En fråga om smoothies
Hej, har hållit på sen februari nu och tappat 10 kg *jippie* men har nu slarvat lite med kosten. För att få igång motivationen hittade jag en dammig LCHF-bok här hemma som jag inte har använt innan. Hursomhelst, boken heter "Gå ner i vikt med LCHF" och är skriven av Ulrika Davidsson. Hon tipsar om gröna smoothies (till frukost varje dag) och enligt hennes egna recept i boken (som alltså är till för viktminskning) innehåller i princip alla gröna smoothies någon typ av söt frukt. Som t ex mango, ananas, apelsin, banan, torkade aprikoser… Jag tycker det verkar helt galet? Och jag vet att det mycket handlar om mängden men i det ena av recepten är det en hel banan i + en hel apelsin…? Det ska iofs fördelas i 3-4 portioner men jag tycker ändå det låter mycket.
Jag kommer nog ändå inte prova dessa gröna drinkar men är ändå nyfiken på vad ni tycker om detta? :)
Jag håller med dig till fullo! I senaste numret av Mat & Hälsa är Ulrika Davidsson med i ett reportage, "Superkur för hälsa och humör" där hon gör tre drinkar med spenat. En har 17 gram, en har 19 gram och en har 29 gram kolhydrater. De innehåller förutom spenat och avokado bl.a. Mango, hallon, apelsin, banan, citron, ananas, lime, apelsin och blodgrapefrukt. Jag tycker inte det är LCHF att sörpla i sig en cocktail som innehåller 29 gram kolhydrater. Det är 1,5 ggr hela mitt dagsintag.
Men okej, alla är inte så strikta, dock finns det väl ett skäl till att jag gått ned 30 kg på 14 månader? Jag tror inte jag gjort det om jag druckit fruktdrinkar. Jag äter hallon, blåbär och jordgubbar till fest, med måtta. Där får det stanna för mig. Om man däremot håller normalvikt och vill unna sig lite godis ibland så är det väl okej, men att dricka det här när man vill gå ned är att lura sig själv, tror jag.
De här drinkarna handlar om grönt och nyttan med spenaten vad jag förstår. Fine. Gör drinken på spenat och avokado då, men inte en massa söta frukter i en LCHF-tidning … Jag kan också tänka mig att de här sockerkickarna triggar en hel massa sötsug hos dem som dricker dem, förutom att de stoppar fettförbränningen och samlar vätska i kroppen.
Jag äter en hel del bär men skulle inte göra juice drycker med en hel banan om jag försöker gå ned i vikt… Spenat, broccoli, citron juice, blåbär och ett kvarts äpple… Kanske… Eller gå ut och plocka björk blad (nu/snart) och brygg te med.

Ulrika är egentligen GI-receptboksförfattare!
Men har även skrivit "LCHF på mitt sätt".
Så ibland kan det ingå både Quinoa och söta frukter.. men som sagt det är på Ulrikas sätt!
Vad jag förstår en utmärkt LCHF för de som inte behöver vara särskildt strikta.
Sen i övrigt, smoothies.. är enligt mitt tycke för folk som desperat vill undvika att äta en riktig måltid.. fyller vad jag begriper ingen annan vettig funktion!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har provat lite smoothies härifrån http://primalsmoothies.com/ De är paleo så det är ofta lite mer socker från frukt, men ofta är det bara att typ ersätta bananen med något annat, eller minska ner på något. Väldigt mycket goda recept i alla fall.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ett dagsintag på över 50 gram kolhydrater per dag ÄR INTE LCHF.
Det är om vi skall vara väldigt generösa en något kolhydratreducerad kost, men något LCHF är det inte.
Det som stör mig är att media och bokförlag pumpar ut dessa sockerkramande recept i ett evigt flöde. Den ena publikationen sötare än den andra. Alla i LCHF: namn och de förknippas med LCHF av dem som läser löpsedlar eller faller för att köpa böckerna. Många nybörjare lär sig grunderna i kosten på ett helt galet vis genom dessa glättiga magasin, bullbaksböcker och kolhydratsspäckade recept med smoothies på mjölk, lättglass, frukter, honung och choklad.
Hur många gånger har man inte fått frågan "Jag går inte ned, vad gör jag för fel?" och så visar det sig att kh-intaget ligger på tok för högt och merparten av dem som råkat ut för det hävdar att de bara följt LCHF-recept … Ren idioti tycker jag att det är!
Ja, det har blivit lite väl mycket "baka med LCHF"-böcker på sistone, och tyvärr så har inte genomsnittsvensken förmågan/tiden/orken att tänka själv, och då blir det som det blir.
Vi kan bara fortsätta upplysa och mer tror jag vara lite hårdare i våra definitioner om vad riktig lchf är, annars kommer det här rinna ut i sanden ganska snabbt är jag rädd.
Ja visst kan jag också bli lite frustrerad över de extremt liberala böcker och recept som sprids över landet under lchf:s fana, men jag tror att det kan finnas vissa fördelar med. Om t.ex. mina rejält överviktiga kolhydratsjunkies till föräldrar skulle börja leva efter recepten i t.ex. Ulrika Davidssons böcker så skulle det innebära en enorm hälsovinst för dem. Viktnedgång och hälsoförbättringar skulle garanterat bli resultatet. Jag skulle bli överlycklig ifall de kunde börja med en sådan livsstil.
Däremot så skulle nog även de uppleva hinder på vägen då den stora övervikten är borta och det kanske är 10-15 kg kvar att tappa, men då är de redan inne i tänket och har lättare att strikta till det genom att avstå något.
Jag tror inte att de skulle klara av att göra en "Cold turkey-avgiftning" som jag gjorde då jag började med lchf och gick från kolhydratsjunkie till strikt 10-20 g/kh per dag. Då skulle då åtminstone min mamma ge upp rätt snart.
Många av de ganska liberala recept som cirkulerar tror jag passar bra för den som vill leva på lågkolhydratskost och som inte behöver gå ner i vikt utan bara vill välja en hälsosam livsstil med mindre mängd kolhydrater. Jag som idag är normalviktig sneglar lite mer på de liberala recepten nu för att kunna fortsätta att leva i lågkolhydratstänket men ändå göra någon sorts anpassning till världen runtomkring mig.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag kan på sätt och vis hålla med dig men som media vinklar LCHF försöker man få det att framstå som mirakeldieten där man ska kunna vräka på med smör, grädde, fet ost och fett fläsk och samtidigt trycka i sig nötmjölsbullar, frukttårtor och pajer, gotta sig med choklad och nötter, sörpla söta banansmoothies och samtidigt rasa i vikt. Lördag hela veckan, liksom. Det är klart att folk faller för det och vissa som inte läser på ordentligt går in med helt vansinniga förväntningar på LCHF. Jag har mött så många som är otroligt besvikna på LCHF för att de inte uppnått ens i närheten av vad de hoppats, många har gått stadigt upp i vikt dessutom och undrar "När vänder det? När börjar jag rasa?". (Typ aldrig, med sån mat) Visst är det bra att det finns liberala godisrecept för festliga tillfällen men då bör författare och tidningsredaktörer ta sitt ansvar och upplysa om att det inte handlar om någon vardagsmat.
#9: ja media ger ibland en helt galen bild av lchf och vilka resultat man kan uppnå med den kosten som de presenterar. Just att det handlar om KALAS och inte vardagskost står det sällan.
Däremot så tror jag att väldigt väldigt många skulle få fina resultat om de t.ex. följer receptet som TS hänvisar till ur Davidssons bok. Det är ändå så mycket hälsosammare än den kost många ätit innan fast kan vara extremt förödande för den som är väldigt kolhydratskänslig eller inte har så mycket vikt att tappa och någon strikt lchf handlar det då INTE om!
~God loves you, and I´m trying! ~

Ursäkta, men om man nu vill tillgodo göra sig lite nässlor och annat som broccoli och spenat i en smoothie med lchf ändå i tankarna och äta lchf som man ska. Kan det fungera. Sökt som en galning nu ett tag och som sagt det är frukt i det mesta. Men vatten, grönt och skönt i kan väl tas som lite uppfriskande, eller tänker jag fel nu? avocado kanske man kan ha i det med..
Självklart kan du det? Varför inte? Om du tar ingredienser som du ser har lågt kh-innehåll och kompletterar med fett så finns det ju inga hinder alls!