Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3258 ggr
Liny1949
2

Svag och lite klen

Hej.

Nu är jag igång igen med kosten. Det går tyvärr upp och ner för mig.

Har nu ätit bra i ca 2 veckor. Känner mig nu sista dagarna lite klen och ynklig.  Visst är det så att man kunde göra det en tid?

Mooniq
1

japp! Kroppen ställer om från kolhydrat-drift till fett-drift och då upplever man lite jobbigt i kroppen, svag, darrig, huvudvärk, dåligt humör.. ibland kan man ha känslan av att man är på väg att bli sjuk.

läs på om omställningsbesvären, ev kan det hjälpa med lite extra salt, magnesium - då kroppen gör av med mycket vätska och en del mineraler kissas ut.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ary
1

Jag bytte till seltin när jag började så man får lite mineraler där varje dag. Skulle du känna av lite småkramper i muskler kan du ju köpa magnesiumtillskott på apotek eller hälsokost. 

Känner du dig för ynklig kan du lägga till lite mer ovanjordgrönsaker och trappa ner kolhydraterna lite mer successivt.

Lycka till. 🙂

Liny1949
0

Tack snälla.❤️

Zepp
1

Är du stor o stark nu? 🙂

Det tar ungefär tre veckor för hjärnan att ställa om fullt till ketondrift.. under tiden känner du av glukosbrist.

Sen kan den ta upp till 70% av sin energi från ketonkroppar.

Tänk på det.. bränna fett genom att lösa korsord.. rätt bra va?!

Sen så är muskeltröttheten en lite annan historia.. men handlar om glukosbrist det oxå.

Det kan ta månader för vissa att få musklerna att uppreglera sin fettförbräningsförmåga.. om de varit vana vid att använda mycket glukos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Liny1949
1

Tackar Zepp. Nja inte direkt stor och stark, men lite överviktig. Ca 15 kg och ca 1.61 cm lång. Men nu känns det lite mer hoppfullt allafall. Tusen tack.

RonjaSonja
1

För mig tog det ca 6 veckor innan mina muskler kändes ok igen. Nu känns de faktiskt bättre än innan! Lite sockersug har jag fortf efter 4 mån. Det tar mao olika lång tid för alla att ställa om sig. Det gäller väl att vara lite extra snäll mot sig själv under tiden och ta det lugnt och vänta på belöningen ;)