Rosacea (hudutslag) erfarenhet någon???
För ca 2 år sedan fick jag Rosacea och har i de perioder då det blossar ( ofta vintertid då jag är torr i ansiktet) behandlat med Rosex- creme.
Då jag läst att flera har blivit botade från detta med LCHF har jag bestämt mig för att lägga cremen på hyllan för att se om det försvinner.
Tyvärr tycker jag att det blivit sämre.
Har kört strikt i ca 4 veckor och jag tänker att det kanske blir sämre för att sedan bli bättre?
Någon som har erfarenheter av detta?
Min mamma har förövrigt SVÅR rosacia som blossar upp typ var 5 år… min är rättså mild men nästan konstant…
Har hört att denna hudsjukdom ska vara ärftlig men min egen teori är att det är hudens sätt att reagera på de gifter vi får i oss… främst genom mat.
vad tror ni?

Jag har också men det enda jag hittat som hjälper är komjök (inte mejerimjölk). Har ätit enligt Lchf drygt ett år men har inte sett någon skillnad. Har fått andra hälsoförbättringar av Lchf men inte rosacean

På mej fösvann det när jag slutade med p-sprutan.
Jag kan inte uttrycka mig om LCHF - rosacea då jag har testat men blev så pass dålig av LCHF att jag inte kunde fortsätta. Men det att det är ärftligt, folk säger att det INTE är ärftligt men som du säger, du och din mamma har det. Jag, min mamma och min mormor har det.
Tyvärr har inget hjälpt någon av oss mer än medicin. Det är ju "kroniskt" men vissa verkar få det då och då typ och bli bättre. Vi alla har det ständigt! Äter jag medicin håller jag det i schack men är ju fortfarande röd… Nu måste jag börja äta igen då jag börjat få bölder. Jag fick detta vid 16 års ålder… Det har verkligen förstört mitt liv! Hur som helst, mamma fick de efter hon fick sitt andra barn vid 26-27 år nånting och har till och från men trots medicin har hon rätt svår rosacea hela tiden. Hon måste äta antibiotika ständigt fr att inte svälla upp o bli sårig helt… Mormor hade samma problem tlls on kom i klimakteriet, då har det försvunnit. Det är inte lätt alltså! Man ska väl vara glad att det bara är ytligt men det gör ont och det är jobbigt, speciellt som ung, att ha det. Jah fick dessutom diagnosen o medicin först vid 20 års ålder så jag har lidit innan dess…. Jag önskr jag kunde hitta något sätt! Ska troligtvis testa IPL-behandling mot detta då jag lider av det utseendemässigt också…
Jag har också rosacea, konstant hela tiden utslag i mer eller mindre format…. Irriterande!! Jag använder en kräm som heter Finacea som jag smörjer med när det är som värst.
Imorgon går jag in i min 3:e vecka med LCHF, jag har smått förväntningar att det ska lugna sej med rosacean… Dock tror jag att det kommer att ta tid, för det är nog rätt mycket gifter som ska ut ur kroppen och ni vet "Rom byggdes inte på en dag…!"
Vore intressant att följa denna tråd….så dela gärna med dej av vad som händer och sker vad gäller Rosacea och LCHF.

Jag har väldigt lätt rosacea, det är bara en rent kosmetisk fråga. Jag använder inte längre någon typ av lotion, endast oljor. Jag prövade en lotion på benen efter ett års uppehåll och fick enorma nässelutslag som fortfarande missfärgar benen (väldigt konstigt). Iallafall har jag lärt mig en läxa och undviker nu all onödig kemi! Tror inte kosten gör varken till eller från i mitt fall.
Hej
Jag har inte utslag men jag använder olika oljor istället för kräm/lotioner. OM du tittar på www.crearome.se och klickar på råvaruinformation så kan du läsa om olika kallpressade oljor.. exempelvis Macademia, Oliv, Sesam, Avocado, Nyponfrö, Nattljus- olja..
de flesta kallpressade oljor har en mildrande effekt på utslag, eksem, psoriasis etc.. kan vara värt att läsa och ev köpa i liten förpackning och prova.. en del oljor kan du köpa i små 30 ml flaskor för att prova dig fram.
Oljorna är naturliga- innehåller inga konserveringsämnen, parfym eller kemikalier.. kanske retar det känslig hud till fler/större utslag…?
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Kallpressad rapsolja - ur matvarubutiken ( den skall vara gul och lukta gräs) är jättefin på huden oavsett vad.
Har i vinter drabbats en del av nässelliknande utslag som mildras av denna. Tror själv på en kombination av stress och kyla.
i mataffären kan man hitta fina oljor.. helt klart.. jag har köpt Fontanas kallpressade olivolja (luktar ganska lite oliv, vilket är bra) och Olivado's kallpressade avocadoolja(luktar lite men inte så det stör) ..Den kallpressade rapsoljan tycker jag personligen luktar väl mycket så den har jag till att göra vinegrettsåser.
På crearome har jag köpt lite andra oljor som har bra egenskaper.. t ex nattljusolja som har 9% GLA naturligt.. samma med gurkörtsolja som har hela 25%….
Det jag gillar på crearome är att man välja storlek på den olja man vill köpa, man måste kanske prova den för att se att man tål den, till exempel.
Man måste dock ha klart för sig att det ska vara en KALLPRESSAD olja…det är jätteviktigt då alla nyttigheter e kvar i oljan. (jag väljer alltid ekologisk odlad, kallpressad).
En varmpressad olja förlorar en hel del av sina nyttigheter och en extraherad/raffinerad olja är helt död på nyttigheter. Det är då tillsatt konstgjorda A och D vitaminer.. En sån olja ändrar inte form o färg.. utan är rinnig och klar i konsistensen och oftast helt luktfri.
En bra sida att hitta information på är: www.shenet.se mycket läsvärt om oljor och kemikalier i vår hud/hårvård/smink. kall-varmpressnig samt extraherat/raffinerat.. läs gärna om mineralolja.. något som finns i många krämer…
Monica 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Mitt problem är dock inte bara utslagen utan att man är så röd och tror inte olja hjälper mot det… :( Det är ju inflammerade blodkärl under huden :/

Men, rent logiskt, om rosacea innebär inflammerade blodkärl så borde en anti-inflammatorisk kost fixa problemet! Eller?
Jag har ätit LCHF i snart ett år och har blivit mycket bättre. Jag är inte så jättestrikt utan äter godis någon enstaka gång och då kommer utslagen som ett brev på posten. Alltså tror jag att det triggas av socker men även stress har en negativ inverkan på min rosacea.
Alltså finns det hopp :)
#10 Jo, det har jag inte sagt något om! :) Menade mest oljor och salvor mot utslag i mitt inlägg. Är LCHF antiinflammatoriskt? Hur som helst funkar inte LCHF för min kropp men det låter ju bra för andra om det funkar o dessutom minskar på rosacean… Jag får väl hitta något annat sätt! =P Är så less på att se ut så här i ansiktet nu och orkar inte ens sminka mig längre efter att ha sminkat mig VARJE dag i 7 år ungefär… (Nästan varje dag då, överdriver lite)
Men fixa och fixa, det kanske inte hjälper helt men det verkar ju lindra för vissa. Tror inte det är så enkelt att fixa helt då det ju är en "kronisk" hudsjukdom…

Det finns en ganska ny medicin som tydligen gett gott resultat, Oracea men är receptbelagd
#13 Där ser man! Kanske kan den funka bättre för magen än Tetralysal gör för mig, har fått magkatarr, eller värre magkatarr sen jag började med det! :) Tack för tipset. SKa ta uppd et med min läkare…
Någon mer än jag som upplever rosaceahuden tunn och gråaktig?
På de partierna där min rosacea sitter är huden tunn och grå-rosa .. har även alltid gråaktiga läppar.. antar att det beror på dålig cirkulation för när jag tränar så blir rosacea partierna rosa istället för grå-rosa vilket ser mycket friskare ut!
När jag fryser blir partierna nästan blåa :/
Jag bara undrar hur man inte kan tåla LCHF?! Rena naturliga råvaror!
När jag ströp alla mejeriprodukter så blev jag bättre över natten. De senaste 6 månaderna har jag haft ca 3 anfall med värk och bölder som resultat. Alla tre ggr har jag ätit någon form av mejeri (inte smör, det tål jag) och dessutom varit mentalt stressad. Då har det dessutom kommit på hakan ;( Men att se mig i spegeln och ha normal, skär hud utan plitor och rodnad är värd 1000 liter grädde och crème fraîche ;) Att sedan vikten trillar av är ju en annan historia. #16 jag undrar precis samma sak.
aswedishsmorgasbord.com

Min rosacea blossar upp av stress. Specialcremerna kommer inte nära mina kinder (de kommer inte in i mitt hus!), men vad som har hjälpt en hel del (förutom avslappning) är A-creme från hälsokosten.
Ja SaraOhrn, vad åt du mer exakt när du testade LCHF? Man kan ju mickla lite för att anpassa det om det är vissa saker du inte tål, det finns absolut en typ LCHF som även du tål, det är jag ganska säker på!
#16 Tål och tål men det finns absolut folk det INTE funkar för! Jag mår jättedåligt av så mycket fett. Naturliga råvaror kan man väl äta vad man än äter för kost… :) Snarare nån LC variant som funkar för mig, liknande GI.
Testade LCHF nu igen men gav upp jag blir så jäkla dålig av fettet, mår sååå sjukt illa och nä jag klarar det inte.

Jaha, då tänkte jag kanske inte så fel, ialla fall. Min rosacea försvann nästan ett tag när jag åt mer fett … och så blossade den upp helt plötsligt - pannan - såg ut som en tonåring - och runt näsan och jag trodde först det var vitt vin, men nej. Försökte ta bort olika saker men det verkade inte hjälpa … trodde ett tag att jag hade blivit allergisk mot mina hundar eller min katt. Nu har jag tagit bort den grekiska yogurten som jag åt till lunch … och vips är hyn mycket bättre. Visst gäller stress också … vi har haft ett par stressiga veckor med förhandling av ett kontrakt och det hjälpte naturligtvis inte. Nu när kontraktet är vårt så mår hela kroppen mycket bättre.