Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4038 ggr
therese.b
0

Ska det inte hända någonting?

Har under 1 vecka ätit LCHF nu, kanske inte den striktaste men ändå.

Har endast ätit sånt som innehåller ca 5% kh och inte heller jättemängder. Har inte mätt exakt hur många jag får i mig men det är ju inte som innan om man säger så.

Ska man vara försiktig med tex grädde i maten?
Som exempel så om jag gör en köttfärssås på ca 350g blandfärs så kanske jag har i 4 dl grädde och 1 dl cf. Är jag helt ute och cyklar då? Gjorde ett recept på kålröra med köttfärs i och det var "bara" 2 dl grädde i hela den på 500g köttfärs och 500g vitkål och jag tyckte mig sakna fett så att säga.

Någon som har några tips på vad vi kan tänkas göra för fel?

[Petronella Pip]
0

En del kan inte äta så mycket grädde, sen skriver du inte ur många portioner det blir, alltså hur mycket du åt av det du beskriver. Men trots allt: En vecka är INGENTING dessutom! Vänta ett par månader innan du börjar trixa!

therese.b
0

På den köttfärssåsen som jag gjorde blev det ca 4-5 portioner.
Till det hade vi rivit 1 squash och gjort pasta av den så att säga och även den blev 4 port.

Trodde man skulle gå ner en del så här i början.

[Petronella Pip]
0

Det är så rysligt olika, och det man isf går ner i början är ändå mest vatten.

therese.b
0

ok tack.

Jag har ju inte gått upp iaf så jag får väl ta det som positivt :)

MimLan
0

Jag är väl snarare lite bekymrad över den kulinariska biten. Var det en bra köttfärssås när det var så mycket grädde/cf till så lite färs?

Om du tittar på energifördelningen i köttfärs, så ser du att att det är nästan en bra fördelning som det är. Inga gigantiska mängder grädde behövs.

Men i övrigt, som redan sagts, en vecka är ingenting, ta det lungt.

Zepp
0

En vecka lär du främst tappa lite vatten på!

Om du om ytterligare två veckor börjar känna dig väldigt mätt på samma matmängd, då är det dags att följa aptiten och se var du hamnar någonstans.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

therese.b
0

MimLan: Ja jag har inte riktigt kommit in i hur fördelningarna på fettet ska vara så jag kör i som jag tycker blir bra. Gillar såsig köttfärssås. Måste nog googla till mig lite hur mängden ska vara.

Zepp: Tycker man läster om folk som tappat massor den första tiden så därför är jag lite fundersam över att jag mest står still. Gubben är nog mest sur nu när han inte kan dricka öl ;)
Jag hoppas det är som du säger och att det lossnar snart.

KarinJ46
0

Therese, det låter som om du och din gubbe har börjat med detta tillsammans? (Annars borde inte hans öldrickning påverka din vikt 😃)

Hur gamla är ni, hur långa är ni och vad väger ni?

Allt detta spelar in och som sagt, en vecka är ingenting, särskilt inte om man hållit på att banta tidigare.

therese.b
0

Haha nä du har helt rätt KarinJ46
Tur nog har våra dåliga humör kommit på olika dagar så vi är ff gifta ;)

Jag är 170, väger runt 94 och är 31 år.

Zepp
0

Ja då finns det ju lite att ta utav.

Och angående mängden fett så sägs det optimala för viktnedgång vara 70-80E%!

Dvs av hela ditt dagliga energibehov.

Gram och Energiprocent, liten guide

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715229b9cb462233063a6c-gram-och-energiprocent-liten-guide

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

therese.b
0

Tack för tipset! Ska försöka sätta mig in i uträkningen lite mer. Idag ska jag klara mig utanför mitt kök/matlåda. Blir intressant att se vad man kan hitta att äta. Blir även bjuden på lunch med möjlig efterrätt, hur ska det gå.. I morse sa vågen minus ca 2 kg så nu borde ju vattnet börja gå ur kroppen iaf :)

Dicobayo
1

Välkommen och lycka till på din resa!

Jag passar på att citera ett annat inlägg jag såg här, som en liten hjälp på vägen:

"Först o främst: Lchf är ingen diet utan ett sätt att leva! Man bestämmer sig för att äta äkta och riktigt mat med så lite tillsatser som möjligt. Man bestämmer sig för att äta närodlat, kravodlat, ekologiskt i den utsträckning plånboken tillåter.

Viktnedgången är en bonus på en hälsosam kost där kroppen ställer om och kroppen strävar efter normalläge.

Detta är ingen quickfix och man kan inte sätta upp mål med si och så många kilo i viktras per vecka. Alla kroppar är olika och reagerar olika.

Ät fritt i början men läs på om mejerier, nötter, ost, alkohol och kaffe.www.kostdoktorn.se har en jättebra lchf-för-nybörjare-kurs på sin sida.

Nu har du börjat med lchf - läs på och läs ännu mer. Läs om omställningsbesvär du ev kan uppleva och ställ in dig på en härlig matresa in i framtiden. Nu i början så kommer du att överäta, sockermonstret kommer att vara oroligt på insidan men kommer att lugna sig. Om några veckor så äter du antagligen dina portioner på en assiette och är mätt nöjd och glad Sol

kör i vind och lycka till" Glad