Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4533 ggr
Lchfman
0

Näringsvärde på en hel måltid?

Det kanske tagits upp tidigare, men jag hittar inget vettigt. Hur gör ni som vill hålla koll på energiintaget om ni lagar en hel måltid? Blir ju väldigt omständigt, och antagligen oprecist när man gör en gryta tex. Idag gjorde jag kyckling i röd curry, lite paprika, lite bambuskott, ett gäng tomatbitar, massa creamy kokosmjölk, och en hel del tillsatt kokosfett. Till detta serverade jag blomkålsris, som förövrigt inte liknar ris alls förutom på ett ordentligt avstånd, så i fortsättningen får det vara hela bitar i grytan istället tror jag, om ingen annan kan förklara fördelen med blomkålen i "risform" förutom det estetiska. :) Men som sagt. Hur i helsike skall jag hålla koll på näringsintaget på en sån här grej? Orkar ju inte plottra ner varenda ingrediens och sen kolla hur stor del jag ätit av allt i efterhand. Det håller inte i längden. Tips någon? "Schablonräkna"?

Jojomaja
1

Jag mäter och väger inte längre men första halvåret med LCHF gjorde jag det slaviskt och jag bokförde varje gram. 

www.matdagboken.se brukade jag lägga in hela rätten som den tillagas enligt receptet med alla ingredienser bland "mina recept" och där angav jag hur många portioner det blir av hela receptet. Sedan valde jag att ta in 1 portion i min egen matdabok och då fick jag framräknat alla värden. Samma sak om jag hittade ett befintligt recept där som jag lagade. Det fungerade bra för mig. Jag vet inte om andra matberäkningssajter har samma funktioner.

Zepp
0

Som du säger.. antingen väger man eller uppskattar!

Grejen är snarare att man lär sig så småning om vad man kan äta fritt/till mättnad av och så håller man sig till det och bara äter!

Dvs du köper bara hem sånt och sen blandar man friskt och i genomsnitt så blir det bra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
1

Jag har gjort som #1. Räknat ut innehållet i hela satsen och sedan delat med antalet portioner. Numer behövs inte det men i början ville jag ha stenkoll

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
0

#1&3 Jag kör med kaloriräknaren från fatsecrets Sweden. Kalas app och hemsida, men det finns mer att önska så klart. Jag kan tex inte lägga till en hel måltid för att sen dela upp det i portioner. Och det är ju framförallt nu i början som jag ville ha koll. Sen kanske det bara är att köra på, men jag vill ju ner ett antal kilon med, och gäller det att ligga på kaloriunderskott. #2 zepp Ja så lär det väl bli så småningom!

Mozzarellan
0

Precis samma funderingar…. De rätter som redan finns på dumbell, hur vet jag om de lagas som jag lagar just den rätten.. Har jag gjort köttbullar har jag vägt bullarna färdiga och sen dragit ifrån lite pga vad som mer finns och tagit värden för rå köttfärs… Gör jag helt tokigt fel? Värdena på rå vara och tillagad?? Försöker dock höfts lite och inte vara slavisk , men måste ha lite koll på vad det blir i protein, fett och kolisar.

spirit
1

Uppskatta mängden kött och fett. Grönsaker kan du glömma, de innehåller mest vatten och blir förskräckligt dyrt vatten.

Oxfilé (30 SEK/100 kcal) är dubbelt så dyrt som paprika (15) som är dubbelt så dyrt som fläskfilé (7). som är 7 gånger dyrare än potatis (1 SEK/100 kcal) .

Smör och vispgrädde är billigare än potatis

Detta gäller priser per 100 kcal eller vad men förbrukar på ungefär en timme.

Jojomaja
0

#6 Jag tror att det är kolhydrater som efterfrågas i första hand, även om det nämns kalorier. Det är ju gram kolhydrater per dygn som är det väsentliga när man äter LCHF. Att man sedan även har koll på att kaloriintaget inte slår i taket är väl okej, men inte det primära tycker jag. 

Grönsaker brukar tvärtom mot vad #6 skriver vara den huvudsakliga källan till kolhydraterna för många trots att de försöker äta strikt LCHF och det är ofta där man tar för mycket i början för att man kanske inte vet innehållet i morötter, majs etc. Jag tycker inte man ska "glömma" dem alls när man kollar näringsvärde. 

Rent kött däremot är i princip fritt från kolhydrater.

Lchfman
0

#6 Ja det är så som jojomaja skriver, det är ju ofta mer kolhydrater i det gröna, och det är ju det man vill ha lite koll på. Annars bra idé! #7 Det är inte bara kolhydrater, utan närinsinnehåll och energiinbehåll, men så klart intressant men kolisarna. Men precis som du menar antar jag! Och ja, det är mer kolisar i många mer saker än jag trodde innan. Så kontroll av näringsvärden har varit nyttig.

Jojomaja
0

Jag kan bara tipsa om www.matdagboken.se där man kan lägga in hela rätter och sedan få en portion av dessa till sin matdagbok. Man kan också lägga in sina egna råvaror som man använder och som kanske inte finns i SLV:s databas och sedan använda dem i receptet.  Det är gratis att vara medlem där.

Lchfman
0

Jag är hyfsat nöjd med min lösning, det finns en app, och webbversionen funkar bra med. Synkas sömlöst mellan båda. Ditt förslag verkar kosta "från endast 39:-" är ingen fan av den betalningsmodellen. Men tack för tipset!

Jojomaja
0

Nej, det finns gratismedlemskap. De skriver priset för plusmedlemskap men många är gratismedlemmar. Så även jag. Lite lurigt att de får folk att tro att det kostar … 

http://www.matdagboken.se/?p=info&PageID=65

Basic för 0:- per mån.

Det allra enklaste medlemskapet där du får tillgång till forumet, egen blogg samt enklare matdagboksfunktioner. 

Lchfman
0

Jaha ja där ser man. Menmen, den jag har är komplett, och helt gratis konstigt nog. Fatsecrets Sweden fatsecrets.se och iphone appen kaloriräknaren. Bra grejer med!

Lilltilda
0

jag har också använt matdagboken som gratismedlem, MEN http://www.dumbbell.se/ lär enligt många vara betydligt bättre. Vet inte riktigt om de har exakt samma funktioner, men du får reda på lite annan typ av information kring näringsvärden mm som du inte får tillgång till som gratismedlem på matdagboken.se

~God loves you, and I´m trying! ~