OT: Töntig Facebooktävling "Mackmatcharen"
Just nu börjar mina bekanta på Facebook plötsligt "gilla" Polarbröd AB, vilket för mig är totalt obegripligt men min nyfikenhet drev mig att se efter vad som nu var på gång. Och jag måste säga att det var den töntigaste tävling jag sett på länge. Man ska köra någon form av enarmad bandit online för att sätta ihop en sylt/ost/leverpastej/skink/ägg/whatevermacka på en bit av deras bröd. Om man är en av de 80 lyckliga som suttit framför datorn och frenetiskt snurrat brödbullar kan man vinna en brödcheck. Alltså inte någon RIKTIG vinst för att man förslösat sin tid på skräpet utan en BRÖDCHECK som bara gäller för att köpa deras sockrade "polarfärska" (ett annat namn för frysta och upptinade) bröd och trycka i sig lite mer snabba kolhydrater.
Regler: Tävlingen går ut på att du ska försöka matcha ihop fyra sektioner så att de bildar en macka med samma pålägg. Detta gör du genom att stoppa en sektion i taget. Lyckas du få samtliga sektioner att matcha har du chansen att vinna en brödcheck.
Jag måste dock ge en guldstjärna i kanten för den här kommentaren från en tjej avseende valet av pålägg i tävlingen: "Varför inte bara lägga på lite mögel? De är ju ungefär så ert bröd brukar se ut de ggr vi köpt de INNAN bäst före datumet passerat.."

Ha ha - bra kommentar! 🙂
Åh…polarbröd! Jag måste erkänna att jag faktiskt ibland kan sakna vissa av deras sorter. Nu har jag dock förstått att riktigt alla sorter inte säljs till de lite sydligare breddgraderna av vårt land utan stannar närmare bagerierna här i norr så vissa av er har nog aldrig smakat alla sorterna.
Idén att frysa brödet direkt efter gräddning är genialisk. Tanken är ju sedan att det ska vara fryst ända till butik och där tinas upp (INGET konserveringsmedel i deras bröd!!!). Tänk också på att det är ett norrländskt företag med säte i Älvsbyn i Norrbotten så avstånden från fabrik till konsument är ofta stort.
Jag har då aldrig fått mögligt bröd från dem (däremot OFTA från pågen och korvbrödbagarn) och då har jag varit storkonsument! "polarbröd byggde min fd feta kropp och pastan gjorde resten" skulle man nog kunna säga.
Nåja, hur gott bröd de än har så har jag inte ätit en enda bit av deras bröd på snart 1,5 år och jag överlever ju uppenbarligen utan. Därmed inte sagt att jag ska neka min omgivning att äta bröd eller ens att jag skulle andas ett ljud om att deras val är fel. Jag vägrar att anse att normen ska vara lchf-kost i alla lägen med någon sorts attityd "jag har rätt och alla som äter vanliga kolhydrater har fel".
~God loves you, and I´m trying! ~

Jag saknar också bröd ibland och OM jag hade kunnat hålla det på en lagom/liten nivå så hade jag säkerligen tagit mig en enstaka skiva då och då.
Problemet är bara att det KAN jag inte 😕
Kan inte ens äta hembakat lchf-bröd för mitt tidigare ätminne/beteende slår igenom direkt och det slutar med att jag tryckt i mig massor…tyvärr 😭
Hehe underbar kommentar den tjejen skrivit!!
//Odjuren
www.odjuren.com
Angående kommentaren om mögel, det måste vara bättre med ordentligt med konserveringsmedel i brödet som kolhydratsätarna spisar en enstaka fall av mögel (obs ironi).
Jag skulle kanske lagt in några smileys för att man skulle kunna ta min tråd lite lättare. 😉 Ingen av mina vänner och bekanta tvingas äta LCHF bara för att jag gör det och jag respekterar allas val av kost, men om man nu ska tillåta sig att förfasas över vissa påhitt för att sälja mer mjölmat så kan man väl få göra det här på KiF? 🙂
Personligen upplever jag inte Polarbröd på samma sätt som du gör, men det handlar väl om vana. Inte ens på min kolhydratsätartid var Polarkakor något för mig, Tvärtom tyckte jag genuint illa om brödet som alltid kändes fuktigt och ofta till och med hade en hel del kondens i påsen redan i butiken. Det möglade mycket riktigt snabbare enligt min erfarenhet. Inte med det sagt att jag tycker att man ska ha konserveringsmedel i bröd, men det hade varit ärligare att sälja brödet fruset och låta kunden själv tina upp det, istället för att sälja folk tidigare fruset upptinat bröd till samma pris som färskt bröd med den egenpåhittade benämningen "Polarfärskt" vilket enligt mig är missbruk av ordet färskt. Jag jobbade på konditori/bageri som ung och om vi sålde upptinat eller fruset bröd på söndagarna så var det alltid till halva priset. Det var också "färskfruset" men såldes ändå givetvis billigare än det färska. Idag kommer de smarta affärsmännen på Polarbröd undan med att sälja fruset bröd till samma pris som färskt.
Dessutom är Polarbrödet på tok för sött för mig. Jag tycker inte om söta matbröd. Innehåller oftast både sirap OCH socker. Men det är som sagt en smaksak. Alla har rätt till sitt eget bröd.
Vårt dagliga bröd. giv oss idag! (Bara det inte är Polarbröd!) 😉