Stenålderskost eller LCHF?
Hej!
Har en kompis som har börjat med paleolitisk kost (stenålderskost) sedan någon månad tillbaka och han hävdar att han aldrig mått bättre vilket gör mig nyfiken på kosten.
Jag trodde först att paleo innebar samma principer som lchf men har nu förstått att man utesluter mjölkprodukter och frön, (och självklart gluten), samtidigt som frukt och bär utgör en stor del av dieten vilket det ju inte gör i lchf.
Tänkte fråga hur ni här på forumet ställer er till stenålderkost? Det är väl individuellt hur mkt kolhydrater man äter, men jag måste säga att paleokost låter hälsosammare på något vis. Har hört mycket negativt om mjölk dessutom. Någon som prövat paleo eller som kör det nu fast med lchfinriktning? Märkt positiva/negativa konsekvenser jämfört med lchf?
Funderar på att pröva men vill först höra lite mer om era erfarenheter :)
/L

Ingår verkligen mycket frukt och bär i Paleo?
Vilken sort då för det kan ju knappast varit något man kunnat äta särskildt mycket av innan det fraktades hit från fjärran länder?
Tror faktist att hon förväxlar det med fiberrika rötter.. vilket torde varit en stapelföda i tropiska klimat.
Men.. jag antar att det är som med LCHF.. man kan i stort sett leva på efterätterna om man är lagd åt det hållet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, paleo är också en massa frukt och sådant.
Det är ganska poppis inom LCHF att äta mejerifritt så där hamnar man ganska nära paleo.
Det är väl många av oss som inte mår bra av så mycket kolhydrater och sött som många paleo-recept innehåller, men paleo är ju otroligt mycket bättre än en vanlig kost för de flesta. Men en LCHF-are skulle få sockerchock av vissa recept. Men många av rätterna är helt LCHF.
Jag tycker det är väldigt kul att du är intresserad av att pröva. Du kommer säkert må bättre oavsett om du äter paleo eller LCHF med eller utan mjölkprodukter!
Oavsett vilket, glöm inte att äta fett. Det är den stora grejen egentligen. Våra förfäder hade många gånger inte någon tillgång alls till kolhydrater utan levde på fett och protein från djurvärlden. Och det mådde de bra på.
Vi äter mest mjölkfritt i min familj för båda barnen tål inte mjölk. Det blir mycket kokosolja, kokosmjölk, ister, majonäs, aioli.. och massa ekologiska ägg!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
vissa i Paleo äter mycket mer protein än folk på LCHF då det ingår mer kött i Paleo.Ja det ingår mer kolhydrater grundet frukt. Några använder lite mjölk i Paleo. Den danska kock Thomas Rode gör i alla fald.
Paleo verkar vara en bra kost. Man bör dock vara försiktig med frukt tycker jag, då dagens frukt knappast motsvarar den frukt som fanns att få tag på på stenåldern.
Inga stora skillnader. Som mejerifri LCHF plus lite frukt för den som tål det. Om man inte mår bra av frukt så behöver man ju inte äta det, även om vissa paleo-förespråkare tillåter det. Precis som att man inte behöver moffa i sig en massa majonäs bara för att det är tillåtet på LCHF.
Jag tror att det viktigaste i ett hälsosamt kostalternativ är att det helt utesluts alla former av: Socker, säd, mjölk (de s k "vita gifterna"). Stärkelserikt. Något jag är övertygad om ger hälsovinster, oavsett kostmodell. Utöver det ta reda på vad man själv mår bra av!
Jag tror inte det allra bästa alternativet är att slaviskt följa ett kostprogram, oavsett vilket, vara överdrivet nitisk. Annat än när det gäller att utesluta socker, säd, stärkelserikt (för vissa även mjölk). Till exempel, att som LCHF-anhängare enbart äta "protein + fett" morron, middag, kväll - bannlysa i stort sett allt annat. Sträva efter "att få i sig mycket fett". Nitiskt jaga kolhydrater. Oavsett om man mår bra av det eller ej, utan att ta reda på om det är MITT bästa alternativ av LCHF.
Eller avstå från att äta frukt & bär, om man valt Stenålderskosten, för att det idag inte finns samma sorts frukt & bär som på stenåldern. Skulle tro att det är MYCKET i matväg som inte är det samma idag som då……..
LYCKA TILL!
Gränserna mellan Paleo och Lchf är flytande. Äter du Paleo med mycket små mängder mjölkprodukter, och ytterst lite tillsatser/konstgjorda sötningsmedel, så äter du ju även en form av liberal Lchf… Ät liberal Lchf med mer kokosfett och kokosmjölk, mindre grädde/creme fraiche/yoghurt, o lägg till lite mer bär o rotfrukter, o kanske någon frukt ibland, så äter du Paleo…

Flytande gränser som flera sagt
En icke fettskrämd Paleo med mindre frukt är i princip Lchf
En liberal Lchf utan mejerier ligger och tangerar gränserna för paleo 😃
Nej fettskrämd är jag inte, däremot tål inte min mage för mycket fett.
Tänkte testa paleo i en vecka nu och se hur jag reagerar.
På återseende!
En bra blogg med både recept och läsvärda tankar.
http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/
Maria har MS och äter paleokost för att bli bättre.
Kolla högst upp under flikarna recept och exempel på mat.
Jag har också ätit LCHF men gått över till paleo.
Det enda jag gjort är egentligen att sluta med mjölkprodukter och "låssas" bröd och kakor.
#10: Tack för länken! Fin inspiration.
#9 skrivet av Hungerflickan "Nej fettskrämd är jag inte, däremot tål inte min mage för mycket fett. Tänkte testa paleo i en vecka nu och se hur jag reagerar".
Jag är inte heller fettskrämd. Tål inte heller för mycket fett. Inte ens en klick smör till frukost! Bacon - huga! Har därför, på senare tid, tänkt testa paleo, för att se om jag mår bättre av den kostmodellen än den egenkomponerade LCHF-variant jag håller mig till. Tvekat, eftersom jag är socker/kolhydratkänslig, och hört/läst om att stenålderskosten är ingenting för den som har de besvären - p g a all frukt, bär, m m. Men jag mår bra av grönsaker, bär och viss frukt - ger inte några socker/kolhydratkänslighets-besvär. Kanske dumt att lyssna på dessa förståsigpåare?
Köpte för många år sen boken "Stenåldeskost på 2000-talet", kanske dags för den!? (Annan bok som rekommenderas att ta hjälp av?)
#10 skrivet av siv 52 TACK för länken!
TACK för inspirationen! Hungerflickan och siv 52
#12 Hur klarar du kokosolja och kokosmjölk?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#12 Jag gör min egen variant som jag kallar lågkolhydratspaleo.
Jag använder smör i matlagning. Men äter inte frukt och minimalt med bär(söndagsefterrätt). Jag använder heller inte så mycket rotfrukter. Så man kan snickra ihop sin egen variant som fungerar. Lycka till!
Då är jag inte ensam om att inte tåla fett, skönt! Trodde ett tag det var nått allvarligt fel när min mage tredubblades av lite kokosfett, (som ju alla säger ska vara så BRA för magen! :O)
Jag är också kohydratkänsllig och anledningen till att jag halkade in på lchf var att jag i många år lidit av bulimi/överätningssyndrom. Men tyvärr har det inte hjälpt mig så mycket eftersom maten är så pass god och därned triggande..
Paleo däremot känns mer "ren". Hittills har det funkat mycket bättre! En frukt gör mig snarare nöjd än sugen på att äta mera.
Sen tror jag att det hänger mkt på vad man har för mat i kylen 🙂
Jag tycker absolut du ska pröva paleo om du som jag är både fett och sockerkänslig.
Det svåraste är egentligen att få i sig tillräckligt med energi..
Lycka till
/L
#16 Nja. Fett och fett. Just kokosfett är bra, men en del tål det helt enkelt inte. Dra inte slutsatsen att det gäller allt fett.
som jag fattat det måste man vänja sig med kokosfett. Ytterst lite till att börja med och inte på fastande mage.
#16 skrivet av Hungerflickan "Jag tycker absolut du ska pröva paleo om du som jag är både fett och sockerkänslig". TACK för uppmuntrande ord!
"Det svåraste är egentligen att få i sig tillräckligt med energi." P g a vad?
#17 skrivet av MimLan "Fett och fett. Just kokosfett är bra, men en del tål det helt enkelt inte. Dra inte slutsatsen att det gäller allt fett". Det handlar inte om att dra slutsatser, utan om erfarenhet - att må skrutt av för mycket fett - och för min del, fett överhuvudtaget på morron/fm. För mig är då fett som rena utrensningsmedlet, som river runt i mage och tarm, och sen är det toa, toa, toa hela förmiddagen lång som gäller.
För mig är att slänga i sig fett på tom mage, som att slänga bensin på en glödande brasa. Elden får enorm fart. Min personlighetstyp enligt ayurveda är sån, bara!
Men, FETT - det får jag ändå i mig. Fet fisk, fett kött, petar inte bort några fettkanter - rena godiset för mig.
Tycker det är tråkigt att FETT så ofta poängteras i LCHF-sammanhang, låter ibland nästan som skällsord. Fettdieten. Fettskrämd. Fetta på - öka på fettet - råd som ges till alla tänkbara problem.
#18 skrivet av evion "man måste vänja sig med kokosfett. Ytterst lite till att börja med och inte på fastande mage". Ja, det är något som gäller för många - men, som med allt annat, inte för alla. Många tål helt enkelt inte kokos. Efter att jag läst lovord om kokosfett, inte minst här på KiF. provade jag, kämpade - i flera omgånger. Men det var bara att inse att jag inte tål kokos.
EFTERLYSNING: Bra bok om Paelo - steNålderskost. En bok som är lätt att följa. Utan en massa fakta, historik, etc.
Det har nyss översatts en bok av Rob Wolff. Paleo..nånting.. Kolla upp den, kanske?!
Kolla bloggen:
undervarttak. blogspot.se
Har mycket information och läckra recept
Jag gillar Mark's Daily Apple. Någon av hans böcker kan nog passa bra. www.marksdailyapple.com
TACK!
#21 skrivet av patriknn1 Kollat upp boken. Beställa när den börjar ges ut.
#22 skrivet av förgätmigej bloggen undervarttak - JÄTTEBRA! Där hittade jag tips om en annan, också mycket bra: primalife (Emma´s Paleo).
#23 skrivet av Robb Mark´s D A. Också bra - men Engelska inte min starka sida.
Borde lagt till att jag efterlyser bra bok om paelo PÅ SVENSKA!
#20. Finns bok av Loren Cordain. Paleo kost. Sedan en uppdaterat utgava. Och en bok med recept.
#19 Om man både är fett och kolhydratkänslig så kan det vara lätt hänt att energibehovet blir lidande. Framförallt när man tränar mycket. Men fett kött/fet fisk är nog en bra energikälla.