Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4371 ggr
starhawk
4

Naturligt

Det sägs ofta att kommersiell slakt är så onaturligt, djuren stressas och utsätts för lidande, och att det är bättre med vilt som dödas utan lidande.

Men hur går det till i naturen? vad är det som är naturligt? När ett rovdjur tar ett byte, hur går det till? Antingen blir det en kort intensiv jakt där djuret slutar med en rovdjurskäft om strupen som sakta stryper den till döds, eller också blir det en utdragen hetsjakt där slutet oftast blir att ett gäng rovdjur biter det uttröttade bytet till döds. Hur mycket stressas och lider inte djuren av detta naturliga skeende? Att en jägare skjuter ihjäl ett intet ont anande bytesdjur hur naturligt är det? inte ett dugg naturligt. Så när vi talar om naturligt skeende vad gäller slakt så är snarare slakteriet naturligare än jakt på vilt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Emmetem
4

Jag personligen tycker att jakt är mycket bättre än slakt på slakterier etc.
För djuret anar det inte, och den utsätts inte för någon som helst stress. Bättre än att det fraktas bort till ett ställe där den inte har någon aning om vart den är, och oftast är de inte värst snälla eller professionella på slakterier, utan jag kallar det rent ut sagt djurplågeri.
Jag tycker det är snällare att jägare skjuter djuren då det knappt hinner reagera då det blir ordentligt gjort med en duktig skytt.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

starhawk
1

#1: Snällare ja! men inte naturligt.

Lurtz
1

Tja, det är ju ett sätt att se på saken. Men sen kan man ju då ställa frågan, hur troligt är det att köttet skulle bli nyttigare för att det avlivas av ett gäng rovdjur som skrämt upp det och jagat det tills det blivit utmattat än av en hagelsvärm… Inte så troligt, och då finns det ingen poäng med att utsätta djuren för ett lidande som kan undvikas.

patriknn1
0

Både slakt och jakt är väl naturligt. Det man kan ifrågasätta är väl vilka metoder som används, transporter, uppfödning osv.

starhawk
0

#3: Jo när djuret stressas så utsöndras diverse hormoner i systemet, vissa forskare menar att detta är fördelaktigt ur näringssynpunkt, förr trodde man tvärtom att det gjorde köttet sämre

#4: Jakt med skjutvapen är väl knappast naturligt, det finns bara ett djur som gör det nämligen människan, och det först när vi uppfunnit krutet och stålet, så det är artificiellt så det förslår

patriknn1
1

#5 Ehh.. Konstigt argument tycker jag. 

Människan har alltid uppfunnit nya medel för jakt, boende, transport, värme osv. Det ÄR naturligt för människan. Men vi har även ett moraliskt ansvar och det är det jag menar att allting måste vägas mot varandra, tex effektivitet kontra minsta möjliga lidande.

Personligen tycker jag att vi ska nyttja den teknik som finns OCH reflektera över våra handlingar, OCH dessutom försöka påverka vår omgivning i en riktning vi tycker är positiv, tex genom att köpa närproducerat, kravmärkt osv. 

Men du får naturligtvis tycka vad du vill. =)

[Marja-Liisa]
1

För olika djur är olika metoder naturliga. För människodjuret verkar både jakt och slakt vara naturligt, annars skulle väl inte människor göra sånt.

Jag köper och äter helst av grannens naturbeteskött som slaktats hemma skonsamt, har varit med, men tackar inte nej för en fin älgstek heller. Bacon använder lite då och då, skulle köpa med griskött om jag hade producent nära.

korseett
1

ett jagat djur blir lika stressat som ett transporterat djur om inte mer. Drevjakt stressar mer än pyrschjakt. Dagens tamdjur hanteras och åker även transport till beten eller andra stallar, dock inte alla förstås.

goliath
4

för 3 miljoner år sedan var det onaturligt att äta kött. Det gjorde man inte förr..

för 1 miljon år sen var det naturligt att äta kött, men onaturligt att jaga. Det gjorde man inte förr..

För 500 000 år sedan var det naturligt att jaga, men onaturligt att fiska. Det gjorde man inte förr.

Idag är det naturligt fiska men inte att slakta.. Det gjorde man inte förr..

Internettan
1

Imorgon är det naturligt att vara onaturlig och onaturligt att vara naturlig. (Eller är det tvärtom..?)

"Every point of view is a view from a point."

goliath
0

naturligtvis  ;)