hur lägger du besticken?
Nu startar jag en ny tråd för att utreda följande fenomen: Titta på bifogad bild. Det är efter avslutad måltid här hemma (auberginelåda med mozzarella, tomater o basilika, kyckling därtill). Min man och jag lägger alltid besticken på samma sätt.
A. Gissa vems tallrik som är vems.
B. Hur kan man tolka sättet att lägga besticken? Det finns ju teorier om vem man är kopplat till hur man ligger när man sover. Även detta borde kunna få en psykologisk förklaring.
Jag väntar på era svar och på sommarvärmen!
Tjaa… På restaurangspråk så lägger man ju ihop besticken när man ätit färdigt för att signalera till servitrisen att plocka bort tallriken… Ligger de isär så är man inte klar…
Det är den enda förklaringen jag vet om :o)
Det kanske handlar om uppfostran? Hur lägger era föräldrar sina bestick? :o)

Jag har blivit "uppfostrad" till att besticken ihop betyder att man har ätit färdigt, lägger man dom isär tänker man ta mer (eller bli serverad, om det finns personal)… 
"still lost in space and time"
Jag lägger också besticken ihop men åt höger.
Tallriken lämnas så snygg som möjligt med besticken på höger sida (tecken på att man ätit klart). Bestick som ligger i kors över tallriken visar på att man inte ätit färdigt.
Allt kan man hitta på nätet!
Jag brukar också lägga besticken ihop på tallriken för att markera att jag är färdig.
Jag har aldrig reflekterat över varför man lägger dem på olika sätt!
Däremot tror jag att jag oftast faktiskt lägger dem isär…
Vi har ingen serveringspersonal hemma så det är ingen ytterligare person som ska ha någon signal. Vi kan lämna etikettregler därhän. Jag tänkte mig en lite mer psykologisk analys.
Vad är "bestick"? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
lägger dem ihop åt höger
Psykologisk analys? ok!
Du lägger ihop besticken som eftersom ditt överjag kräver att du gör som din mamma och pappa har lärt dig.
Din make låter besticken spreta åt alla håll och kanter eftersom han känner sig väldans nöjd och sjävbelåten ;-)
*haha* Annars en annan teori: du lägger inte ihop besticken eftersom du i ditt undermedvetna minns att på restaurang vill man äta mer om de ligger isär. Och eftersom ditt undermedvetna alltid vill ha mer, så lägger du aldrig ihop dem. 
Bra idé magma! :D
Ja visst var det? 
Jag kan avslöja att det är jag som lägger kniv och gaffel i kors. Min man lägger dom pryligt bredvid varann. Det kan hända att mitt fettskrämda undermedvetna agerar och säger "jag är inte mätt, vill ha mer!". Men mitt LCHF-jag är är mätt och belåten. 
Hellre bestick än bli bestucken av bistick 

Shawy? Är det du? Har Maxiq snott ditt konto?
!
Japp! Jag mutade till mig Shawys kontouppgifter så nu lär jag väl åka dit för bestickning…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ni är för härliga! 

//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#15 *fniss* Den var bra!!
Ja fy på dej maxiq!
Snacka om att bli bestucken…..

Lägger man dom som är till vänster, betyder det att man önskar påfyllning.
Den till höger betyder att jag inte önskar mer. Fast besticken ska vara till höger.
Det fick jag lära mig när jag jobbade som servitris på en resaurang.
// Shintaida
Hej Shintaida! Som du, och flera andra säger, så betyder korsade bestick enligt restaurangetikett att man vill ha påfyllning men det har aldrig någonsin erbjudits mig på krogen!
Det är inte så många måltider jag äter där jag blir serverad men jag lägger ändå alltid mina bestick så här, av gammal vana.