Ketos eller inte?
Hej hej,
Jag började med LCHF den här veckan och är nu inne på min tredje dag. Jag har ätit under 20 g kh om dagen och allt har gått bra, dock har jag sådana ketosstickor hemma som man kan mäta om man kissar ketoner med, och dessa visar negativt. Kan det vara så att det tar några dagar att "komma i ketos" eller funkar stickorna helt enkelt inte på mig?
Vet att det kanske inte är så viktigt men jag vill gärna gå på fettdrift och tycker stickorna är ett bra kvitto på att man är det :)

Vänta du en vecka innan du slösar de dyra stixen.. för ännu så har du en hel del av glykogen kvar.
Det är först när detta sjunkit drastiskt som du dels känner kraftiga omställningsbesvär och kroppen tvingas att ändra om till fettförbräning.
Ketos betyder att du äter mindre mängd kolhydrater än vad kroppen behöver för sitt omedelbara glukosbehov.. så då sätter den igång och gör sådant i levern.. och därmed blir vissa enzymer fullt upptagna med detta livsnödvändiga.. så då bryts en del fett bara ner delvis och blir ketonkroppar.. som i sin tur ersätter en hel del av glukosbehovet, främst för hjärnan, hjärtat, och njuren.
När kroppen väl ställt om sig och anpassat sig till den nya regimen så fylls glykogendepåerna på igen, dels av det minskade behovet av glukos, dels av en ökad glukoneogenes.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej! Tack för svaret :)