IBS går inte att bota - expressen
http://www.expressen.se/halsa/ballongmagen-var-ibs---sa-har-kan-du-lindra/
men så här kan du mildra besvären…
jag skrev till journalisten och tipsade henne om att läsa på kostdoktorn många som har blivit helt fria från IBS - även jag.
Häpp
😃
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ni är bara att gratulera själv har jag haft IBS i flera år, LCHF har gjort magen lugnare men det har inte botat IBSen och som hon skrev det finns inget läkemedel som botar IBS, men vissa botas tydligen av kosten, tyvärr hör jag inte dit!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Mitt sociala liv är helt förändrat - innan lchf hände det ofta att jag i princip nästan gjorde på mig om jag var ute någonstans utan tillgång på toalett.
Jag hade diarré flera ggr i veckan, magkramper, gaser etc.
I samband med detta också illamående.
Jag trodde ett tag att jag fått ärva min mammas sjukdom Morbus Crohn, men alla elaka symtom försvann i och med min kostomläggning.
Så länge jag inte spårar ur allt för mycket så är jag ALLTID bra i magen - inga diarréer, inga smärtor, inga gaser, inget illamående.
Jag behöver aldrig vara orolig för om det ska finnas toalett eller ej.
Att man kan bli mycket bättre i mage/tarmar är det nog ingen som tvivlar på.. Men botad kan man nog inte bli i dagsläget, förhoppningsvis i framtiden dock.
Det som gör att man känner sig botad är ju helt enkelt att man tagit bort det som magen och tarmarna hade svårigheter att bryta ner och tillgodogöra sig på ett normalt sätt.
En glutenallaergiker som slutar äta vetemjöl är ju inte botad för att symptomen försvinner, däremot så kan tillståndet förbättras väsentligt, matsmältningen av övrig mat förbättras drastiskt och det allmänna hälsotillståndet blir mycket bättre. Så småningom kanske också små mängder gluten kan ätas, men skulle den här personen beställa hem pizza en gång i veckan, käka limpmackor till frukost, och pasta två-tre ggr i veckan så skulle symtomen komma tillbaka som ett brev på posten.
Samma sak är det oftast med IBS. Man kan hålla symptomen i schack, bla med kosten, men prova att käka "vanlig svensson-kost", inkl socker, vetemjöl, margarin, frukt, mjölk, osv, i en vecka så får vi se om sjukdomen IBS är botad..
Däremot så finns det möjligheter, som sagt, att hålla symptomen i schack, el i alla fall på en mycket mer uthärdlig nivå, med hjälp av kosten. LCHF är en kost-modell som många blir bättre av. GAPS och SCD är två kostmodeller som är stora i USA.
Vill man ha mer kolhydrater så är The Fast Tract Diet av Norm Robillard, värd att kolla upp. Han rekomenderar mer fett och färre kolhydrater generellt för bättre hälsa i allmänhet, och bättre mag-tarm-hälsa i synnerhet ungefär i linje med The Perfect Health Diet, men med fokus på att de kolhydrater som äts är lättsmälta och har ett lågt "fermenteringsvärde". Jasminris, gröna bladgrönsaker, vissa potatis-sorter, bär o lite annat tillhör de kolhydrater han rekomenderar.
Att bli botad från IBS är väl iofs ingen omöjlighet, när forskningen kring tarmbakterier, parasiter, mm, och metoder som tex "fekalietransplantation", specifika antibiotika, och bredspektrum bakterietillskott, utvecklas mer. Bra kost i kombination med ovanstående terapier tror jag kommer att kunna "bota" IBS.
Om man inte kan äta sädesslag, mjölkprodukter, fibrer, socker, bönor eller vad det nu är, utan att bli dålig i magen, anser inte jag att man är sjuk. Man är bara inte anpassad för den födan.
Kanske man t.o.m är mycket frisk, och kan hålla sig frisk, om man har tur att ha en kropp som talar om vad som inte är lämplig människoföda.
Eller?
# 4
Bara för att förtydliga så menar jag inte att man behöver vräka i sig raffinerat socker, vetemjöl, mjölk, frön osv för att få tillbaka sina symptom…
För mig kan det räcka att jag under en dag tex äter en potatis, en portion grönsaker, och kanske en frukt + lite grädde el yoghurt el liknande, så börjar symptomen komma tillbaka..
Menar du att jag inte är sjuk? Menar du att jag har en normal och välfungerande tarmflora?

Prova med att ta bort svårsmälta grönsaker.Jag trodde det var bacon och äggen som gjorde att jag fick akututryckning ibland på mornarna. Men si… nu har jag tagit bort paprikan som jag åt till, och min mage är lugn…..😮
Jag tror jag måste förtydliga mig mer. Jag äter alltså redan strikt lchf. Har gjort det ganska länge. Jag gav bara ett exempel. Åt även kolhydratreducerat innan jag började med lchf. Haft accelererande problem med mage/tarmar under många år. Min mage mår ganska bra av lchf men jag menar att om man är frisk och har en välfungerande tarmflora så kan man äta annat än fett o kött oxå. Det är det som är min poäng. Symptomen kan kontrolleras men de bakomliggande orsakerna finns nästan alltid kvar under mycket lång tid, för de flesta resten av livet. Men som sagt jag är optimistisk inför framtiden. Tror att en god kosthållning i kombination med mycket bättre bakterie/fekalie- tillskott kan göra livet mycket trevligare för oss med krånglande magar.
Jag kan tycka att om man med hjälp av kosten blir symptomfri så är man frisk. Om man äter sånt som man blir sjuk av igen så blir man sjuk men betyder det då att man inte är botad? Det är ju som en diabetiker som blivit symptomfri med lchf, då är hen väl frisk? Visst, om personen i fråga äter massa socker så kommer diabetesen tillbaka. Jag vet inte men jag tycker i alla fall att man kan kalla det för att man botar sjukdomen om man blir frisk från den genom att äta rätt.
Ingen mår ju bra av att äta fel. Det är bara graden av dålighet som avgör om du är sjuk eller inte. Även om man inte har ibs så mår inte tarmarna bra av att äta massa skit. Jag har inte ibs men jag blir också dålig i magen och uppblåst av att äta fel.
.. när jag skrev TS så menar jag att tidningarna oftast inte ger råd om lchf eller att ta bort sädeslag, potatis och socker.. Det verkar som om man inte får tipsa om vad som helst.
jag har lchf - som sover sött så länge jag äter rätt. OM jag äter spannmål, socker, potatis, ris, pasta eller mejerier i för stor utsträckning så är det IBS-attack direkt. Går jag till kalas så vet jag att om jag äter vissa kakor, tårtor, maträtter så blir det en eller två dagar med IBS-helvete hemma. Nu kan jag förutspå när kroppen klarar eller inte klarar det jag äter..
DET har ingen läkare tidigare kunnat säga till mig - utan jag har enbart fått en klapp på axeln med orden - vissa saker får man lära sig att leva med…..😟
Sen är vi alla olika - och med lchf så är vi många som lär oss att förstå vad just JAG kan äta eller inte äta
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Det förstod jag, och jag håller med. Jag menar bara att jag anser inte att jag är frisk om jag inte kan äta en någorlunda varierad, men ändå bra lchf-kost. Jag skulle väldigt gärna komplettera mitt kött, mitt smör, och mina ägg med grönsaker och lite rotfrukter samt lite då o då lite bär, nötter, grädde osv. Jag är smal, muskulös, aktiv, och har för viktens skull inget som helst behov av väldigt strikt lchf, men pga mina magbesvär så är det så att jag tvingas att äta en fakirlilnande kost med mycket, mycket små utsvävningar. Jag anser inte att jag är frisk. Vore jag det så skulle jag kunna äta en mer blandad kost, typ en blandning av paleo- och lchf, men om jag provar det så tar det max två dygn s börjar mage o tarmar att protestera.