Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2393 ggr
Jessell
0

Mariann Andersson

Hej!

En snabb fråga, någon som läst Mariann anderssons lchf-bakböcker? Är de bra? Hur mycket kolhydrater är det i hennes recept? Är det recept som man kan använda när man vill gå ner i vikt eller bara när man väl gjort det och vill stå still i vikt?

Tack på förhand!

MimLan
3

Om just DU går ner i vikt eller inte på kak/bakrecept är något DU får ta reda på. Ingen kan svara på den frågan åt dig. Det är helt individuellt.

Marianns recept är uppskattade, hon är själv medlem i forat och hennes recept dyker upp här och var.

Jojomaja
0

Om man vill kolla kolhydratsinnehåll kan man lägga in sina recept på någon sajt och få en beräkning, t.ex. http://www.minmat.net och http://www.matdagboken.se eller http://www.dumbbell.se/ 

Vad gäller viktnedgång så är det som MimLan skriver helt individuellt. Många upplever att bakning och godisröror och LCHF-snask är ett sätt att underhålla sitt sötsug och måste avstå, medan andra inte är lika känsliga och kan unna sig mer.

Zepp
1

Verkar som det har funkat på hennes gubbe hur som helst!

Sen hur mycket han får äta av bakverken har jag ingen aning om!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5169403a8e0e745cd70036f9-bild-fore-och-efter

Altså.. har man problem med att gå ner i vikt så brukar det vara bäst att bara äta mat.. och vänta med desserter och bakverk till senare.

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
0

Tror säkert Marianns gubbe "får äta" av det eftersom Mariann (rätt eller fel ska jag låta vara osagt) själv hävdar att hennes bakverk är MAT. (om man ser till energifördelningen)

Marianns LCHF Mat & bak
0

*asgarv* Gubben får äta hur möe han vill 😉
Sedan är det precis som #1 säger man får prova det själv.

Jag brukar säga att de allra flesta bakverk är mat i den meningen att de har ca samma energifördelning som en omelett vilket ju är mat,  eller kan tom ha mindre kh än en omelett.

Så kan du äta "obehindrat" av ägg, smör, grädde, nötter och bär så är det heller inga problem att äta bakverken.

Har du problem med nötter, bär och grädde? Ja då får man ju vara försiktig med kakor bakade på just dessa ingredienser, då kanske man ska hålla sig till ägg, smör och kokosmjölet som ju inte är någon nöt så som mandel är.

Bakar man med mandelmjöl blir det ju en väldig mängd mandlar man stoppar i sig.

Hoppas detta var en bra förklaring?

Jessell
0

Jo då, det var det :)

Men undrar om man får "cravings" av att äta det bakade? Kommer man kunna äta med måtta eller kommer det där gamla beteendet komma tillbaks? Smakar det så sött så man åter igen får sug efter sötsaker?

[Petronella Pip]
1

Det går inte att säga "man" för det är individuellt! Den sockerberoende kan förmodligen inte äta något sött alls!!

Mooniq
5

Lchf är en resan där du lär känna dig själv och din kropp. Så har i alla fall jag upplevt mina 5 år hittills..🙂

man får testa gränser, köra lite anteckningar och lära sig att sätta upp en snitslad bana för just sig själv.

Jag kan tex äta några färska jordgubbar - utan sötning och utan grädde, känner inget sötsug. Men jag kan inte äta en hel liter-paket, då vaknar sockermonstret. Jag kan äta 1 kaka eller liten bulle på kalas men jag kan inte ta till mig av alla sorterna. Jag vill inte det heller eftersom min IBS vaknar med ett vrål.

Jag kan äta Lite hallon/blåbär/björnbär/vinbär med LITE vispad grädde (1-2 msk) men kan inte lägga mina bär på ett berg av vispad grädde. Sockersuget drar igång och jag tillhör även dem som går upp i vikt av mejerier..

Jag kan få ett vansinnigt sug efter pizza 1 eller 2 gånger om året, jag ger efter, går in o beställer en barnpizza-  3-4 tuggor senare äcklar det mig och jag äter sällan mer än 6-7 tuggar och lämnar resten. Men sockermonstret lever jävel på insidan i ett par dagar…

Mejerier är min stora fallgrop. Jag går upp i vikt av dem och jag ÄLSKAR dem.. Jag kan tex inte köpa hem mjölk för det tar slut på studs.. Nu kör jag magic bullet coffee och kokosfettet har blivit en bra ersättare till mjölk/grädde i kaffet.

Så du får prova dig fram, och se hur din kropp funkar.

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

patriknn1
2

Personligen så äter jag aldrig, aldrig, gluten, men bröd på nötmjöl, eller ännu hellre kokosmjöl, kan jag äta. Lite då och då! Jag skulle aldrig komma på tanken att äta det varje dag. Jag betraktar det som nånting lite extra kanske 2-3 ggr/månad. En bit kladdkaka, el pannkaka, ibland en macka el ett hamburgerbröd. Föredrar att ha så lite mjöl som möjligt, för magens skull så kokosmjöl blandat med lite fiberhusk, är det som funkar bäst för mig. Sötningen är minimal, eftersom smaklökarna har vant sig vid det.

Mooniq
0

Om jag ska bjuda på nåt till kaffet så gör jag egen ischoklad. 

100 gram mörk choklad och 50-60 gram kallpressat kokosfett med smak och doft (hälsokostaffären). Ibland kan jag även ha i lite finhackade rostade hasselnötter.

Smälter försiktigt i mikron och häller upp i isplattan och ställer i frysen. Knackar ut bitarna efter nån timme ner i en skål som jag har i kylen. Mäktig smak och man är nöjd med en bit. Det triggar inte mitt sockersug, jag använder 80-90%ig choklad.

kaisakavat
0

För min del..

Jag har aldrig varit svårt sockerberoende, eller haft större problem med sug - och ändå känner jag att dylik mat påverkar mitt ätbeteende lite mer än jag vill. Mer småätande, det tenderar - långsamt - att bli mer och mer.. Och utan tvekan mår jag bäst när bakande och småätande hålls i schack.

Precis som de andra skriver, så är det individuellt. Man får lära känna sig själv, ibland är det läge att vara lite försiktig. 

Dock är det ju ett härligt tillskott i LCHF-menyn, när man hittat sin fungerande nivå. På första frågan - om någon provat/läst, så är mitt svar definitivt Ja! Jag har den första bakboken, vilken jag använder med jämna och ojämna mellanrum - och siktar på att skaffa nr 2.

[Petronella Pip]
0

# 10 Har försökt lära mig äta kokosfett men får ta det som medicin, (om jag inte kan gömma det i nån mat) ischoklad måste jag göra med smör för att få ner, försökte göra med kokosfett för att kanske kunna få i mig min dos på enklare sätt (eftersom jag nästan spyr när jag tar det rent) men fick kasta bort dem! Hoppas dina gäster inte är som jag 😘

Jojomaja
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Det är samma för mig. Nötter, mörk choklad, frukt och bär är godis för mig och vid festliga tillfällen kan jag unna mig LITE sånt. Att dagligen äta en kost med bröd, plättar, bullar och kakor gjorda på nötmjöl för att ersätta det jag brukade äta förr skulle nog inte fungera för mig. Jag skulle troligen haft kvar mitt sötsug och inte gått ned i vikt i samma utsträckning som jag gjort. 

Jag provade LCHF-bröd på kokosmjöl/mandelmjöl samt lite frön och nötter i till frukosten ett tag i början och visst var det gott att känna känslan av bröd att bre smöret på men jag stannade i viktnedgången så idag blir sånt inte till vardags. Jag bakar frökex nu, utan nötter (bild), och de fungerar bra för mig till vardags.

Mooniq
0

#12 Mina vänner gillar ischokladen, men jag har dragit ner kokosfettet till nästan hälften av chokladen - men bitarna tar slut när vi fikar. 🙂

patriknn1
2

Ja, just det, glömde frågan om Mariannes böcker, och ja de är nog de bästa, tycker jag som handlar om Lchf-bakning. Läste en annan bok av nån annan som oxå ger ut böcker om Lchf-bakning, och den innehöll så grymt stora mängder sötning, och en del andra konstigheter, så den är i alla fall inget för mig.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#6 som många säger, man msåte själv känna om man får cravings, vi i familjen får det inte, snarare tvärtom, då menar ajg att äta lite bröd gör oss mätta och kanske vi inte blir sugna förän om ett par veckor en månad igen på något.
Suget för oss underhålls inte av kakor med lchf-sötning, äter vi av olika orsaker sötade med socker kakor men utan gluten så vaknar monstret med en gång.

Just detta som #15 säger stämmer, min bakbok no 1 är med så lite sötning att söta vore synd att kalla dom, det är just därför som jag alltid använder osaltat smör för jag sötar så lite, däremot kan ju då sötnosar uppleva dem väldigt osöta.

Sedan går det ju alltid att "ställa in sin egen sötning" dvs man sötar så mkt alt lite som man själv vill, sötningen i alla mina recept är bara för att just söta lite, den fyller ingen annan funktion.

Jojomaja
0

#16 Mariann, när vi ändå har dig på (i) tråden. Det är en tjej i kostdoktorns forum som frågar efter recept på Chilimarmelad / chilisylt … http://forum.kostdoktorn.se/topic/2076-chilisyltmarmelad-g%C3%A5r-det-att-g%C3%B6ra-utan-socker/#entry25300 

Nu är det ju inte bakning men du är ju en hejare på det där med sötning och kanske har något bra recept? Eller vet du om det går att ta t.ex. Sötströ och byta ut rakt av? Jag vet att socker har en konserverande verkan, så man måste väl tänka på hållbarheten om man gör så?

Eller är det någon annan som har svar? Här är frågan: 

Någon som har lyckats laborera fram nåt bra recept på chilisylt eller marmelad? Dom recept som kommer upp högst upp när man googlar innehåller socker så tänderna lossnar bara av att läsa det ju.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#17 japp socker konserverar och gör att det tjcoknar lite av det också, då man ju i marmelad använder massa socker.

jag ska spana lite på recept och återkommer.

Marianns LCHF Mat & bak
0

ett snabbt googlande så finns det ju sådan marmelad på lite olika sätt.

kan man acceptera att man använder förtjockningsmedel så som redix eller johannesbrödkärnmjöl och fryser marmeladen så bör man kunna använda våra sötningar i den mängd som behövs för att få det så sött man nu önskar, bara att smaka av och ta i mer under tiden det puttrar samman.   Blir mer krämlik än "hård" marmelad, men funkar nog ändå för den som vill det.

Jojomaja
0

#18 #19

Tack för snabbt svar! Jag vidarebefordrar om det är ok?

Marianns LCHF Mat & bak
0

Det är ok. :)

Jessell
0

Ni tar mest upp saker om "bakelser", men bröd då? tror ni man skulle kunna äta lchf bröd typ tre gånger i veckan utan att gå upp i vikt? önskar mig böckerna i födelsedagspresent och tror och hoppas då att jag nått mitt mål så då kommer inte viktminskning vara något jag räknar med utan snarare viktbalans. Jag har aldrig varit så känslig för mejeriprodukter utan äter det i rätt stora mängder och går ner ändå och har även kunnat unna mig små mängder pistagenötter/mandlar och solrosfrön utan att det påverkat viktnergången, men mörk choklad och kokos får det att stanna, den infon kanske hjälper er att hjälpa mig :)

patriknn1
1

Böckerna är troligen de bästa i ämnet. Beställ, baka och prova hur det påverkar dig. Jag har de hemma, för att bläddra i, få lite inspiration, bakar ändå inte mer än kanske 2 ggr/ månad.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#22 Som jag också brukar säga: kan du äta "obehindrat" av ägg, smör, lite nötter och lite grädde utan att stoppa viktnedgången eller gå upp i vikt så kan du äta både bröd och bakverk.

[Petronella Pip]
0

#22 med kokos menar du? Kokosfett, hel kokos eller kokosmjöl?  Stoppar kokosmjöl nedgången kan det bli svårt med Marianns recept, men det låter underligt om kokosmjöl skulle stoppa mer än nötmjöl men allt är förstås möjligt!

Jojomaja
0

En reflektiion:

Kokosflingor och ren kokos har ofta högre kolhydrathalt än det dyrare (ekologiska) kokos(nöts)mjölet som är behandlat, pressat och torkat så att halten ofta ligger betydligt lägre. Kokosmjöl sväller mycket vid bakning och innehåller bra fibrer samt smakar inte speciellt kokosaktigt när man t.ex. bakar matbröd. Jag tycker inte man kan jämföra det ekologiska kokosmjölet med vanliga kokosflingor körda i mixer eller kokosnötsmjöl gjorda på rena malda flingor, men tydligen har folk olika uppfattning där. (Se även artikel i senaste nr av Mat & Hälsa där detta beskrivs)

[Petronella Pip]
1

mja, det beror ju inte på att det är ekologiskt iofs utan att det "rätta" mjölet består av enbart fibrerna. Inte mald kokos.

Lilltilda
0

Jag funderar på att göra nya försök att baka och äta lchf-bakverk nu då jag gått ner färdigt i vikt och vill stoppa viktnedgången och bara stabilisera min nuvarande vikt (min kropp tycks vilja tappa mer än vad jag vill).
Av någon anledning så har alltid lchf-bakverk, oavsett sort, bromsat min viktnedgång. Jag vet inte riktigt varför dock. Jag har INTE överätit eller känt mig triggad av dem, men på nåt vis så har kroppen ändå reagerat negativt och det har inte spelat någon roll om det varit osötat matbröd eller sk söta bakverk.
Jag köpte Mariannes första bakbok direkt den kom ut, men jag var nog alldeles för ny på lchf då och tyckte att precis allt jag bakade hade en läskig bismak av kokos, så jag la bort boken och funderade på att ge bort den. Ett år senare kan jag lättare förlika mig med smaken de få ggr jag äter något bakverk och tycker nu att vissa saker nästan är goda så kanske ska jag ta fram boken igen.
Hur som helst, inget av det jag bakat ur den förr triggade något sug. Jag åt någon bit mest för syns skull i olika sociala sammanhang då jag i början tyckte att det var jobbigt att känna mig avvikande om jag inte åt nåt vid olika familjefester och liknande. Idag bryr jag mig inte på samma sätt utan nöjer mig ofta med en bit 85%ig choklad eller några nötter eller så ingenting alls

~God loves you, and I´m trying! ~

[Petronella Pip]
0

Hehe nästan gott, ja så upplever jag det mesta jag bakat också! Och bakar allt mindre, när jag bjuder folk är det mycket sällan det blir någon riktig entusiasm och sist så lämnade den ena av kaffegästerna hälften av kakan (det var en chokladcupcake) och sa att hon inte orkade… KAN vara sant men man misstänker ju att det inte smakade så  man tappar ju lusten att göra sig till! Kunde ju inte ens ge det till hunden eftersom det var choklad 😎

Lilltilda
0

#29: 🙂Jag bjuder aldrig andra på lchf-bakverk utan slänger hellre ihop en vanlig kladdkaka till gäster eller bjuder på glass. Då kan jag äta lchf-motsvarigheter utan att pracka på dem "nästan goda" bakverk. Vill ju inte att de ska äta nåt de egentligen inte tycker är gott!
Men allt detta bygger ju på det faktum att jag själv inte triggas av närvaron av söta saker hemma i köket. Jag har nästan alltid vanliga kakor och glass hemma i frysen utan att bli det minsta lockad av dem själv.

~God loves you, and I´m trying! ~