Utan insulin död?
Om man har diabetes, dör man då utan insulin?
En typ tvåa kan ju klara sig bra med kost eller helt och hållet men en typ etta då?
En typ etta dör.
Typ två har överskott på insulin, typ ett har underskott.
Men en typ etta kommer alltid att dö?
Det går inte ens med kost att bromsa insjuknandet, och leva ganska länge?
Hur då bromsa insjuknandet?
Typ ett och två är skilda sjukdomar. De har gemensamt att det rör insulin, men inte mer.
Nej alltså jag försöker bara förstå.
Hur ser händelse förloppet ut för en typ 1a då?
Hur fort går det.

Det är som för typ 2 fast tvärt om!
Dvs insulinproduktionen avtar och till slut så räcker den inte till och man drabbas av ketoacidos och dör om man inte kommer till sjukhus och får vård.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
hmm, hur fort tar det sig?

Det är en process som ofta tar några år, först får man allmänna symptom som viktminskning, törst, frekvent urinerade och blurrig syn.
Nja. De flesta jag känner med typ 1 har fått det snabbt i en infektion av något slag.
Infosidor på nätet säger ett par veckor till ett par månader.

Kan vara som du skriver.. men jag har fått uppfattningen att degeneringen kommer långt före och sen så utlöses det akuta skedet av något.. tex en infektion?
Altså vad jag förstår så går man inte från fullt frisk ena dagen till fullt utvecklad typ 1 på någon vecka.

Typ 1 har ofta antikroppar mot insulin, en del har dock kvarvarande liten insulinproduktion.
De som har liten kvarvarande insulinproduktion kan må bra då de äter en lågkolhydratkost, visat många gånger före insulinets upptäckt 1922.
Typ 2 har en för låg insulinprodultion i förhållande till den extrema mängd kolhydrater de äter. De blir helt symtomfria på en LCHF-kost.
Många typ 2 utvecklar senare en typ 1 också eftersom de fortsätter att äta en extrem kolhydratrik kost
Åh vad bra klarlägganden det var i den här tråden! Jag har ALDRIG fattat skillnaden mellan typ 1 och 2 innan! Okej fattar kanske inte helt nu heller men mer iallafall!
#11 Lite det syftet med tråden var, att jag som idiot skulle förstå.
😃 Idioter i alla länder, förenen eder!

http://ssdf.nu/om-diabetes/typ-2-diabetes.php
http://ssdf.nu/om-diabetes/typ-1-diabetes.php
Och få bort lite av de missuppfattningar som står i tråden.
//Karin