LCHF-vin!
Fick från matklubben tips om http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?artikelId=747750&varuNr=79388
nu står inget sånt i infon i länken men de skriver i mejlet från matklubben: första LCHF-vinet (vilket ju knappast är sant för nåt fett finns det inte i det 😃 det får man äta till och om det verkligen är först vet jag just inte heller ) men det är lite lägre alkoholhalt och mindre kcal (= mindre socker) och 0,1 % kh.
Blir mycket skeptisk dock.
Alltså kh halten i vin handlar om hur mycket man jäser ut sockret.
Jäst är mycket bra på att äta upp kh (Socker).
Så att få till ett LC vin är inte speciellt svårt. Det svåra är att balansera upp smaken, för ett LC vin kommer vara äckligt tort. Ett sätt är ju att minska % men för det blir ju lite bättre om inte alkoholen tränger igenom.
Men det borde finnas ganska många äckligt torra viner på bolaget. Som skulle kunna klassas som LC vin.
Står det i tipset från Matklubben att det är 0,1 gram kolhydrater per liter eller per 100 gram i det här vinet?
Det står 0,1 per 100 ml och det blir just 0,1 % som jag skrev. Eller 1 gram per liter som också blir 0,1 %
# 2 ja det är ju till att testa, så vet man, personligen är jag mycket förtjust i rosévin så jag ska absolut testa hur det smakar!
#3 Intressant. Jag har hört talas om vin som har 1-2 gram socker per liter men aldrig sett något namn förut. Alla Systembolagets märken brukar ligga på 3 gram.
Har du problem att läsa utskicket, klicka här!

Erbjudande till Matklubbens medlemmar

Prenumeration
Avsluta prenumeration
Tipsa en vän
Klicka här om du inte vill ha veckobrevet du anmälde dig till vid registrering på Matklubben.
Undrar om det går att klistra in mejlet?
#6 Tack! Nu ser jag utskicket.
alltihopa utom sista meningen var själva mejlet.
haha till lättare rättare…. 😃
Synd att det är så svagt bara. När jag brygger eget brukar alkoholhalten hamna kring 17% och det brukar inte vara särskilt torrt.
#9 Om det inte är särskilt torrt så är det ju i så fall sött? (=socker som inte jäst bort). Det är väl gott torrt vin man vill ha. Vill man bli full kan man ju alltid dricka vodka … 🤪
Ja precis, ju torrare ju mindre socker! Och att det är svagare är bara positivt för min del! Då kan man dricka lite fler glas med gott samvete…
När man gör eget vin mäter man sockerhalten innan och efter för att räkna ut % halten efter så det borde ju inte vara några svårigheter att ta reda på hur mycket kh det inehåller eg.