Äta glass?
Hejhej,
Jag tänkte att jag ska börja prova detta med lchf, dels för vikten och dels för det verkar vara många som får mindre huvudvärk tack vare kosten.
Har inte kollat upp jättemycket än, men har fått lite tips och råd av bekanta som kör. Inga grönsaker under jord tex. Har dock förstått att man bör avstå mjölk och filmjölk, så nu undrar jag hur det är med glass?
Jag tänkte inte köra den strikta varianten. Vet att det finns mycket goda bär och frukter, men tänkte ifall det finns något mer gott, som man kan äta till fredagsmys..
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
En mer hälsosam glass som är lätt att göra är att köra frysta jordgubbar med kesella i mixern, sötar gör man efter eget huvud. Går att ha i hackad choklad i.
Måste ätas omgående och blir stenhård i frysen, så gör bara så mycket som du vill ha.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ooh, tack så mycket! Det ska jag komma ihåg!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Fast hallon är ett bättre val, kolhydratsmässigt, vanlig köpeglass går ju förstås fetbort ; 🤔 och kesella blir ju lite väl magert! Grädde eller TY är ju bättre!
Eller hallon, avokado och lite vaniljpulver :)
Jag köpt Kessela med fethalt på 10% så det ät ju lika som TY
Jaha! Har jag nog aldrig sett, eller tänkt på!
Jag kör på alvesta lchf glass ;-) Funkar bra för mig :-)
Egen glass i glassmaskin!
äggulor, grädde (lika många dl grädde som äggulor, tex 3 gulor och 3 dl grädde) ev lchf-godkänd sötning och så valfri smaksättning.
Jag gör lakritsglass (Kung markattas ekologiska lakritspulver och vaniljpulver som smaksättning), hallonglass och chokladglass.
~God loves you, and I´m trying! ~
Ja alltså, tar man bort sötningen så är ju glass det naturligaste och lchf-vänligaste efterrättsalternativet. Du bör lägga Stevia eller Sukrin som sötning, definitivt inte Maltodextrin eller socker.
Alvesta-glassen som nämnts är LCHF för en del, definitivt inte för andra. Det beror på vad man lägger i sitt upplägg av LCHF.
Generellt är det tryggast ur innehållsavseende samt lättfixat att göra egen glass.
snabbglass
kör grädde i en mixer, ha i ett ägg och fyll på med frysta bär och ev smaksättning. Mixa till önskad konsistens. Färdig att äta på en gång. :)
Mascarpone och smetana är ju mycket fetare än youghurt. Måste ju gå att mixa med frysta hallon också? 40% fett och 4,1 Kh. 99% grädde och syrabeh, med citronsyra. vet inte om det är skadligt…nån annan som vet hur bra/dåligt det är?
skadligt? Är det nog knappast, helt ok snarare! 😉
#10, jag äter ju inte glass varje dag :-)
Så just den glassen funkar bra för mig :-) DÅ jag inte har en glassmaskin hemma som jag kan använda till att göra egen glass med :-)