Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11252 ggr
Ethla
1

Renée Voltaire

Stod och fingrade på en burk mandelsmör från Renée Voltaire idag, men ingen innehållsförteckning. Waah! Så när jag kom hem kollade jag upp det, och passade på att gå igenom (det mesta av) resten av sortimentet.

Lägger upp resultatet här, ifall någon annan också är intresserad :)

Kanelmandel,Skållad

4,9g

Tamarirostade Pumpafrön

10,6g, sällansnacks :)

Algsallad

5,4g, eh…jag tror jag avstår ändå…

Norikrinklar

44,3g, låter mycket men en hyfsat stor påse är på 15g. Skulle kunna vara ett vettigt chipsalternativ!

Raw Mesquite

36g fiber? Hittar inget om kolhydrater, men det här lät ju gott…

Mandelsmör

Och så smöret! 3,1g…rats, borde köpt när jag hade chansen.

Ulf-S
0

Raw mesquite innehåller 380 kalorier per 100 g.

16 g protein motsvarar 64 kalorier. 3,4 g fett motsvarar nästan 30 kalorier. Alltså har vi 380-64-30=286 kalorier. 286 kalorier motsvarar lite ungefärligt 70 g kolhydrater.

En produkt med 70 gram kolhydrater per 100 gram ryms det nog inte några större mängder av i en lågkolhydratkost.

De här siffrorna känns lite märkliga… 16 g protein + 3,4 g fett + 70 g kolhydrater + 36 g fibrer känns som mer än 100 g liksom. Eller tänker jag fel nu?

Karin20
0

Jag har köpt mandelsmöret och det är så gott, så gott…….

//Karin

Gabriela
0

Blir jag sugen gör jag min egen: kör valfria nötter i matberedare. blir smör!!! Mannen kunde inte tro att jordnötssmöret, t ex, blev bättre är köpt!

Blev inspirerad av min bästis som bor in New York och tog med sig mandelsmör för 2 år sedan.I affärerna där kan man välja nötterna, de kör i matberedare, förpackar, och ger de till kunderna. Bra, speciellt pga att man får välja KRAV mm.

Att köra en mindre mängd i matberedare/mixer är lagomt till vanliga behov. Blir det över, fryser man in det. Funkar jättebra!

felixifokus
0

vad äter ni mandelsmöret till?Glad

Gabriela
0

Jo, kompisarna äter knäcke till… jag kan äta det till en gurkstav, t ex. Eller bara som en efterrätt, i en liten tesked, som jag långsammt och med njutning slickar i mig.

Gabriela
0

Försöker verkligen tänka mig förbi vårt "allt-finns-här-och-nu" samhälle…

Vad tråkigt om vi verkligen kunde åtnjuta allt som fanns inom ett par dagar…

Vad skulle vi göra med resten av livet???

Ethla
0

Yowza! Den där får jag nog tänka bort…. Tack för uträkningen!

Ethla
0

Jag är också nyfiken på mandelsmöret, vad det kan användas till. Eftersom det är relativt lågt i kolhydrater och högt i fett borde det väl vara en god idé att ta några matskedar av när man har bråttom?

Vissa dagar äter jag väldigt lite, runt 1000 kalorier. I slutet av en sådan dag kanske smöret är bra för att få i sig lite mer fett. Quick fix!

juzze
0

Mandelsmöret är kanongott! :-) Gillar hennes produkter, även om en del är kolhydratstinna så finns det en god hälsotanke bakom. Kanelmandlarna är grymt goda också!

Kaksmulan
0

En sak bara: när det gäller frön&nötter så har jag lärt mig att de är känsliga och att deras näringsvärde och nyttigheter bäst bibehålles om de inte rostas eller behandlas på annat sätt, just i hennes mandelsmör så är de rostade, även fast många av hennes produkter är sk raw-produkter, så ett litet avsteg där alltså. Kör raw, säger jag på nötter&frön, eller är jag helt ute å cyklar?

Sugiyama
0

Jag gillar hennes lakritspastiller. Ma tar en pyttepastill och sedan har man lakritssmak i munnen i flera timmar.

Cajsavarg
0

Jag har köpt kokoschipsen och där finns inte heller någon innehållsförteckningRynkar på näsan

Har för mig att det är ngt med storleken på varan, om det måste finnas en sådan. Hur som helst så mailade jag deras kundtjänst angående denna. Men…. har ännu inte fått något som helst svar, trots att det gått flera månader. DÅLIGT Skrikandes

Egentligen borde man bojkotta företag som vägrar höra av sig, fast tyvärr så fortsätter jag att köpa hennes kokoschips då dom är så goda.

Men är det någon som vet något annat företag som säljer dem, så byter jag direkt!

//Fat makes Me fit//

Miyu
0

Sitter och knaprar på kokoschipsen nu och enligt paketet står det att det vara innehåller kokosflingor, så varför skulle de vara dåliga?

totten
0

Hur gör ni mandelsmör?

När jag körde mandlar i min matberedare så blev de mjöl och det var bra då… men smör vill jag ju också ha…

[Pennylane1]
1

man fortsätter att köra så blir det smör när fettet börjar krypa ur.

A-C
0

Hittade en gammal tråd som tar upp det jag tänkt fråga om, men får inte innehållsförteckningen att stämma med det som anges på produkten nu. När jag kollade i butiken, så var det 15 g kolhydrater/100 g i Mandelsmöret från Renee Voltaire. Är det någon som vet varför det skiljer sig så mycket mot t ex Kung Markattas, som innehåller 3,5 g/100 g?

Kajak11
0

kung Markattas mandelsmör smaker bra. Har ingen bra mixer men det låter mycket intressant att göra själv. Mandelsmör är härlig att äte en tesked av innan kvällsmaten.

Zepp
0

Jag tror de har räknat med fibrerna i Renees smör.. så som man gör i USA?

http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-spreads-mandelsmr-p-50#!tab3

http://www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=323

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.