Mer envisa blåmärken
Jag har ett stort och utbrett blåmärke (snarare rödmärke) som suttit i över en månad. Funderar om det kan ha med LCHF att göra. Läst att C-vitamin kan ha betydelse för läkning och jag får i mig betydligt mindre sådan än innan jag övergick till LCHF. (1,5 år sen.)
Jag har alltid haft lätt att få blåmärken. Kanske beroende på att jag dels utsätter mig för sådant som kan ge "törnar", dels är lite tankspridd och allmänt drullig. Blåmärkena brukar försvinna efter max ett par veckor. Jag vet att läkköttet försämras med åren (är 60) men eftersom jag bara för ett halvår sen hade ungefär samma läkhastighet som tidigare i livet kan jag inte låta bli att undra om det kan finnas samband med kosten. Tycker inte att ålderspåverkan skulle komma "etappvis" utan mer smygande. Men så kanske det inte är. Det är ju i o f s en annan intressant fråga. Blir kroppsliga processer gamla "plötsligt" eller gradvis?
Någon annan som också fått mer ihållande blåmärken? (Vet att det kan vara symtom på leukemi men jag är pigg som en nötkärna så…)
Äter du Omega-3 kosttillskott? Många ( bla jag) får lättare envisa blåmärken då
~God loves you, and I´m trying! ~

Jag har svårt att få blåmärken - för att inte säga omöjligt att få dem. MEN då jag äter lchf då får jag ofta blåmärken även om de är små. De kommer främst på benen och överarmarna. Konstigt. Är det fler som upplever detta?

Ju äldre man blir desto lättare får huden blåmärken. Huden blir tunnare och mindre flexibel och fettet under huden minskar. Huden kan också skadas vid sol exponering, så att blodkärlen i huden spricker. Därför klagar många äldre ofta på oförklarliga blåmärken på armarna.
Det har också observerats att blåmärken kommer lättare på kvinnor än män. Kvinnor klagar ofta på oförklarliga blåmärken på benen, låren på bakdelen och de övre delar av armarna. Dessutom är tendensen för blåmärken mer markanta i några familjer än andra. Slanka personer är mer utsatta för blåmärken, eftersom de saknar det underhudsfett som hjälper till att förhindra skador. Det kan också bero på brist av C vitamin, B12 vitamin, folinsyra och K vitamin.
http://www.sv.grupopedia.com/se/health/vad-kan-orsakerna-vara-for-oforklarliga-blamarken-pa-benen/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är 46 år, smal, kvinna och får i princip aldrig blåmärken. En gång körde jag ihop med en kille när jag åkte snowboard, jag fick hans bräda rätt över låret. Det gjorde så ont att jag inte kunde resa mig på flera minuter för det bara svartnade för ögonen så fort jag försökte för att det gjorde så ont. När vi kom hem och jag klädde av mig förväntade jag mig värsta lårkakan. Det var ett litet rött streck…Kände mig skitdum eftersom jag våndads så i backen och knappt kunde gå men så syntes i princip ingenting! Jag har fortfarande ärrbildning i muskeln efter skadan. Som en liten prinskorv.
Har ingen aning om varför jag inte får blåmärken, det är ingen skillnad på lchf heller.

Jag märker skillnad på några veckor beroende på kosten. Inte har det väl med åldern eller underhudsfettet att göra? Tror att lchf på något sätt påverkar blåmärkena.
#1 Ja jag äter omega 3. Intressant att fler verkar ha samma erfarenhet. #3 jag kan också googla 😉! Det var därför jag undrade om åldersförändringar kunde uppträda PLÖTSLIGT! Jag upplever inte att jag skulle fått ålderdomstypisk tunn hud - kanske huden är något tunnare nu än för 10 år sen men det är i så fall marginellt. Inte så att det skulle bli en så tydlig skillnad efter 1,5 år med denna kost och bara ett halvår tidigare (men du Pussgrurkan märker tydligen skillnad efter bara några veckor…). Blåmärket ser heller inte ut som sådana brukar se ut på gamla människor.
I citatet står det "brukar klaga på" . Det låter som att det inte rör sig om verkliga blåmärken utan UPPLEVDA blåmärken. Som man just "klagar" på. Jag klagar inte. Det är inte plågsamt och jag behöver inte visa mig barbent än på ett tag (om det nu skulle vara problemet). Jag är bara nyfiken.
#2 Ja! Det stämmer in på mig. för 14 kg sedan så fick jag aldrig blåmärken, inte ens om jag fick en ordentlig smäll, men nu har jag små, små blåmärken på benen. Inga på armarna dock, inte än i alla fall. De är helt runda dessutom.
För min del är det inte ålderrelaterat i alla fall för jag är 22.
Jag har alltid haft jättelätt att få blåmärken. Jag har inte sett någon skillnad före eller efter LCHF eller med åldern.🤔