Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 16233 ggr
CelsiusT
10

Mandelmjöl vs vitt mjöl

Jag äter inte längre LCHF, men däremot så väljer jag gärna tex fullkornsalternativ och liknande då jag anser att vitt mjöl inte är så bra.

Jag har hört att mandelmjöl skulle vara bättre än vanligt vitt mjöl. Och då undrar jag här nu om ni tycker det och isf, av vilken/vilka anledningar? Finns det anledning till att se det som dåligt och i så fall varför?

Jag tänker främst då jag bakar, för i bakverk är det ofta hiskeligt mycket vitt mjöl men i söta tårtor och sånt så passar det inte så bra med grovt mjöl och då tänkte jag att mandelmjöl kanske är bättre?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wildrat
2

Nej, inget annat än vetemjöl fungerar i recept där vetemjöl ingår. Mandelmjöl smakar inte ens i närheten och har inte samma struktur, binder inte vätska osv. Mandelmjöl och vetemjöl har ingenting gemensamt…

Zepp
1

Pröva cocosmjöl.

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ZIZZIAS]
0

Jodå, det går bra att få till goda bakverk med mandelmjöl. Muffins, "mazariner", mjuka kakor, tårtbottnar, småkakor. Men inte bullar.

CelsiusT
1

#1 Konstigt. Jag har bakat massa olika bakverk och bytt ut till mandelmjöl. Får ju såklart inte exakt samma struktur å sådär, men jag tycker det är bra mycket godare och trevligare att baka med än vitt mjöl. Vid sådana saker som kräver en viss struktur så byter jag bara ut hälften eller så slänger jag i lite fiberhusk.

Men ni svarar inte på min fråga!! Ursäkta men jag skiter i om ni tycker det går att baka med eller inte. Jag yttrycker mig antagligen fel i #0, jag menar ju ur sundhets-perspektiv. Är mandelmjöl nyttigare än vitt mjöl? På vilket sätt är det i så fall bättre för kroppen?

Anders-S
0

Re: #4 skrivet av CelsiusT

"ur sundhets-perspektiv"

Om du äter sill eller makrill dagligen kan det kanske vara acceptabelt med en mandelkaka någon gång ibland. 

Alla fetter är inte jämlika.

Fullkorn är lika farligt som vitt vetemjöl om inte värre!  Sök på William Davis unhealthy whole grain

It is all the same stuff!

http://youtu.be/uexJlVLbDzI

CelsiusT
0

#5 Vad är det för farligt med mandelfett?

Varför är det lika farligt eller värre med fullkorn än vitt mjöl?

LillensMamma
0

Om du använder mandelmjöl måste du blanda i fiberhusk/physalispulver och reducera mjölmängden REJÄLT! Det kan funka i många sockerkakor/muffins.

Jag har också testat det här receptet, går faktiskt att baka fina bullar på (och kanelbullar!) Men tänk på att de måste gräddas länge, annars sjunker de ihop precis som en misslyckad sufflé…. 

http://undervarttak.blogspot.se/2013/04/korvbrod-paleo-recept-baka-enkelt.html

Lurtz
0

Mandlar innehåller en del fleromättat omega 6-fett, och vi ska akta oss för att få i oss för mycket omega 6, särskilt om vi inte samtidigt får i oss mycket omega 3-fett från fet fisk.

dufva
1

Speciellt vete innehåller mängder med ämnen som ställer till det i våra kroppar

Gluten är nog den mest kända boven men det finns en hel hoper saker som inte alls är bra med det moderna vetet

Generellt sett är det så att människan inte är anpassad till att äta spannmål

Det finns hur mycket som helst skrivet om det här så sök om du är intresserad av att veta mer 🙂

CelsiusT
0

#8 Varför ska vi akta oss för omega 6-fett?

#9 Jo jag vet ju var vitt mjöl gör med kroppen. Det är därför jag undrar om det är bättre med mandelmjöl än med vitt mjöl?

Wildrat
0

#10 Om du ändå har socker i bakverken så är de inte bättre med mandelmjöl än vetemjöl. Socker ställer till minst lika mycket oreda i kroppen som vetemjöl.

Omega 6 ger inflammationer i kroppen vilket vi vill ha lite av men som det gärna blir för mycket av då allat fett vi äter innehåller omega 6 i någon mån.

CelsiusT
0

#11 Hur vet du om jag har socker i bakverken? Det hör inte hit. Jag frågar om mjöl, vitt vs mandel.

Okej. Så mandlar ska man inte äta alls då? Eller hur många mandlar kan man äta om dagen eller i veckan eller i månaden?

Anders-S
0

RE: #12 skrivet av CelsiusT

Eller hur många mandlar kan man äta om dagen eller i veckan eller i månaden?

Finns inget enkelt svar.  Det beror på vad du äter i övrigt.  Om du äter hyfsat med vildfångad fet fisk från friska hav får du i dig bra omega-3-fett som vissa hävdar kompenserar ett måttligt intag av omega-6. Andra hävdar att det är absoluta nivåerna som är viktigast.

Visst kan du äta måttliga kvantiteter mandel fast helst omalda eftersom fleromättat fett härsknar snabbt när det kommer i kontakt med syret i luften.

Dietisten, numera även medicine doktor, Ola Wallengren gick upp 30 kg på 4½ månad genom att äta kycklinghjärtan med mycket omega-6.

http://privatdietist.com/Ola/images/DXA.jpg

Målsättningen för Ola var att öka muskelmassa!

Sök på "Ola Wallengren"

Hjärta innehåller Q10 som många behöver mer av. Ät hjärta, även kycklinghjärta fast i rimlig mängd. Kalvhjärta/nöthjärta/oxhjärta är bättre eftersom innehållet av omega-6 är lägre.

Suzanne56
1

Mandelmjöl är ju bara malda mandlar och mandlar innehåller ju en hel del nyttigheter även om Omega6-kvoten är lite för hög. Tror det är bättre att baka på mandelmjöl alla gånger, om det bara består av malda mandlar.

Spannmål däremot, borde vara förbjudet:-(

CelsiusT
0

#13 Vad menar du med att det härsknar fort? Hur snabbt pratar du om?

Jag kan ju då även nämna att jag mal allt mitt mandelmjöl själv. Så ådet är färsk-malda mandlar vi pratar om.

Kan ju också säga att det går ca 20-30 mandlar på 1dl mandelmjöl. Till en tårta kanske jag använder 2dl mandelmjöl och tårtan räcker ju då till ganska många portioner, kanske 6-8 pers. Det är ju alltså typ 10 mandlar /pers vilket inte låter så mycket i mina öron, men jag vet inte. Men det är ju inte så att vi bakar varje vecka heller utan det är ju nån gång ibland man bakar något att bjuda på till kaffet. 

#14 Tänker också att nyttigheterna i mandlarna kanske väger upp för den onyttiga omega6. Det här är ju i bakverk vi pratar om och det är ju inte något som man äter särskilt mycket eller ofta av heller.

[ZIZZIAS]
0

Mjöl från säd kallas av en del "Ett av de vita gifterna", det säger en hel del om varför människor ska undvika (AVSTÅ) från att äta  sånt!

EN FRÅGA TILL KUNNIGA I ÄMNET;

Om man t ex väljer att i stort sett dagligen, äta bröd/bakvrek bakade av mandelmjöl - är kosttillskott av omega 3 bra för att få balans?

SpurtAnne
1

Vetemjöl innehåller gluten som är ett gift för oss. Det gör inte mandelmjöl.

LillensMamma
0

#16 Jag kommer inte ihåg hur förhållandet mellan omega3/6 ska vara men jag har för mig att det inte bör överstiga förhållandet 1/3? Finns lite olika bud men förhållandena ska man försöka hålla så lika som möjligt.

Så jag tror det kan vara klokt att äta tillskott i så fall. Däremot så skulle jag inte välja att äta det dagligen, dels blev vi gasiga i magen, dels så om man vill räkna kalorier så blir en mandelsmjöls fralla ganska så energirik jämfört mot en vanlig. Däremot så är den mer mättande och har lågt GI men jag föredrar att spara en sån fralla till helgfrukosten som en liten extra grej.

Anders-S
1

Undvik i första hand vegetabiliska oljor med mycket omega-6.

Kolla innehållet i olika livsmedel själv på SLV:s databas

http://www7.slv.se/Naringssok/

Exempel: 

Fettsyra 18:2  per 100  g

• sötmandel 10,5 g
  • solrosolja 56,2 g

Personligen väljer jag vildfångad fet fisk från friska hav istället för kapslar som kan bestå av en massa konstigheter.

Läs Jenny Reimers bok. Där finns svar på det mesta.

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716359b9cb462239073af1-maten-vi-borde-ata

Boken som pdf:

http://www.sunsoft.se/dokument/Jenny_Reimers.pdf

Wildrat
0

#16 Nej, man kan inte balansera ett stort intag av omega 6 med ett stort intag av omega 3. Kroppen vill bara ha en liten mängd av båda.

Beate
1

Vitt mjöl innehåller gluten. Fullkornsmjöl innehåller gluten OCH fytiner, därför är det väl snarare sämre med fullkorn. Dock finns väl en del vitaminer och mineraler i skalet som man inte får i sig om man äter vitt mjöl.  Och fullkorn bryts ner långsammare så det blir lägre glykemiskt index.

Om det är vid enstaka tillfällen du bakar så spelar det  nog inte så stor roll vad du använder men om du vill undvika spannmål helt så tycker jag olika nötmjöler kan vara ett alternativ. Även rismjöl och potatismjöl kan användas (ris o potatis är "safe starches" och innehåller inget gluten). De få gånger jag själv bakar så tycker jag det blir ganska bra resultat om man blandar mandelmjöl och rismjöl men då är det mest typ muffins och smulpaj som jag bakat.