istället för mjöl
när man ska panera torsk? min mamma har alltid haft mjöl och citronpeppar till torsken innan den steks, jag vill ju göra min favoriträtt! men vad ska jag använda istället för mjöl??? Tacksam för snabba svar då jag tänkt ha de till middag (middag i mitt hem ätes efter 20 ;) )
//Odjuren
www.odjuren.com

Hur många gram mjöl går det på en portion?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Krossade linfrön? Pofiber?
Jag lyckades rätt bra när jag panerade torsk med en blandning av mandelmjöl och psyllium :-) Förstås så doppade jag ju dem i vispat ägg före så att det skulle fastna :-) blev hur bra som helst!
ingen aning, man brukar slänga någon dl i en påse o den "göra" runt fisken i påsen och ser till att de e lite mjöl på alla bitar så jag har noll koll på hur många gram de blir :P
//Odjuren
www.odjuren.com

Näe.. just det.. kan inte bli många gram!
sant sant, kanske ska köra på de gamla vanliga ändå.. :P
//Odjuren
www.odjuren.com

Gör du det.. sen testar du andra varianter en annan gång.
Tex så har jag använt sån torr Grano padano-ost.
När jag panerar brukar det gå åt rätt mycket mjöl eftersom ägget suger upp mjöl.
Mandelmjöl är jättebra till panering och då är jag på den säkra sidan vad gäller kolhydraterna. Dessutom är smaken mandel/fisk väldigt god. (jfr mandeltorsk som ju är en populär rätt.)
Jag ska testa något annat nästa gång.. äter denna rätt ungefär en gång om året! kanske blir oftare nu :P
Förr har e ju varit potatis till men inte idag, och blev MYCKE mättare!!
Denna rätt är dels en stor favorit hemma med min familj hemma i södra Sverige och den första maten jag bjöd på när jag och min nu mera sambo hade vår första dejt!! De är MYCKE kärlek i denna mat!!
//Odjuren
www.odjuren.com

Det där med mandelmjöl låter faktist gott till fiskpanering.. tror jag får lov att köpa hem ett sådant paket!
mm mandelmjöl o citronpeppar.. :D
Citronpeppar är för mig ett måste till fisk och till spenat!! Till spenat oavsett om de e fisk till eller om de är picnicbog till.. mmmm burkskinka (dreglar som Homer)
//Odjuren
www.odjuren.com
Mandelmjöl är väldigt bra att ha hemma. Jag brukar baka på det men även ha mandelmjöl i köttbullar och pannbiff istället för skorpmjöl. Blir både gott och bra konsistens. :) I senaste Mat & Hälsa (3/2013) har de en artikel om olika LCHF-mjöl och om mandelmjöl står det:
"Mandelmjöl har en neutral smak och är mest allround av alla mjölerna. Går utmärkt att använda i bröd, pannkakor och efterrätter, men också som panering. Kolhydrathalten varierar mellan 3 och 15 gram beroende på mandelsort, ursprung och odlingssätt. Ekologisk mandel från Spanien och Italien är ofta extra fet och har därför färre kolhydrater än mandelmjöl från Kalifornien. Finns i de flesta livsmedelsbutiker, hälsokost och på nätet. Kilopris cirka 170 kr"
Jag hittar Risentas mandelmjöl på glutenfrihyllan på min lokala ICA och den har 5g kh/100g.
hmm jag har aldrig gjort sån mat, sällan vi har rött kött hemma, mest fågel.. men snart börjar de bli grillsäsong o DÅ blir de massor med goda köttbitar till mig!! :D
//Odjuren
www.odjuren.com
Hittade ett tips att panera med krossade grissvålar! Har inte testat ännu men det är säkert gott.

Mandelmjöl är supergott till panering.
Festrätt här om sonen får bestämma är mandelpanerad skinksnitzel med kapris, citron och persiljesmör👍
#14 Då äter inte min karl… han äter inte vilt, gris eller nöt… endast fisk och fågel… :/
//Odjuren
www.odjuren.com
Det går åt mycket mjöl till panering, jag vill då inte ha min dagsranson av kolhydrater (förmodlingen mer) i paneringen till maten!
Tycker inte de går åt så mycke, de syns knappt på fisken att de e mjöl på
//Odjuren
www.odjuren.com
#15 Jag har provat att panera fläskkotletter i krossade fläsksvålar och det var väldigt gott, men blev inte så knaprigt utan snarare lite segt. De liksom svällde och blev blöta. Jag föredrar svålarna som de är - supergoda snacks!
Fläsksvålar kan vara svåra att hitta men finns på Willy's här i Stockholm i alla fall. En bekant tog fel och använde krossade baconsnacks och det är ju rena kolhydratsbomben! (gjorda på majs och smakämnen)
jag måste kolla på dollar om de finns där.. Jag har ca 23 mil till närmaste Willys… Gott som snacks till fredags myset :P
//Odjuren
www.odjuren.com
#18 beror på om du menar att bara vända dem i mjöl, gör man äggpanering går det åt mycket.
Hursomhelst 10 gram mjöl ger 5,8 gram kolisar jag tycker inte det är försumbart och mer än så går det iallafall åt om man gör en klassisk dubbelpanering: först i mjöl, sen i ägg och sist i ströbröd.

#17 skrivetav Petronella Pip Ja en stekt köttbit och en klick smör är ju gott det också….eller?
Absolut…alla äter vad dom vill och hur dom vill. Vissa vill äta strikt och andra lite mer kolhydrater.
I min värld är livet för kort för att inte njuta….och att äta god mat tillhör njutning. Att sen få i sig …säg 10-15g kolhydrater mer en dag än vad man normalt äter bara för att man är en livsnjutare…..ja det kommer då jag att fortsätta unna mig nån gång då och då. Kan aldrig vara bra för LCHF som livsstil att bli för fanatisk. Strikta upp det till vardags och njut däremellan. Inte undra på att LCHF ses som en sekt av vissa om vi bara ska jaga kolhydrater livet ut och glömma bort hur underbart en måltid kan vara och unna oss att njuta då och då……av något som ändå är LCHF om än inte strikt🙂 Men visst alla vet vi ju själva vad vi klarar och inte klarar…….och jag klarar en panering några ggr/år😉
# 24 Tja… men mjöl vill jag ändå inte ha, då lägger jag kolhydraterna på grönsaker hellre, eller en god sås. Fattar inte varför du börjar prata om att enbart äta kött och smör… Panerar gör jag men inte med mjöl. Kan få tio gånger mer panering för samma kolhydratsmängd med mandelmjöl, tex .
#21 Jag stoppar mjöl i en påse o häller i citronpeppar o stoppar i fisken o knölar runt
#23 jag har som sagt väldigt långt till Willys, har köpt på öb när jag va yngre o bodde nere i söder.. ska som sagt kolla på dollar store om dom har
//Odjuren
www.odjuren.com
För mig som utesluter spannmål helt, fungerar det inte att använda mjöl, hur lite det än blir. Jag har provat mandelmjöl, men maken gillade det inte. Däremot fungerar Pofiber jättebra, smak och konsistens blir väldigt likt ströbröd (i alla fall som jag minns den 😉).
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Gillar han inte mandeltorsk, där ska det ändå smaka mandel och det funkar bra att ta mandelmjöl ist. för ströbrödet och smör förstås inte margarin!
Jag använder alltid mandelmjöl till panering. Till såväl fisk ( strömming, torsk mm) som julskinka. Hur gott som helst. Smakar inte mandel om man tar lite.
#28 Jag blandade mandelmjöl, ägg och dijonsenap som griljering på julskinkan i julas och mina tonårsbarn blev helt saliga över smaken.
Lite OT: Jag har också ett recept på italienskinspirerade blandfärbiffar som jag totat ihop. Jag gör dem med parmesan och har i mandelmjöl som suger vätskan istället för ströbröd. De är supergoda! Hoppas ni kan se receptet utan att vara inloggade:
http://www.matdagboken.se/?p=recept&ReceptID=10077
Energifördelning per portion (se bild): Fett: 44 gram Protein: 32 gram Kolhydrater: 5 gram
undra om de funkar med kycklingfärs…
//Odjuren
www.odjuren.com
#30 Det funkar nog med all färs, kalvfärs, kalkonfärs, fläskfärs, kycklingfärs etc.

Många av hälsofördelarna med lågkolhydratkost beror på att man undviker gluten när man inte äter spannmål. Då kan faktiskt en panering med vetemjöl rasera lång tids läkeprocess för den som är riktigt känslig.
Jag har tur som inte är känslig, viktnedgång denna veckan är 1,5kg trotts mjölet igår och tårta förra söndagen. tyvärr även lite tårta idag då jag varit på kalas igen… ikväll blir de kött o ost till middag och nästa vecka ska jag prova på en egen form av periodisk fasta
//Odjuren
www.odjuren.com
Har använt kokosmjöl till stekning av fisk. Det funkar, inte absolut lätt men smaker bra, blir lite nötsmak.
Kokosmjöl tror jag inte funkar här, jag gillar inte kokos.. :P Ska försöka ha kokos i eller på något någon gång då jag ändå har de hemma, men vågar INTE ha de som panering!
//Odjuren
www.odjuren.com
#35 Det som är märkligt med kokosmjöl i matlagning är att det inte smakar kokos när man tillagar det. Däremot sväller det rejält. Jag har bakat på det och fick mycket saftigt matbröd.
OBS! Kokosmjöl finns i två varianter.
Den sorten jag inte använder är i princip malda kokosflingor och smakar kokos. Den funkar mer till desserter och kaffebröd, för den som gillar sånt. Kolhydratshalt på 15-20 g/100 g.
Den andra sorten som jag använder i matlagning och till matbröd som inte ska smaka kokos har en kolhydratshalt på 3-4 g/ 100 g. Den sväller mycket och är fiberrik samt innehåller runt 20% protein. Kolla kolhydratshalten innan ni köper så att det blir rätt sort. Jag köper den i hälsokosten.
jag har lärt mig att kolla kolhydrathalten på allt innan jag köper de.. igår kollade jag på hamburgare tex, 150g hade 0g kh/100g burgare medan 90g burgare hade 3g kh/100g burgare, samma märke!!!
//Odjuren
www.odjuren.com