För mycket kolhydrater?
Nu har jag hållit på med LCHF i exakt två veckor, och jag har insett att jag har problem med att få ner antalet kolhydrater i maten. Den första veckan gick jag ner nästan 5 kg utan att tänka på det, men sedan dess har inget hänt, och jag funderar på om det beror på att jag får i mig för mycket kolhydrater. Jag har fortfarande 25 kg övervikt, så rimligtvis borde jag gå ner mer förr eller senare.
Jag har plockat ut en hel del recept från Anna Halléns LCHF-bok, och jag har inte tänkt så mycket på att behöva räkna i de recepten, eftersom de ju kommer från en LCHF-bok, och därför borde passa mig.. Men jag kikade nyss på ett recept på Currykycklinggryta (som jag älskar!), och till min fasa ingår det hela 72 g kolhydrater i fyra portioner, d.v.s 18 kolhydrater per portion. Det låter ofantligt mycket, med tanke på att jag från början tänkt hålla mig under 20 per dag för att få nån fart på viktminskningen. Tonfiskröran som jag brukar äta av då och då innehåller tydligen 18 kolhydrater den med, vilket gör att jag ju lätt borde hamna på 35-40 kolhydrater per dag, vilket inte alls var vad jag tänkt mig. Snarare max 15-20..
När jag tittar på recepten ser jag ju att det är grädden, crème fraichen och majonnäsen som är bovarna (och även lök i vissa fall), men någon av dessa ingår ju i all LCHF-mat (utom ägg och kött typ), och vad i hela friden ska man använda om man inte får lägga till denna krämiga, härliga smörja i sina grytor och såser? Det är ju grädden och cremé fraichen som gör maten god, liksom.. Jag känner mig lite förvirrad över hur jag ska äta nu, att behöva räkna kolhydraterna i LCHF-recept, och att inte kunna göra alla smaskiga LCHF-recept ur böcker och på nätet hade jag inte räknat med. Oroar jag mig i onödan nu?
Ja, du oroar dig i onödan!
Välj ut en grösak som du tycker om, och ät av den så mycket du vill. Själv slaffsar jag i mig surkål när jag känner lust för det nu i början. Hitta din egen grönsak som du kan finna tröst i!
Nä att äta så mycket man vill av en grönsak är inte heller bra så det tycker jag inte du ska göra.
Börja och dra ner lite på grädde och cf och stoppa i dig mer smör/rent fett istället.
#2 Ska tänka på mer smör! Använder bara smör när jag steker nu, extra mycket till bacon bara.
På en vecka gick du ner 5 kg. Vecka nr 2 har du inte gått ner något. Och du ska börja tweaka kosten redan? Kroppen fick väl en chock, att den håller på kilona efter sju ynka dagar tycker jag inte låter konstigt alls.
#5 Nej det är klart. Jag menar inte att jag måste rasa i vikt konstant, men jag började fundera lite nu när jag insåg hur mycket kolhydrater det faktiskt finns i maten jag äter.
Den första tiden är det ju mest vatten man tappar å det blir som en kick i huvudet. Underbart :) Sen blir man lite girig och tycker det borde fortsätta i samma takt, haha eller ha man hoppas iaf på det.
Förstår att du reagerar på kh innehållet när det ändå är en lchf bok du har men det är ju även så att alla har olika torelansnivå. Min egna är i samma nivå som din så även jag hade blivit förvånad.
Om du får sug efter något så säger många att en sked smör botar det och då får du ju även i dig fettet :) Själv skulle jag hellre ta en bit ost. Baby bell tycker jag är toppen att ha hemma i nödlägen och även ha i väskan när man vet att man ska iväg och kan bli små hungrig.
Baiyoke: nu förstår jag inte alls hur du menar, vadå inte ödmjuk?

Håller med #5!
Fortsätt med att äta den maten, det fungerar ju!
Sen om ett år när du hamnat på en platå, då.. kanske du kan börja skruva på innehållet!
Altså.. skillnaden mellan 25 och 50 gram kolhydrater lär man få vara diabetiker för att se någon skilnad på, vad gäller hur kroppen reagerar.
Dessutom så lär man kunna äta både mejerier och grönsaker, rätt fritt.. så om det tar tre månader längre för att uppnå samma mål, (vilket det antagligen inte gör) så är det mer av livstil än bantning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men OM du nu ändå skulle vilja ha recept med färre kolhydrater så rekommenderar jag vilken bok som helst av Sten Sture Skaldeman. Han är Lchf personifierad! Och förutom recept så bjuder han på massor, och åter massor, av kunskap.