter att helt eliminera kolhydraterna, så måste man öka fettet i kosten och välja fett som inte är skadligt. I det valet har Livsmedelsverket gjort oss en stor otjänst genom att under lång tid skrämma folk med kvasivetenskap som säger att det mättade fettet skulle vara dåligt som mat. Mättat fett är oskadligt, men vegetabiliskt fett av fel sort kan vara skadligt.