hypotyreos - symptom?
Jag har läst tråden:
och har lite funderingar. Men eftersom jag inte vill kapa den tråden så startar jag en egen.
Jag har länge mått ganska dåligt både psykiskt och fysiskt. (gammal utbrändhet) Jag har klagat för läkaren, men kanske inte tillräckligt, nog för att jag är rädd att hon ska säga att det är LCHF´s fel. Men ni vet ju hur underbart det är att inte bara blodsockerdriven. Något som en kolhydratsätare ju aldigt kan förstå hur ofta jag säger det.
Hon är inne på att jag ska tala med en psykolog och förmodligen tänker hon att det ska hjälpa mig. Men tänk om det är något fysiskt fel på mig då? Så därför undrar jag lite om symptomen på hypotyreos till exempel ( jag har aldrig varit hypokondrisk tidigare så jag hoppas jag inte är det nu heller)
Går det att sammanställa en lista på symptom på hypotyreos?
Jag har också två gamla kopior på blodprover som har tagits på mig som jag skulle kunna lägga ut här.
Hur menar du när du undrar om det går att sammanställa en lista på symtom?
Det är ju bara att börja skriva en?
…hrm vet inte vad som hände men kopierade vad som stod på denna sidan
Jag har själv läst på en hel del om hyporyeos i veckan eftersom jag också mått psykiskt dåligt, varit sjukt trött väldigt länge och så vidare… men listan på länken ovan verkar stämma bra med det jag hittat också, det jag tänkte nämna var följande:
Eftersom hypotyreos hänger ihop med sköldkörteln som styr jääättemånga funktioner och hormoner i kroppen så kan symptomen vara väldigt olika och vad jag förstått i olika stor omfattning… Jag har påbörjat en "neuropsykiatrisk undersökning" precis för några veckor sen, och när dom gjorde första intervjun på mig så frågade hon om jag tagit något sköldkörtelprov och när jag svarade nej så sa hon att det var mycket märkligt. Ska dit igen på onsdag och hoppas dom ska kunna fixa en remiss till mig för vårdcentralen ville inte göra testet utan remiss…
Innan när jag sökt hjälp har läkarna varit väldigt snabba på att bara skriva ut antidepressiva, och har även fått gå på KBT (men det var max 15 träffar så fick inte ut mkt på det) och under KBTn fick jag en remiss att åka in på neuropsykiatrisk undersökning pga depressioner osv som jag lidit av så länge och jag stog nog på kö i 2 år, men nu verkar det gå liiite framåt iaf.
Dessa symtom från listan har jag blivit av med (eller blivit bättre) sedan jag började medicinera för hypotyreos:
Stor trötthet
Viktminskning
Kalla händer och fötter
Känslighet för solljus
Värmekänslighet
Kraschar efter 15.00 på em
Svullnad: fötter
Tinnitus
Avdomningar och pirrande
Ben
Fötter
Armar
Händer
Rygg
Ansikte
Rygg- och ländryggssmärta
Mentalt
Panikattacker
Dålig koncentration
Förlust av motivation
Emotionellt
Lätt upprörd
Vill vara ensam
Humörsvängningar
Depression
Nervositet/oro
Personlighetsförändringar
Tappar självförtroende
Långsamma reflexer i knä- eller fotled
cket intressant det du skriver, låter likt mina erfarenheter. Dom vill skriva ut antdepp till mig också, men jag har ötit det i flera år, så nu får det vara nog säger jag.
Jusläkaren kämpar som jag berättade för att jag ska få en psykolog, men jag tror också att det kommer att handla om lite KBT, vilket jag har provat ganska mycket. Och det hjälper inte i den livssituation jag befinner mig i nu. Jag ska pressa min husläkare lite till. Vad innebär en "neuropsykiatrisk undersökning"? Jag har fått göra en utredning på ett rehabställe. Skulle gå i trappor, damsuga och göra fruktsallad ( som jag kunde få med mig hem :-) och prata med en psykolog. En av damerna skrev att jag åt extrem specialkost, är det när man inte äter pasta :-) Men det kan ju inte ha varit en "neuropsykiatrisk undersökning"-

Här är mer om hypo!
"Kanske den mest underdiagnostiserade sjukdomen i Sverige är hypotyreos, dvs. en nedsatt effekt av sköldkörtelns hormoner, vilket påverkar varenda cell i hela kroppen. Följder av detta tillstånd kan yttra sig som kronisk trötthet, förstoppning, sömnproblem, Depression, lättare psykoser, frusenhet, låg kroppstemperatur, huvudvärk, migrän, värk och kramper i muskler, stickningar i händer, domningar i fötter, svullnader, artrit dvs. reumatisk värk, lite av yrsel, torr och fjällig hud, akne, ”tunga” ögonlock, glåmigt ansiktsuttryck, svullnader och svullnader under ögonen, värk före och under menstruation, kramper vid menstruation, nedsatt aptit, försvagad puls, återkommande urinvägsinfektioner, svårigheter att stå ut med kyla eller värme, oförklarliga viktändringar, åderförkalkning, högt kolesterol osv"
http://migrated.ifokus.se/uploads/ab2/ab24b1944060c932f735074e7d0cc6df/hypotyreos.pdf
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det enda jag saknade på den listan var något om synförändringar. Jag måste alltid förstora upp texten här, trots att jag har anpasade glasögon, dessa nuvarande är knappt 2 år gamla. Nu är det fullmåne och jag kan roa mig med att se på den, jag vet att just den månen bara finns i ett ex. men ibland ser jag 2 och ibland 6-8 stycken.
Självklart ska du ta blodprover, jag trodde det var standard så långt, värre är det med förståelsen av resultatet, där behöver du själv läsa på för att hänga med när läkaren säger "att det nog inte är så farligt", eller nåt liknande.
"Typiska symtom vid hypometabolism är en kropp som går på lågvarv med låg kroppstemperatur (hypotermi), frusenhet, kroniskt trötthet, utmattning, sömnstörningar/kan sova hur mycket som helst utan att bli piggare, viktuppgång/svårt att tappa i vikt, aptitlöshet, muskel- och ledvärk, stelhet, svaghet, mjölksyra- och kramptendens i muskulaturen, ångest, oro, nedstämdhet, irritabilitet, Depression, desorientering, paranoida symtom, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, yrsel, huvudvärk, migrän, stickningar och domningar (sk parestesier), perifer nervkompression (t ex karpaltunnelsyndrom), torrt hår och håravfall, sköra naglar, torr, sval och blek hud, klåda, glesa ögonbryn lateralt (den yttre halvan = ett symtom som enbart förekommer vid hypometabolism), torra och svullna slemhinnor, ständig halsirritation, mörkare och hesare röstläge, försämrat immunförsvar, allergier, astma, hörselnedsättning, nedsatt smaksinne, försämrad koordination (ataxi), gallstensbildning, alkoholintolerans, menstruationsstörningar, nedsatt sexlust, infertilitet, förhöjt LDL-kolesterol och leverenzymer, svimningskänsla, blodtrycksförändringar (för lågt eller för högt), åderförkalkning, låg puls/bradykardi (mindre än 50 slag per minut) eller hög puls, försämrad blodcirkulation (kalla händer och fötter), långsam tarmpassage/förstoppning, orolig mage, långsamma senreflexer, dyspné/andnöd, ökad blödningsbenägenhet/blåmärken, lågt blodsocker/hypoglykemi (då blodets sockerhalt är lägre än ungefär 2-3,5 mmol/l), förstorad tunga, dysfagi (ät- och sväljproblematik) och svullnader, så kallat myxödem, särskilt runt ögonen, på överarmarna och handryggen (myxödem = symtom som enbart förekommer vid hypometabolism). Obehandlad hypometabolism kan bland annat leda till hjärt- och kärlsjukdom, den vanligaste dödsorsaken i Sverige."
http://www.hypo2.info/diagnostisering/symtom (det står även om vanlig hypotyreos på deras sida, mycket bra info)
Ja, suck. Jag ska få åka till Göteborg för att kolla upp mina händer som domnar (karpaltunnesyndrom). För att operera karpaltunneln. Nästan hälften av symtomen på listan stämmer överens med mig.
Jag tycker att det är så konstigt att, genom hela mitt liv så har jag bara träffat en läkare som bad mig beskriva alla symtom jag hade och hon är jagad med blåslampa av socialstyrelsen. Alla andra vara tittar på varje symtom för sig. En läkare sade till och med "stopp, stopp, vi tar en sak i taget" när jag började räkna upp alla mina problem. Hur är läkarutbildningen utformad egentligen, får dom inte lära sig att sjukdomar kan ha flera symtom. Jag ska ta med mig listan till läkaren nästa gång.
Tänk en gång ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Massor av människaor går runt och mår dåligt och verkar på en mycket lägre nivå än sin potesial. Man skickar folk till operation och patienterna står i evighetslånga köer till psykologer. Läkemedelsindustrin, det vet vi ju, tjänar storkovan på all medicin vi äter. Vad mycket pengar det koster samhället!!!!
#11 Det är bara sänkt livskvalitet, trötthet och frusenhet som officiellt räknas som symptom och det bara när Depression uteslutits.
Infertilitet är ju ett symptom SOM DE VET OM men trots min hypotyreosdiagnos var jag "oförklarligt infertil" enligt läkarna…
#6 skrivet av Annamaja27
Jag tycker jag känner igen mig i det mesta av det du listar från innan jag började med lchf men jag var aldrig sjuk. Testade flera gånger eftersom jag ibland fick dubbelslag på hjärtat eftersom jag snusade och drack kaffe.
Blev du av med symtomen när du började äta lchf? Vad bra i så fall. Kan symtomen kommit från svajande blodsocker, tro?
För övrigt tycker jag att det är mycket märkligt att läkarna stirrar sig så blinda på TSH-värdet då friska människor kan ha så lågt som 0,25 (beroende på lab). Tänk om man är en sådan människa och uppmäter ett värde på 2,5. Det är ju egentligen ganska rejält förhöjt men jag undrar hur många som får testa Levaxin då.
Önskar att många fler läkare vågade lita till kliniska symtom och åtminstone erbjuda provbehandling.
Nu ska jag lista blpdprover som jag fick taget 12-01-20 jag fattar inte mycket av detta, kanske någon kan hjälpa mig.(under detta finns gammla prover)
och det verkar på mig att det är olika prover
kP-Glukos,vc 4,7
GRP- Blodstatus Utfört ?
B-Hb 142 g/L
B-Erytrocyter 4,85 E12/L
B-EVF 0,440
B-MCV 91fL
Erc(B)-MCH 29,3 pg
Erc(B)-MCHC 323 g/L
B-Leukocyter 6,0 E9/L
B-Trombocyter 302 E9/L
S-Calcium-jon, fri 1,24 mmo
P-TSH 2,8 mlE/L
Nu ska jag lista blodprov jag tog ca 2009( finns inget datum på pappret)
B-EVF 0,43
S-Calcium 2,23
S- Kolesterol 5,20
fS-HDL- kolesterol 2,20
(B)Erc-MCV 95,0
B-Erytrocyter 4,6
vS/P-Glukos 4,8
B- Leukocyter 6,2
B-Trombocyter 281,0
S-TSH, tyrotropin 1,69
S-fritt T4 10,0
P- Homocystein 6,3
fS-Triglycerider 0,7
fS-LDL/HDL-kvot 1,2
S-Kreatinin 55,0
fS-LHL-kolesterol 2,7
S-ALAT 0,37
S-ASAT 0,39
S-gamma-GT 0,22
B-Hemoglobin 136,0
(B)Erc-MCHC 315,0
(B)Erc-MCH 30,0
Så det var en lång lista hoppas någon orkar grotta i detta.
Jo, yvonnel synen finns också med
- Problem med synen
- Svårt att fokusera
- Dubbelseende
- Torra ögon
- "Grus" i ögonen
- Suddig syn
Jag har också de flesta av dessa problem.
Hur skiljer man då på Depression som är relaterat till hypotyreos och annan Depression i vården?
#15 skrivet av Annamaja27
"För övrigt tycker jag att det är mycket märkligt att läkarna stirrar sig så blinda på TSH-värdet då friska människor kan ha så lågt som 0,25 (beroende på lab). Tänk om man är en sådan människa och uppmäter ett värde på 2,5". Hur menar du? Jag hade för ett år sedan ett TSH- värde (verkar det) som är 2,8.
Alla dessa symtom från listan har alla nog upplevt:
Stor trötthet (Ja, efter att ha jobbat i nio timmar, suttit i bilkö 2, handlat, lagat mat, gjort läxor så är nog alla trötta)
Viktminskning (Nja, inte så vanligt kanske)
Kalla händer och fötter (I Sverige…jo, det är nog ganska vanligt)
Känslighet för solljus (Vad betyder det? På vintern med snö och solsken är det svinjobbigt med solen)
Värmekänslighet (Vad betyder det? Det är jobbigt att sitta i bastun längre än en kvart)
Kraschar efter 15.00 på em (Vem gör inte det??)
Svullnad: fötter (Ja, efter 8 timmar framför en dator)
Tinnitus (Ja, efter lika många timmar med barnen)
Avdomningar och pirrande (Alla nedanstående efter 8 timmar framför en dator)
•Ben
•Fötter
•Armar
•Händer
•Rygg
•Ansikte
Rygg- och ländryggssmärta (Ja, inte så konstigt eftersom vi alla är mer eller mindre felkonstruerade
och inte följer råden om träning och ergonomi vi får från våra kiropraktorer och sjukgymnaster)
Mentalt
•Panikattacker (Ja, så fort nån j*el tränger sig i bilköerna)
•Dålig koncentration (Ja ,speciellt vid sockerdippar. Gäller ej lchfare)
•Förlust av motivation (Ja ,speciellt vid sockerdippar. Gäller ej lchfare)
Emotionellt
Efter 8 timmar framför en dator, en timma i bilköer(med idioter som tränger sig) så är
nedanstående ett faktum
•Lätt upprörd
•Vill vara ensam
•Humörsvängningar
•Depression
•Nervositet/oro
•Personlighetsförändringar
•Tappar självförtroende
Långsamma reflexer i knä- eller fotled (Inte när jag sparkar till någon som dessutom vågar
tränga sig i kön på Lidl)
Vad jag menar är att det kan finnas andra orsaker än sjukdomar för att uppleva dessa symptom.
Så du menar att det är inbillning då. Men om man inte har jobb, man eller barn och har sovit 8 timmar och ändå är trött, och less inte orkar ta sig för något som helst och har ont i kroppen. Inte klarar av att bli arg på den som tränger sig eller blir så arg att skallen håller på att vrida sig ut och in. Jag har flyttat ut på landet för att jag inte har råd att bo i en stad, här finns inga bilköer, så det är inte heller något problem. Knappt klarar att komma ur soffan. Blir trött bara någon nämner att jag ska promenera eller motionera. Känner hur olusten och ökar och motivationen är i botten.
Alla kanske inte har det livet som du har! I mina ögon lever du ett fantastiskt liv som har anledning att krascha klockan 1500. Får lov att läsa läxor med dina barn. Jag hoppas att du trivs med ditt jobb och ditt liv. Du kanske skulle vara lite trött efter ett slutfört vasalopp också, men det är inte det jag talar om.
Det här är min tråd och jag är bekymrad över att jag inte klarar av att göra det jag vill. Jag blir vara hänvisad till antidepp (antar att du inte äter det) och psykolog.
Vad jag menade var att när man bestämmer vilket TSH som är "normalt" mäter man på ett stort antal förhoppningsvis friska människor. Då visar det sig att när man inte har symtom av hypotyreos så kan TSH ligga mellan 0,25 och drygt 4.
Om jag är en av dem som om jag vore frisk skulle ha ett TSH på 0,25 (Det vet jag ju inte eftersom det ofta inte mäts när man är frisk) så visar ett TSH på 2,5 för mig att det är förhöjt. Men eftersom normalintervallet ligger mellan 0,25 och drygt 4 så kommer ingen läkare anse att det är förhöjt även om det är det för mig.
Blev det lika rörigt eller förstod du vad jag menar? 😮
#21 Forts…
För att förtydliga (kanske):
Rent teoretiskt är det ju så att om du nu har TSH=2,8 kanske det är förhöjt om det skulle vara så att du hade ett TSH på 0,5 innan du fick hypotyreos (om du nu har det).
Eller så är ditt TSH helt normalt! 🙂
Är dessa två mätvärden samma sak?
S-TSH, tyrotropin 1,69
P-TSH 2,8 mlE/L
Det första mättes ca 2009, det andra för ett år sedan. Det har i alla fall ökat (om det nu är samma sak) Det är det som gör det så svårt att jämföra. Kanske ska be om ett prov nu för att se om det är ännu högre, jag mår ju sämre och sämre. 😕
S-står för serum och P-för plasma.
Med andra ord kan man använda antingen serum eller plasma för att mäta halten TSH.
Dock kan referensvärdena variera något. De ska väl stå vid mätresultaten.
Jag har ingen aning om hur mycket TSH varierar över dygnet men jag har läst mig till att TSH är lägst på fm.
I alla fall något jag hade frågat om hos läkaren, speciellt om nästa prov är ytterligare högre.
#24 skrivet av Annamaja27
Äsch, vad detta är besvärligt, du har rätt olika gränsvärden
S-TSH, tyrotropin 1,69 0,2 -4,0
P-TSH 2,8 mlE/L 0,4 - 5,0
Kanske inte är någon skillnad då, ligger ungefär mitt i spannet på båda. Eftersom man ska vara fastande så är npg proverna tagna på fm, men det kommer jag inte ihåg.
Hej!
Jag jobbar för Sköldkörtelföreningen och håller just på att hjälpa andra patienter, är inte helt färdig, men jag skall iväg ikväll och du kan få detta så länge.
http://www.skoldkortelforeningen.se/
Ditt TSH är för högt. TSH över 2.5 skall behandlas. Kan inte se att de testat antikroppar. Se länken med Bo Wikland nedan.
**Sköldkörtelsjukdom: är jag drabbad och vad kan jag göra själv?
**
**DIAGNOSTICERING – HUR VET JAG OM JAG ÄR DRABBAD?
**
Sköldkörtelproblem är en av Sveriges vanligaste sjukdomar. Ändå är få svenska läkare uppdaterade i hur man ställer diagnos korrekt. Alldeles för många patienter får höra att ”proverna är bra” när de i själva verket visar på hormonbrist. Därför skall du alltid begära ut provsvaren och be någon påläst person kolla dem. Obehandlad sjukdom kan ge allvarliga följdsjukdomar och tom förtida död, och enligt Stefan Sjöberg, ordförande i endokrinologförbundet, är det angeläget att sätta in behandling så tidigt som möjligt.
Dels tas inte alla de prov som bör tas för diagnos, dels förstår inte läkarna att värden inom referens trots allt visar sjukdom eftersom labben har felaktiga referensvärden. Labbens referensvärden är statiska värden från patienters prover, dels inkluderas sjukas värden, inte de värden som finns i aktuella riktlinjerna för vård.
Nästa problem är att hormonbristen finns på cellnivå och kommer ibland inte att synas på blodprov över huvud taget. Helena Rooth Svensson har beskrivit detta i sin bok ”Det Trötta Folket” och professor Göran Petersson på Chalmers skriver i sin rapport att ”på grund av nuvarande diagnostikmetoder är sjukdomen kraftigt underdiagnosticerad och min bedömning är att en miljon svenska kvinnor går odiagnosticerade på grund av detta”. Även Bo Wikland har i sin forskning visat att blodproven måste kompletteras med biopsi för att fånga upp antikroppar mot sköldkörteln. Han har hittat tydliga samband mellan slaskdiagnoserna utbrändhet, fibromyalgi, kroniskt trötthetssyndrom samt IBS och sköldkörtelsjukdom som inte syns i blodprov.
§ Helena Rooth Svenssons hemsida:
o
§ Professor Göran Peterssons rapport 2009:
o http://publications.lib.chalmers.se/publication/101130-utmattning-och-hypotyreos
§ Om Bo Wikland, blodprov och referensvärden:
o http://dinamediciner.se/nyheter/normalvarden-skoldkortelhormon
o Bo Wikland är publicerad i The Lancet och har skrivit ett flertal artiklar i läkartidningen i frågan.
Vad göra? Lösningen är enkel: fler och fler rapporter visar ett tydligt samband mellan sköldkörtelhormonbrist och låg temperatur. Så, ta fram termometern; tempen skall vara 37 grader. Nu vet du själv om du är drabbad eller inte.
Vissa patienter rapporterar om förhöjd temperatur, över 38 grader, och feberkänsla under flera år. Det verkar till att ha samband med den autoimmuna attacken mot sköldkörteln och skall också behandlas.
**SYMTOM
**
Sköldkörtelhormonbrist påverkar varenda cell i hela kroppen och symtomlistan är därför flera A4-sidor lång. Du kommer nog att höja ögonbrynen för ett och annat symtom man aldrig skulle drömma om kunde bero på sköldkörteln.
§ Fullständig symtomlista: Skriv ut den och fyll i din status.
o http://www.skoldkortelforeningen.se/index.php/sjukdomsfakta/hypotyreos/symptom
Enligt Stefan Sjöberg är följande symtom signifikanta symtom som talar för Hypotyreos. Ju fler symtom det senaste året, desto större sannolikhet för sjukdom:
§ Mer frusen
§ Tröttare
§ Torrare hud
§ Svagare muskler
§ Muskelkramper
§ Sämre minne
§ Deprimerad
§ Långsammare tänkande
§ Svullna ögon
§ Svårare att räkna
§ Heshet
§ Förstoppning
§ Djupare röst
§ Har du dessutom Diabetes typ 1, Celiaki, Addison, B12-brist, Vitiligo (vita hudfläckar), Alopeci (håravfall), prematur menopaus eller infertilitet, skall behandling sättas in.
§ Andra vanliga symtom är: minskad svettning, stickningar och domningar, försämrad hörsel, viktökning.
§ Fysiska tecken: långsamma rörelser, långsam Akillesreflex, grov/sträv hud, myxödem (förtjockad hy, vätskeansamlingar).
Även lågt Blodtryck, järnbrist och högt kolesterol är typiska symtom på sköldkörtelhormonbrist som borde få läkarna att reagera.
Håller tummarna för att det ordnar sig för dig. Ursäkta om jag är kort i tonen.
Gitten
Tack så väldigt mycket Gitten. Väldigt fint att du skrev detta.Ska skriva ut detta och ta med till läkaren. Hon verkar verkligen volja hjälpa mig, men snöar in på detaljer och ser inte helheten, förstå inte hur det kan vara så svårt att ha en lista med olika symptom att fylla i och sen se vad som passar in på vad sas. Nu blir det ju bara symptombegandling. Läste att karpaltunnelsyndrom är ett synptom, det tycker hon ska opereras och så prykolog för Depression som jag vävdar att jag inte har. Allt annat jag klagar över bryr hon sig inte om.

Problemet för läkaren är att flera av symptomen stämmer för andra sjukdommar oxå.. tex psykiatriska!
Så gå du till pyskologen och få den delen utredd och borta från dagorningen.
Det kanske helt enkelt är så att hon är nogrann och vill gå till botten med det hela?
Hur som helst så brukar det vara en fördel att se de positiva sidorna, har man taggarna utåt så stämmer det ju in på en betendestörning.
Ja Zepp jag hoppas att det är så, jag tycker om henne coh vi har trevliga samtal inte bara om mina sjukdomar och hoon tar sig tid med mig, så jag tror att hon gillar mig också.
Det är bara att det tar en sån oändlig tid. Egentlöigen så har faktiskt psykiatriska mottagningen i stan jag bor redan ratat meg efeter ett samtal, där jag fick uppfattningen att han jag talade mig tyckte det var bra med samtal. Pohä, dåt är jobbigt med alla dessa möten med folk som ska utreda.

Verkar ju som om hon inte ger sig då?
Dvs verkligen försöker luska i alla hörn.
Har du kollat kortisolet?
Vilka bra länkar!
Jag har inte tittat igenom allt men av det jag läst så tycker jag att den här artikeln var extra bra.
Sedan har jag satt upp mig på reserv på boken Det trötta folket. Finns att låna på biblioteket.
Jora Zepp, hon ger sig nog inte syster kallade henne en terrier som hon låg på psykiatrin. Fast det där med hörnen kanske är lite av problemet i vården i dag, man tittar så mycket i hörnen att man glömmer att ställa sig mitt på planen och kolla in helheten.
Nej kortisolet verkar inte vara kollat, om det inte heter något kryptiskt som jag inte känner till. Jag ska be henne nästa gång att ta prov på det samt TSH, T3 och T4 alltså.
Kolesterolet var lågt i den första mätninen, men verkar inte vara taget i den senare. Och så Blodtryck och järn som jag förstår det.

Ta och diskutera kortisol med henne nästa gång, det kan hänga ihop med thyroidhormonerna.
Grejen är att min mor har hypothyreos.. men blivit inlagd på endokrinologen två gånger med obefintligt kortisol.
Samtidigt så har hon bipolär sjukdom.. så vi har hela tiden trott att hon snurrat till det med levaxinet.. men jag är inte så säker på det längre.
Det är verkligen inte lätt att få rätt diagnos på detta. Jag gick själv till doktorn eftersom jag gick upp i vikt trots att jag åt LCHF och tränade hårt 5 dagar i veckan. Läkaren sa "du småäter nog och ljuger för dig själv, det är därför du går upp!" Envis som jag är så började jag regga allt i Matdagboken. Under tre månader åt jag lchf 1200 kcl per dag och tränade motsvarande 1000 kcl. Nu vet jag ju att det bara är "teoretiska" värden men hursomhelst gjorde jag allt för att bevisa för gubben att jag inte överåt. Hade inte hunnit bli överviktig heller men hade ändå gått upp 7 kg på ett år. Efter 3 månader gick jag tillbaka till doktorn och visade hur lite jag ätit och hur mycket jag tränat. Pulsen hade nu gått ner till under 50 och blodtrycket var 88/44! Då tog han prover och ringde sedan direkt eftersom TSH var 30! Han sa att han inte kunde fatta hur jag hade orkat träna så mycket. Men sedan kom den stora tröttheten i kapp mig och jag var helt sänkt i ett par månader. Jag har ännu inte fått korrekt dos (har gått 8 månader nu) och har höjt flera gånger. Jag har olika styrkor och får höja själv, sen tas värdena. Hur jag mår stämmer med proverna varje gång. När jag höjer så börjar det med att jag somnar på em, fryser och får extra lågt Blodtryck. Mysko.
#33 Zepp!
Bo Wikland anser att Bipolär sjukdom beror på sköldkörtelhormonbrist och han behandlar patienter med enligt honom "skyhöga" doser Levaxin. Se föreläsningsreferatet här.
Attans vad ni har skrivit…
#13 Nä, de är bara inbillning. Det är därför du blir skickad till psyket 😡.
#18 Det gör man inte. Man skickar hem folk med lyckopiller vid båda tillfällena. Skillnaden är att den med hypotyreos inte blir bättre av pillren och kommer tillbaka. Men det brukar inte göras särskilt mycket ändå, du kanske får en annan sorts piller, eller så rycker de på axlarna och lämnar dig till ditt öde. Har du extrem tur så har du en läkare som lyssnar och som tar de rätta blodproverna men de är inte många, särskilt inte om man inte strider för sin rätt att må bra.
#19 När man har hypotyreos är symptomen extremare. Man är inte bara trött, man är trött ända in i själen. Man är så frusen att kläder, tofflor och dubbla täcken inte hjälper för kylan kommer från märgen. Hjärnan går på lågvarv så man förutom att vara deprimerad även blir initiativlös. Man stängs av helt enkelt, ingenting fungerar och det märks. Mest märks det när man får rätt medicin och blir av med symptomen och blir en (iaf nästan) normal människa igen som orkar med jobb, bilkö, barn osv.
Den som inte har problem med sköldkörteln kan inte förstå hur det är att ha hypotyreos. Det du beskriver är normalt men den trötthet och känslighet man får av hypotyreos är allt annat än normal. Det är därför det finns en lista med symptom som vi med problem kan känna igen oss i.
#36 Wildrat
Tack för att du beskriver det så bra, jag vet ju sen tidigare att du är härligt omtänksam och gärna svarar oss andra här, dessutom så är du så trevligt fräsch i dina beskrivningar.
Tack, det är väl mest jag själv som skriver. Har ju just kommit på att det kanske är detta som är problemet, jag letar ju högt och lågt efter problemets kärna.
"..för kylan kommer från märgen. Hjärnan går på lågvarv så man förutom att vara deprimerad även blir initiativlös"
Jag frös så mycket om händerna tidigare i vinter om natten att jag köpte ett par vantar speciellt för att ha i sängen, men det hjälper inte för kylan kommer inifrån som sagt. Jag har aldrig haft problem med initiativ och motivation tidigare. Jag har alltid sett mig som en mycket drivande person, men nu funkar ingenting. Inget blir färdigt som jag påbörjar och inget orkar jag ta itu med. Att kunna träna och dessutom skriva matdagbok som en i ett tidigare inlägg beskrev är för mig utopi.
Du får börja om på VC ta nya prover osv. Har du någon känsla av obehag från kragen eller annat som "går högt i halsen" isf behöver du kanske även göra en finnålspunktion. Bra att själv veta lite om hypotyreos innan man går till en vanlig VC. Läs tex Dr. Karin Munsterhjelms svar på Andreas E. påhopp, finns på Hypo2.
Jo då Wildrat, det känner jag till. Sedan min utmattningsdepresion för ca 7 år sedan har jag flera gånger fått nya piller för att dom andra inte "fungerade" I somras slutade jag på eget bevåg att ta dom jag hade. och man vill gärna att jag ska börja på ännu en ny sort, men nu vägrar jag. Jag känner mig egentligen inte deprimerad hävdar jag, allt är bara så dj…a tungt.
Nu har jag ägnat mig åt att skriva ut en redig lunta från alla länkar jag fått här i tråden, så ska jag presentera dessa för min läkare och be henne ta nua blodprover, så får vi se vad hon går för.
😇
Jag tror att hon är bra. Hon är utbildad i Tyskland, vilket jag tror bådar gott. Jag har en bestämd känsla av att deras utbildning är bättre där.
Yvonnel, vad är detta, hittade jag inte: " Läs tex Dr. Karin Munsterhjelms svar på Andreas E. påhopp, finns på Hypo2." Hittade Hypo2 och en artikel om Karin, men inget med Andreas.
Jag menade inte att förringa dina problem, jag menade bara att listan som AnnaMaja skrivit var väldigt vag och att det skulle vara lätt för vem som helst att tro att de har den här sjukdomen.
Det du beskriver är något helt annat och jag kan verkligen förstå att det är jobbigt och att du har något fysiskt fel.
#38 Tack för berömmet, det värmer.
Frusenheten var en av de värsta grejjerna för mig. Jag har alltid varit frusen men när man ville gå med fingervantar mitt i sommaren kändes det bara fel… Jag har i många år gått med fårskinnstofflor på fötterna, året om och hade dem alltid med mig om jag åkte hem till folk för jag blev så kall att det värkte i benen.
Träna har jag inte gjort på länge. Jag gjorde det väldigt aktivt ett tag, mådde super. Sen tog pengarna slut och jag hade ett uppehåll. När jag började igen gick det inte. Jag var helt slut i tre dagar efter ett träningspass så det var bara att avbryta. Detta var när jag hade Levaxin. Läste på och fick reda på att musklerna kräver ganska mycket T3 efter ett träningspass och jag hade ju lågt av det redan innan. Inte konstigt att jag inte hade nån energi, cellerna fick ju inget bränsle!
#43 Symptomen på hypotyreos ÄR vaga och kommer smygande. När man inte får nåt gehör i vården så tror man att man är hypokondriker, jag har gjort det och många med mig. Grejjen är den att många symptom man har vet man inte om förrän man får medicin och besvären försvinner. Som med LCHF ungefär. En som äter kolhydrater och känner sig frisk kommer ändå känna en oerhörd skillnad när de byter till LCHF, det har vi sett här många gånger.
Men om man tänker så här, sköldkörteln styr ämnesomsättningen, dvs omsättningen av ämnen som ger energi. Dessutom är det inblandat direkt i energifabriken. Tänk dig själv vad som händer i kroppen när energin i varenda cell minskar. Det blir symptom överallt. Det är inte som ett brutet ben eller en inflammerad blindtarm utan överallt, i hela kroppen. Det händer inte över en natt heller utan kan ta flera år. Jag var 25 när jag fick diagnos men när jag tänker efter har jag haft symptom sedan tonåren.
Nu blev jag lite förvirrad… är hyporyreos och hypometabolism samma sak? Måste man ha hypometabolism för att man har hypotyreos?
Har för mig att jag läst någonstans att när man ska mäta tempen så ska man helst göra det på morgonen? Spelar det någon större roll?
#46 Jag tror de är samma sak men är osäker. I vilket fall så funkar inte ämnesomsättningen normalt när man har hypotyreos och ämnesomsättning = metabolism?
Vill man kolla med temp ska man mäta på morgonen, precis efter man vaknat innan man gör nåt annat. Man ska också ha sovit minst tre timmar innan mätning. Helst ska man mäta samma tidpunkt varje morgon också. Med denna mätning kan man se ganska många saker. För det första kan man se om man har en onaturligt låg temp. Sen kan man som kvinna se menscykeln (ÄL och mens), man kan se en del problem med östrogen och progesteron samt om man är gravid eller får missfall/utomkvedshavandeskap. Mäta tempen är mest intressant för egen del, läkarna "tror" inte på det här. Innan blodproverna var låg temp en av symptomen men inte nu…
Kanske har jag haft detta längre än vad jag tror också. Var ofta trött i min ungdom. Sen blev jag sakta sämre och sämre fram till 38 års åldern när jag tog bort amalgam och samtidigt fick b12 ampuller och detox. Blev mycket bättre, alla konstiga symtom försvan. Fruktansvärd PMS som varade 2 veckor varje månad, hemska utslag på smalbenen och migrän vid ansträgning till exempel (kunde inte jogga 300 meter).
Sen var jag "frisk" i nästan 10 år tills jag fick en utmattningsdepression. Klarade tom att banta 7 kg med vv.
Nu har jag äntligen tagit mig ut ur den återvändsgränd som jag hamnat i och slutat med antidepp (på eget bevåg). Jag har bestämt mig för att den sista 1/3 delen av mitt liv ska bli bra och det ger jag mig fan på.
Men tänk om det är detta som har spökat hela tiden. Att jag blev bra med amalgamsaneringen kan ju berott på att kroppen fick en mindre ting att kämpa med och därför kunde erbjuda det helandet jag upplevde. Sen när mina arbetsförhållenden var så tunga så utvecklade jag en utmattningsdepression, för att kroppen inte orkade länge igen. Nu när jag är ur detta så fortsätter jag bara att må dåligt för att kroppen inte har något försvar längre. Låter detta rimligt?
Tack för svaret wildcat! Men vad jag har förstått så är hypotyeros en nedsatt funktion i köldkörteln, och alla kroppens celler påverkas = väldigt olika symptomsbild. Jag visste inte att nedsatt ämnesomsättning var ett MÅSTE för hypotyeros, kanske är det som är "hypo 2" ?
Jag misstänker nämligen starkt att jag har nedsatt funtion i köldkörteln, och väntar på att min arb. teurapeut i min neuropsykiatriska undersökning ska försöka fixa så att jag får gå och kolla det (inklusive en del andra blodprover typ magnesium osv).
Ska iaf för säkerhets skull börja mäta tempen på morgonen =)
Just det, jag hade en till fråga! Någon skrev något i den andra tråden om att det var vanligt att folk "självmedicinerade" pga bristande hjälp från vården… vad innebär det? Någon som vet hur man skulle "självmedicinera" ?
#50 Man köper medicin på egen hand, ofta från utlandet, och medicinerar sig själv. En del klarar sig på att köpa kosttillskott.
#51 Ärligt talat vet jag inte riktigt vad hon är. Stog något liknande på hennes namnskylt. Hon har jobbat länge inom området. Klart hon inte "bestämmer" det, men hon sa själv att hon på en gång misstänkte strul med köldkörteln framför andra saker som ADD eller ADHD, bipolära problem osv… men hon har själv ingen rätt att "bestämma" utan ska överlägga med sjuksjöterskan och/eller läkaren som får skicka en remiss isf till vårdcentralen…
Hennes arbete har liksom varit att intervjua, screena och sammanställa en massa info om mitt beteende, min personlighet, mina problem, min barndom och mycket mer, och den här sammanställningen tar hon sedan upp med bl.a en läkare som jobbar där på mottagningen (men läkaren har ju liksom inte tid att gå igenom hela den här processen själv) och så får läkaren bedöma vidare utifrån det material hon samlat in på mig.
#50 Ok! Tack för svar. :) Vet du om det finns några risker med det?
Tack för svar. Jag ubdrar för jag har nyligen fått göra en utredninge på något rehabcenter, där både arb terapeut, sjukgymnast och psykolog var inblandad, men inte kom vi in på något sådant inte. Som i så mänga andra fall så handlar det ju om vem man får träffa.
Angående självmedicinering, så kan man väl säga att ka´jag försöker mih på med också, med kosttilskott och melatonintabletter sör att kunna sova. Men är dt något specofikt som man ska ha i detta fall?
#55 Har man hypothyreos behöver man medicinera med sköldkörtelhormoner.
Melatoniet är ju handpåläggning på ett symtom/problem, inte en lösning, t.ex.
Visst så är det ju. Jag tror mig inte om att ha hittat lösningen på mina sömnproblem. Fast melatoninet är ändå bättre än den beroendeframkallande skiten som läkaren skriver ut. Men kanske, kanske det kan bli så om jag skulle få behandling för detta problem.
Att självmedicinera med hormoner känns lite sådär tycker jag. Gäller verkligen att veta vad man håller på med.
#57 Förutsätt inte att du får en sjukvård som vet vad den håller på med, bara. Det är ju samma sjukvård som avfärdat dig.
Inte avfärdat än, jag litar ännu på min läkare. Jag har sktivit ut en massa från de länkar som har presenyerats häår, tänker skicka dem till henne i morgon så får vi se.
Det jag tycker att man borde bli bättre på generellt inom sjukvården är symtombedömning. Det är helt enkelt katastrof, men det är en annan historia.
#50 Man kan självmedicinera med det här: http://www.nutri-meds.com/Nutri_Meds_Desiccated_Porcine_Thyroid_Capsules_p/nm-g-ptc.htm
Det är ungefär samma som jag tar (Armour Thyroid), skillnaden är att mitt klassas som medicin och är standardiserade doser. Porcine räknas till kosttillskott och kan variera i styrka. Men båda är gjorda på torkad grissköldkörtel som innehåller allt som våra tillverkar till skillnad från Levaxin som bara är en av hormonerna.
Seglarina, var köper du melatoninet?
På i Herb. Jag köper denna: http://www.iherb.com/Roex-Inc-Lights-Out-A-Sleep-Formula-60-Tablets/30549
Ser också att det du äter också finns på iherb, får kanske bli dert så småningom.
Tack så mycket Wildrat! Ska försöka med det sen om jag inte får göra något test eller om dom inte tycker att jag behöver någon medicin.
Tänkte mäta kroppstemperaturen också men så visar tydligen örontermometern inget pålitligt resultat vad jag hört :( tänkte köpa en digital på apoteket men dom tycker man helst ska ha en som kan mäta i 10 min, fast jag förstår inte varför? för att resultaten ska bli så exakt som möjligt antar jag?
De resultat jag HAR tagit med örtermometern så pendlar det mellan 34,4 och 35,4… mamma sa jag skulle lägga på en grad men det blir ju ändå väldigt låg temperatur så jag vill gärna köpa en digital termometer imorgon och testa :o
#61 Jag tar medicinen, inte kosttillskottet. Har läst kommentarer från några som äter Procine och de tycker det funkar bra men varierar en del i styrka så vissa burkar ger sämre effekt.
#62 Det är svårt att hitta en vettig termometer. Det finns ingen som gjort test, typ Råd&Rön?
Tråden är jättebra, bra info och bra stöd. Men väcker också mindre kul minnen till liv. Och jag ska till doktor imorgon, och vet att det kommer bli en pärs..
Extremt många läkare är som riktigt dåliga mordutredare. De så att säga bestämmer vem mördaren är innan utredningen har startat.
Det första de gör är att ställa diagnosen, Depression (man ser ju ynglig och lesen ut), sen letar de bland symtomen för att bekräfta detta. Struntar i precis allt som inte stödjer det de bestämt, trots att det ofta är majoriteten symtom och att det bland dem finns de som orskar det mesta lidande. När jag har försökt diskutera helheten, att symtomen kan höra ihop och förklaras på annat sätt än de säger, så blir man 'klappad på huvudet', ignorerad, suckad över, hånad och av en läkare blev jag utskälld och beordrad enligt följande:
"GÅ DU UT till receptionen och beställ EN ny läkartid för varje krämpa du vill ha undersökt. DU ska INTE TRO att du kan komma på en och samma tid och få flera saker behandlade, för att du vill spara pengar!"
Annat exempel på reaktion:
"Om du inte accepterar den behandling jag ordinerar [antidepressiv medicin] så kommer du inte kunna få vara sjukskriven mer."
Man ska inte måla fan på väggen, nej. Antagligen finns det ingen fan och man själv är en negativ person som tagit på sig offerkappan. Eller så sitter faktiskt fan redan på väggen. Och då behöver man ju inte måla. 😃
#64 skrivet av kaisakavat
Häller med jag har ju också hört liknande.
"GÅ DU UT till receptionen och…" Inte äns en bilmekaniker skulle säga så.😭😡Den läkaren som sa till mig: "Stopp,stopp. vi tar en sak i taget" var ju ändå riktigt vänlig. Man börjar så smått undra hur läkautbildningen ser ut också.
Oj, vilken fantastisk tråd denna har utvecklats till.
Tänk att vi har så mycket liknande erfarenheter av vården och att det ändå inget händer, det är ju helt fantastiskt, och säkert är det läkemedelsbolagen som ligger bakom.
Jag undrar när deras ekonmiska direktörer osv. ska inse att dom biter sig själva i svansen? det kanske inte märks i den här generationen, men förr eller senare kommer symtomen att nå deras nära och kära också.
Jag fick någon sorts epilepsimedicin förra året men det fick jag inte veta av läkaren utan bara att den skulle "vänjas in" under lång tid och på förpackningen på apotekets uppgifter stod det bara att det skulle hjälpa mot sömnbesvär och värk.
Eftersom jag bara mådde än värre så tog jag fram Fass uppgifter och fann att det handlade om epilepsi. Jag bara slutade tvärt, en annan medicin som samma läkare skrivit ut åkte ut på samma gång men jag började uppleva att "något" liksom syns, eller flickar förbi i ögonvrån lite då och då, det fenomenet började omkring då ca 1 år sedan, samma ungefär med min konstiga tinnitus som jag upplever i höger öra , mycket starkare nu men inte varje dag, fast ibland flera dagar i sträck, men så plötsligt blir det uppehåll en dag eller två. Men den där ständiga susningen är otroligt tröttande, nästan så jag vill lägga mig framför tåget ibland.
Kanske är alltihop saker som passar in på skador som uppstått pga sköldkörtelhormonbrist, men det minskar ju inte min kritik mot läkemedelsindustrin och läkarkåren av idag.
En sak som jag tycker är konstig är att vi inte har tillverkning av det naturliga ssk-hormonet, på rak arm vet jag inte om vi har statlig läkemedelstillverkning men svenska staten betalar ju mediciner på så många sätt att man kan tycka att det skulle gå att lite bestämma vad som tillverkas här. Jo, jag vet om det det där med licens för försäljning att det blir dyrt men undrar vad som faktiskt hindrar, pengar skulle väl komma tillbaks för efterfrågan finns ju.
Det går långsamt att skriva, glömmer ofta ordet jag nyss tänkte använda och behöver skaka om hjärnkontoret rättså ofta för att hitta det igen. Detta kan göra mig ganska förbannad och förtvivlad emellanåt, känns som livet inte hinner tas tillvara för att det numera är så lite jag orkar.
Det är ett trasigt system när det gäller mediciner. Att vi behöver skaffa NDT på licens beror på att de som tillverkar NDT inte har ansökt om att vi som land, eller EU för den delen, skall ta in medicinen i sortimentet. Och den proceduren kostar pengar. Skulle vi som pluttland tillverka egna mediciner vi behöver skulle det inte bli mycket gjort om du ser till hur många olika sorter som behövs. Det krävs volym för att en sådan produktion skall fungera.
När det gäller din medicin skulle jag inte reagera över att den kan användas till epilepsi, mediciner kan användas för olika problem. Jag flippade inte ut över en medicin som var till för alkoholister, den hjälpte ju mig med den klåda jag hade även om jag knappt drack alkohol. Vad jag reagerar över är att du inte frågade läkaren. Varför börja med en medicin du inte förstår varför du tar den? Varför tog du inte upp frågan åtminstone när du läst i FASS?
Det här med att läkare vill utreda ett symptom i taget tror jag beror på att det är en speciell sorts människor som blir läkare. Man måste ju ha högsta betyg i alla ämnen och knappt det räcker för att komma in på utbildningen, jag tror att såna människor oftare har en tendens att snöa in på detaljer. Plugghästar har inte heller alltid den bästa sociala kompetensen…
När ni går till läkare testa med att ta upp de grejjer som står här: http://www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action?documentId=3322b4e7-4e81-4a7b-88bd-4990c3855249&userType=2&docType=95&docTitle=Sjukdomar
De symptom som står här är de som är accepterade. En bra läkare reagerar ju när man kommer med den andra, längre listan. Men har man en suris får man nöja sig med den som står i länken.
Jag kan säga att jag är glad att jag fått påbörja en neuropsykiatrisk undersökning, även om jag fick stå 2 år i kö för att komma in…
När jag innan gick till vårdcentralen har jag bara blivit ordinerad antidepp medicin… som när jag först sökte hjälp när jag var ~18 år och inte visste mkt. Började käka medicinen men det hjälpte givetvis inte… efter ett dramatiskt uppbrott med min första kärlek tog jag en överdos av medicinen för att jag ville ha hjälp (trodde inte det var farligt, jag vet, också naivt men jag mådde riktigt dåligt) och trodde typ jag skulle få magpumpas och få mer hjälp efter det i värsta fall. Slutade med att ambulansen vi ringde dröjde nästan en timme, sen satt dom i säkert en halvtimme och försökte få i en nål i handen på mig innan vi åkte in, och när jag väl kom in kraschade jag innan jag ens kommit in på ett rum, så dom fick rusa mig till intensiven och magpumpa, ge aktivt kol och söva mig… innan jag vaknade så varnade läkarna min mamma för att jag kanske inte skulle vara som jag var innan pga hjärnskador då jag krampade… han sa också att jag antagligen inte överlevt om vi kommit in 30 min senare… man tappar då riktigt förtroendet för sjukvården som inte skynade ut med ambulans och inte heller åkte in med brådska…
När jag vid ett senare tillfälle något år senare motvilligt sökte mig tillbaka för mer hjälp sa doktorn "jag skriver ut antidepprisiva åt dig". Jag protesterade flera gånger och sa att "Jag VILL INTE äta dom". Slutade med att han bara sa "Jag skriver ut dem ändå så får du hämta ut dom om du vill".
Hämtade självklart aldrig ut dem och bråkade om att få en tid på KBT vilket jag fick, och vilket inte var till någon nytta utöver att jag efter om och men fick en remiss till neuropsykiatrisk utredning.
Tog vid gårdagens möte på utredningen med mig en lista på dom symptom av hypotyreos jag tyckte stämde på mig och var lite orolig att hon skulle tro jag var hypokondrisk, men istället så hon "Det var bra gjort! Får jag ta en kopia på det här och skicka med till läkarna?". Hon tyckte själv att steg ett skulle vara att göra blodprov på bla hypotyreos men även magnesiumbrist (som jag också berättade för henne om vad jag läst på) och lite annat. Så jag ser faktiskt fram emot att hon hör av sig i nästa vecka så jag får se om det äntligen går en bit framåt efter så många år :) (kan tillägga att jag är 26 år nu och jag menar inte alls något illa när jag säger "så många år", jag vet att många fått stå ut mycket längre än så men för mig så har det ändå varit långa, jobbiga år)
Frågan kunde inte ställas till rätt person för hon var på föräldraledigt och för övrigt fanns det ingen där som var intresserad bara st-läkare och sådana som flyttar runt.
Dessutom så fick jag bara info om att långsamt öka dosen, jag skrev väl att jag mådde riktigt dåligt, dessa piller var det som var tämligen nytt och det har faktiskt hänt förut några ggr att jag fått mediciner som ställt till det för mig bl.a med anafylaktisk chock 3 x akut till Sahlgrenska på samma vecka pga mediciner och trots att jag sagt till att jag inte tål vissa saker. Eg. så tycker jag att det ska övervägas med kunskap och ansvar från läkare och jag tror att de flesta av dem vill det också men det kommer mycket nytt och pressen är stor.
Det är ju bara det att följderna av misstagen kan bli alltför dyrbara och sådana händelser gör ju att man tappar förtroendet och även ökar egenbehovet att skola sig tex via Fass vilket inte alla klarar av, eg. inte jag heller till största del men lite så att man kan få känslan eller känner tvekan och kan fråga vidare spec.när det kommer till kemin.
Det står ju visserligen att Depression är en del av diagnosen i beskrivningen, men det borde ju inte innebära att man behandlar för bara den delen. Nu vet jag inte om jag blurrar - hoppas jag gjorde mig förstådd.
Symtomen som man får av hypotyreos är samma som man kan få av elektromagnetisk strålning. Problem med sköldkörteln är inte heller helt ovanligt. Jag vet en person som fick bort nästan all strålning i sitt hem och då började sköldkörteln fungera helt normalt. Även ADHD kan försvinna när man tar bort strålningen.
Usch, det försöker jag låta bli att tänka på.
Hela vårt samhälle är beroende av att människor ska tåla elektomagnetisk strålning. De som inte gör det får helt enkelt inte vara med. När jag satt som bygglovhandläggare och skulle medverka till att 3G-masterna blev utbyggda, så fick jag ofta telefonsamtal och brev från förtvivlade människor som flyttat ut i torp i skogen utan elektricitet och inte kunde gå in i en vanlig affär. Fruktansvärt helt enkelt. Det var nog starten på min utmattningsdepression tror jag, aldeles för empatisk.
Hur gjorde den personen du vet om för att ta bort den elektromagnetisk strålingen i sin bostad? Ingen telefon ingen dator?
Kanske är det samma person som fick en stuga i skogen, byggd av kmmunen, stod om det i tidningarna för några år sedan, tror att det var Mölndals kommunn eller Mölnlycke. Hon hade ju familj som fick komma på besök ibland, det hela var ju mycket tragiskt. En arbetskamrat hade också jobbig allergi från el, hon fick alla ledningar inpackade i nåt speciellt material på sitt sarbetsrum
2013-03-28 21:50#73skrivet av Henrik70
Kanske är det samma person som fick en stuga i skogen, byggd av kmmunen, stod om det i tidningarna för några år sedan, tror att det var Mölndals kommunn eller Mölnlycke. Hon hade ju familj som fick komma på besök ibland, det hela var ju mycket tragiskt. En arbetskamrat hade också jobbig allergi från el, hon fick alla ledningar inpackade i nåt speciellt material på sitt sarbetsrum.och det räckte ett tag 1-2 år men sedan ficjk hon också packa och flytta till något torp.
Har väl lite funderingar o jag har någon sådan typ tillskott till resren av problemen, just sätter det igång att huden är så torr och kliar intensvt på någotställe och baksidan an mina kläder är alldeles fulla av snöflingor av torr hud som fastnar. Har ju både hypotyreos och fibromyalgi+ en del annat sånt som totalt suger musten ut mig
lingor"a rn
Hej alla.
Har ett tag funderat på om jag har en lågpresterande sköldkörtel, har många symtom som finns med i de symtomlistor man kan hitta på nätet. Många skriver dock om hur jobbigt det är att övertyga en motsträvig läkare om att ta nödvändiga prover och att skriva ut lämplig medicin. Vissa verkar behöva söka upp många läkare innan de hittar någon som de kan prata med. I många fall verkar det kunna ta lång tid och mycket besvär.
Skulle man i stället kunna prova en självmedicinering först, med t ex Porcine som det står om i #60, och sen utvärdera om det är värt det eventuella besväret att ge sig in i den offentliga vårdens irrgångar? Förstör man framtida provtagning och utredning om man självmedicinerar? Hur lång tid skulle det behöva gå mellan intag av porcine och provtagning för att få ett rättvist utslag? För mig verkar det vara en enklare väg att gå och att man skulle ha lite mer på fötterna när man ska argumentera med läkaren.
En annan viktig fråga, finns det några risker med att självmedicinera?
Låter ju inte optimalt precis om det är det Henrikl menar. Jag undrar ofta vart vårt samhälle är på väg , på många plan. Går det att leva på något annat sätt?
Hej nilu, välkommen till diskussioneen. Jag har tänkt mig en variant på ditt förslag. Jag tycker att jag har en ganska bra läkare, nu ska jag testa henne. Jag har skrivit ut en bibba utav länkarna här i tråden + en lista på symtom och skriva vilka jag har. Jag har märkt partier i texten för att underlätta för henne. Vi får se hur hon reagerar. Är hon motsträvig tänker jag "hota med" självmedicinering.
Sen kanske man ska prova med att byta läkare först om den man tillfrågar inte vill ta prover eller tolkar dem "fel". Mår man dåligt så är det en väldigt konstig läkare som inte ens kan ta blodprov tycker jag, Det gäller att vara påstridig och se till att på med provsvaren på en kopia.
#77 Självmedicinering är lika farligt som vanlig medicinering. Du behöver ha koll på dig själv från början, och vara bra på att notera olika symtom. Utgår du från redan dokumenterat mående och temperaturer du tagit, har du ett utgångsläge både för dig själv och för sjukvården.
Har du alls provat att gå till läkaren? Det är vanligtvis inte så att det är svårt att få till en provtagning från början, problemen brukar börja när det skall tolkas. Gå dit utifrån symtom som gör att provtagning behöver ske.
Du kan inte självmedicinera om du vill ha rättvisande prover, de visar ju då hur det ser ut med medicinering.
Tänk på att många brister kan göra att ingenting fungerar och att då sköldkörtelmedicinering inte heller kan fungera. T.ex. b-vitaminbrister, järn/ferritinbrister etc.
#77 Man kan göra som du tänkt men det är flera problem.
1. När du börjat medicinera kommer du troligtvis må så bra att du inte vill sluta.
2. Du måste gå minst ett par månader (troligtvis mer) utan medicinen för att få rättvisande provresultat. Under tiden mår du dåligt igen.
3. Läkare tror inte på grissköldkörtel som medicin. Får du diagnos så får du syntetisk medicin som bara är ett av ämnena och för många fungerar inte detta särskilt bra. Att få byta till NDT (natural dessicated thyroid) är ännu svårare än att få diagnos.
Hej Nilu!
Man ska väl inte ge upp om vården innan man ens försökt! Att ha bra på fötterna utan att gå "till attack" första gången man träffar läkaren tror jag är ett bra råd. Jag har träffat flera läkare och de har faktiskt i 3 av 4 fall varit väldigt förstående.
Problemet för dem med symptomen är ju att de faktiskt kan bero på en massa olika saker och inte bara på hypotyreos så lite förståelse får man ha för läkarna i alla fall. Dessutom är det inte bra att övermedicinera eftersom kroppen då går på högvarv vilket sliter på hjärtat etc. Så visserligen blir man kanske pigg men det har i så fall ett pris som man får betala sen.
Självmedicinering låter läskigt. Däremot kan man ju försöka leva så nyttigt man bara kan en månad eller så innan man kommer till doktorn så att de inte kan få in poäng på frågor som" Jasså du motionerar/sover inte, då är det väl inte så konstigt att du är trött etc.!
Lycka till med att få hjälp och må bättre!
#80 Levaxin kan fungera, och det behöver testas till en början, oavsett. Så jag skulle inte förutsätta att den fighten kommer, det är trots allt ofta en lång väg bara att få diagnos och ställa in Levaxinet som det är.
#81 Självmedicinering må låta läskigt, men läkarna tar inget ansvar för vad som händer dig när de ger dig medicin som skadar dig, så det är lika läskigt. De följer trots allt sina mallar, inte din kropp.
Eller för all del, som är så vanligt när det gäller sköldkörteln, de tar heller inget ansvar för den medicinering de inte ger dig.
Du överdriver tycker kag. Läkare är skyldiga att ta ansvar enligt Hälso- och sjukvårdslagen och de måste anmäla biverkningar och felbehandlingar. Att en del gör misstag är ju mänskligt och kommer aldrig att helt kunna undvikas. Det betyder ju inte att det finns några stora konspirationer bakom.
Kunskapsläget är oklart och det avspeglar sig i de råd och mediciner man får. Alla blir inte bättre av naturligt sköldkörtelhormon heller.
Tyvärr får vi nog leva med att ingen vet hela sanningen om hur man ska komma till rätta med medicinska problem som detta. Vi människor kan inte bota allt så är det bara.
Att därifrån hävda att hela läkarkåren inte tar ansvar känns väldigt långsökt. Däremot borde ju det osäkra kunskapsläget göra läkare nyfikna på olika sätt att behandla sjukdomen om inte standardvarianten funkar. 3 av 4 läkare jag har erfarenhet har varit just det.
#83 Jag sade vare sig att det var en konspiration eller att det inte är mänskligt att fela. Intressant att du behöver dra till med sådana uttalanden för att belägga din sida.
Ej heller fokuserar jag på sköldkörtelproblematiken när jag säger det, just för att det inte alltid är så enkelt att ringa in det. Jag kan säga vad jag säger utifrån odiskutabla fall, där det inte finns någon anledning att gissa, utan man kan gå på reella fakta, om inte annat för att motbevisa patienterna, men väljer att avstå från att skaffa dessa fakta (t.ex. provsvar, röntgen).
Du får absolut tycka att läkarna som yrkeskår är bra, jag hoppas att du inte får anledning att omvärdera den uppfattningen för din egen skull. Jag omvärderar min uppfattning dock först när det generellt ändrat sig.
I princip håller jag med dig. Det handlar inte om att man inte vill. Däremot tycker jag mig ha märkt genom åren, när jag kommit med flera symtomer att man inte vill/kan lyssna för att ta in helheten, man vill gärna göra en sak i taget och då kan det ju lätt li fel.
Detta är en del av ett svar angående behandling av hypotyeos av läkare Karin Munsterhjelm (Texten i sin helhet finns på länk i #42):
"…Det finns över 100 års erfarenhet av torkad svinsköldkörtel. Thyroxinet började användas i större omfattning under 1970-talet. Det har inte alltid funnits raffinerade laboratorieprov. Var läkarna, eller en del av dem, skickligare rent kliniskt förr? Det är mycket viktigt att kunna tolka kliniskt, att kunna se och känna. Det är mycket viktigt att kunna tolka anamnesen. Det är helt enkelt viktigt att LYSSNA - inte för att vara en trevlig läkare utan för att det patienten berättar är av primärt värde för behandlingen…."
Saknas denna kunskap generellt inom läkarkåren idag?
Det verkar så.
Efter att stått på Levaxin i ca två år och fortfarande hade symtom så frågade jag försynt om det eventuellt fanns ytterligare medicin man kunde ta. Jag sa att jag hört talas om T3 och torkad sköldkörtel.
Då sa läkaren ganska bestämt att PÅ DEN HÄR VÅRDCENTRALEN SKRIVER VI ENDAST UT LEVAXIN.
Ok, då visste jag det. Efter det köpte jag själv sköldkörtelpreparat utomlands ifrån.
Jag var ju utredd utan o innan och verkade inte ha några andra allvarliga brister vad gäller vitaminer eller mineraler.
Nu mår jag betydligt bättre!
Med tiden kommer jag väl försöka hitta ngn ny läkare men förutom att min nuvarande inte får använda ngnt annat än Levaxin vid hypotyreos så är hon bra.
Oj, vad många svar. Ursäkta att jag kapade tråden, skickade in lite impulsivt utan att tänka efter före.
Men ok, de flesta verkar tycka att man ska gå till vårdcentralen först och inte ge sig på att "självmedicinera", även om jag kan tycka att det kan vara ett bra sätt att lite grann försöka diagnosticera felet först. Bara tanken på att det ska gå flera år innan man mår bra känns jobbigt och det kanske ändå slutar med att man får beställa nåt tillskott själv från utlandet.
Men tack i alla fall och fortsatt Glad Påskhelg det lilla som återstår.
Det blev fel hänvisning i mitt inlägg #86 ser jag nu. Det var inte först och främst ett svar på #77 utan mer svar på senare inlägg om läkarnas kunskap och förmåga att hitta orsaker till måendet.
Du kapade väl inte tråden, det var ju precis det vi talade om symptom och behandling av hypotyreos. Och jag förstår din inställning. Jag har varit sjukskriven nu i ett år, jag har en trevlig läkare, men hon duttar tycker jag. Eftersom jag inte är läkare så tänker jag att det är hon som ska ställa diagnos, men jag har tröttnat och när jag nu har kommit på detta så ska jag prata med henne om det så får vi se vad det ger. Om hon är motsträvig får det väl bli självmedicinering då, fast jeg måste ju i så fall vara säker på att det verkligen är detta som är problemet.
Sen blir det lätt moment 22 om, som någon tidigare nämde att man ska motionera och sova på nätterna för att inte läkaren ska skylla på det. Om symptomen är brist på motivation och sömnlöshet.
#84 Min erfarenhet är att 99 av 100 läkare är totalt ointresserade av att ta reda på varför man inte mår bra av standardbehandlingen. Ingen nyfikenhet eller ödmjukhet öht. En överläkare till och med idiotförklarade sina kollegor genom att hävda att jag var frisk bara för att han minsann forskat på att kvinnor kan ha antikroppar utan att vara sjuka. Enligt honom var det inte heller jag som medicinerades utan mina provsvar… Har man problem med sköldkörteln får man träffa många stolpskott och du anar inte hur många det finns. Det finns en anledning till att vi blir luttrade och cyniska.
#88 Nilu
Det har nämnts tidigare här i tråden att du bör göra febermätningar varje morgon innan du går upp ur sängen under minst ca 1 vecka. Detta för att om man har hypotyreos så är det vanligt att ha låg kroppstemeratur, det blir alltså s.k."bevis" som bekräftar behovet av att få gjort ett blodprov på vårdcentralen. Svar från labbet brukar komma inom 2-3 dagar. Det är helt OK att begära en skriftlig kopia av labbsvaret, där brukar också finnas med uppgift om inom vilka nivåer värdet ska/bör vara. Be antingen läkaren eller en sköterska om tolkningshjälp i första hand, men kom hit till Kif ändå, med dina värden, så får du hjälp här också.
Du har rätt att begära ett sådant blodprov och ska inte behöva avstå av den anledningen, (jag har inte haft problem med just den biten), utan det är levaxinet som ofta inte fyller behovet och det kan vara väldigt svårt att få till rätt dosering och där har en hel del läkare antingen inte tillräcklig kunskap eller vilja att förstå problemet, det finns ju tilläggsmedicin, tror att det är trijod det heter.
Vad jag vill säga med detta inlägg är att jag absolut tycker att du ska göra provtagning och ev. annan undersökning på vårdcentral, kan ju faktisskt vara något annat som ger dina symtom och då är det ju viktigt att du blir ordentligt undersökt. Dessutom är det viktigt att veta vilken dos man/du behöver och det kan ju mycket väl räcka med levaxin om det är hypotyreos du har.
Jag har läst om att man behöver kolla ev. kortisolbrist också i sammanhanget att medicinera mot hypotyreos och att man ska börja med ett sådant test och ev. behandla en sådan brist innan man börjar med levaxin.
Hoppas att du får ordning på detta problem och att du meddelar oss här på Kif om hur det går för dig.
"Enligt honom var det inte heller jag som medicinerades utan mina provsvar…" 😂Helt underbart sa han verkligen så? Obetalbart, borde kunna få plats i någon satirisk sketch. Skämt åsido, så borde den personen inte ha med människor att göra, utan borde vara på ett labb.
Vad svarar man? " Då borde du ge medicinen till mina provsvar och inte kräva att jag ska svälja den" kanske?
#93 Han tyckte jag kunde sluta med medicinen för jag var ju frisk, mina provsvar var ju så bra (efter medicin ja, dumhuvud). Inte heller behövde jag Armour för att bli gravid för massor av kvinnor behövde bara Levaxin för att bli gravida. Sen att jag var infertil på Levaxin och blev gravid bara veckor efter medicinbyte hade inget med saken att göra… Nä, en idiot som jag inte längre träffar.
Är det någon som har en aning om VARFÖR man blir t.ex. trött i musklerna eller får ryckningar i muskler etc? Jag väntar ju fortfarande på besked om jag får göra något blodprov eller inte så vill inte börja inta mitt magnesiumtillskott som jag redan köpt hem för jag vill ha reda på grundorsaken till allt…
Men jag tänkte, att kanske blir jag lite piggare i kroppen om jag äter mer protein? Senaste veckan/orna har jag varit sjukt trött i kroppen, typ som att jag måste gå och vila i några timmar för att ens orka stå upp vissa tillfällen på dagen, men jag är ganska med i huvudet… väldigt frustrerande tillstånd i slutspurten på skolterminen =/
Ska kanske tillägga att jag återupptagit LCHF igen för en 3-4 veckor sedan så det KAN kanske vara övergångsproblem men jag tycker det borde börja ge med sig isf vid det här laget… 🤔
#95 Trötthet och ryckningar av hormonbrist? Tröttheten kommer av brist på T3. T3 verkar direkt i cellens energifabrik och brist gör att det funkar sämre eller inte alls. Det används dessutom i cellerna för att bilda proteiner, hormoner och enzymer, alltså allt som får oss att funka. (enligt boken "Det trötta folket")
Ok. Tack för svar :)
#95 "Senaste veckan/orna har jag varit sjukt trött i kroppen, typ som att jag måste gå och vila i några timmar för att ens orka stå upp vissa tillfällen på dagen, men jag är ganska med i huvudet…" Sådär mådde jag när jag var som sjukast, innan jag fick medicin. Då hade jag ett T4 på 9, vilket då var nedre gränsen. Nu har de höjt den gränsen till 10… Men enligt läkaren frisk eftersom jag låg inom referens 😡
"Då hade jag ett T4 på 9, vilket då var nedre gränsen. Nu har de höjt den gränsen till 10…" Så om jag har T4=10 så ligger det på den nedre gränsen?
Nån som vet sambandet mellan mätvärdena här. Är det samma nivå ca eller har det ändrat sig? S-TSH mättes på mig ca 2009. P-TSH mättes för ett år sedan.
S-TSH, tyrotropin 1,69 0,2 -4,0
P-TSH 2,8 mlE/L 0,4 - 5,0
Jag tror att det är viktigt att man för någon sorts dagbok över hur man mår och gärna då tar med "hårda" parametrar som läkarna så att säga inte kan förhandla bort som kroppstemperatur, puls och Blodtryck. Kan man få fram ett mönster där så är det lättare att få höja dosen eller byta medicin. Det har i alla fall funkat för mig.
Eftersom jag hade ett TSH på 30 så har det aldrig varit något problem med själva diagnosen men när det gäller höjning av doser så har jag alltså fått höja själv och sedan tagit prover som bekräftat att det jag kände var rätt.
Förutom tröttheten och ont under fötterna etc så sjunker min pult och mitt Blodtryck när dosen är för låg. Det är ett väldigt tydligt mönster. Efter några dagar med högre dos går det upp igen. Varför det sedan har sjunkit igen vet jag inte. Just nu äter jag 175 mcg Levaxin och hoppas slippa höja mer. Den första läkaren jag träffade var en sommar vikarie som inte var så kunnig. Hon blev väl chockad av et höga TSH-värdet och satte in 75 mcg direkt. Efter det blev jag så totalt snurrig i huvudet att jag knappat klarade någonting på ett par månader. Glömde nycklarna, kunde inte köra bil etc. Ytterst skrämmande. Sedan träffade jag en vettig läkare igen och fick hjälp.
Här kommer namn på 2 bra läkare i Stockholm som lyssnar
Allmänläkare Ralf Hellner
Internmedicinare. Jan Arlestig
Är det någon som vet om man kan söka hjälp hos dessa doktorer fast man inte bor i Stockholm? Jag bor i Borlänge och har ca 2h20m in till stockholm med tåg men är självklart villig att ta mig ut dit för att få hjälp av någon som faktiskt lyssnar om jag inte får hjälp på hemmaplan!
Kolla men Jan Arlestig på http://www.sibyllekliniken.se/index.php/specialistlaekare
Tack!
Har fått bekräftat att jag ska få göra blodprov nu, men BARA för hypotyreos. Blir så ledsen. Jag vill ju även kolla Magnesium, D-vitamin, kortisol, B12 och järn som också ligger nära i symptombild :(
Jag vet att jag borde vara glad över att jag i alla fall får gå iväg och testa detta nu, men kan ändå inte hjälpa att tårarna rullar och det känns tungt :/
#105 Tja… Beroende på samvete och rutiner kan du be att få remissen, om du inte har den redan, och kryssa i lite lämpliga prover.
(Dock kräver d-vitamin specialremiss så den finns inte på vanliga blodprovsremisser.)
Nu har jag fått mina provsvar…
TSH: 1,2
T3: 4,0 (2,6-5,7)
T4: 16 (10-19)
Det inom parantes är det hon sa det skulle ligga på… Hon säger det ser "nästan perfekt" ut, och vad jag läst hittils så verkar allt i sin ordning också… men nån kanske kan kolla ändå? Hoppades ju nästan på att det skulle vara hypotyreos så att jag kan få någon förbaskad hjälp, är t.o.m trött på att vara trött! :(
Jag har också varit och tagit blodprov. Jag har turen att ha en bra läkare verkar det. I alla fall öppen. Jag drog "vitsen" som berättats här ovan om läkaren som behandlar provsvar och inte människor. Hon förstod precis och berättade en historia om en chef hon hade haft som tyckte det var dumt att ta prover på en person som höll på att tillfriskan, för " det är ju personen vi behandlar och inte provsvaren, det är bara för att man som läkare ska se att man har gjort rätt" Det tycker jag var sympatiskt.
Ska träffa henne på måndag (tror jag) då kan vi jämföra vinki_13 provsvar😉 min läkare nämnde faktiskt också att man inte var säker på var gränserna för TSH skulle ligga.
Seglarina - Vilken klok läkare.
Min, han är minsann tvärsäker på att mina medicindoser är perfekt inställda. Spelar väl ingen roll att mitt TSH från att ha varit under 0,1 stadigt kryper uppåt, senaste provet 2,11 och mitt T4 har sjunkit till för mig rekordlåg siffra - och frisk är jag definitivt inte.
Vi får ju se hur långt det ska gå innan jag plötsligt inte har 'perfekt inställda mediciner' längre.. 🤐
Vem är det den läkaren behandlar tro? Verkar varken vara provsvar eller människa, eftersom båda verkar må dåligt.
🤔
Ja, jag är glad att jag har hittat henne. Jag tror faktiskt att det bl a har att göra med att hon ör utbildad i Tyskland. Jag har en fördom som säger att tyska läkare är bättre på många sätt, mer öppna för alternativ medicin osv.
Fick ju besked på mina prover för ett tag sedan. Min läkare sa att jag inte hade något fel vad sköldkörteln anbelangar, däremot hade jag lågt värde på kortisol sa hon, så nu har jag kissat i en burk i ett dygn och ska träffa henne snart angående detta.
Någon som vet vad lågt kortisol betyder för måendet?
I närheten av där jag bor finns ett flyktingboende, de flesta av dem kommer väl hit som dom går och står och bland annat behöver dom kläder. Jag har nu med mycket vånda börjat skänka mina för små kläder till dom. Jag är rädd för att jag iom detta liksom har gett upp att bli smal igen, samtidigt känns det lite sjukt att ha kartonger och resväskor fulla med kläder som jag inte kan ha och nästan inget i garderoben. Jag skulle SÅ gärna vilja kunna klä mig snyggt igen och välja kläder utifrån färg, material och form och inte bara efter vad som i möjligaste mån döljer min enorma byst.
Jag har fått något skit i datorn också, det går oerhört långsamt för datorn att skriva. Den är flera ord efter mig då jag skriver.
Jag kanske ska fråga läkaren om de sista provsvaren, glömde det (som vanligt).
Sen är det väldigt jobbigt tycker jag nu nör våren och sommaren kommer att lotsas att jag vill ha som och värme, när jag egentligen helst vill att det ska vara ganska kallt så jag slipper klä av mig så mycket och vilja bada, vilket är svårt på en offentlig badstrand.
Så värdena var normala iallafall. Jo, det vore bra veta vad värdena är. Läkare bedömer dem inte alltid på bästa sätt - och jag tycker det är bra att se vad som händer med värdena över tid. Jämföra.
Kortisol är ju stresshormon. Men ett lågt värde behöver inte alls betyda att kroppen är o-stressad - det kan tvärtom betyda att dina binjurar håller på att bli/har blivit utmattade, av lång tids hälsobelastning.
Läkaren vill ta en närmare titt på saken - verkar ju bra.
Men jag är ingen expert - andra har bättre koll.
Bra initiativ det där om att ge bort kläder. Jag har inget flyktingboende i närheten, men nog finns det insamlingar. Man behöver ju inte ge bort allt, men skulle vi nu gå och krympa så finns ju nya kläder. 🙂
#111 Lågt kortisol betyder att binjurarna inte funkar som de ska. Binjurar och sköldkörtel hjälper och stöttar varandra så funkar inte det ena så haltar det andra också. Det är kanske därför du haft symptom på hypotyreos…
Men var beredd på att de vet precis lika lite om binjurarna som om sköldkörteln. Läs på själv så du vet vad som bör göras och hur saker ska tolkas. Här finns mycket bra info om binjurarna: http://hypotyreos.info/hem/binjurarnas-roll
#113 skrivet av kaisakavat
Jag ska be att få provsvaren när jag träffar läkaren nästa gång, det är bra att ha i vilket fall, för att kunna jämföra över tid som du sa. Binjurar, jaha. Ja jag lever i en slags antistress just nu, men min enormt dåliga självdisiplin och motivationslöshet gör att jag inte klarar att företa mig speciellt mycket. Jag är i grunden en mycket initiativrik och företagsam människa så detta är så tråkigt. Livspussel, pratade dom om på radion i morse, jag har inte äns hittat bitarna i mitt liv för att kunna börja lägga pusslet, det är enormt stressande. Så bara för att man inte ränner mellan dagis och karriär så behöver man inte vara ostressad, nej.
Nej jag ger inte bort allt, ska skara det som går in i mina tre gamla resväskor, så det blir en del ändå. Jag sydde en hel del tidigare, medans det var möjligt, så somligt är unikt.
I går kväll var det en ung kvinna här som kommer från Kongo. Hon ska flytta till "eget boende" nu. Väldigt rar tjej. Kul att se hur snygg hon blev i min gula kavaj som är köpt i New York av en väninna till mig som kommer från Kenya. Hoppas verkligen att hon kommer att använda den, kändes bra att ge den till just henne, eftersom jag (de få gånger jag har kunnat ha den) kännt mig väldigt snygg i den. Nu när håret börjat bli grått passar jag ju inte i den färgen i alla fall, resonerade jag.
Det känns lite pinsamt att berätta hur dåligt jag mår, brukar undvika det, för…man mår ju så bra på LCHF. Grejen är att när jag gör snedsprång så mår jag ännu sämre, och det är inte pga dåligt samvete. Utan för att socker och vetemjöl är gift!
När det gäller berätta om LCHF och att samtidigt inte må bra..
När jag nämner käket för läkare - eller i pricip vem det än är - så säger jag sällan/aldrig LCHF. Istället använder jag begreppen lågkolhydrat och/eller anti-inflammatoriskt, för jag tycker det säger mer faktiskt, mer pedagogiskt - och är definitivt mindre 'infekterat' än begreppet LCHF. Jag tror vi måste tjata på läkarna om det där med anti-inflammatoriskt, för det är nåt de möjligen kan begripa. Mycket forskning - om olika sjukdomar - tyder på att inflammationer är en viktig faktor.
Säger man LCHF så riktigt ser man ur de förutfattade meningarna hopas i skallen på doktorn/folk.
Påängterar också alltid att det har hjälpt mig må bättre, t ex mindre värk i kroppen, mindre ont i magen, viss viktkontroll. Där brukar jag trycka till lite retoriskt - säga typ 'vette gudarna vad jag skulle ha vägt om jag inte ändrat käket'. Då tittar de flesta på mig uppifrån och ner.. ;) man ser hur de föreställer sig, haha.. Och sen trycker jag på att vad hag gör ändå inte är tillräckligt. Att jag alltså verkligen behöver hjälp. Något är ju allvarligt fel när jag mår såhär.
Typ så.. Då hamnar det hela någorlunda på rätt köl tror jag.
Om stress. Ja, himmel! Klart man kan stressa utan att ha det ngt stereotypa livspusslet - definitionen som framförs i debatter - att kämpa med. Och ifall du har t ex ett sköldkörtelproblem, så jobbar kroppen som tysan med det - vilket ju faktiskt blir till just stress. Skador i kroppen blir stress. Smärta är stress. Att gå omkring och vara 'off i huvudet' och inte greppa saker, innebär stress. Med mera.
Det är bara att hoppas att du ska få gehör och bli hjälpt. En lång och vansinnigt jobbig process ofta. Vi får försöka göra vad vi kan för att stötta varandra. Jag har fått OVÄRDERLIG hjälp från olika personer här på KIF. Blir helt rörd när jag tänker på det. Och rädd när jag tänker: What if jag inte hade haft dem, er??
Cyberkram på dig! Och fortsätt att rapportera!
#117 skrivet av kaisakavat
Tack, det värmde!
Kära Monika, så härligt rakt upp och ner du berättar - inte det lättaste faktiskt - och då inte bara att man kanske utlämnar sig själv, utan att man liksom har kommit en bit på väg när man ser mer av sig själv som en del av resten, att vi alla ingår.
När det gäller kläder så är ju det en stressande belastning om det nu är så att dom har krympt för mycket, ge bort och känn glädje over att någon annan får nytta av dem. Jag har lämnat till en organization som kör till balkanländer och även till papperslösa på hemmaplan. Ska rensa ut mera, har på vinden också.
Imorgon ska jag ta blodprov för hypotyreos, har ju bytt medicin och har numera det naturliga Armour från grissköldkörtel, så får vi se om värdena har ändrat sig.
Jag har ju äntligen på allvar fattat att jag har Borrelia också, tyvärr tar man Inga bra prover för sånt här I Sverige. Men det har ju börjat uppmärksammas I hela världen och det var demonstrationer over hela världen nu I helgen.
Det är nog så att det vi inte mår så bra av måste vi själva både leta efter orsakssammanhang och symptom och sedan göra en sammanställning av tillståndet och ställa krav på ev. medicinering. Hittills I mitt liv så gäller det bade sköldkörtelproblem och borrelia. Den senare kan även vara det egentliga orsakssammanhanget till en massa olika namngivna andra sjukdomar.
Det är egentligen FAN att man ska behöva vara så stark och frisk för att få hjälp när man är sjuk. Jag ser ibland framför mig att läkaren säger att "du som är så på och envis och inte ger dig kan väl inte vara så sjuk"🤪
Men så är det, PRECIS SÅ!