Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 24912 ggr
Jojomaja
13

ICA Stevia Strö eller ICA Sötströ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte baka i helgen och skulle köpa mer ICA Stevia Strö idag. Plötsligt fanns den inte på hyllan utan där stod istället något i en liknande påse med namnet ICA Sötströ. (se bilden) 

Jag blev lite förvirrad … Läste på förpackningen och det verkar vara ungefär samma produkter. När jag kom hem så kollade jag på den gamla påsen som innehåller: erytirol, steviaextrakt Rebaudioside A, 0,25% medan den nya innehåller påsen innehåller: erytirol, steviolglykosider 0,25%. Bägge har energivärde 0 kcal. Är det här samma sak eller har man ändrat produkten? 

För övrigt har man tagit bort steviaplantan på framsidan av påsen och även ändrat texterna en aning.

**STEVIA STRÖ Sötningsmedel: **Stevia strö påverkar inte blodsockret och ger få kalorier. Det är gjort på örten Stevia rebaudiana som har använts som sötningsmedel i många hundra år. 

SÖTSTRÖ Steviolglykosider- och erytriolbaserat bordssötningsmedel: Sötströ ör energifri. Steviolglykosiderna i Sötströ är utvunna ur växten Stevia rebaudiana som har använts som sötningsmedel i flera hundra år i Sydamerika. 

Jag hade nog inte fattat att detta var Stevia strö om jag inte känt igen påsens utseende en aning sedan mitt tidigare köp, utan trott att det var något annat, typ Canderel, Hermesetas eller vad de nu heter. Vill man inte att kunderna ska hitta steviaprodukterna eller är Stevia namnskyddat på något sätt?

opssk
0

Ingen aning…men väldigt intressant o observant av dig! Hoppas någon kan svara…

RobinEH
0

Livsmedelsverket satte dit dem tror jag. Det innehåller steviaglykosider och inte stevia.

Alltså tvingades de väl att välja mellan "ICA Steviaglykosid Strö" eller "ICA Sötströ".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojomaja
0

#2  I så fall är det väl rätt mycket som måste byta namn nu. Aspartam-sötningsmedel måste väl ändra namn till "aspartyl-fenylalanin-1-metylester-sötningsmedel"? Och hur gör vi med mjölk?! Det kan ju vara allt från bröstmjölk till åsnemjölk i tetrorna. Man kanske ska skriva till SLV och kräva att alla mejerier förtydligar och att det måste stå "Komjölk" på framsidan av mjölkförpackningarna så att ingen tar fel … 😉

Nä … Men skämt åsido. Jag fattar att Stevia då ska måste vara typ malt pulver av steviaplantan, men man har gjort produkten väldigt svår att hitta i butiken nu. Jag hade nog föredragit Steviaglykosidströ som åtminstone innehåller ordet "Stevia".

RobinEH
0

Problemet tror jag ligger i, rätta mig om jag har fel, att stevia är olagligt att använda som sötning i kommersiella livsmedel/eller som kommersiellt livsmedel vilket steviaglykosider inte är. Om jag inte har fel här så kan man ju få intrycket att "ICA Stevia Strö" innehåller olagliga produkter.

Jojomaja
3

#4 Ja, folk kanske går hem och försöker röka på Steviaströt istället för att baka med det … För så dumma är väl vi svenskar enligt SLV … 😉

Sindri
0

#4 skrivet av RobinEH 

Stevia är inte längre olagligt i Sverige. Därför har det kommit flera sötningsmedel med stevia i. Nu kan man t o m köpa plantor (Sötflockel, tror jag) och frön till plantor.

Men min reflektion är snarast att om en vara innehåller 0,25% stevia - skall man då låta ordet Stevia komma först? Och det borde ju gälla för alla sötningsmedel med stevia i. Om det verkligen vore stevia i ströform skulle väl en sån påse räcka hela livet - och kosta därefter.

Utfyllnadsmedlet är ju det som annars kallas Sukrin - men kanske just det ordet är skyddat. Annars skulle det hetat Sukrinstevia - då vet man verkligen vad som är i - och vilket det är mest av.

RobinEH
0

Det var en nyhet från mig. SLV skriver ju såhär:

"Är stevia godkänt som livsmedel?

Nej, växten stevia i färsk eller torkad form är inte godkänd som livsmedel inom EU. Detta innebär att produkter som innehåller växten stevia inte får säljas. Däremot får steviolglykosider, E960, användas som tillsats sedan den 2 december 2011. Tillsatsen har genomgått omfattande säkerhetsprövningar och får användas som sötningsmedel i begränsade mängder. I EU:s tillsatsförordning står det i vilka livsmedel steviolglykosider får användas och i vilka mängder."

Ehal
0

Det finns ju omfattande regler för vad saker får kallas, och på vilka grunder. T ex blåbärssylt måste inte bara innehålla en viss mängd bär för att övht få kallas sylt, och sen måste det innehålla en viss mängd blåbär för att få kallas blåbärssylt.
Är det nog med bär men för lite blåbär kan man kalla det "Sylt med smak av blåbär/Sylt med blåbärssmak" tex. 

Så mest troligt är väl som någon påpekat att ICAs strö innehåller för lite stevia-jox för att kunna saluföras som just "steviaströ"? Ja om det nu inte är för att det är olagligt saluföra det som innehållandes stevia då såklart, och de skulle behöva skriva stevioglykosid.

[ZIZZIAS]
0

Jojomaja Tack för bra info!

#6 skrivet av Sindri 

"……om en vara innehåller 0,25% stevia - skall man då låta ordet Stevia komma först?" 

Något jag också reagerat på! Tror att många kan ha blivit vilseledda av att produkten kallas STEVIA strö, fått uppfattningen att styrkan på sötningen ska bli därefter.

"Utfyllnadsmedlet är ju det som annars kallas Sukrin - men kanske just det ordet är skyddat. Annars skulle det hetat Sukrinstevia - då vet man verkligen vad som är i - och vilket det är mest av".

Instämmer! Vore det allra bästa - men Sötströ är ändå ett mer rättvisande namn än Stevia strö.

En fråga;

Vad är skillnaden på den Stevia som fanns i Stevia strö och den som finns i Sötströ? Hälsomässigt?

[Petronella Pip]
0

# 6 Plantor har man ju fått köpa i evigheter!? Har sett dem i flera år, och frön med…

hemul
0

Det var väl jättebra om de åkte dit på det där! Jag blev lite upprörd när de började sälja Stevia strö. Inte för att jag köper det, men rätt ska vara rätt.

Jag är nog för gammaldags. Jag förvånas fortfarande över hur man kan få sälja något som inte är 100%  kyckling som kyckling.

[Petronella Pip]
1

En  fråga TS står det verkligen erytirol? För så heter det ju inte heller… erythritol eller erytritol borde det stå.

RobinEH
0

Erytritol står det på förpackningen.

Jojomaja
0

#12 #13 Jo då. Jag skrev fel. Erytritol heter det ju. Jag var trött igår tydligen … 😊

[Petronella Pip]
0

det är väl förresten bara så att det söta ämnet i Stevian just är en sorts glykosider. Så att de kallar det för det är nog inget konstigt. 

edit: här kan man läsa om ämnet http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Stevia-och-steviolglykosider/

okej rätt mycket hårklyverier där om du frågar mig….

RobinEH
0

#15 Det var den jag länkade och citerade i #7

[Petronella Pip]
0

jaha ja ok missade det!

Jojomaja
0

Hur som helst … Jag vill i alla fall att de som går efter recept med Stevia Strö vet om att det nu heter Sötströ och att det är samma innehåll. 

Bra eller dåligt namn, rätt eller fel av SLV - svårt att hitta produkten i butikerna nu om man inte vet om att de bytt namnet.

[Petronella Pip]
0

Jag måste ju säga att jag knappt hade märkt att de bytt namn, förpackningarna är ju intill förväxling lika och borde inte utgöra något större problem att hitta?

Jojomaja
0

Alla har inte köpt Stevia Strö förut. Hur lite problem tror du det är att hitta paketet om du bara vet namnet "Stevia Strö" från ett recept?

Som jag skrev i inlägget "Jag hade nog inte fattat att detta var Stevia strö om jag inte känt igen påsens utseende en aning sedan mitt tidigare köp"

[Petronella Pip]
0

jo där har du förstås en point!

Ehal
0

I de tre ICA jag varit inne på i helgen har det hetat ICA Stevia Strö. Så kan ju vara bra att veta att det inte tycks ha slagit igenom i alla butiker med bytet än.

[Petronella Pip]
0

Beror nog på omsättningen.

Jojomaja
0

#22 De får sälja slut på de gamla påsarna men det kommer inte in nya med gamla namnet.

Mozzarellan
0

Ingen som mejlat Ica och frågat angående produkterna och dess namnbyte, samt ev skillnad på innehåll.?

[Petronella Pip]
0

Men det är ingen skillnad, det är ju bara att de inte får skriva stevia!?

Jojomaja
0

Det är samma produkt. Livsmedelsverket har lämnat tydligt utlåtande som ICA följt: 

Det finns flera livsmedel på marknaden som är sötade med tillsatsen steviolglykosider. Då de företag som vill sälja växten stevia som livsmedel ännu inte har visat att det är ett säkert livsmedel är det viktigt att inte blanda ihop stevia med den godkända tillsatsen steviolglykosider. Det finns en risk att konsumenter tror att även växten stevia är godkänd och säker att äta om namnet används i märkningen av produkter med steviolglykosider. Att märka produkter som innehåller tillsatsen steviolglykosider med uppgiften ”sötad med Stevia” eller liknande är vilseledande. Produkterna innehåller inte stevia utan vissa ämnen, steviolglykosider, som är utvunna ur stevia. 

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Stevia-och-steviolglykosider/

[Petronella Pip]
0

tredje gången gillt ?  😛