Kan man undvika omställningsbesvär?
Jag funderar på att börja äta LCHF. Min "kost" just nu är urusel ur alla aspekter, och den är extremt rik på kolhydrater. Kolhydrater är gott typ ;)
Hursom, jag har läst på en hel del och det här med omställningsbesvär låter ju inte alls så roligt. Och pga hur min livssituation är just nu så KAN jag inte ha en massa läskiga omställningsbesvär i stil med grym huvudvärk, extrem trötthet och yrsel. Då blir jag tvungen att avbryta det hela pronto tyvärr.
Så kan man undvika/minimera risken för omställningsbesvär på något vis? Hur i så fall?
Du kan byta ut pasta, vitt bröd, socker mot rotfrukter, grönsaker och frukt, lite grovt bröd fortfarande kanske, havregryn. De klassiska nyttiga sakerna.
Nog inte dumt att registrera maten på dumbbell.se kanske för att få en idé om hur mycket fett, protein och kolhydrater du äter då.
Nästa steg vore att minska ner kolisarna gradvis och gör man det sakta bör man inte behöva ha omställningsbesvär. Det är när man plötsligt tar bort nästan alla kolhydrater som kroppen får svårt att anpassa sig snabbt nog.
Många behöver också lite ekstra salt, det hjälper mot huvudvärk.
Hur illa är det att under en övergångsperiod fortsätta dricka läsk (Pepsi Max).
Dock är inte pasta/vitt bröd/etc stora källan till kolhydrater för mig - utan den är nog socker.
Kan ta lite - jag har varnat er - exempel på en dag så får ni lite pejl på hur det varit innan? Det är en BRA dag det här. Jag är hemskt dålig på att komma ihåg att äta men jag jobbar på det.
OBS att alla mjölkprodukterna är laktosfria.
Frukost - yoghurt, sötad. Mörkt bröd, men sött (typ Lingongrova) med philadelphiaost eller bregott och salami.
Lunch: Risgrynsgrönt, kanel, "halva sockerskålen" och mjölk eller en färdigmacka från affären (vitt baguettebröd, smör/margarin - vem vet liksom - kalkon, senap, lök, sallad).
Middag: Sallad på kidneybönor, bulgur, paprika, majs, gurka, tomater. Pestovinägrett.
Mellanmål: En mannafrutti eller lite mjöl och cheerios.
I övrigt så på tok för mycket pepsi max…
Anledningen att jag funderar på LCHF är flera:
1. Jag har alltid haft lätt att hålla vikten nere och kunnat äta vad jag vill utan problem, tills nu.. Är väl åldern men har på ungefär 5 mån lagt på mig lika många kilon. Ett par av dem var välbehövliga men minst tre av dem är för mycket. Och det märks, magen väller över jeanslinningen osv. Jag störs av det, jag erkänner.
2. Mitt liv är väldigt stressigt just nu och har varit i ca 6 mån, och jag inser själv att jag måste få ordning på ätandet, äta bättre. Jag har provat äta bättre (normalt bättre, ingen diet) och vet hur skit det brukar gå.
3. Jag är med största sannolikhet sockerberoende, och vill bryta det.
4. Jag äter för lite idag, jag VET det. Jag VET att jag äter för lite fett med. Men får jag välja mellan en sallad och något fetare väljer jag salladen… Och sen äter jag socker :S
De tre sammantaget gör att jag inbillar mig att utesluta så mycket socker och kolhydrater som möjligt kommer fresta mindre att trilla dit igen sen, och dessutom att en "speciell diet" kanske är lättare än ett mer ospecifikt "nu ska jag äta bättre". Sen ska det erkännas att jag tilltalas av den förhållandevis snabba och 'utan besvär' viktnedgång folk ofta tycks få ;P
Eller är jag helt galet ute?
Men som sagt, jag kan inte undeprestera för jag är trött, har huvudvärk etc just nu (och i minst 2 mån till), så de där omställningsbesvären skrämmer - massor? Speciellt som det krävs en hel del fysiskt av mig med, inte bara mentalt..
Sen en DÅLIG dag - som idag - kan det bli:
Frukost, mannafrutti + sötad yoghurt (inte blandat *s*)
Lunch - eh, glömde
Akut hunger på em - 2 mannafrutti
Middag - 4 skivor lingongrova med marmelad
Sen råkade jag hitta chokladpudding jag glömt att jag hade i kylskåpet, så tja.. :S
Och så pepsi max då, för mycket…
Du är nästan vegetarian? Äter du fisk, ägg? Lchf innebär att man äter tillräckligt av någon slags protein och en del fett. Annars kan man liksom inte plocka bort så många kolhydrater. Någonting ska man ju äta och protein är kroppens byggstenar.
Jag kan inte rekommendera pepsi max men den skulle ju kunna gå att dra ner gradvis också.
Med cherios och risgrynsgröt så tror jag att du skulle bli piggare på en bättre kvalitet på mat inte tröttare, om du bara minskar ner kolhydraterna långsamt.
Jag är lat och avskyr att laga mat är närmare sanningen än vegetarian. Det som går fort och lätt och inte behöver tillagas så länge typ.. NÄR jag väl lagar mat slås jag alltid av att "det här var ju inte så farligt". Men svårt att omsätta ambitionen i vilja liksom, och så glömmer jag av att äta och når blodsockret närmast ligger på minus och HUNGERN slår till blir det ju det som går allra snabbast :S
Sen var jag under 15år vegetarian, det är länge sedan nu men jag föredrar fortfarande fisk och/eller vegetariskt framför kött. Men framförallt är jag inte så förtjust i "processat" kött som köttbullar, korv och grejer. Dvs det där som går snabbt. Så mest sitter det i lathet kring matlagning.
Jag äter fisk och skaldjur och skulle kunna leva på lax. Faktum är att det var en laxrätt på jobbet, som visst var ett LCHF-recept som fick mig att tänka om ang LCHF - att det nog var en diet jag kunde tänka mig. Innan trodde jag att jag var tvungen att äta en massa majonnäs (= äckligt) och grejer. Men det där laxreceptet fick mig att inse att jag kan tänka mig det här om man får äta såhär. (Expresslax på grönsaksbädd heter det, och finns på nätet om man googlar)
Jag äter ägg med, men jag är inte förtjust i "rena ägg". Jag äter inte hårdkokt ägg (löskokt går bra men det är inget jag väljer själv så att säga), tycker inte om omelett/liknande, utan ägg blir i våfflor och sådant mest.
Jo tanken var att dra ner pepsin gradvis. Men jag tror den blir svårast, och att få behålla den som en mental napp ett litet tag typ.
Och ja, jag vet att jag skulle bli piggare med bättre matvanor - nästan oavsett vilka. Med tomma kolhydrater som bränsle så blir det liksom inte bra, allrahelst inte med stressnivån jag har. Men läst om folk som blir förlamande trött, får yrsel och allt möjligt? Vet ju dock inte vad de ätit innan och så då, men verkar som nästan alla får omställningsbesvär om man läser?
En sak till som känns som en fördel med LCHF är att man inte bara får utan ska äta fett. Jag är 'nykter anorektiker' sen många år, men rädslan att trilla dit igen finns alltid i bakhuvudet. Och om jag 'bantar' enligt traditionell metod, går ner i vikt etc är jag rädd det slår till igen. Att kunna äta 'onyttiga' saker och ändå förhoppningsvis gå ner de där extrakilona borde minska risken.
Sedan känns det som att LCHF är förhållandevis enkel att 'ta med sig' och få att fungera på jobbet t ex (jag har fri kost på jobbet, den består av "vanlig mat", men det går ju att plocka bort t ex potatis/ris/etc och äta köttet/fisken och såsen t ex.

Har du ingen mat hemma?
Börja i rätt ända innan du ger dig på LCHF på något mer konstruktivt sätt!
Frågan är om just LCHF löser några som helst problem för dig, du får börja med att få en mer fungerande matrutin.. och så kan du tillobörja med välja att äta riktig mat, sådana matvaror utan sötningsmedel/socker och tillsatser!
I stället för att köpa svindyra mannafrutti och sådan skit kan du lika gärna koka vanlig havregrynsgröt.. som ett exempel!
Sen så.. börja med tre måltider om dagen.. frukost, lunch, midag.. så enkelt är det.. det klarar alla!
Det handlar om planering.. antar att du inte har familj och barn.. för då skall du sätta minst tre måltider på bordet.. och barnen kan inte säga.. mamma glömde!
Min början var en rejäl frukost.. nästan huvudmålet på dagen, det gjorde att jag fick lite mer handlingsutrymme på de andra måltiderna!
Och du.. jag hade inga omställningsbesvär.. men så tog det tre månader innan jag fick ordning på vad jag skulle äta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du behöver inte vänta med att börja! Jag tror det ändå är enklast för någon som dig som lever på socker att bryta helt med kolydratvärlden. Då blir du snabbare av med sockersuget. Om du blir yrslig så drick lite saltat vatten. Kom helt enkelt ihåg att dricka vatten och ha lite salt på det du äter. Yrseln beror på vätskebrist. Salt binder kvar vätskan i kroppen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Med den "maten" du äter idag så bör ju huvudvärken och tröttheten vara ett faktum i kroppen redan.. Och ja. .nog har du ett sockermonster på insidan alltid.. Här är en till nämlingen. Du äter/dricker inte allt det där sockret för att du är hungrig - tror inte att du känner riktiga hungerkänslor - utan för att kroppen skriker efter energikickar i form av socker.
OM du äter ägg så gör en äggröra till frukost. 2 ägg, ev 2 msk grädde, stek i smör - du håller dig mätt länge. Att ha kokta kalla ägg i kylen är utmärkt mellanmål och smörgåspålägg.
Du måste nog sätta dig ner och verkligen SE vad du äter idag och räkna ut hur mycket socker du får i dig varje dag. Sen måste du ställa dig frågan hur mycket tid kan du lägga på matlagning - inte OM du VILL, utan hur mycket TID kan du prioritera till maten - med det menar jag är maten viktig för dig??
Börja med att läsa lite näringslära, vad innehåller maten och varför behöver vi det. En bra sida att börja på är www.vitaminsidan.se där skriver man om vitaminer och mineraler - hur bristsjukdommar påverkar kroppen och sen finns tips om vilka livsmedel som innehåller höga halter av en specifik mineral/vitamin.
Bra att du har tittat på lchf - och om du är rädd för omställningsbesvär så är de väldigt olika hur man upplever det. Jag hade huvudvärk 2 dagar när jag startade men jag kände mig trött/matt i musklerna i nästan 5 månader - nu efteråt så tror jag att jag hade stor saltbrist i min kropp - andra upplever yrsel, trötthet, humörssvängningar, och en känsla av att bli sjuk i kroppen. Men när detta inträffar så ökar man kolhydraterna LITE, tex en potatis/lite pasta till middagen eller nån frukt. Det behövs inga större sockerkällor för att döva omställningsbesvären.
Så för dig är nog det jobbigaste att säga hejdå till dina sockerkickar - DET kanske kan vara mentalt påfrestande under nån/några veckor (typ avgiftning eller abstinensbesvär). Jag äger ett enormt sockermonster men jag upplevde aldrig något svårt med att skippa kolhydraterna, jag överåt de första 2 veckorna och var proppmätt, saknade inte sockerkickarna alls, konstigt nog. Det var som att stänga av en knapp uppe i huvudet..🙂
Självklart önskar jag dig lycka till och att du hittar en matstil som passar dig. Grotta ner dig o läs, läs, läs.. och återkom med frågor 4
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Vad det gäller att trappa ner långsamt för att minimera omställningsbesvär kvittar det nog vilka kolhdrater du tar bort. Du kan ju ta bort lite av allt och behålla lite av allt om du vill, som ett första steg.
Finessen, som jag ser det, med att ta bort det mest dåliga först är att man kanske hittar en nivå där det funkar utan att man behöver gå hela vägen till nästan noll som de som går cold turkey ofta gör (inklusive mitt förra och dummare jag). Då är man ju hemma utan någon större ansträngning.
Oj vad många svar - tack alla =)
Ska försöka svara på alla frågor, hojta om jag missat någon.
Zepp - jodå jag har mat hemma, men jag skrev det att jag avskyr att laga mat och är lat. Jag skrev också det att jag tidigare mer än en gång haft ambitionen att äta bättre. Rent generellt då, inte följa någon diet eller liknande. Och utan mål att gå ner i vikt eller något. Men ambition och viljan är inte riktigt i fas, och det glider snabbt tillbaka till slarvet innan. I år har det varit värre än någonsin, just för att stressnivån varit så hög. Jag har läst 100% på univ, ett mycket krävande program, jobbat 50%, tagit hand om en hästgård och ovanpå det haft en mycket svårt sjuk nära anhörig, som jag när hen inte legat på sjukhus tagit hand om. Så det har blivit extremt mycket "äta på vägen", köpa något i farten, äta i bilen, bara köpa något som man kan stoppa i sig fort och lätt liksom.
jag VET hur jag borde äta, det är inte så att jag inte kan/vet/förstår. Men att omsätta det där i praktiken. Bara att äta tre gånger per dag under idealiska förhållanden är svårt för mig. Mina mättnads/hungerkänslor var borta under många år, och fortfarande glömmer jag bort att äta om jag inte påminns. Förr körde jag med "matklocka" men det fungerar inte under nuvarande omständigheter tyvärr.
Nej jag har inga barn, så ingen fara att några stackars barn föds upp på tomma kolhydrater!
Theresia - jo lite så jag tänkte från början med, att då jag äter så fruktansvärt mycket tomma kolhydrater så bryt med dem helt. Men sen blev jag som sagt rädd för de där omställningsbesvären. Läs lite ovan hur mitt liv är just nu, så inser man varför det verkligen inte fungerar just nu att t ex blir extremt trött, få yrsel (jag kör bil) eller få grym huvudvärk. Och ju mer jag läste desto mer verkade det som att alla fick omställningsbesvär i alla fall några veckor? Men det kanske inte är så =)
Mooniq - inte huvudvärk och inte speciellt trött, konstigt nog (!). Däremot är jag ju helt på det klara med att jag skulle både bli piggare osv och framförallt må bättre på insidan om kroppen får riktigt bränsle och inte bara tomma kolhydrater och skräp.
Och ofta är jag inte hungrig alls, men man ska ju äta frukost. Och att då äta något som åtminstone är gott (sött) är lättare. Jag har fått kämpa i många, många åt med att överhuvudtaget äta tillräckligt - och gör det inte idag heller. Men det är ju liksom inget som gör något bättre. Sen när jag väl BLIR hungrig, vilket tar tid, så är det ofta på eftermiddagen när jag börjar undra varför benen känns så skakiga. Jag har fortfarande inte hungerskänslor, men kroppen talar om att det är HELT slut på energi. Sen inser jag att "ojdå, jag har inte ätit idag" - och då faller jag ju i sockerfällan igen för det går snabbt och ger den där tillfälliga energikicken.
Så jag har kämpat för att just äta frukost - lunch - middag, för att inte hamna i det läget. Men det är helt fel innehåll - för det sockriga är lättare att äta fast man eg inte är hungrig. Ond cirkel. På fullt allvar så om någon skrivit ut näringsdrycker åt mig och sagt "ta en morgon - lunch - middag så har du täckt ditt näringsbehov" så hade jag tyckt det var perfekt - då slapp jag både laga mat och tänka på att få i mig/äta ditt och datt. Så illa är det alltså :S
Så nej maten är inte viktig för mig så, däremot så har det ju nu blivit viktigt för mig att försöka bryta den onda cirkeln, och dels hindra vikttrenden och dels - och framförallt - ge kroppen bättre bränsle. Annars kommer den att slå bakut och krasha av den överbelastning den går på konstant nu (pga omständigheterna i livet i övrigt).
Jag tycker tyvärr inte om ägg, och just ägg är stekta eller hårdkokta på den nivån att jag inte får i mig, inte bara "det är inte gott, tycker inte om". Men finns ju säkerligen andra saker man kan frukosta på - utom söt yoghurt och bröd.
Jag har ironiskt nog ganska bra koll på näringslära, men det var det där med att omsätta det i praktiken *host*
Men om man får omställningsbesvär kan man alltså bara öka kolhydraterna och så minskar omställningsbesvären? Det låter ju lovande! Då kanske man törs prova! Jag är ju egentligen inte "rädd" för kolhydrater - men jag tror det är lättare att helt "förbjuda dem" (mer än det som man närmast oundvikligen får i sig då) än att försöka dra ner, just då jag är på tok för förtjust i tomma kolhydrater. Lite på samma vis som om man äter massa godis är det lättare att helt låta bli än att man "bara" får äta halva påsen eller bara varannan dag eller…
Förr eller senare får du nog ta omställningsbesvären (okej ALLA får inte så svåra, det är omöjligt att veta i förväg) för hur som helst ska ju kroppen ställa om sig till ett helt nytt system, att använda fett istället för socker som bränsle. Om detta sker förr eller senare kan du ju reglera lite…
Om jag minns rätt var mina problem inte så svåra (är fem år sen nu) men en extrem matthet i f.a. benen minns jag iallafall.
Jag hade inte omställningsbesvär mer än att jag var lite trött, men trötthet har jag alltid upplevt i perioder så jag vet inte om det var en tillfällighet. Men övriga besvär slapp jag och jag levde också på socker tidigare. Drack Coca cola till frukost medan jag tryckte i mig vitt bröd med nutella på.. Detta var standardfrukosten ledsamt nog.
Jag bröt tvärt och visst går det, en dag fick jag nog och plockade bort alla tomma kolisar. Blev rätt rejäla frukostar i början för då smååt jag inte resten av dagen, varken sug eller hunger fanns.
Jag tycker att det är jättebra att du vill ta tag i det här, det är oerhört svårt att erkänna för sig själv att man har ett problem och att göra det är nästan halva jobbet i mitt tycke.
Vad gällande att du inte alltid hinner/orkar/vill laga mat: Kan du inte göra storkok någon dag och frysa in? Det går ju lika snabbt att värma sedan som det gör att ta fram den sockerrika maten. Anar att det kan bli mycket enklare att förverkliga kostplanerna då när det finns bra mat att tillgå när hungern sätter in :)
Jo, storkok kan jag nog få in med planering, åtminstone på lite sikt. En del av problemet är att när klockan slår lunch/middag - så är jag oftast "på väg". Sitter på lektion, på tåget, kör bil, är i stallet etc. Rent generellt känns mitt liv här å det senaste som en enda evighetsresa, jag är alltid påväg någonstans… Men framåt sommaren (säg efter midsommar) kommer det att bli lite lugnare och mindre stress än det varit nu. Ett tag i alla fall.
Jag tror mer på att sätta upp mål man har chans att klara än sätta ribban för högt och blir besviken på sig själv. Så jag har sagt till mig själv att det ÄR okej om jag inte får helt ordning på ätandet, i meningen äta regelbundna måltider och just MAT till lunch och middag förrän i sommar.
Men det hindrar ju inte att jag redan nu försöker byta ut DET jag äter mot ett vettigare alternativ. Nu tar jag bara ett exempel ur luften, så det kanske inte är 100% hållbart rent näringsläremässigt - men om jag istället för att äta en söt yoghurt dricker någon slags smoothie med bättre innehåll i än söt yoghurt - ja då ÄR det en vinst i sig. Även om det fortfarande inte är att "sätta sig ner och äta en lagad lunch". Och då kan jag fokusera på att jag faktiskt gjort en ändring till det bättre istället för att nedslås av att det sket sig med lagad lunch idag med. Så går tankarna i alla fall?

Inrikta dig då på två riktiga huvudmåltider.. som du äter hemmavid.. frukost och kvällsmat, lunchen får bli som den blir!
Det tycker jag också är en vinst, helt klart :)
Det måste finnas många smårätter som man kan ta med sig och äta kalla egentligen. Räkor/skinka, avokado, majonnäs och lite grönt tycker jag är bra och lätt.
Jag äter inte särskilt regelbundet, äter när jag blir hungrig och när det finns tid. Nu påverkas du nog av att du har en ätstörning i bagaget och kanske behöver mer regelbundna tider dock? Men jag tror också på en bra frukost och sedan bra kvällsmat så kan du ju ha med dig smoothie eller något annat att äta mitt på dagen :)
Zepp - som jag skrev är problemet att jag har ett alldeles upp och ner liv, så jag är inte regelmässigt hemma för något specifikt mål, mer än möjligen frukost då men jag kan inte äta förrän jag varit vaken ett par h och då är jag oftast redan på väg.
Det är därför det så ofta blir något snabbt och lätt man kan trycka i sig på stående fot/i bilen/på tåget.
Dock man ju byta ut det mot något vettigare. Men just nu är det nog att sikta för högt att gå ut med att få in två lagade mål mat/dag (oavsett var de intas).
Men på sikt så ska det gå att få till, det måste bara bli lite mer normalt och mindre flänga runt.
Här kanske du kan få lite tips:
#18 Jag tror du behöver försöka dig på att se möjligheter istället för alla hinder. Det krävs lite träning för att bryta dåliga mönster.
T.ex:
Nej, du behöver inte dricka Pepsi. Det är långt mer krävande att ständigt köpa och kånka på läsken. Ha en vattenflaska i väskan. Fyll den där du kommer åt en kran. Så har du sparat både tid och pengar och energislöseri. Och hälsa.
Nej, du behöver inte äta risgröt. Istället för att köpa den så köper du en kycklingklubba, skinka, ost, makrill i tomatsås, tonfisk i olja, etc. Bunkra inte upp hemmet med mat som inte gagnar dig.
Nej, du behöver inte laga mat jämt. Gör det nekelt och köp en stor stek, köttfärs, eller hel lax, vad som är på extrapris för tillfället, och gör en stek/köttfärslimpa/lax i sås. Ha det i kylen och frysen och så är det bara att ta en låda eller en bit när du ger dig av.
För någonstans är det så att kosthållningen, och din stress iofs, kommer att kosta dig och din kropp mer än lite omställningsbesvär. Som du kanske inte ens får. Om det är omöjligt för dig att planera din vardag så att den är rimlig, så bör du ge din kropp en chans att få näring iaf så att den är bättre rustad mot stressen.
MimLan - jag vet att jag inte behöver dricka pepsi. Mig veterligen har ingen dött av pepsibrist ;)
Men då det är en av mina största laster (och jag är dålig på att dricka vatten, alltså rent vatten), så skulle jag gärna behålla den ett tag. Ta bort alla andra tomma kolhydrater och socker, men under en period behålla pepsi max. Jag tror som sagt generellt på att sätta mål (de kortsiktiga alltså) som man har goda möjligheter att uppfylla, och hellre låta det ta lite längre tid att nå idealet än att krashlanda efter två veckor på grund av att man "gick ut för hårt".
Det är ju som med det mesta annat en fysisk del och en mental. Ponera att jag skulle börja träna på en crosstrainer. Jag rör mig mycket och jag skulle orkesmässigt inte ha problem med säg 30 minuter på en xtrainer. Men jag skulle sätta målet första veckan till 5 minuter per dag. Helt enkelt för det mentala, sätt en låg tröskel och lyckas, och öka sedan - hellre än en för hög tröskel (oavsett om den är mental eller fysisk) och misslyckas. Det är ju trots allt bättre att komma i mål på lång sikt än att inte gå i mål alls =)
Ang ditt sista stycket så jag vet inte om du läst alla mina inlägg (det är helt ursäktligt om du inte har det), men det är ju just det som ligger bakom att ta tag i det nu. För jag vet att det med nuvarande situation bara är en tidsfråga innan kroppen säger ifrån, även om det än inte märks så tar den stryk av det här, och det är ohållbart i längden. Och det är liksom fyra år kvar på studierna, så ;)
Att jag inte behöver äta just ditt är jag ju medveten om. Men det är där teori och praktik behöver mötas. Jag skulle kunna sitta här och tycka "japp, ska genast göra si och så". Men jag vinner ingenting på att ljuga eller försköna. Och jag ÄR tyvärr skitdålig karaktärsmässigt på den här biten. Vilket är förvånande egentligen, för kan man vara anorektiker borde man ha karaktär nog att välja rätt. Men jag känner mig själv, och jag är när det kommer till mat/kost dels en sockergris, och med noll karaktär i valet mellan gott och nyttigt. Risgrynsgröt är gott - skinka är inte gott. Ehal köper risgrynsgröt - "för det är ändå bättre än att inte äta något alls/äta yoghurt/ta en macka". Och jag säger det inte för att bortförklara, jag vet att jag måste ända och bryta tankemönster. Samtidigt måste jag ta hänsyn till dem, och inte gå i just fällan att sätta målen för högt för fort.
Och steg 1 känns som att ta kontroll över kolhydratintaget och ta bort alla tomma kolhydrater. Även om det "bara" är genom att ersätta risgrynsgröt med en LCHF-smoothie. Tänker jag sedan på att försöka peta i mig lite protein med, borde mycket vara vunnet till vad som borde kännas som ganska låg ansträngning. Så tar man det därifrån och vidare?
Jag tror man måste försöka tänka på att jag gärna skulle slippa äta om jag kunde, kunde jag dricka 4 st näringsdrycker per dag och thats it så vore jag utmärkt nöjd.. Jag tror det är väldigt svårt att tänka sig in i om man är som de flesta människor, och faktiskt tycker mat är gott och gillar att äta mat?
Det är bra att du funderar och att du skriver om din inställning och vardag. Riktigt bra.. 🙂
Men jag blir lite full i skratt - eller rättare sagt - mitt sockermonster på insidan blir full i skratt när jag läser om hur rädd du är över att skippa kolhydraterna.. Självklart ska du inte gå ut för hårt men om du läser dina texter från 3e person - tex om du tänker dig att någon med alkoholproblem skriver, och att alla kolhydrater är olika typer av alkohol - då kommer ett annat budskap fram.
Jag funderar på förändring -men VILL inte förändra något.
Jag menar inte att vara dum, utan skriver raderna som en ögonöppnare. Jag om någon vet HUR DET ÄR ATT VARA SOCKERBEROENDE.. Jag har sååå många gånger intalat mig att sluta med juice, godis och chips, max 2 dygn klarade jag . sen kom jag på mig själv att stå i kassan på affären och lassa upp chokladpudding, godis, chips och framför allt juice.. en normalkväll så drack jag lätt 4-5 liter juice - för det var ju så nyttigt..(!).. så jag har varit där du är nu! 🙂
Jag har svår IBS och hade en fruktansvärd natt och satt o letade efter botemedel på datorn -hamnade på A Dahlkvist sida och på den vägen är det. Jag bestämde mig för att prova i 3 veckor. Visste inget om omställningsbesvär då, men godis/kolhdyratsuget försvann direkt. Min mage blev frisk på mindre än 3 dygn.. Det var över 5 år sen..
Jag känner mig inte rädd för att skippa dem, ja förutom omställningsbesvär då - men det är säkert som du säger att lilla sockermonstret är livrädd att bli av med dem ;)
Och ska man dra det till sin spets - OM det var möjligt att leva på socker och tomma kolhydrater, hålla vikten lagom och vara pigg och må bra - ja då hade jag glatt fortsatt. Det är ju liksom så jag haft det tidigare. Jag har ätit skräp, men hållit vikten där den ska vara, haft nog med ork, känt mig pigg osv. Visst har jag vetat att "jag borde äta annorlunda", men helt ärligt inte sett någon anledning - det fungerade ju så bra som det var, "sicken tur jag haft i genlotteriet som kan äta vad jag vill" typ.
Nu har jag ju dels insett att det inte fungerar viktmässigt längre- jag är absolut inte tjock eller överviktig, men jag har gått upp ungefär 5 kg på lika många månader. De första två välbehövliga, de sista tre ingen fara men de har lagt sig som buk och höftfett vilket stör mig. Men om jag inte gör något kommer ju vikten fortsätta stadigt uppåt och bli ett problem.
Och då det att jag vet att för att klara mitt liv som det ser ut nu och kommer se ut framåt måste jag ge kroppen bättre bränsle.
Men det är väldigt "nyss" jag fått möta insikten om att det är bokstavligt talat slut på sötebrödsdagarna. Och kanske finns någonstans därinne en omedveten tro på att det kommer fungera igen, snart om bara… Den är dock omedveten - men det vore ju KONSTIGT om inte sockermonstret påverkade =)
Jag har idag hitills ätit väldigt mycket mer än jag brukar och ffa väldigt mycket mera fett - och har hitills idag ätit ungefär 50 gr kolhydrater (drygt 50% av dem från riskakor, och större delen av det resterande från sylt..). Mest bara för att se om kroppen kommer börja mumla om söta saker. Det finns både chokladpudding, mannafrutti, risgrynsgröt och yoghurt i kylskåpet liksom. Än har inget sug efter det infunnit sig. Däremot skulle jag (men kommer inte) absolut kunna tänka mig en hemgjord milkshake till - och det är till den jag använt några teskedar sylt. Så.. hmm, den är ju inte dum hjärnan inte ;P
Men utan att ha räknat på tidigare kolhydratintag, så misstänker jag att jag ligger långt långt under vad jag brukar - och är inte sötsugen i alla fall. Antar det är bra?
Klart bra! Det bästa är att du har blivit medveten, och att orka vakna upp är jobbigt , att orka ta ett steg är jobbigt att sen ta nästa steg är skitsvårt men helt plöstligt så funkar det.
Dagen verkar ha gått bra för dig om du hittills ligger på ca 50 gram kolhydrater.
Heja dig, och skickar massa jäklar anamma… 🙂
funderade på om GI kunde vara ett bra steg 1 för dig, där fokuserar man på långsamma kolhydrater som tex fullkornsris/pasta, mörkt grovt bröd och viss frukt.. Omställningsbesvären bör inte infinna sig alls.
Kruxet kan vara att ditt sockermonster löper amok och blir helt galen, då du äter vissa kolhydrater men inte andra - med andra ord det kan vara svårt att hålla sig till maten - och lätt att ta till sockerkickarna som du omger dig med..
Men kanske värt att kolla på. GI som steg 1 och LCHF som steg 2. då har man trappat ner kolhydraterna ganska snällt och kroppen bör inte ha några problem att ställa om från kolhydratdrift till fettdrift.
🙂
Visst är det bra att ha koll på sig själv och sina beteendemönster, de är ju där oavsett vad man vill. Att jag inte riktigt verkade beakta hur du fungerar är för att trycka mer på att någonstnas landar det i att "Ja, jag kör vettigt den här veckan. Varje ficka och väska innehåller något bra att äta och kylskåpet likaså. Och jag går ite in i någon affär eller kiosk på vägen någonstans för att köpa något som inte är riktig mat." Tyvärr är det så att inte mycket ändras bara för att vi vill, eller för att det vore bra. Ett första steg måste börjas någon gång även om det är enklare att låta bli eller mer konkret grabba tag i risifruttin.
Du behöver inte gilla mat så värst, ett av de vanligaste klagomålet från folk som kommer hit är hur enformigt allt måste vara. Vilket visserligen är rätt tramsigt om man ser till hur än mer enformigt de åt innan. Du behöver inte gilla skinka alls. Det är enbart ett exempel. Men jag är faktiskt övertygad om att du gillar eller tycker att annan mat är ok. Kyckling? Tonfisk? Makrill i tomatsås? Ost? Gör en lista till dig själv. Det är många dagar jag bara äter en burk makrill till lunchen. Det är finfin mat, en enkel portion som kan damma bäst den vill i en skrivbordslåda på jobbet och inte tar någon tid att förbereda.
Vatten behöver du heller inte gilla, du kan smaksätta det om det passar bättre, det finns en hel del trådar i forat om vad man kan dricka istället.
Du gör förresten ett misstag när du självklart(?) verkar koppla viktökningen till kosten. Det kan ju lika gärna vara din stressade livssituation som fixade dessa kilona. Alla är inte fettalstrande utifrån kosten, även om den kanske inte är så vettig.
Jag tycker egentligen om det som är förbjudet ;P Ja och så lax då ;P
Men jag gillar rotfrukter, grönsaker, frukt, mjölkprodukter, pasta/ris/bulgur/potatis. Jag är inte särskilt förtjust i kött överhuvudtaget.
Och så är jag alldeles för förtjust i socker då…
Nu tänker jag inte äta mer idag, och det blev ju alldeles för lite kalorier - men kalorierna kom ändock från bättre källor än tidigare. Jag har INTE lagat minsta mat idag (heller). Men jag ska handla imorgon så blir det kanske lite lättare med mer "rätta" saker om inte annat, kylskåpet var ju inte sådär jätteanpassat för att undvika kolhydrater liksom ;) Jag har ätit en hel del grillad kyckling, lite potatissallad, några riskakor, lite makrill i tomatsås (jag brukar ha det på macka men nu fick det ju bli utan macka) och så har jag experimenterat med att göra någon slags milkshake själv på grädde/mjölk/lite sylt.
Så inte direkt något bra ätande, inte bättre än tidigare varken i mängd eller lagad/riktig mat etc.
Men 1335 kcal, 71% från fett (155 gr), 15% från kolhydrater (71 gr) och 14% från protein (70 gr). Jag är utmärkt nöjd under omständigheterna faktiskt. Rom byggdes inte på en dag. Garanterat fått i mig mer protein än jag brukar, mer fett och även om 70 gr kolhydrat är jättemycket sett till LCHF så är det jättesuperlågt för mig =)
Och både risgrynsgröten, chokladpuddingen, mannafruttin, yoghurten osv står kvar orörd i kylskåpet. Inte haft sötsug förrän alldeles nu, men det är för jag börjar bli trött och inget annat.
Mooniq - upplys en okunnig lite kort. Vad är stora skillnaden mellan lågkolhydratkost (inte LCHF alltså utan nånstans mitt emellan det och 'vanlig') och GI?

GI är långsamma kolhydrater.. typ fullkorn o sådant!
Men.. vad de glömmer att säga är att GI bara är ett delmoment i GL!
Dvs GI handlar om att äta sådana kolhydrater som höjer blodsockret långsamt.. medans GL handlar om den totala kolhydratbelastningen.. dvs i själva verket LCHF!
Man kan nog säga som så att ju mer kolhydrater man äter.. ju viktigare är det att tänka på GI.
Äter man väldigt lite kolhydrater spelar det antagligen en rätt underordnad roll?
70 Gram kolisar är väl rätt lite.. det är under 100 som räknas som max för en ketogen diet!
Men du fick ju i dig rätt lite mat överhuvudtaget!
Ja, det är ett av mina problem, att överhuvudtaget peta i mig tillräckligt med mat/ätbart. Jag jobbar på det (och har gjort i många år, men vissa dagar fungerar det bättre och andra.. inte lika bra..)
Bra att du räknade på maten och jag tycker att resultatet är klart godkänt. Under 100 gram kolhydrater är jättebra start. Grillad kyckling e ju helt ok oxå. Bra att du äter makrill i tomatsås.
Så nu kan vi börja bygga Rom. 🙂
Zepp är ett hav av kunskap och det är precis som han förklarar med snabba o långsamma kolhydrater och ju mer kolhydrater man äter så får man tänka på kolhydratbelastningen.. Det kan kanske kännas som lite överkurs just nu men om du fokuserar på att landa nånstans under 100 gram kolhydrater så kommer nog nyfikenheten att göra att du läser mer och lär dig nytt om snabba och långsamma kolhydrater.
Lägger du dig mellan 80 - 100 gram kolhydrater/dag så lär du slippa omställningsbesvär och sen när du vant dig så kan du succesivt dämpa mängden.
Mellan tummen och pekfingret så kan man uttrycka sig så här:
Under 100 gram kolhydrater/dag = lågkolhydratkost
Under 50 gram kolhydrater/dag = lchf
Under 20 gram kolhydrater/dag = strikt lchf
Sen går lchf ut på att äta så ren mat som möjligt, alltså man lagar från grunden och gärna ekologiskt, närodlat - men det är oxå sånt som kommer sen..
Just nu behöver du vända tänket från sockerkickarna till kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur - där proteinerna finns, som är byggstenar för kroppen.
Sen ingår mycket fett i olika typer av fisk, kött och i ägg - bra fett som kroppen behöver. Vill man då ändå ha mer fett så lägger man till exempelvis kryddsmör, steksky, aioli, dressing, bearnaisesås eller hollandaisesås.
Lite grönsaker piffar upp tallriken och det ser trevligare ut att äta och smaklökarna får lite att jobba med oxå.
Sommartid så kan ju sallad vara relativt lätt att ha med sig som lunchbox. Jag brukar köpa varmrökt lax/fisk och gör blandad sallad, petar ner rökt fisk och har en vinegrätt-sås över.
Jag har en liten mjukväska som samtidigt är en kylväska. Lätt att ha med sig. På www.lchfbutiken.se finns bra lunchboxar med infälld kylklamp i locket att köpa - kan ju vara nåt att titta på.
🙂
Håller med, bra start!
Det var ju inte så lätt det här. Idag har jag lagat mat - kors i taket. Dessutom köttfärsbiffar från grunden.
Lunchen blandade jag egen sallad, och råkade väl välja lite som inte egentligen var helt okej (sojabönor och kronärtskocka t ex) men det mesta visade sig vara okej. Var typ keso, kräftstjärtar, ruccola, ost, gurka, tomat, röd lök och paprika i övrigt. Och en vinägrett. Stort för dressinghatar-jag.
Än så länge har jag lyckats peta i mig strax under 1400 kcal, så bättre än igår. Dessutom syns det om man roar sig med att kika på mineraler osv att jag täckt behovet av betydligt fler sådana idag.
Jag har ätit 26 gr kolhydrater vilket innebär 8 energiprocent. Meeen… sen har jag ätit 91 gram protein (27%) vilket är långt mer än jag behöver, och "bara" 100 gram fett (65%).
Är det något att bekymra sig om, eller är det viktigaste (för mig, här och nu) att jag undvikit de flesta kolhydraterna? Och hur i hela friden får man i sig så mycket fett som man ska, jag tycker jag har proppat i mig idag. Gjorde milkshake på 1 dl grädde och 2 del mjölk (och 3 tsk sylt) imorse, sen dränkte jag köttfärsbiffarna i smör och åt en inte oförsvarlig mängd tzatziki till dem. Trodde jag hade ätit mer än nog med fett.. men eh.. tji fick jag va.
Jag tycker tyvärr inte om majonnäs, gräddsåser osv..
Bra jobbat!! du är nyfiken och du försöker. Snygga stilpoäng.
Nu i början så tycker jag att du ska satsa på mat - även om du skuttar över 100 gram kolhdyrater/dag så skit i det.. huvudsaken är att du försöker att hitta en ny rutin. Sen finslipar du allteftersom.
Om du har haft väldigt svårt för mat och matlagning utan mest gett vika för dina sockerkickar så tycker jag att du har gjort enormt framsteg igår och idag.
😃
nu i början så kan du sträcka dig till 100 gram kolhydrater för att slippa ev huvudvärk eller övergångsbesvär.
Bra grönsaker - även om de inte är helt lchf - det slipar du till senare.
Bra att du lagat mat!!
Bra att du har undvikit dina vanliga sockerkickar!!
Jag bryr mig inte sådär jättemycket om kolh just nu, nej. Känns som nästan vilken siffra som helst kommer vara långt under det jag tidigare snittat.
Men jag försöker undvika det som man ska undvika enligt LCHF, men utan att bli fanatisk. Dvs jag låter bli bröd/yoghurt/potatis/ris/pasta/bulgur/socker osv. Men jag läser inte slaviskt på förpackningarna. Så egentligen mest en slump att det blev så lite hittills idag (trots sylten). Jag åt riskakor igår, och om jag bara varit sugen på riskakor idag så skulle jag käkat det idag med. Fast det inte strikt sett är okej.
Jag matar mest in i slutet av dagen för att se hur dte blev, och om jag kommit upp i vettigt många kcal. Det var en stor besvikelse att inse att jag ligger måååånga kcal under målet - för jag tycker jag äter för en hel vecka framåt idag. Men nä..
Jag har INTE varit sötsugen, vilket fascinerar mig enormt!
Och tack för berömmet, jag är rätt stolt över mig själv jag med idag ;P

Om du ökar matmängden främst genom att öka på fettet.. så kommer du att få en annan fördelning oxå.
Men det viktiga är att du äter riktig mat.
Ibland.. när jag e trött så fräser jag bara upp lite köttfärs i smör.. slänger i lite lök och annat lämpligt samt gör en sallad direkt på tallriken.. tar en kvart på sin höjd.. och är gott.. och nyttigt.
Brukar smula Feta ost på oxå.. om jag har.
.. och OM nu vågen skulle skutta upp lite under nästkommande veckor så få inte skrämselhicka utan inse att du ger kroppen mat och att du under tiden slipar till kosten. och när du sen drar ner på kolhydraterna så bör kroppen lugna sig oxå - OM du nu skulle märka någon uppgång alltså.
🙂
Jag tycker att det är suveränt bra jobbat, vilken vändning :)
Sen att kronärtskocka innehåller lite mer kolisar än de där rekommenderade 5/100 gör inte så mycket, tycker inte jag i alla fall. Mängden är ju också viktig och äter man inte strikt så kan man ju gott välja livsmedel som ligger lite över.
Jag åt nyss 40 gram blåbär t ex, mer kolisar än i kronärtskockan tom men det var gott och jag är nöjd. Lär inte påverka varken vikten eller mitt mående :)
Du har ätit riktigt mat i två dagar - och det är möjligt att dina hungerkänslor börjar vakna så smått, tillåt dig då att äta lite mer, kanske en eller två gånger till under dagen så kommer du upp i kalorier och i protein och fettmängd. Du har ändå fått i dig bra mycket mer fett idag än vad du vanligtvis har fått i dig.. och extremt mycket mindre kolhydrater än vanligt. så om du närmar dig 2000 kalorier/ dag så ökar oxå proteinmängden och fettet automatiskt..
kör i vind!
😃
Zepp - jo, men idag har jag ju ändå ätit väldigt vettigt för att vara jag. Sallad (en jätteportion) till lunch, och så då köttfärsbiffar (2 st) m tzatziki till middag. Skulle jag ätit motsv köttfärsbiffarna till lunch med skulle jag ändå inte ätit tillräckligt med kalorier - och redan som det varit har jag varit proppmätt hela dagen.
Så oavhängigt fördelningen, börjar jag undra hur jag ska få i mig så mycket så det blir tillräckligt med kcal? (Och i steg två då, hur fan får man tillräckligt mkt att vara fett).
Det här är inget nytt problem för mig, jag har ett problem med att jag underäter, och även i de perioder jag ätit vettigt så jag orkar inte proppa i mig tillräckligt. Det har ju fungerat att täppa glappet (när jag var lite yngre hade jag långa perioder svårt hålla vikten uppe) med skräp - det är lätt att äta 500 kcal glass utslaget på en dag liksom. Det är inte bra, men handlar det bara om en jakt på kcal så GÅR det ju, men jag har aldrig lyckats med det på "bara" mat.
Trodde allt extrafett jag hällt i mig skulle så att säga ta glassens plats - men det var ju väl optimistiskt att tro inser jag..
Mooniq - hungrig är det sista jag varit, förutom lite nu innan middag. NU är jag så mätt så jag funderar på om jag inte bara ska rulla nerförbacken till stallet snarare än gå ;) Jag äter verkligen så mycket jag bara kan få i mig (just för att få upp kcal till en vettig nivå). Det känns omöjligt att äta mer - jag säger inte att det ÄR det egentligen, de flesta människor äter utan besvär sitt kcalbehov från mat, men uppenbarligen har jag även på fettrik kost svårt att kunna trycka i mig tillräckliga mängder.. Men det kanske kommer med tiden då kanske?
oroa dig inte för fettet.. ta det lugnt och låt nyfikenheten komma inifrån, och låt kroppen få en chans att utveckla hungerkänslorna.
OM du ändå är orolig för fetthalten så kan du gå in på hälsokosten och köpa smaklöst kallpressat kokosfett. - det kan du blanda i såsen eller om du dricker kaffe så kan du mixa med mixerstav så får du en krämig kaffe -nästan som en latte - du kan läsa är på sidan om magic bullet coffee. dricker du inte kaffe så kan du istället göra det på kakao. kanske inte så gott att äta som det är. jag gör god ischoklad på mörk choklad och smaksatt/smaklöst kokosfett och på så sätt får jag i mig mera fett.
Så… bara ta det lugnt, läs artiklar här och på www.kostdoktorn.se och läs om andra - nyfikenheten gör att du lär dig massor och om du ändå ger dig i kast med spisen - tänk dubbelt - så fryser du in hälften och har snabbmat att tillgå nästa gång du e hungrig
🙂
och allt över 1000 kalorier/dag är jättebra!
Kul att du inte haft något sockersug idag!
Rulla ner till stallet och klappa hästarna från mig -jag e klart avis. Det var många, många år sen jag sålde min sista häst..
Lite spinoff förresten. Någon snäll länkade om LCHF-mat "on the go", en lista på vad man kan köpa ute. Där fanns "keso med bär" med. Nu kan jag inte köpa den då jag inte tål laktos, men jag roade mig med att läsa på en sådan. Det var ju långt över 5 gr kolh/100 gr? (Den jag kikade på innehöll 10 g/100 gr, en frp är 150 gr så det skulle ju bli 15 g kolh. Inte för det hade hindrat mig från att köpa den om den varit laktosfri - men den där listan riktade sig som jag begrep det till mer strikta LCHFare. Och de som vill ligga under ca 20 gr, de äter ju upp nästan hela dagsförbrukningen kolh på en enda sådan då ju? Det är tillsatt socker i den på två ställen, ihop med bären, och antar det är därifrån de flesta kolh kommer.
Blev mest bara nyfiken på hur det fungerar/resoneras - eller kanske produkten inte borde varit med på listan utan smugit sig in? För annars borde min söta yoghurt vara godkänd med (11 gr kolh/100 gram, alla kolh från socker)?
En näve nötter som mellanmål kanske vore något? :) I alla fall till du hittar din grej med maten?
Angående kalorierna så har jag också svårt att äta "mycket", det finns inte utrymme alls för mer än 1300 oftast. Fast nu har jag mycket vikt att gå ned, nästan 30 kg var det från början så för mig är det väl egentligen en fördel men man blir lite paff över att det blir så lite trots att man är så mätt.

Keso med bär är iallafall riktig mat.. vilket sockersötad och avfettad youghurt inte är!
Såå.. skall man ta extra kolisar skall de komma från riktig mat och inte från matkulisser!
Det handlar ju om två olika saker som kan ha hälsokonsekvenser på längre sikt.. dels riktig mat med näring och dels inte en massa socker!
Bra att du var uppmärksam på Keson - den är nog inte speciellt lchf - men många äter både bär och mejerivaror så kanske därför smögs den med. Då e det liiite bättre att köpa frysta bär och turkisk/grekisk yoghurt och blanda själv. Det är just mängden som man måste tänka på . Tex 1 glas mjölk blir snart många kolhydrater, medans 1 msk grädde i kaffet inte alls blir lika stora mängder.
Moniq- att jag fokuserar lite på kalorierna är mest för att jag inte känner mig alls trygg på vad som händer om jag äter så lite kolh att jag hamnar i ketos (oavsett om det är ofrivilligt) - och jag ligger under basalbehovet av kcal?
Å andra sidan, kroppen borde vara ganska van med det - jag har ju garanterat legat under 100 gr kolh mången dag tidigare när jag glömt bort att äta och ätit pyttelite bara.. Förstås.
Gillar tyvärr inte varken 'ren' kako eller ischoklad, och dricker inte kaffe. Men jag får väl sen om det kniper mixtra mer med milkshakevarianten. Men jag tar efter era lugnande ord så låter jag saken bero så länge, och bara försöker att komma upp i kcal, och undvika kolh generellt. Och ser var jag hamnar lite på sikt.
Och jag lagade sju portioner (14 st) biffar idag =)
Glömde, så inget sötsug vilket förvånar, att det förvånar är inte bara för att jag förväntat mig det, utan att börjar få en mycket dryg huvudvärk som jag känner väldigt väl igen - det är sockerabstinens. Ändå försöker hjärnan inte övertala mig att gå till kylskåpet och äta socker. Fascinerande!
och ja, nötter, sötmandel, hasselnötter, pumpafrön, solrosfrön är jättebra som mellanmål med massa bra fetter och mineraler - kan det vara nåt för dig att ha med dig under dagen.
hoppas du har huvudvärkstabletter hemma!! så kan sockermonstret somna om…
😃
# 44 Vad var det för keso som hade så mycket kh? Nån färdigbladad variant? För vanlig keso har ju bara 2/100 och med några hallon till behöver det inte bli så mycket. Sen är det lite för lite fett iofs.
ja de färdigblandade keso'arna har klart mer kolhydrater. Jag har vid nåt enstaka tillfälle delat en keso med ananas (tror jag) med arb.kollega och den är väldigt söt i smaken och ligger runt 8 gram kolhydrater/100 gram
Oroa dig inte så mycket för att det inte blir tillräckligt av kalorierna. Du får ta ett steg i taget, och det är inte osannolikt att din kropp börjar bli hungrig och vill att du skall äta mer så småningom. Men sådana omställningar kan ta några månader.
Ditt fokus som ny är riktig mat. Då har du fixat det mesta bara i och med det.
Zepp - fast är keso samt nötter, mix av blåbär/socker/solrosolja och tranbär/socker/solrosolja att anse som riktig mat?
Det är en fråga alltså, inte ett försök att säga emot. Jag försöker förstå. Läser man innehållsförteckningar känns min yoghurt med naturlig än keson?
Keson, 150 gram = 125 gr keso (=Mjölk, salt, modifierad stärkelse, konserveringsmedel (kaliumsorbat), vasslepermeat, syrningskultur, löpe. 25 g), de resterade 25 gr är nötblandningen = Nötblandning: Rostade hasselnötter 58%, blåbär 22% (blåbär, socker, solrosolja), tranbär 20% (tranbär, socker, solrosolja).
Jag kan inte säga hur mycket av totalen som är socker då de splittat upp nötterna och keson - och dessutom splittat sockret på två ställen ang nötblandningen.
Per 100 gram: 140 kcal, 11 gr protein, 10 gr kolhydrat, 6,5 gr fett
"Min" yoghurt
Pastöriserad mjölk, grädde, socker, blåbär, surhetsreglerande medel (natriumcitrat), förtjockningsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat), färg (betakaroten, kurkumin) och yoghurtkultur. Lactobacillus acidofilus, Bifidobacterium sp. Yoghurten innehåller 6 % blåbär. Innehåller inget mjölksocker.
Per 100 gram
95 kcal, 3,2 gr protein, 11 gr kolhydrater, fett 4,6 gr
Det är ju betydligt mer protein i keson, men jag har lite svårt att se hur källorna till saker och ting är bättre i kesogrejen än 'min' yoghurt - att kesogrejen är "riktig mat" och yoghurten inte? Förklara gärna!
Petronella - den keso med nötter och bär som finns, saluförs som mellanmål. Googla keso bär mellanmål så hittar du den ganska lätt. Keson i sig är nog densamma, men sen har de socker med bären så antagligen mest där de smyger sig in?
Övriga - nötter, bra ide, det borde jag kunna peta i mig en nöt nu och en nöt då om inte annat =)
(Sockerabstinensen lyssnar inte på huvudvärkstabletter, har 'avgiftat' mig från socker massa gånger - och trillat dit igen, men huvudvärken för det brukar ge sig på några dagar.

Altså.. där har vi själva pudelns kärna.. vill du äta keso/youghurt med något i.. köp ren keso/youghurt.. blanda i det du vill ha i!
Då slipper du dels socker, dels olika kemikalier.. olika bär är söta i sig.. även om det kan ta ett tag att vänja sig vid.. om man är van att allt skall innehålla socker.
Kan för övrigt rekomendera Rysk youghurt.. 17% fett.. är som bomull i munnen!
Annars så funkar Turkisk/Grekisk oxå.. 10% fett.. kan eventuellt fettas upp med lite grädde.
ok, dumt att inte huvudvärkstabletterna hjälper, blir huvudvärken för jobbig så får du äta lite kolhydrater, tex riskaka med sylt på .. jag håller tummarna för att det "bara" blir en lätt molande värk så den inte däckar dig.
Jag vet inte om jag är knäpp men jag gillar att äta ren smetana med bär, fett och gott 😃
Rysk yoghurt glömde jag och så finns det Smetana med hela 42 % fett.. Den är oxå fin att äta som dessert med bär och ev hackade nötter och lite kokosflingor.
Om du äter Mûsli så kan du göra egen på olika typer av nötter, frön och sötmandel. kokosflingor är oxå gott att ha i, ger lite sötma.
nötterna kan du rosta i ugnen tex hasselnötter och sesamfrön UTAN skal och solrosfrön. kör ev i matberedare några sekunder så får du kross.
Kanel och kardemumma är också gott i müsli, inte så sött dock men det ger lite dessertkänsla nästan.
Zepp - nej, det handlade om att kunna köpa något "på språng", på en lista fanns den där keson med. Jag förstår endera inte varför den är okej - eller inte varför "min" yoghurt är okej. Du får på allvar jättegärna förklara varför kesoblandningen är okej men inte den yoghurten som är som jämförelse?
Jag kan äta turkisk yoghurt som den är, så just om jag vill ha yoghurt är inga problem. Däremot finns den turkiska yoghurten inte i portionsförpackning, vilket den blåbärsyoghurten ovan finns. Så OM den yoghurten är okej/lika okej som den färdiga kesoblandningen finns ju faktiskt något jag kan köpa och äta på språng om så behövs.
Turkisk yogurt finns i 2 dl-burkar, åtminstone på Hemköp :)
En burk med müsli i väskan kan ju vara bra, den blir ju inte dålig och så kan du stoppa en sked eller två i yogurten när du måste äta på språng :)
Russin, är det aja baja ur kolhydratsynpunkt?

Inte jag heller.. för jag köper varken den ena eller den andra!
Det är som du säger.. jag kan äta youghurt som den är.. och tycka att den är lite för söt.
Antagligen handlar det om tycke och smak?
Russin är torkad frukt - stooor koncentration av socker av den sämsta sorten nämligen fruktos - så låt gärna bli russin'a
WickedAlly - jag tål inte laktos, och det laktosfria sortimentet är tyvärr betydligt mer begränsat och där finns inte småbunkar med turkisk yoghurt. (man får vara glad att det ens finns laktosfri turkisk yoghurt. Men det har växt enormt bara sista åren med laktosfria alt i butikerna - halleluja!)
smetana är laktosfri och sälj i 200 grams burk. hela 42% fett.
Zepp - Snälla, kan du inte - oavsett vad du tycker om någondera produkterna rent personligt - förklara varför den ena är okej och den andra inte? Jag vill verkligen förstå - för att just förstå och inget annat.
Aha, sorry. Måste ha missat det om du nämnt det tidigare :)

Altså jag förstår inte heller.. det handlar väl om någons tyckande att kunna ta till vid något enstaka tillfälle?
Zapp - jag vet bara att den där färdigpreppade keson med nötter (Kallas keso mellanmål) både här och där listas som LCHF-"mat" tillsammans med t ex kokt ägg (som man numera kan köpa styckvis i butik) som går att köpa färdigt i butik. För de gånger man behöver/önskar ha något mellanmål som går att köpa färdigt.
Keso vet jag ju är okej, och nötter med, så det i sig reagerade jag inte på. Tills jag läste på förpackningen och inser det är tillsatt socker och 10 gr kolh/100 gram, och som en enkel tumregel anges ju för nybörjare att titta efter det med max 5 gr kolh/100 gram.
Och om "Keso mellanmål" med tillsatt socker och 10 gr kolh/100 gram är okej - då borde ju den yoghurt jag skrev om ovan (just den, inte alla möjliga yoghurtar) vara lika okej. Men sötad yoghurt är ajabaja ur LCHF-synpunkt.
Och jag förstår INTE varför utefter innehållsdeklarationer och näringsvärden. Men jag skulle vilja förstå. I första hand för att förstå, jag är en faktaknarkare och gillar inte att inte veta/inte förstå ;P I andra hand givetvis för att om den yoghurten som avses är okej om det krisar sig, så innebär det att jag har ETT lättillgängligt alternativ om det just krisar sig. Jag har inte för avsikt att börja köpa yoghurten och käka dagligen (den är förbannat dyr om inte annat *s*).
Men främst vill jag veta, för just nu är det obegripligt hur socker och bär är okej i ena fallet men inte i andra fallet?
# # 55 Och du är säker på att det just var de där kesomellanmålen som ansågs ok? För det tycker inte jag att de är öht… däremot Keso och bär au naturelle…. Du får gärna länka till den där listan
Länken finns i inlägg #19, den som går till finest.se innehåller keso med nötter. Sen sökte jag, så där minns jag inte länkarna, men där tas just keso mellanmål, keso med nötter, upp.
Det är ju dock möjligt som jag skrev redan i frågan första gången, att den smugit sig in på listan utan att höra hemma där - någon har antagit att det är bara just keso med nötter och inte "massa annat"?
Men googlar man (jag provade nyss) keso mellanmål lchf så får man massor av träffar (dock i bloggform de flesta) om att den är ett okej/bra/godkänt (lite beroende på skribent) LCHF-alt om man behöver/vill köpa något ätfärdigt i affären.
Men, det kan som sagt vara så att det bara gåtts på namnet och inte lästs på burken, och det är därför den dyker upp - det skulle förklara mycket. Men om inte - ja då förstår jag ingenting =)
Det är inte så att LCHF är något stenhårt inramat. Vi behöver alla lära oss vilka upplägg som fungerar för oss.
Jag vet inte varför någon tycker keso-mellanmålet är ok. Jag tycker inte det.
Det är väl som med det mesta, man jämför mot något som t.ex. en fralla, eller rent av kaka/godis. Ja, då är ju keson suverän i jämförelse. Jag tycker keso är ok om det ingår i en måltid där man balanserar upp med något fett. Och då om man tål mejerier (bortom smör), en del är väldigt känsliga för mejerier och då är keso inte okej alls, hur LCHF-godkänt det kan vara.
Med andra ord kan du inte få LCHF-kollektivet att ställa sig bakom den listan du sett, för det finns inget sådant kollektiv. Jag är t.ex. känslig för nötter, vill bara äta mer om jag äter dem. Så jag får ta smällen om jag äter dem, eller avstå. Betyder inte att "min" lista är vad som gäller för alla andra.
Din blåbärsyoghurt är ingen höjdare i mina ögon eftersom alternativet för mig är turkisk yoghurt eller smetana med blåbär. Då har vi tagit bort socker (visst, jag kan söta mina yoghurtar, men det blir ju en mängd som funkar i gommen, inte det genomsöta i vanliga bär-yoghurtar), och en massa mickla-med-maten-grejo som förtjockningsmedel och arom. Jag säger inte att jag tycker alla tillsatser är dåliga eller att jag är rädd för förtjockningsmedel, men jag ser ingen poäng i att tillsätta något som inte behövs om maten är bra i sig. Häll frysta bär i botten på en liten burk och ha i frysen. Så tar du ut en burk och slevar ner yoghurt och grädde och sötning om du vill, och tar med dig när du går.
Jag ogillar starkt riktmärket 5 gr kh/100 gr vara. Det är för grovt. Dels blir det fritt fram för de som tycker det är okej att hinka mjölk, dels blir folk rädda för t.ex. tomatpuré som tas i små mängder. Det handlar om mängden och vad för typ av kolhydrater man tål. Socker, nötter, ris (jag blir galen av ris, äter och äter och äter), mejerier, potatis, etc. Man får ta redan på vad man tål och inte, och vilka mängder som fungerar. Är jag stressad tål jag mindre, mår jag bra tål jag mer.
MiMLan - tack för jättebra svar. Så teoretiskt, om någon är mer liberal, och inte reagerar negativt på t ex det där kesomellanmålet (bara för det är det enda ex jag vet om just nu) - så skulle det vara okej, för den personen och den personens LCHF? Medan det för någon annan skulle vara lika illa att äta det där kesojoxet som att äta godis?
Funderar på om det är naturell keso + nötter som menas i listan, det står ju bara "keso med nötter" och inte Keso mellanmål.
Att köpa vanlig keso och en påse nötter går ju lika fort.
Det står ju inte i finestlistan att det är den färdiga keso/nötblandningen ? Det står helt enkelt keso och nötter. Det kan ju lika gärna menas att man köper naturell keso och naturella nötter och blandar?
Sen vad alla "stollar" skriver i sina bloggar får man ta med en nypa salt och lite sunt förnuft….
#73 Den listan var lite yxig ja..
Ser bland annat det famösa low carb-målet på Max som tips. Har man alls kollat in det målet så vet man på stört att det är bättre och billigare att ta en vanlig burgare utan bröd, lägga till ost/bacon om det inte finns. Och äta på McD och Burger King i första hand så att man får rent kött.
Jag har iaf inte uppfattat att du har problem med vikten, utan mer socker/sötsug? Och då är det mer intressant för dig att ta reda på vad för typ av kolhydrater och/eller vilka ämnen som du spinner loss av.
#75 Exakt!
exakt!
när du ätit in dig på lchf så märker du snart vad som triggar sockermonstret och vad som inte triggar alls, nu är du i startgroparna och ska bara fokusera på riktigt mat. då är "din" blåbärsyoghurt bättre än tex smågodis och pepsi..
lchf är oftast en resa för den som börjar - en resa att lära känna sin egen kropp, vad man tål, vad man inte fixar, när sockermonstret vaknar och hur svårt det kan vara att få sockermonstret att somna om..
För mig har det varit en lång resa och jag lär mig fortfarande saker om mig själv och förhållandet till mat. 🙂
Här är en länk till ett bra inlägg om vad hjärnan kan trigga på. Det är tyvärr inte alltid så enkelt som att socker är bu och sedan är alla glada.
Jag kan t.ex. äta, och tåla, rent socker, men blir helknäpp om jag äter ris, nötter eller spannmål. Men, det skall också sägas att jag har märkt att jag tål det bättre om jag får äta det med mycket fett. Så åt jag ju inte innan LCHF, så jag var hyperstressad i kroppen när jag åt bröd och ris.
Mimlan mfl - mitt största problem är sockerberoende och en allmän förtjusning i "tomma kolhydrater". Och att jag har en rent urusel kosthållning (som skrivet i början på tråden). Jag äter mackor, yoghurt, risgrynsgröt osv. Mat är det ont om. Jag äter alltså för lite protein och för lite fett - samt för lite kalorier.
Vikten så jag är normalviktig men har på lika många mån lagt på mig 5 kg, som lagt sig på magen och höfterna.
Så, jag tappar gärna några av de kilona - men det rättar sig nog bara jag äter tillräckligt med kcal oavsett kost, men huvudmålet är att genom att ta bort kolhydraterna "tvinga" mig själv att äta annat. Med förhoppningen om att etablera vettiga matvanor där jag får i mig mitt protein och fett. Kan jag inte ta mackor till middag måste jag hitta på något annat, och får jag inte ta risgrynsgröt/yoghurt/etc heller - ja då är jag än mer tvingad att äta MAT.
Jag känner mig själv och tror för egen del just nu mer på att helt "förbjuda" kolhydrater så långt det går (utan att vara fanatisk), för att förhoppningsvis få bort suget och för att sluta räkna med kolhydratsalternativen.
Så jag kör på sånt som ska vara okej enligt LCHF men läser på frp om jag är osäker (trodde t ex MAX Lyxshake skulle vara okej, mjölk och grädde och bär. Tji fick jag, de har sockrat den ju och massa många kolhydrater, så den låter jag bli. Med sorg). Kollar i slutet av dagen mest för att se kcal, och ser ju då automatiskt hur mycket kolhydrat det blivit och fördelningen. Blir det precis enligt LCHF så är ju det bra, men skulle det bli annat så är det också okej såhär i början. För om jag så äter 150 gr kolh är det garanterat mindre än innan. Men efter vad jag läst inbillar jag mig det bästa i början försöka hålla dem nere, för att slippa sötsug?
Nu tänker jag inte äta mer idag, räddade kalorierna hyfsat genom att äta ren tzatziki. Vilket höjde både kcal och kolhydraterna, men det är ju kcal som är prio just nu.
Och 1683 kcal är riktigt, riktigt bra för mig! (För de intresserade: 24e% protein = 102 gr, 10% kolh = 41 gr, 66% fett = 122 gr)
Vad duktigt du är :)
Och ja, kolhydrater föder sug efter fler kolhydrater för många (de flesta kanske tom). Det är vi många här inne som fått lära oss den hårda vägen verkar det som :P

Mm.. funderar jag oxå på om det inte menades en vanlig burk keso och en påse nötter.. det låter mer som LCHF iallafall.
Sen så behöver man inte ens blanda dem utan kan ätas separat.. speciellt om man är på språng.
Hur går det för dig?? ☀️🙂
Jag gjorde bort mig lite - jag glömde ta med mat till jobbet när jag jobbade dygn i helgen. Så det var svälta eller äta helt fel. Jag valde att äta helt fel.
Sen började jag om i tisdags, och än har det fungerat bra förutom att jag har samma problem som 'alltid' med att äta tillräckligt många kalorier, jag hamnar sällan över 1500-1600 :S
Sen, jag har en hel del mjölkprodukter, vilket ger kolhydrater i 'onödan' kanske. Inte för jag eg bryr mig, har legat runt 30 - 50 kolh/dygn - men slagit mig att shit så svårt det skulle vara utan mjölkprodukter, vad skulle jag äta dååå… :)
Bra kämpat ändå, tycker jag.. 🙂

30-50 är betydligt mycket mindre än 300!
Ligger man under 100 så äter man en ketogen diet.. att ligga lägre än 30-50 är för snabb omställning eller för de som har en extra kinkig kropp!
Ja, jag är nöjd - för det lär vara sjukt mycket mindre än tidigare =) Mest bara att jag insett hur sjukt svårt det måste vara komma sådär lågt som de som kör strikt gör, respekt typ =)
om du bara siktar på delmål ett: att komma under 100 gram kolhydrater/dag så är det inget problem för när du är trygg med det då kan du finslipa.. och sen landa på under 50 gram/dag.. du behöver inte chocksänka direkt - speciellt inte om du önskar slippa omställningsbesvären. jag tycker du är duktig som försöker och är nyfiken och ger det en chans.. högsta tröskeln är antagligen matlagningen - men jag tror du löser den biten oxå 😃
Just nu är jag nöjd med just under 100, fast sen är jag lite tävlingsmänniska med, så då hoppar jag över det jag vet är 'extra mycket' (ja för att vara LCHF) och ser sen var jag landar när dagen är slut, och allt under 100 är bra men under 50 är bättre ;P
En fråga förresten. Idag var det himla varmt och soligt och alla åt glass. Jag ville också äta glass, väääldigt gärna. Jag lät bli - men vad är risken/problemet/vad förstör man om man skulle äta en glass/motsvarande 'helt fel' men ändå ligger under säg 100 kolh?

30 gram Kolhydrater i olika form.. vilka väljer du?

en samvetsfråga.. OM jag äter glass så vaknar mitt sockersug med ett vrål och jag får ett helvete i 1-2 dagar innan sockermonstret somnar om.. jag köper en kall smaksatt Loka/Ramlösa under sommaren istället.
Men du får testa dina gränser.. och om jag förstått dig rätt så är det bara en justering du vill göra både kroppsligt och mentalt.. så du får ge dig själv samvetsfrågan. VILL du ha glassen eller kan en kall Loka/Ramlösa locka - i alla fall varannan gång av tillfällena?🙂

Pröva mjukglass.. när jag äter det så måste det finnas en toalett i närheten.. så det gör man inte allt för ofta!
Mooniq - jag dricker inte kolsyrat vatten ;) Men jag förstår hur du menar. Men det är i princip bara att testa - för stora risken är att sockersuget vaknar?
Zepp - det är ont om laktosfri mjukglass (TYVÄRR, för mjukglass är sjukt gott). Så den brukar jag undvika när jag är på stan ;)
Sen, jag är inte sådär supermycket för att äta just glass, men som idag första riktigt fina, varma dagen och rena sommarkänslan. En glass, eller frozen yoghurt, hade inte suttit fel. Nu dog jag inte av att avstå heller, men började fundera vad som kan "förstöras" om utifall att. Just för att rent siffermässigt är det bara kolhydraterna den skulle 'sabba' - kalorimässigt så gör en glass absolut ingenting.
Däremot om den drar igång ett jävulskt sockersug, ja då låter jag ju hellre bli. Frågeställningen gäller ju eg inte bara glass, utan även annat som kan tänkas dyka upp (jordgubbar, melon, frukt etc - sommargrejer)
jag kan äta lite jordgubbar - men då utan sötning och utan grädde, då uppstår inget sug hos mig. Melon är jag halvtomhalvt förtjust i, nån liten bit vattenmelon om det är riktigt varmt -tärnad o fryst äter jag ibland -utan att sockermonstret vrålar.. lite bär funkar oxå - smoothie på bär, kokosfett, vatten och eventuellt lite steviaströ.. gärna med lite krossad is i.. riktigt najs. om du skrollar i vänstermarginalen så tror jag det finns glassrecept. kanske värt att prova
🙂

Man kan göra Eskimåglass hemma! 😃
Här kommer receptet!
Rör ner tranbär i smält sälspäck.. rör om medans det stelnar så att det får en luftig konsistens!
Mums kommer säkert att bli en LCHF-favorit? 😛
Så i princip så om inte sockermonstret vaknar, så är det okej med lite glass/liknande ibland utan att man förstör allting på nåt vis? (Om man håller kolh under önskad nivå).
🤢det började bra, men strax efter tranbären så föll receptet, känner jag…
🙂
Jag tror man äter vääldigt lite av den i alla fall? ;) "Någon som vill ha lite glass? Det är hallon- och laxsmak?" ;P
Ehal - ja eftersom du snarare verkar vara underviktig än överviktig så kan du kanske vara lite mer liberal - men som med alla oss andra så får du prova vad du mår bra av och var dina gränser går. Du kommer att köra i diket och falla nångång men det e bara att kravla upp på andra sidan och köra på…så upplever jag det i alla fall..
Jag har kört lchf i över 5 år och jag lär mig fortfarande saker om mig själv och om kosten, vilket jag tycker är ganska fascinerande faktiskt, det är aldrig tråkigt 🙂..

Man kan byta ut tranbären mot blåbär om man föredrar det! 😛
Jag har ätit glass två gånger under den tid jag ätit lchf, sockersuget har inte vaknat till liv alls trots att jag haft ett massivt sådant tidigare. Jag har ätit min glass och sedan har det varit bra = tillbaks på min vanliga kost igen. Jag har dessutom (haft) mycket övervikt men det har inte påverkat viktminskningen, kanske 50 gram hit eller dit men det är ju inget jag lider av direkt. Glassen var god i alla fall :)
Enda sättet att få veta är ju egentligen att testa :)