Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1910 ggr
amandanill
0

glass

Har någon ett bra och enkelt recept på glass? Den får inte innehålla något socker och inte sötningsmedel som sukrin heller. Det smakar inte gott tycker jag med konstgjorda sötningsmedel

Jojomaja
6

**Hallon & avokadoglass
**2 portioner.
(Ger c:a 8 g kh per portion)

• 1 avokado
  • 250 gram otinade frysta hallon
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • Lite pressad citron 
  • En skvätt mineralvatten

Kör ihop allt med mixer och servera direkt. Om glassen känns för mjuk, frys den en stund.

Minorca
1

Jag brukar ibland ta frysta jordgubbar, grädde och en klick CF, lite lime och en liten bit mörkchoklad mixar med en mixerstav ätes direkt.

amandanill
0

Vad snällt tack! :)

Zepp
0

Eskimo glass.. någon?

Häll tranbär och blåbär i smält sälspäck och rör om medans det stelnar så det blir luftigt.. mums fillibabba! 😛

http://en.wikipedia.org/wiki/Akutaq

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojomaja
0

#4 Zepp: 

Vilken tur, de hade extrapris på sälspäck på Coop idag, så jag köpte några kilo. Här ska göras glass!  😉

Kajak11
0

intressant Zepp. Jag gör vispat grädde…vaniljpulver och lite osockrat kakao. Mixer detta och en stund i frysen. Kan varieras med lite lakritspulver. På sommaren egen plockade bär med vispat grädde.

[WickedAlly]
1

Hallon, en halv avokado och lite rysk yoghurt brukar jag använda, mättar gott och får ibland agera frukost. Vem hade trott att man kunde äta glass till frukost och samtidigt krympa? 😃

Sindri
1

1 äggula, 1 dl grädde - sen kan man smaksätta med vad man vill.

Jojomaja
1

Äggula, vispgrädde, vaniljpulver och philadelphiaost blir en god glassmix. Om man vill ha i sötning eller bär så har man det enligt eget val. Det behövs t.ex. bara några få hallon i smeten. Helst ska man ha glassmaskin till glass gjord på äggula och grädde, annars måste man röra i smeten hela tiden medan den fryser (var 5:e minut) för att få det bra tycker jag. 

Något som Jamie Oliver hade i ett program var att hälla god olivolja och strö några fnasor flingsalt över glassen. Låter märkligt men blir väldigt bra!

Sindri
0

#9 skrivet av Jojomaja

Jag har ingen glassmaskin, men har alltid gjort hur fin glass som helst på äggula och grädde.

Jojomaja
0

#10 Vad bra! Det har inte fungerat så bra för mig, den har blivit för hård och grynig med kristaller när den fått frysa "ifred". Gör du något speciellt?

Sindri
0

#11 skrivet av Jojomaja 

Nej, jag rör om noga, mest fryser jag i portionsglas, men jag har också gjort i fina sockerkaksformar. Då rör jag en gång efter kanske 1-2 timmar.

Jag vattenglaserar alltid stora formar innan jag häller i glassmeten, och låter den stå framme ett tag innan jag stjälper upp den.

evion
1

Snabbglass:

Mixa grädde till lagom konsistens, häll i valfria frysta bär och mixa. Ha i en eller två äggulor och mixa till valfri konstisens. Kan smaksättas med tex citron eller vaniljpulver. Man kan även ha i Philadelfiaost, Smetana eller Kesella, tillsammans med eller istället för grädde. Är färdig att ätas direkt och tar max 5 minuter att göra.