B12 brist
Hej!
Vet någon hur vanligt det är med B12 brist för personer som äter LCHF?
Jag har i fem år ätit så och jag kan inte gå tillbaka pga att min mage är helt bra efter att i 30 år ha bråkat med mig. Gaser, värk mm.
Mitt hår har blivit mkt bättre. Jag har plötsligt fått tjockt hår efter att i hela mitt liv haft tunt, men jag har fått så dåliga naglar och så tycker jag att jag har lite ömhet i tandköttet.
Har någon något tips på vad jag ska göra. Jag äter dagligen multivitamin och dvitamin.
mvh
Majsan
Skulle rekommendera dig att få testat för evt B12-brist på vårdcentralen. Om du äter LCHF med kött är risken att få brist inte stor, förutom om du har problem med tarmfunktionen som gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig näringsämnena i maten. Så ta ett test för att få veta konkret hur du ligger till!
Det finns säkert andra här på forumet som kan förklara bättre eller har erfarenhet av detta, i tillägg till mitt svar!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Hej, jag har skrivit ganska omfattande om b-12 brist i inlägget "Lågt B-12" (har själv autoimmun perniciös anemi/b-12 brist).
Jag undrar varför du tror att du har b-12 brist ? Inte illa menat på något sätt (jag tycker att ALLA skall testa sin b-12 nivå då och då, eftersom jag själv fått erfara hur fruktansvärt sjuk man kan bli pga brist), jag förstår att du haft under stora delar av livet har haft problem med magen och det är helt klart en riskfaktor för b-12 brist, men har du testat lågt tidigare ? Äter man lchf-kost torde man få i sig b-12 i mycket större mängder än fastställt RDI, så nej är man frisk (utan riskfaktorer) och äter lchf-mat borde man få i sig allt b-12 man behöver. Det enda sättet att vara säker är dock att ta prover för att kontrollera värdet.
Jag skulle dock vilja framhålla att dina besvär dels kan bero på andra typer av vitaminbrist (problem med tandköttet kan orsakas av många olika brister), men folatbrist kan definitivt också orsaka problem med slemhinnorna i munnen. Jag talar av egen erfarenhet, eftersom b-12 brist och folatbrist ofta går hand i hand, eftersom båda är ingår in den s k methionin-processen. Folat finns ju särskilt i frukt-och grönsaker och om du äter strikt lchf-kost kanske du bör överväga att äta fler (många) gröna blad och se om det blir bättre (medan du väntar på provresultaten). Be om att få ta blodprov på b-12, folat och ferritin, eftersom dessa samverkar. Framhåll att Din tandläkare tycker att tandköttet ser blekt ut och tror att du kanske har blodbrist om VC protesterar, det verkar fungera…
Min B-12 brist beror på hemolytisk anemi, dvs blodkroppssönderfall och ger mig proppar framför allt i fingrarna men även på benen… Armar och ben och händer domnar bort ibland. Om jag inte har missförstått det hela så kan man ha högt HB och ändå ha hemolytisk anemi eller hur? Äter folsyra och Behepan, så då slipper jag också purpurfärgade "månar" på naglarna.
#3 Hej Yred,
jag vet tyvärr inte så mycket om hemolytisk anemi utöver det mest elementära; dvs att de röda blodkropparna förstörs mycket tidigare än de normalt gör (efter 120 dagar) och att det betyder att nya röda blodkroppar måste tillverkas i rasande fart. Den omfattande nytillverkning ställer såklart omfattande krav på både folat och b-12. Domingarna i armar, ben och händer låter ju som typiska b-12 brist syndrom. Tycker Du att domningarna blir bättre med Behepan? Jag har autoimmun perniciös anemi, så mitt problem är ju att kroppen inte kan nytillverka nya röda blodkroppar, om jag inte tar b-12 injektioner. Jag är osäker på det där med HB vid hemolytisk anemi, jag trodde att HB oftast var lågt då, men det verkar som om vissa också har problem med hemochromatosis (för mycket järn) ? Eller är det bara ett resultat av för många järntransfusioner ? Vilken typ av hemolytisk anemi har Du ? Har Du problem med järn också ? Jag har stora problem med järnupptaget också pga förstörda parietalceller, så har tyvärr lång erfarenhet av att vara trött (förskönande omskrivning av det anemiska tillståndet) pga blodbrist.

"men jag har fått så dåliga naglar"
Se över kalcium-fosfor balansen
Näringsberäkna dina måltider ett tag
Man bör få i sig lika mycket kalcium som fosfor
Överskott på fosfor (>1gram) kan i längden börja orsaka problem
Jag hade 141 i HB för en månad sedan och 126 sist, dvs alldeles normalt. Äter Kalk+D-vitamin, pga risken för benskörhet.

tack för alla kommentarer… jag ska se vad jag kan göra…..😐