Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4833 ggr
Stephanie
2013-05-01 13:04
0

Ost?

Jag har en riktigt kort och enkel fråga: 

Vilken ost brukar ni köpa? 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

chilisalsa
2013-05-01 13:32
0

Jarlsberg.. är inte dum…. eller dansk havarti

Av svenska blir det nog långlagrad präst tror jag.

Medarbeterare på Kost

Mooniq
2013-05-01 13:42
0

jag använder lite Philadelphiaost som redning i grytor och när jag gör blomkålsmos.

köper extrapris ost som jag river ner och fryser in, den osten använder jag när jag bakar sesambröd.

Nån enstaka gång blir det en bit Brie och blåmögelost på gurksskivor tillsammans med salami. Min typ av ostbricka.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Rasken90
2013-05-01 14:02
0

Jag brukar variera mig mellan olika ostar, igår så köpte jag västerbotten ost 31%. Sen har jag ju även grönmögelost som jag brukar ta till finn crisp, som en liten förrätt innan maten eller när man står vid grillen och väntar på att köttet skall bli klart :-)

Philadelphia ost har jag också använt till olika såser :-)

[WickedAlly]
2013-05-01 15:15
2

Jag köper väldigt mycket ost i alla dess former. Under storhandlingen i måndags t ex köpte jag en gräddost som jag inte minns märket på, Icas egna salladsost, brie, babybel emmentaler, Galbani mozzarella och minimozzarella från samma märke. 

Älskar ost 😃

MimLan
2013-05-01 16:57
2

Bästa vardagsosten som var både mild och smakrik på en och samma gång var Järnamejeriets mellanlagrade, en svensk ost på opastöriserad mjölk. Och snyft, nu brann ju både kor och hela verksamheten upp nyligen. 

Annars dras jag jämt till liknande ostar som Comte, Gruyere, Emmentaler, Appenzeller. Eller med andra ord, opastöriserad mjölk och bra tryck i smaken. Räcker med lite och gott till kaffet.

Mozzarellan
2013-05-01 17:12
1

Har alltid en pecorino och parmeggiano reggiano i kylen, sen blir det nån fet ost på xtrapris. Just nu testar jag med får och getost för och se om de ändrar vikten. Samt fetaost finns alltid ifall man vill smula ner lite i köttfärsen.

Mooniq
2013-05-01 17:16
0

Ja, äkta fetaost är ju underbart. jag har hittat fetaost med 25% fett och den är supernajs. Har ofta feta i sallader och färsrätter av olika slag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zolunia
2013-05-01 18:31
0

Fetaost i sallader. Köper en stor burk (av märket Pinar) på Willy:s, ca 59 kr/kg. Idag lyxar jag till det med långlagrad brännvinsost och en bit Grana Padano. Älskar salta och hårda ostar. :D

Bivax
2013-05-01 22:04
0

Prästost, mozzarella, parmesan, Västerbotten, Kvibille cheddar, Philadelphia, getost, chèvre, gruyère, halloumi, fetaost och en hel del annat med franska namn som jag inte kan stava till…

Record
2013-05-01 22:29
0

Inget går väl upp mot en Jarlsberg från Halden eller kanske Kummin från Danmark när man på 60 talet kunde köpa dem för 300.-kr /15 kg

på sina resor. Appenzeller är som Minlan säger "tryck i" men värst var lukten i bilen när man körde hem.

Lilltilda
2013-05-02 00:23
0

Köper lite olika beroende på vad jag ska använda den till.
Västerbottensost finns ALLTID hemma och passar utmärkt som smaksättning i matlagning och till att göra ostchips i ugnen av.

Goudaost är fet och mild vilket jag föredrar om jag ska äta ost på lchf-bröd/kex samt att den är tillräcklig mild för att i bröd och pizzabottnar utan att den tar över och ger för mycket smak.

Brieost är gott att skära en bit av ibland och äta ihop med salami, kryddiga korvar och oliver

Babybelle finns ibland hemma att ta till som mellanmål/nödproviant ibland då jag behöver skjuta upp matlagningen lite eller är på resande fot.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annella
2013-05-02 00:28
0

Danska Svarta Sara, Parmesan, Brie och Allerums Präst lagrad 12 månader är mina favvisar :-) Har provat en spansk ost som jag gillar men kommer inte riktigt ihåg namnet, tror att den heter Machege eller Manchenge?!?