Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 12175 ggr
[Caroline92]
3

Kan vi överleva HELT utan kolhydrater?

Jag tänker, även om man äter strikt så får man i sig lite kolhydrater. Men finns det någon del av kroppen som behöver kolhydrater, om än bara litelitelite? Har nämligen en vän som påstår att vi inte överlever mer än en månad HELT utan kolhydrater. "Du dör utan energi i form av kolhydrater, annars tvingar du kroppen att gå konstant minus". Tycker dock det låter konstigt, varför skulle energin från just kolhydrater vara så viktig? Energi som energi, eller?

ScarletMajesty
2

vi klarar oss fint helt utan kh, men finns annan näring i grönsaker (som innehåller en liten del kolisar) som vi behöver lite av . Jag har kört fakir i två månader (0 gr kh) och jag mådde skitbra!

Att vi skulle dö av energi låter som ett konstigt påstående, fett är energi likadant som kolhydrater. Kroppen går ju definitivt inte minus.. hur menar hon med det?

Sunlight
1

Hej,

Det är nog snarare viktigare att skilja på goda och dåliga kolhydrater.

Helt utan skulle vi inte klara oss på.

Läsk, vitt socker mm. inte nödvändigt alls, men kolhydrater är livsnödvändigt för hjärnan kapacitet mm. De snabba blir mer en "quick fix" som vitt socker, det går helst bort!

Så visst är kolhydrater livsnödvändigt men helst i långsam form.

Se nedan ur Sund.nu

"En kolhydratfattig kost leder till brist på glukos och medför minskad hjärnaktivitet, sämre bedömningsförmåga och koncentrationsproblem. Hjärnan behöver ett jämnt tillskott av glukos ( dvs. kolhydrater )och även om snabba kolhydrater kan pigga upp din hjärna under kortare tid är det viktigt att äta mycket långsamma kolhydrater. Snabba kolhydrater som finns i bland annat sötsaker bryts snabbt ner till glukos som går ut i blodet och resulterar i ett omedelbart energitillskott. Men den snabba höjningen av blodsocker sätter igång en ”jojo-reaktion”, blodsockret sjunker snabbt och vi känner oss trötta igen."

Som ScarletMajesty sa , äter en del grönsaker, ja det kan vara just det du klarar dig på ändå och din kropp har anpassat sig och avgiftat sig från vitt socker mm. Men somsagt HELT utan skulle vi däcka ihop och få bristsjukdomar som följd i långa loppet.

Så med andar ord, undvik allt med snabba kolhydrater men somsagt nej, kroppen måste ha kolhydrater men bara då helst i livsmedel kost som har den långsamma formen. INTE snabba. Finns en hel uppsjö av listor på nätet av långsamma vs. snabba kolhydrater.

Min bror elittränar och där är det ett måste med både proteiner, kolhydrater och vitaminer. Men även vi som inte kanske ät på den nivån behöver lite av varje.

ScarletMajesty
22

#2 hjärnan behöver inte alls kolhydrater öht. Glukos kan kroppen producera helt själv med hjälp av fett och protein.

odezza
7

#0 Du kan ju fråga din vän hur hen tror att innuiterna har kunnat överleva och fortplanta sig i den kolhydratfattiga miljön de har levt i.

Hjärnan behöver lite glykos, men det kan levern tillverka, om vi inte stoppar i oss det via munnen.

"still lost in space and time"

patriknn1
3

Det vi behöver är väl främst näringen i från andra djur som äter kolhydrater. Det får vi genom att ta tillvara hela djuret. Förutom köttet så gnager vi på benen, äter fettet, käkar inälvsmat, kokar buljong på ben, brosk, senor osv. Vid energibrist så käkar man även upp maginnehållet på djuret. I perioder så laddar man upp extra energi genom att äta grönsaker, rotfrukter, bär mm. Det hjälper oss att bygga upp ett litet fettlager inför vintern.

konichiwa
13

#2 Du är felinformerad och sprider dina felaktigheter på fel forum. Här har vi nämligen modern kunskap.

Läs på och sprid det du lär dig om du verkligen vill väl och inte bara vill bevisa att du vet bäst, för det gör du inte!

odezza
9

#2 skrivet av Sunlight

Du har fel. Hjärnan behöver glukos, men vi behöver inte äta kolhydrater, eftersom levern kan tillverka den glukos som hjärnan behöver.

Du verkar förespråka en GI-liknande kost, med långsamma och snabba kolhydrater. Det här är ett forum LCHF-kost. Vi har många medlemmar som har börjat med GI, för att sedan gå över till LCHF, då dom tycker att det fungerar bättre.

"still lost in space and time"

[Marja-Liisa]
11

Levern kan utan problem tillverka de kolhydrater som behövs, till och med för mycket om man har diabetes2. Men med detta säger jag inte att noll är bättre än till exempel tjugo.

Jag tycker att man skall försöka hitta sin egen kh nivå där man mår bra och har möljighet att finna mat som man trivs med.

Jag själv håller min blodsocker under D2 gränser genom att ligga på ca 20 gr kh/dygn, men om man är ung och frisk kan man säkert ligga högre.

SpurtAnne
8

Hittar bara ett ord till dig….Nej!

[Caroline92]
11

Jag visade honom några av era svar och han började söka djupare i det, sen kom denna kommentar:

"Intressant. Jag hade visst fel, Då undrar jag hur det funkar i kroppen :o"

Victory! :D

Darkwolf44
4

Jag är ingen expert på det här med kolhydrater. Det enda jag kan säga är att jag har kört strikt LCHF kost sen början av januari 2013. Min kropp mår alldeles utmärkt. Visst får jag i mig lite kolhydrater genom att äta och dricka lite mjölkprodukter, men att låta bli kolhydrater får mig att gå ned i vikt. Och det för mig är det viktigaste. Jag känner mig mycket bättre än jag någonsin gjorde när jag levde på en massa godis och läsk + massvis med mat som var laddad med kolhydrater.🚬

Ät LCF och må bättre❤️

Dicobayo
2

Det är precis så det funkar, din kropp tycker så klart om när du ger den rätt bränsle :)

spirit
8

Hjärnan behöver inte en enda glukosmolekyl. Hjärnans alla celler har mitokondrier, energifabriker.

Mitokondriernas bränsle är ättiksyra eller helt korrekt acetylcoenzym A där acetyl betecknar ättiksyra.

Men röda blodkroppar behöver glukos eftersom de saknar mitokondrier och måste därför bränna glukos en specialväg för att frigöra syret.

Utan glukos så får hjärnan inget syre trots att röda blodkropparna är fulla med syre, man kvävs snabbt.

Men hjärnan behöver inte en enda glukosmolekyl.

Att hjärnan behöver glukos är en lögn spridd av våra största nutida och till synes helt okunniga professorer

spirit
6

Kom sedan ihåg att vår egen urbefolknings kost beskrevs vetenskapligt redan 1732. Där fanns bär som enda kolhydratkälla och det fanns bara i säsong sensommar-tidig höst. Resten av tiden är marken täckt av snö och inget växer.

Och samerna har överlevt många generationer den i stort sett helt kolhydratfria maten.

savonit
2

LCHFare inse att kroppen behöver kh och att även hjärnan drar nytta av en hel del av dessa.

Men förklara gärna att det inte finns någon anledning att äta dessa då kroppen själv producerar upp till 9 000 kcal glukos om dagen. vilket är mera än tillräckligt för att fylla minst en dags kvot.
Glukos heter kh som kroppen behöver till en del saker. Glukos är en kh vi troligtvis måste använda oss av. Så bli upplyst, annars finns det stor anledning att hävda att lchfare inte använder hjärnan.

goliath
2

"Att hjärnan behöver glukos är en lögn spridd av våra största nutida och till synes helt okunniga professorer"

Hur vet du detta?

side98
2

Läst vad Fredrik Nyström överläkare och professor i internmedicin skriver om kolhydrater

http://mabra.com/mabras-stora-kolhydratskola-del-2/

[Petronella Pip]
2

hehe "Jag har själv haft debatt med Livsmedelsverket utan att få svar" kan man kalla det debatt då!?

Nä, fattar vad han menar men det lät rätt kul! 😃

Aniara4
1

Glukoneogenes.

goliath
0

#17,

Vet inte om ditt inlägg var till mig, men det står ingenting i artikeln om att hjärnan inte behöver någon glukos (ifall ditt inlägg var till mig).

side98
0

Hej goliath

Nej, var bara ett inlägg betr. om vi behöver äta kolhydrater eller inte.

goliath
3

#21 okok :)

Spirit,

Du kommer ofta in och skriver kontroversiella inlägg. Men många gånger när du bes begrunda dina inlägg försvinner du.

Du skriver som det var en obestridelig sanning att hjärnan inte behöver använda en enda glukosmolykyl och att de som påstår detta sprider lögn. Jag hade älskar att höra lite med vad du egentligen baserar detta på. För du har flera gånger skriver detta, men aldrig motiverat det.

goliath
2

"Remember, repetition trumps proof, so if questioned simply repeat the claim as if a) nobody has questioned it and b) the truth of your claim is clearly a given. Do this often enough and your claim becomes true. You may have to continue this for some time; science works by repeatedly saying your theory until enough people agree. "