Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3030 ggr
kaisakavat
0

OT Luftkylning

Behöver råd. Sedan många år tål jag inte värme. Det är nåt stort fel på min inre termostat - jag hamnar i ett influensaliknande tillstånd när det är vackert väder och alla andra är överlyckliga. T ex idag. Högsommarväder ute och helt underbart. Och efter en pigg och rätt aktiv förmiddag medan det ännu var relativt svalt, så går jag i kvav och mår helt outsägligt bedrövligt.

JAG VILL INTE må såhär en hel sommar till, så fort det är vackert väder!! Om jag åtminstone kunde få pauser! Kunna gå in i en sval bostad och hämta mig en stund, för att sen iaf snuttvis kunna glädjas. Men härinne är det inte svalt - istället varmt och dessutom ju stillastående luft. "Fullständigt olidligt", skulle min 76-åriga mor ha hojtat. Och joxat vidare. Själv bryter jag ihop. Det funkar bara inte.

*gnäll, gnäll, gnäll…

Såå… Vad göra??

Har ni t ex någon erfarenhet av Luftkylare? Typ portabla, billigare.. (billigt tyvärr viktigt - ska snart utförsäkras ur sjukförsäkringen för andra gången) Funkar de bra/inte alls? Tankar i frågan??

Jag hittade den här.. men har verkligen ingen aning..

Tack på förhand för bollplankandet.

kaisakavat
0

Fast nu såg jag att den kylare jag länkade till har recenserats som fullkomligt värdelös. Så vi glömmer den då.. :)

odjuren
0

Lider med dig!! Jag har själv samma problem! Får lätt varmeslag dessutom..

Vad jag vet så finns de inget annat än att bosätta sig på nordpolen och stanna inne när de e varmt :P

Hoppas att någon annan ger bättre svar!

//Odjuren

www.odjuren.com

Sindri
0

Hmmm….fel på inre termostat. Tänker direkt; sköldkörtel.

Men undrar då om du har lika svårt att tåla kyla? Jag är inte så jättehemma på ämnet, har mest haft problem med att frysa lätt.

Jojomaja
0

Jag vet att jag hittade flera på El-giganten förra sommaren men jag slog aldrig till på något köp. Kolla på Pricerunner vad som finns i butikerna i år: jhttp://www.pricerunner.se/sp/aircondition.html

I övrigt kan jag bag kan bara tipsa om de gamla husmorsknepen: 

• Drick mycket och ofta. 

• Spola handlederna i kallt vatten med jämna mellanrum. 

• Fukta en schal i kallt vatten och ha runt halsen. 

• Använd bredbrättad solhatt.

• Använd sprayflaska av typen blomspruta att duscha ansiktet med.

Siggebus
0

Får jag fråga en sak? Är du mycket överviktig nu?

Kanske inte samma problem som jag hade innan men jag känner verkligen igen mig!

Jag bävade för varenda sommar tidigare för jag visste hur dåligt jag skulle må när alla andra skrek av glädje när det blev varmt. 😮
Jag tillbringade många dagar i min fåtölj rakt under takfläkten kan jag säga - och svettades ändå floder

Jag inte bara svettades floder utan jag kände mig alldeles överhettad, nästan svimfärdig och överkokt - ibland riktigt illamående.

Men det där har verkligen ändrats nu - vi hade 26 grader ungefär igår vid middagstid och visst kändes det varmt men jag var inte överhettad eller kände mig sjuk - tyckte det bara var varmt och skönt.

Så därför undrar jag om vikten - om det möjligen kan ha med det att göra? 🤔

kaisakavat
0

Jo, jag har underfunktion i sköldkörteln, äter medicin men detta symtom är kvar. I högsta grad. Jag tål kyla bra. Trivs väldigt bra på vintern, om det inte vore för mörkret. Mer än en gång har jag funderat på att flytta till Antarktis. Vintrarna där - bitvis minus 90 grader - himmelskt!!!😃

Det hela är inte på nivån 'lite jobbigt' - utan som hade jag 40 graders feber (vilket jag kanske har på sätt och vis) och ont i varenda nerv i kroppen. Nästan övermäktigt att röra sig alls, huvet känns som det ska explodera.. Stort obehag. Oftast, t ex idag, hinner jag ju inte ens gå ut innan jag blev sjuk. Solhatt blir då irrelevant. T ex.

Problemet är inte nytt, som sagt. Husmorsknep kan möjligen fördröja insjuknande något, korta stunder (eller som i exemplet kall fuktig sjal runt halsen eventuellt ge lunginflammation, så jag fortsätter passa just det), men när det är varmt både ute och inne så kan jag inte undkomma.

Tack hursomhelst för era tips - och deltagande. :) Men jag undrar fortfarande över luftkylare. Nån som vet nåt?? Har erfarenhet??

Det sägs att man kan bli förkyld om man kör såna maskiner inställda på alltför svalt och själv går ut och in och utsätter sig för alltför stora växlingar i ett. Men om man kör nåt halvsvalt..?

Har kollat på pricerunner o på diverse hemsidor, men jag har ingen erfarenhet av produkter av den här sorten, så jag har svårt att bedöma utbudet. Därav mina frågor.

kaisakavat
0

Siggebus - Inte är jag smal. Väger 78-79 till 165 cm längd. Är väl inte jättemycket överviktigt, tror jag, men det kan förstås bidra. Jobbigt för kroppen. Fast jag har ju varit smalare och ändå haft problemet..

Inget tycks bita på vikten hursom.. Efter initial viktnedgång ner till 70 kg med LCHF, en nivå jag stannade på i typ två år, så har det krypit uppåt. Vilket ju har med mitt sjukdomstillstånd att göra, men är ETT ELÄNDE!!! Det åxå! 😡

kaisakavat
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kuriosa..

Såna här bilder talar till min själ.. Och jag vet jag inte är ensam. Ska vi sätta upp en koloni??

Har för mig att Sverige saknar inmutningar på Antarktis, men norge har en station och jag tror Sverige har nåt sorts avtal..

odjuren
2

Hehe de ser fantastiskt ut!! Igår hade vi fantastiskt väder, man såg riktigt hur snön försvann och de va 20 grader och fläktande!! så kan de va hela sommaren, då kan man ha kortbyxor/kjol om man vill och på kvällen kan man ha jeans o tjocktröja utan att svettas ihjäl!!

Tyvärr på Arktis så missar man ju den femte årstiden, vårvintern!!

//Odjuren

www.odjuren.com

Anders-S
2

Då går jag ner i min källare.  Där lever jag sällare….. och städar!

http://youtu.be/ia2jGI-sABU

Det går åt ganska mycket el om du installerar luftkonditionering. 

Enklare är väl ett dopp i havet.  Är man strandapa så är man. Det är 6-7 grader i vattnet i Bottenviken. 12 grader i Skagerak. Eller en kalldusch.

Fast sommarvärmen är redan över.  Här ösregnar.  Nu blir det svalare igen.

kaisakavat
4

Hm.. jo. Tänkte på det där med elförbrukning. Alla anläggningar man läser om skryter om hur LÅG energiförbrukning de har. Alltså är det en issue.. de skulle inte tjata om det annars.

Därför jag tänkte på en mindre anläggning, att köra ibland. Som man kan stoppa i förrådet när problemet inte finns.

Källare är mycket bra att ha..

Hänga vid havet.. vid Bottenviken. Iskallt inte bara i havet utan även i luften fram till juli, innan vattnet har värmts. Bättre då med Antarktis - inga halvmessyrer. Snöbad istället för kallbad, e t c.. Dubbla långkalsonger istället för problem med behov av ny bikini.. 😃

Finns varma källor i havet vid Antarktis - betydligt varmare än Piteå havsbad kan jag säga.. Gäller bara träffa rätt när man hoppar i plurret.. 🥶

Är inte hela sommaren på Antarktis att jämföra med vårvintern..?

Hehe..

odjuren
0

jo kanske den är!! o tänk en härlig vedeldad bastu o sen ut i snön o in i bastun igen!! snacka om att man blir ren!! :D

//Odjuren

www.odjuren.com

kaisakavat
3

Bastu!!!! Är du GALEN människa!!?? 🤪😃

kaisakavat
0

Det svalnar ute och jag har dörrarna på vid gavel. Det går åt rätt håll. Men än så länge kvarvarande dunk i skallen och hjärtats slag gör ont i bröstkorgen och upp i halsen, i handlederna, i vaderna och i fötterna. Blodådrorna svullna och svarta.

Spolade med svalt vatten, och det skulle säkert funka som påskyndare av avsvalkningsprocessen, men vattnet mot huden gör å andra sidan väldigt ont. Nerverna, känseln gör uppror.

Hoppas Anders-S har rätt i det där med avsvalnande väder. Lite grann.. 🙂

odjuren
0

Vedeldad klarar jag, en stund med MASSOR (enligt mig) alkohol om de e JÄVLIGT kallt ute o jag fryser :P
Svärfars mor har en vedeldad bastu OCH badtunna!! de e bra grejer! :D

men sånna där bastu med elagg e kass, då går de inte att andas o man får värme utslag :/

//Odjuren

www.odjuren.com

Tripod
1

Jag jobbar i Norge och vistas till vardags därför i min husvagn utanför min arbetsplats när jag inte jobbar.

Sommartid är den fullkomligt vidrig att vistas i om jag inte har kylning. Därför köpte jag för ett par år sedan en luftkylare av fabrikat Honeywell. Det var fjolårets modell och kostade cirka 2000 kronor på utförsäljning på Bauhaus (tror jag det var). Den är dimensionerad för 24 kvadratmeter tror jag. För husvagnen räcker det alltså gott.

Om du sätter en sådan i ett litet rum så behöver den inte ta så förtvivlat mycket el. Men öppnar du dörren så ökar den alltså förbrukningen en hel del. Ju mindre rum desto lägre förbrukning.

Jag har inte alls dina problem med värme. Trivs tvärt om alldeles utmärkt i sommarvärmen. Men husvagnen blir lätt 50° när solen steker på om jag inte har kylaren igång. Och då trivs jag inte längre.

Efva
1

Hej kaisakavat!!! 

Jag har portabel AC på mitt rum på jobbet på somrarna, just nu står den nere i vårt förråd. Den är jättebra, men nackdelen är att den har en jätteslang som måste hänga ut genom ett öppnat fönster (eller annan öppning i husväggen) för att kyla. Den går att ställa in på vilket gradantal man vill ha rummet kylt till, och så är det termostat som håller temperaturen där. Den slår alltså av och på när det behövs. Och så är det en fläkt som rör sig från sida till sida, om man vill, eller står still och blåser åt ett enda håll om man vill det. Återkommer när jag kollat vad den heter. Vet att vi köpte den på Homebutiken eller möjligen Elkedjan, och den kostade förmodligen nån tusenlapp. Men såååå väl värda pengar när luften står stilla och man måste ha friskluft för att kunna koncentrera sig och må bra.

Vi hörs igen!

kaisakavat
0

Miljarders tack för svar om kylmakapärer! Jag ska forska mer i saken utifrån det ni skriver! Anders-S hade rätt - idag är det svalare. Har inte hämtat mig helt - fortfarande ont o hjärtat jobbar.. det här 'tar på' och tar tid. Så skönt att få paus.

Kajak11
0

en vifta i taket? Gir det lindring? Lycka till. Har tyvärr inget erfarenhet då vi inte användar detta här och här blir varmt på sommaren. Öppnar allt på kvällen.

kaisakavat
0

Nej, det räcker inte med viftor.

*

Stannade på ElGiganten här i stan när jag ändå körde förbi. Den billigaste de hade denna säsong kostar 3700. Det är för dyrt för lilla mej.

De modeller som har slangavledning, leder tydligen bort fukt. Och det tror jag är bra - för värme och fuktighet ihop är JOBBIGT. Men det kostar..

Forskar och funderar vidare.

Kanske kan man hålla utkik efter nåt begagnat..?

JMW
0

Om du går in på pricerunner och söker på luftkonditionering så finns det en hel del som kostar mycket mindre än så där.

Vi funderar också på att skaffa en till sovrummet som är outhärdligt på sommaren.

kaisakavat
0

JMW - Tack. Jo, jag kollade pricerunner. Det finns andra.

Om ni ska skaffa en till sovrum - håll ett litet öga på ljudnivådeklarationen. I mitt fall ska den också stå i rum där jag sover, så.. helst inte alltför högt. Vad det nu är.. lite svårbedömt vad som är högt och inte. De som fanns på ElGiganten låg på mellan 53 och tyo 60 dB.

Pussgurkan
0

Ett knep man använder i sjukvården är att badda kroppen med sprit. Köp handsprit och flöda på tex rygg, nacke och armar. STORA hud ytor och låt självtorka. Avdunstningen kyler kroppen. Funkar med vatten också men inte lika bra.

Loria
1

På sommarnätter när det är olidligt varmt brukar jag lägga en kylklampar i en handduk och ha den på bröstet när jag sover. Det kyler ner blodet i hjärtat och det i sin tur kyler hela kroppen på ett behagligt sätt. Vet dock inte hur nyttigt det är, men det är skönt o det ger mig en god sömn så jag orkar med dagen. Min lillebror kör med kylklampar i fickorna på sina arbetsbyxor, det har lite samma effekt antar jag. Det finns ju sånna där "kragar" som man kan frysa o ha runt en ölburk. Kanske du kan köra sånna som armband i sommar?