Kolhydratmängd per 100 g
Hej Hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut en sak. Idag skulle jag köpa passerade tomater och tittar på de olika innehållsförteckning och hittar ett märke med en burk som inne håller både tomater, socker, kryddor som har en kolhydrat mängd på 3,6 kolhydrater i samma märke fanns det en annan burk där innehållet endast va tomater och där var kolhydrat mängden högre 5.6.
Hur kommer detta sig, jag trodde att sockret höjde kolhydratmängden som enligt mig så skulle det stå tvärtom på burkarna??
Mer vatten?
Jag tror också det är vatten. Om tomaterna drivits upp snabbt i växthus utan direkt sol eller skördas innan de är helt solmogna finns inte lika mycket naturligt socker utvecklat i dem och deras vikt består av mer vatten.
Jag har aldrig sett passerade tomater med socker. Låter som rena matfusket … Minns du vilket märke det var?
Det finns "färdigkryddade" passerade tomater.
… liksom krossade med diverse "bös" i.
Det var märket Delize som hade dessa 2 burkar med annorlunda kolhydratmängd.
Jag som trodde att sockret höjde kolhydratmängden hmm
Jo men det är ju även tomaternas naturliga sockerhalt som avgör kh-mängden… är den låg och den tillsammans med det tillsatta sockret inte kommer upp i samma mängd sm det naturliga sockret i de andra tomaterna blir ju det totala sockerinnehållet lägre…
#0 Aha, nu förstår jag. Jag har kollat på alla deras produkter nu och den burken som har lägst kh (3,6) är pizzasås, inte passerade tomater.
http://www.delizie.nu/produkter/tomater/delizie-pizzas%C3%A5s-400-g
Den innehåller visserligen socker, men troligen också tillsatt vatten som jag tror inte måste tas upp i innehållsförteckningen för denna typ av produkt. (rätta mig om jag har fel). Eller så uppger man det inte ändå … Ganska vanligt, tyvärr.
Alla de övriga tomatprodukterna som hade högre kh-värde var inte såser utan helt enkelt krossade, finkrossade eller passerade tomater med salt. (och surhetsreglerande medel av någon anledning) http://www.delizie.nu/produkter/tomater
surhetsreglerande är för att balansera (vilket oftast innebär få upp) syrligheten och oftast är det citronsyra.