Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1823 ggr
Mozzarellan
5

Nu händer det mig....

Har besök just nu av en som en gång ätit lchf, men tyckte det var omständligt och vid sin ålder inte vill banta mer i livet utan äta på….men jag får glirningar om att jag äter konstigt och så kan jag ju inte fortsätta hela livet…. Lånade henne sista numret av Hälsa och det enda jag fick höra var att hon läst i den att om man äter lchf får man inflammationer i kroppen…minns ju inte hela tidningen utantill, men vill minnas att detta påstås av hon som upptäckt nytt häslopiller och inte är så pigg på lchf koncept alls. Har ju dålig pejl vad som skrivs i media i Sverige då jag bor utomlands… Varför gav jag henne inte en annan tidning😃 Tar det med en nypa salt när andra sidan är övertygad och inte tar till sig nya rön. Mina bantarbiffar med avokado och hemgjord majjo var ju jättegott och fattar inte vad som var konstigt i den maten…. Ok…när jag tar smör i kaffet kan ju se väldans udda ut för en icke invigd!!! Jag är ju mätt länge och måste tänka på att min gäst är hungrigare och sugen oftare…och vill gå på restaurang varje dag!!!! Här handlar det inte om vem som har rätt eller fel, utan att jag känner att jag måste förklara eller försvara mig. Jag mår iallafall bra, går ner och låt mig vara som jag vill…. Inte lätt o vara lillasyster. Behövde bara få ventilera lite😁😁

Jessell
2

Är så jobbigt när andra ska berätta för en vad som är rätt och fel, viktväktaranhängare och andra fettskrämda vill gärna lära en "den rätta vägen att gå ner i vikt" (alltså rätt enligt dem) men jag mår super av lchf. och allt som skrivs om lchf får man ta med en nypa salt, de som gör forskning är antagligen samma nissar som sa åt alla att äta lightprodukter så såklart de vill hitta fel med lchf, är väldigt svårt att vara opartisk när man redan skapat sig en bild av det hela. Så man får nog göra det som känns bäst för en själv men också acceptera att det finns nötter där ute som alltid kommer påpeka ens val. Men jag är gladare, har bättre hy, bättre självförtroende och gått ner i vikt såklart, så kommer aldrig låta någon göra mig osäker.

Seglarina
0

Tittade du på denna film jag lade ut i en annan tråd? Där förklaras på ett ypperligt sätt tycker jag, bland annat mycket av det motstånd man möts av:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/518b8115ce12c47589002ed8-forfattarintervju-med-ann-fernholm?discussions-3

Zepp
3

Mnjae.. krångligt att äta LCHF tycker jag inte det är.. snarare tvärt om.. man äter bara det godaste, bästa och hoppar all billig bukfylla.. så enkelt kan det faktist vara!

Jag brukar ha i tankarna lite finare resturanter, sådana som lagar maten från råvara och dessutom är petig på att råvaran är av bästa kvalitet.. väljer man där någon kött/fisk/fågel-rätt så tycker jag mig få en hyfsat bra LCHF, med något kolhydrattillbehör som jag kan välja att äta lite utav.. oftast så är det inte sådana mängder att man behöver avstå ens!

Och du som bor i Italien borde ju kunna gå på resturant varje dag, välja antipasti som förrätt och kött/fisk/fågel/skaldjur som huvudrätt!

Grejen är väl att sådant tär på ens ekonomi.. men inte sjutton lider jag någon nöd på min semester.. då äter jag hellre på fin resturant än snålar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zolunia
1

Själv fick jag frågan igår på hur länge jag hade tänkt äta så här. Jag svarade:

-Borde jag sluta? Jag har ju aldrig mått bättre! 

Bara en hund går tillbaka till sin spya. 

(O andra sidan kan jag inte tänka mig ett svårare land att lchf:a på än pizzan och pastans förlovade land. Du är duktig!)

CasaRamon
4

Kan det verkligen vara fel och "farligt" att äta en diet som ger mej:

Bättre hy

bättre hår

bättre sömn

bättre humör

lugnare mage

godare och billigare mat

inga förkylningar ( på 5 år)

och (i bästa fall ) lägre vikt

Jag kan inte tro det.

kaisakavat
3

Sen är väl lågkolhydratkäk snarare anti-inflammatorisk, eller iaf betydligt mindre inflammatorisk än den vanliga kosten folk äter. Så det låter ju helt fel det hon säger där också.

Mozzarellan
3

Oh vad härligt och läsa …. Precis den käcka frågan, skall du alltid äta så??? Jovisst äter vi bra ute, bra restaurang runt hörnet så jag brukar fråga vad han tänker göra ikväll…alltså ingen fast meny utan han lagar efter säsong och råvaror… Skall be han svänga ihop en majonäs…… Nu är jag ju på semester i sex veckor och då tär det på kassan om man äter ute för mycket….men ett kärt besök hemmifrån så får man ställa upp och äta ute lite xtra. Är ju inte hungrig än sen i frukost, men det är ju min gäst så det blev till o svänga ihop lite lunch och själv åt jag bregott på lite västerbottenost….. Kan ju heller inte bli arg, men vill inte argumentera liksom. Tog varianten att då kan ju en allergiker äta det han inte tål och sen knapra på medicin…är det inte bättre allergikern avstår det han inte mår bra av?

Jessell
4

Jag har till omed fått frågan" om jag fortfarande inte äter något" haha. Tycker jag äter det mesta, utan de där onödiga "ont i magen-produkterna".

odjuren
1

Jag gör mitt bästa för att undvika kolhydrater då min mage havererar av de! sen om folk inte förstår så är de deras problem! Man kan ju äta lchf på pizzerian oxå, kebab sallad tex!!  Bättre än pizza

//Odjuren

www.odjuren.com

Mozzarellan
6

Kvällens restaurangbesök blev en megatallrik med musslor…..så goda och ett glas vitt, lämnade halva karaffen med vin kvar samt en liten limoncello(iskall citronlikör) som matsmältare…. Inte så mycket fett men mätt och glad och trevligt sällskap.

CasaRamon
1

Åker i slutet på maj till Mallorca på semester. När jag bokar hotell så väljer jag alltid ett hotell som har buffe´ .

Denna gång med halvpension. Frukost- och middagsbuffe´. Perfekt när man kan välja mat. Och självklart hoppar vi över det oftast enorma dessertbordet. Brukar titta på folk som nästan desperat kastar sej över desserterna. Dom verkar rädda att något ska ta slut. Själva känner vi oss så nöjda att inte längre ha det minsta sug alls efter desserter.