Måste man äta sallad/grönsaker..?
Ja, måste man det med lchf? Jag är en sån som aldrig riktigt gillat sallad. Tycker det är torrt, äckligt och tråkigt, och jag kan nästan räkna gångerna jag tagit sallad till maten i mitt liv på två händer. Nu har jag (efter flera månaders hetsätande av både chips, godis och glass) sadlat om till lchf-kost, och bestämt mig för att gå ner de 30 överflödiga kilon jag har samlat på mig de senaste 3-4 åren. Hittills har det gått väldigt bra, jag trivs med kosten, har inte haft så mycket omställningsbesvär förutom lite yrsel, och har gått ner 4,8 kg på bara 5 dagar (mest vatten, förstås, men oj så det höjer motivationen!)
Åter till frågan. Måste man äta sallad titt och tätt? Hittills har jag tvingat i mig några salladsblad och lite gurka till varje mål mat (två gånger om dagen), men jag kan inte säga att jag gillar det. Någon gurkbit går bra, men salladsbladen och jag kommer inte alls överens. Jag har under veckan ätit kyckling, currygryta, köttbullar, ostpaj, gratäng m.m utan tillbehör, förutom gurkan och salladsbladen då. Gjorde i och för sig broccolimos en dag, och det gick väl an, men det känns som att det inte gör så stor nytta där på tallriken. Har jag helt fel syn på saker och ting nu? Jag håller mig ändå mätt 5-6 timmar efter att jag ätit, så på något sätt måste jag ju göra "rätt".
Har salladen egentligen någon annan nytta än att ge mig vitaminer och sånt? Kan jag i så fall dra ner på salladen och i stället ta lite tillskott? Jag har inte heller direkt någon lust att göra mer avancerade sallader, då jag ändå inte gillar dom, och det tar ännu längre tid att få maten klar.. Skulle vara roligt och lärorikt att höra vad ni lite mer erfarna lchf:are tycker. :)
Jag skippar salladsbladen om det inte är så att jag verkligen ska äta en SALLAD. Då får de slinka med, men i övrigt ser jag den som dekoration och onödiga kolhydrater eller till och med bukfylla om det är en massa blöt isbergssallad på tallriken. Om jag vill ha i mig gröna blad så tar jag hellre spenat, grönkål eller något nyttigare. (Gärna stuvat med grädde …)
Jag tycker inte man måste tvinga i sig grönsaker alls. Jag brukar äta tillbehör som champinjoner, minimajs, sparris, vitkål, jalapenos/chili, blomkål, gurka, broccoli, oliver, spenat, grön paprika och lite lök och purjolök för att det är gott men i övrigt är det inte så mycket traditionella grönsaker i min kost just nu. Faktiskt inte ens speciellt mycket tomater.
Ät det du känner för och det du tycker om. Förr eller senare kommer de flesta till till den gränsen när man inte kan äta upp allt på tallriken och då måste man välja. Jag lämnar alltid i första hand salladen och dekorationerna när jag börjar känna mättnad. Gurka t.ex. är ju mest vatten …
Jag äter tillskott för säkerhets skull, men jag tror inte det behövs egentligen. Det blir ändå en hel del grönt. Broccoli innehåller t.ex. massor med c-vitamin och jag tror kosten blir rätt fullvärdig utan sallad …
Det enda jag är säker på här är att om du vill ha i dig de sakerna som finns i grönsaker så byt för all det inte ut riktiga grönsaker mot piller!
Grönsaker innehåller en del ting du inte får i dig i animaliskt kost eller får i dig väldigt lite av, tex fytosteroler, antioxidanter, fibrer, folsyra och vit c.
Det är klara samband mellan grönsaker i kosten och god hälsa i forskningen. Men detta är baserat på observationella studier och visar ingen orsakssamband. Det kan altså vara grönsakerna som ger god hälsa men det kan oxå vara andra konfunderande faktorer som ger effekt.
Vissa menar tvärsäkert att dessa ämnen inte är viktiga för den som äter lchf. Detta påstånd vilar inte på en gnutta forskning, bara hemmasnickrade teorier.
Om det inte finns säkre bevis för varken det ena eller det andra blir i allafall mitt val enkelt -ÄTA DET. Vi har nog ätit grönsaker i urminnes tider och borde vara väl anpassade till att äta det. For min del ska jag se ganska överbevisande forskning innan jag utesluter en matvara som vårt släkte troligen ätit i miljoner år.
Men klart. Om du har en aversion mot grönsaker får du ju bara göra det bästa av det.. Och om du inte klarar får i dig några grönsaker så kan du ju ta tillskott. Men om du kan finna några grönsaker du gillar och tillaga dem så de blir hyffsat goda så försök med det i första hand tycker jag.
#0 Håller med dig om att salladsblad känns väldigt onödigt!! Jag kommer inte heller överens med salladsblad! inte ens när jag gör/köper en sallad har jag de i!!
Jag har sällan grönsaker till min mat, men har jag de så är de tomat och/eller gurka om jag inte har spenat för då får de inte plats annat :P Jag ÄLSKAR spenat!!!! :D
//Odjuren
www.odjuren.com
Men Goliath, om fytosteroler är nyttigt är väl omdiskuterat och folsyra finns det gott om i lever men det finns även i andra animaliska produkter.

jag äter sällan salladsblad eller gurka. Däremot grönabönor, blomkål, broccoli, morot etc.
Sååå gott med mos eller kokta och sedan låta smör smälta ovanpå med lite salt
Japp.. Men osäkerheten om dessa ämnena tycker jag dock jag skrev om i posten.. Fibrer och antioxidanter är oxå omdiskuterat. Svårt att hitta entydiga bevis för orsakssamband precis som för hela gruppen frukt o grönt.
Folat finns helt riktigt i lever, så de som klarar äta lever och andra inälvor har inga problem med folsyra. Ägg innehåller också en del folat..
Hur som helst. Min poäng vara att inte utesluta något man troligen ätit i "alla tider" pga att det inte finns tvärsäkra RCT studier som bevisar den positiva effekten av dessa ämnena.. Utöver de 4 ämnena jag nämnde i posten kan det ju finnas en miljon andra saker i grönsaker som vi behöver.. Vi vet ju inte helt..
Om man som lchf´are väljer att inte äta pasta och bröd för att det har man inte ätit genom evolutionen, så borda man äta grönsaker för det har man ätit genom evolutionen..
Smak- och näringsmässigt är det rätt stor skillnad på 'sallat' och andra gröna blad.
Jag föredrar babyspenat och ruccola - av det man köper på affär - som ju faktiskt oftast smakar nånting. Och innehåller bra grejjer. Till skillnad från mkt annat.
På sommaren odlar jag själv s k asiatiska kål(blad?)grönsaker, en fröblandning som finns att köpa. Blir gröna blad i olika färger och smak. Vackert på tallrik/i salladsblandning. Ifjol tyckte även en massa små flygfän och sniglar det var gott.. men dem har jag fått tips om hur jag ska bekämpa i år (vitlök).
Det andra, isbergssallad m fl sorter kan få vara för min del. Ibland smakar de bra, men för det mesta absolut ingenting. Innehåller typ ingen näring. Och är träligt att peta i sig. Så nej. 🙂

Jag är rätt förtjust i Rucola.. så det har jag nästan alltid hemma, de andra bladen smakar egentligen inget.
Annars så gillar jag att äta rätt mycket grönsaker till LCHFmaten, tycker det passar bra ihop, fräsht krispigt och lite syrligt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag äter salladskål och rödlök till nästan allt, fantasin är på topp.. Vissa måltider blir det inget grönt alls, som dagens middag som bestod av örtkyckling och vitlökssmör.
Har alltid ätit mycket grönt men jag tycker att det smakar rätt menlöst nu för tiden, gott ja men det tillför inte så mycket som jag önskar att det gjorde så det blir fler och fler måltider utan.
Det som är bra med LCHF är att man inte MÅSTE äta grönsaker. Nästan allt man behöver får man från kosten ändå särskilt om man äter ordentligt med ägg och dessutom lever nån gång i veckan.
Äter man varken lever, inälvor eller grönsaker måste man ta vitamintabletter annars missar man för mycket vitaminer och mineraler. Visst är det nyttigare att få i sig dem i sin naturliga förpackning men man behöver inte tvinga i sig nåt man inte gillar bara för att få i sig näringen. Ät de få grönsaker du gillar och komplettera med en multivitamin så kommer du må hur bra som helst.
Igår satte jag frön till vårt grönsaksland. Det blev sockerärtor, spenat, Rucola,salladslök, Romansallad och dill.
Romansallad är en riktigt god salladssort. Kraftiga blad och väldigt hållbar. Minst en vecka i kylen utan att bli sladdrig och brun. Det är min favorit + spenat som jag helst lägger i salladen. Det finns så många sorter att välja på i handeln så man får prova sej fram. Jag föredrar en god, blandad sallad till grillat.
…vàga vara osvensk och gör en god fet vinägrett, äggula eller majonäs baserad sàs till med smak… strimla i färsk basiika eller andra örter med massor av smak, om inte annat för variationens skull :o)