Hungrig!!!
Började igår. Fast besluten att ta mig igenom detta. Väger 86,5 och är bara 158 cm lång. Jag är hungrig hela tiden, fast jag ätit kyckling m grädde, broccolimos m smör, ägg, avokado med aioli, ostrullar med smör. Nu ska jag ta ett ägg med lite makrill, men det känns som jag äter hela tiden… Är det Ok? Hur lång tid brukar det ta innan man börjar gå ner i vikt?
Ät! Kroppen förväntar sig kolhydrater vilket den inte får så det är inte ovanligt att uppleva en massa hunger. Ät på, det är övergående.
Det tar den tid det tar att gå ner i vikt. Eller hur långt är ett snöre?
Om jag fattat rätt så får man äta hur ofta som helst, bara man äter sig mätt!
//Odjuren
www.odjuren.com

Det är hjärnan som skriker efter socker.. ät på.. i värstigast fall ta en tesked smör!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men vadå, man kan väl inte äta hur mycket som helst när man vill gå ner i vikt heller? jag skulle nog inte "äta på" om jag vill gå ner i vikt, vilket jag vill just nu och har slutat med godis och sånt där och försöker äta mindre portioner mat och inte så himla mycket mellan måltiderna.. är det fel eller?

Nä det är inte direkt fel.. men först måste du ju ställa om kroppen och knoppen, för den nya kosten!
Finns andra som tappar aptiten helt oxå, de får oxå äta på.. tills den återkommer!
Det är tillomed så att vissa blir tvungna att tillåta sig gå upp något kilo under omställningen.. för att komma ut på andra sidan, där det reella energibehovet styr aptiten, måltidsfrekvens och suget är borta!
Ta du en sked smör.. och se sen om du är sugen på något mer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4: vanligtvis så gör man kanske så som du beskriver, men nu pratar vi LCHF och en omställningsprocess från kolhydratsdrift till fettdrift. Det är inte riktigt på samma sätt då. Många som byter kost till lchf upplever en ökad hunger i början och det bästa sättet att programmera om kroppen till lchf är att bejaka hungern men ge kroppen rätt sorts föda för att mätta den, dvs undvika kolhydraterna och tillsätta extra fett istället.
TS: säger som övriga, ÄT, men ät rätt saker. Jag var konstant hungrig i början och åt nog säkert över 3000 kcal/dag. Ostrullar med smör i var min räddning då suget mellan måltiderna satte i. Rejäla klickar med kryddsmör på köttet och goda feta såser gav mättnad till sist.
Det tog ca 2-3 veckor innan min kropp blev mättare och måltiderna automatiskt minskade i storlek.
Hur det ser ut med viktnedgången är individuellt. Jag tappade flera kg redan första månaden trots det enorma intaget av mat och fett, men många andra behöver längre tid på sig innan kroppen känner sig trygg och släpper ifrån sig vikt.
~God loves you, and I´m trying! ~
Först o främst: Lchf är ingen diet utan ett sätt att leva! Man bestämmer sig för att äta äkta och riktigt mat med så lite tillsatser som möjligt. Man bestämmer sig för att äta närodlat, kravodlat, ekologiskt i den utsträckning plånboken tillåter.
Viktnedgången är en bonus på en hälsosam kost där kroppen ställer om och kroppen strävar efter normalläge.
Detta är ingen quickfix och man kan inte sätta upp mål med si och så många kilo i viktras per vecka. Alla kroppar är olika och reagerar olika.
Ät fritt i början men läs på om mejerier, nötter, ost, alkohol och kaffe. www.kostdoktorn.se har en jättebra lchf-för-nybörjare-kurs på sin sida.
Nu har du börjat med lchf - läs på och läs ännu mer. Läs om omställningsbesvär du ev kan uppleva och ställ in dig på en härlig matresa in i framtiden. Nu i början så kommer du att överäta, sockermonstret kommer att vara oroligt på insidan men kommer att lugna sig. Om några veckor så äter du antagligen dina portioner på en assiette och är mätt nöjd och glad ☀️
kör i vind och lycka till 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack alla. Har precis njutit en skiva ost med bregott på…
majsan 76
en ostskiva med bregott?? Du ska väl äta frukost?? 😮
hej Majsan..!
vi har en del gemensamt ser jag… både vikt och längd
Jag håller också på att starta upp min nya livsstil för om igen försöker jag ändra på mina (o)vanor.
Började dagen med en balja kaffe med mycket grädde i och alldeles nyss åt jag frukost, ägg-gröt eller vad jag ska kalla det. Äggröra i lösare form med mycket smör.
Ha en go dag !
Jaha, då förstår jag. :) jag fortsätter väl äta mindre än vad jag gör av med.. kolhydrater alltså.
Mooniq- klart jag åt frukost sen, men jag var vrålis o skulle bara få i väg ungarna m skolbussen. Sen vilade jag lite- konstig trötthetskänsla o yrsel . Sen frukost: ägg smör makrill o ost:) och kaffe, det klara jag mig bara inte utan! Nu e kl halv sex o idag är jag inte alls hungrig!
#12 majsan76
då förstår jag.. blev lite ställd där och tänkte - det va inte mycket till frukost.
Trötthetskänsla och yrsel är typiska omställningsbesvär, kanske får du även lite huvudvärk och har lätt att bli irriterad under några dagar. Bra att ha värktabletter hemma.
😃
Kom också ihåg att samma mängd mat energimässigt volymmässigt skiljer sig åt beroende på om den består utav fett eller kolhydrater. Kolhydratsmat tar mer plats i magen och det tar ett tag innan den krymper när man går över på lchf. Man kan alltså känna sig hungrig fast man äter tillräckligt pga av att magsäcken inte är full.
Majsan: Började lite lätt igår och har sug. Är inte direkt hungrig men känner suget i magen men det kopplar jag ihop med magkatarren som jag släpat på ett tag.
För övrigt känns det bra. Tog startvikt men måste ta lite mått också så det får jag göra i morgonbitti. Sitter just nu och läser nybörjartipsen igen… det där med E% är inte min starka sida
Skönt att du börjar komma igång. Vad är det i påsarna på bilden?
ahhh.. ja oopsisar är helt ok, tack för "påminnelsen" ska gå igenom min receptsamling och se vad jag hittar 👍
parmesanchpis… hmm.. låter spännande - du får berätta hur dom smakar
Underbart! Jag älskar parmesanchips! De kan man enkelt göra själv bara riva parmesan över ett bakplåtspapper in i ugnen till gyllenbrun färg o sen bryta i bitar. Brukade även strö pinjenötter förut men vet ej kolhydratmängd för just pinjenötter…Dessa chips på påse e smidigt när man inte hinner:)
Håller med om hungern. Är svårt att ställa om huvudet att man ska änta när man är hungrig och inte efter klockan. Nu åt jag tex för ca 1,5 timme sen och känner nu att jag är lite små hungrig. Igår gick jag flera timmar på samma mat utan att känna hunger.
När man blir hungrig så tight är det svårt att tänka att man ska äta tycker jag.