Frukost för den morgontrötte!
Jag skulle behöva tips på en bra frukost!
Jag är sååå morgontrött och sover gärna lite extra istället för att kliva upp o tillaga en bra frukost.
Till saken hör att innan jag började med LCHF (för ca 1 månad sedan) inte ätit ägg på säkert 15 år, jag gillar inte riktigt ägg. Vet ju att ägg är nyttigt o en stor del av LCHF kosten och har därför lärt mig att iaf äta omelett. Detta kan jag göra om jag har jobbat natt innan jag går och lägger mig för då känns det som jag har all tid i värden 😃 Men att äta ett kokt ägg tex går helt bort för mig.
Men så var det ju då de tidiga mornarna innan dagpassen på jobbet. Eftersom jag kämpar med att gå ner i vikt vill jag hålla kolhydraterna under 20g om dagen och detta gör det svårt för mig att komma på en bra frukost. Turkisk yoghurt med hemmagjord musli (6kh/dl) blir för mycket, finncrisp med en massa ost blir ju också mycket kolhydrater känner jag. Kokar heller aldrig kaffe hemma på morgonen utan detta dricker jag på jobbet så att göra en LCHF-kaffe blir ju heller inte av.
Brukar på jobbet på förmiddags fikat "festa" till det med en skiva flatbröd då detta är det enda jag kan äta där och då får jag ju i mig en del kolhydrater o just därför gör detta frukosten till något svårt tycker jag.
Läst om många som gör smoothies men dessa innehåller ju bär o mjölk tex o då går ju även dessa bort?
Tacksam för tips! :)
X antal kalla ägg med majonnäs(som du kokat kvällen innan)?
Testa en annan browser så kanske din text kommer med. 🙂
Ok jag tar tillbake det eftersom du inte äter kokta ägg. När jag svarade var det baserat enbart på din rubrik eftersom texten i inlägget inte fanns där….
Gör omelett dagen innan, bara att värma försiktigt i micron :)
Måste du äta frukost?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Effie om jag inte får i mig något alls kommer jag inte orka jobba känns det som?
Brukar du göra köttstekar?
En av mina frukostar är ett par köttskivor, kallskuret. Lägger dem på tallrik, slänger på lite tomat eller nåt annat som bryter smaken. Eller bara örtkrydda.. om jag ids.. På med några ostskivor. In i micron tills osten har smält.
Eller bara vilken rest som helst från gårdagens mat.
#5 Det vet du bäst själv. Jag bara tänker på att det tog mig några år på LCHF att inse att det inte alls var lag på att äta frukost, utan att jag kunde hoppa över den (och faktiskt inte vara hungrigare till lunch). Men det är individuellt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
korv…skinka eller fet ost i skivar.

Ta med och ät frukosten på 9-rasten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om du kan tänka dig att äta ägg i en annan form till frukost så rekommenderar jag äggmjölk. Det går snabbt, kan varieras och man håller sig mätt länge.
makrill och avokado
jag har börjat med kaffe och smör och kokosfett i kaffet. Står mig på det till lunch.
en tonfisk på burk om förmiddagen om du kan. Du kan ju ha lite mayo och gurka med kanske?
Zepp nio-rast? Är det nåt sorts begrepp? Jag t.ex. har aldrig nån rast vid nio, på mitt jobb har man en rast och det är nånstans runt lunchtid. Fikaraster är för länge sedan bortrationaliserade, man tar i bästa fall en kopp kaffe på avdelningen. ((Jobbar på en massa olika förskolor, tror jag varit med om en el. två ställen där de fortfarande går ifrån och fikar (förutom på fredagar det är fler ställen som har fika då) men det är inte vid nio))
Jag håller med de som säger skippa frukost. Men en omelett variant som jag gillar är två ägg som skakats ihop med en klick dijonsenap. Annan senap går säkert också bra. När den har stekt en stund lägger man i ost och viker ihop. Osten ska bli varm. Jag har gärna Philadelphia ost. Och knapriga bacon vid sidan. när jag började med lchf gjorde jag opsies som jag käkade med leverpastej och gurka.
Och jag vill påminna om, att ifall man skippar ett mål mat så är det oftast läge att öka matintaget de andra målen. Kan tyckas självklart, men.. lätt hänt för vissa av oss att äta för lite på LCHF då man inte får samma sug som på kh-mat.
Ifall man nu inte äter onödigt mycket sen innan, då går det förstås dra ner ett mål utan skada skedd.
Rester rules 🙂.

Det finns många bra recept på LCHFbröd som man kan förvara i frysen. Mikra lite och på med mycket smör och sen gott pålägg. Kaffe, te eller buljong till. Gott!
Agneta
Gör Lchf-kaffe och ta med i termos o drick när du börjar känna dig lite hungrig så står du dig säkert till lunch:-)
Fast långt ifrån alla 'står sig' på dylikt kaffe. Jag blev vrålhungrig och utmattad. Vissa får ont i magen dessutom. Så ordet 'säkert' är kanske ngt att ta i.
Men prova kan man - funkar det så är det ju mycket bra!! 🙂
Gör LCHF-ostkaka med mandel i. Bara att stoppa i frysen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
# 17 Ja det kanske bara var ett antagande att det var vid nio-tiden, jag blev nyfiken på om det är ett allmänt känt begrepp det där med nio-rast.

Va.. jag trodde det var lag på 9-rast, 11-kaffe och lunch vid 12-tiden?!
Det är nog som så att de som börjar i svinottan.. ofta har 9-rast.. där det ofta inmundigas någon form av förtäring?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag äter en halv burk ICAs Kvarg på 9fikat. Har dock inte räknat exakt hur många kh det blir. Är jag riktigt hungrig när jag går hemmifrån tar jag en näve nötter, men det kanske blir för mycket kh det med. Har du testat att äta kokt ägg med smör på? Jag tycker det är gott o äggen kan ju vara kokta sen innan. Salami och ölkorv kan ju funka. Rimmat fläsk eller skinka. I värstafall en shake med proteinpulver kanske?
Loria så här skriver TS redan i första inlägget: Men att äta ett kokt ägg tex går helt bort för mig.
Som petronella pip säger så hör jag till dom som inte har någon rast utöver lunchen, men vi brukar så att säga slänga i oss en snabb kaffe o något till vid 9-tiden. Är aldrig läge för att sitta o öppna en burk makrill eller något dyligt o tro att man kan äta frukost i godan ro. Därför ville jag ha lite enkla o smidiga frukost tips av er 🙂
Har ju iaf fått en del tips här nu som kan varva med min "vanliga" frukost bestående av en ostskiva eller två de dagar jag "hinner" ;)
Tack! :)
#22, Sorry om jag uttryckte mig för tvärsäkert😕 Även jag blev vrålhungrig i början när jag drack fettkaffet, men det gick över efter några dagar till en vecka, tror magen/kroppen behöver vänja sig. Illamående/ont i magen fick jag när jag hade kokosfett i. När jag började göra kaffet på enbart smör försvann de symtomen. Numera intar jag mitt kokosfett mixat med Rysk yoghurt och lite tinade bär och då får jag inte ont i magen konstigt nog🤔
Mkt gott att ha en skiva eller två av påläggsskinka tillsammans med osten, rulla ihop och njut! :)

Du är inte ensam om at få 'svid'ont i magen av kokosfett.
Jag får det också tyvärr och flera andra har skrivit om det.
En del av oss tål det helt enkelt inte. I alla fall inte mycket och inte som första mål.
Agneta
Jag kör pf, periodisk fasta så skippar frukost helt och hållet. Äter kl 12.00-20.00 ungefär och mår hur bra som helst! I och för sig blir då första målet vid 12-tiden frukostliknande, brukar bli någon variant av ägg/bacon/broccoli eller liknande.
Andra snabba tips är ex köttfärsbiffar (gör en stor laddning så behöver du bara plocka fram och värma) med grönsaker eller turkisk yoghurt/bär/kokos/keso/nötter.
Det här är inte den snabbaste frukosten, men en frukost att älska!! Det har blivit min standardfrukost sen jag gjorde den första gången. Och om man älskar den så kanske man orkar göra den. Och det tar inte så värst lång tid heller.
Ägg-gröt
Använd en kastrull eller stekpanna (nånting där det inte fastnar lätt) och koka ihop 2-3 ägg med 1-1,5 dl kokosmjölk, en klick kokosolja, kanel och kardemumma. Servera med kokosmjölk eller grädde utspädd med vatten och några lingon från frysen. MUUUUUUMS, det är SÅÅÅ gott!! Och magen känner att den aldrig fått något härligare eller skönare! Yes! Testa testa! Skulle kunna äta det varje mål om jag inte hade en familj att äta något annat tillsammans med (vilket påminner mig om att det är hög tid att ta ut kycklingen ur ugnen och sluta sitta här). Punkt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#29 och #31. Nej nu står frukosten på kaffe och smör. Blev illamåenda av kokos oljan men #33. Den recept låter bra. Kom ihåg åtråvärda det finns norsk römme gröt och det kan göras på grädde. Kanske det liknar. Det får bli en frukost när man har aptit:-)