Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3108 ggr
Mozzarellan
2013-04-09 18:24
1

Migrän

Trodde det skulle bli bättre med lchf men dök rökt ner i migränen igår. Mår så illa och vet inte vad jag skall äta. Vill helst bara dricka HALLONsaft!!!! Zomig piller tog inte. Några tips.

Fjäril
2013-04-09 18:29
1

Hej,

Jag slank in här via "uppdaterade inlägg". Jag är ingen LCHF-fantast, eller snarare, jag är inte insatt i det på det sättet och om det påverkar huvudvärk eller inte, vilket det kanske gör om man rensar kroppen samtidigt (tänkte på att du talade om migrän i samband med detta). 

Ja vad jag ville ha sagt (av mitt långa förord) var att när jag har tendens till migrän, innan det bryter ut så att säga, brukar jag massera mina ögon och speciellt i ögonvrån (eller intill näsan). Oj vad ont det gör - men oj vad det hjälper. Jag trycker på små punkter från ögonvrån och hela vägen till ögonbrynens slut.

Du kanske har testat det, vad vet jag men ville ändå tipsa om det 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

yvonnel
2013-04-09 19:40
0

Jag har haft väldigt mycket migrän och har fortfarande ibland men har märkt att det glesar ut och numera tar jag blodtrycksänkande vilket enligt flera har effekt även på migrän. Det finns sajter om både huvudvärk och migrän här på Fokus, kan vara bra för dig att kolla där.

Mozzarellan
2013-04-10 08:56
0

Tack för era förslag. Kan inte massera ögonen, gör alldeles för ont att vidröra dom. Går inte ens att titta åt sidorna. Vaknade illamående och migränen sitter i. Tog en dos zomig då det gått över 24 timmar…. Är väl bara att vänta ut anfallet. Svårt och veta vad man skall äta, magen kurrar men mår illa. Käck kombo. Nu tillbaka till kallt mörkt sovrum och sova ut. I vanliga fall tar zomig 8 gg av 10 av anfallen. Tre dagar är så lång tid. Hoppas att det planar ut längre fram i lchf ätandet.

Tyroidea
2013-04-10 09:02
0

Har du prövat magnesiumtillskott? När man börjar med lchf får man ofta brist på det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumbrist

Mozzarellan
2013-04-10 09:11
0

Yes, det började jag med redan första veckan med lchf, alltså för 2 månader sen. Tar en multivitamin och Dvitamin oxå. Hatar verkligen migränen när den biter sig fast. Skall egentligen inte ha på ipaden heller utan lägga mig i bingen.

Paukku
2013-04-10 10:13
0

för mig funkar naproxen ganska bra! om jag hinner ta den i tid vill säga!

yvonnel
2013-04-10 16:09
0

Annars så finns det ju många olika mediciner mot migrän, enligt min erfarenhet så är inte Zoomig den bästa precis. Påpekar igen att du nog borde kolla blodtrycket och även om det är normalt vid testtillfället så kan det mycket väl hoppa upp då och då, och ge migränanfallet som sedan kan fortsätta i flera dagar för att det inte blir hejdat på rätt sätt.

Jag hade aldrig trott att jag skulle rek. blodtryckssänkande eller kanske det ska kallas utjämnande, men det gör jag nu och med största allvar.

Hoppas hur du än gör, att det ska bli bättre för något mer påfrestande finns knappt, jo kanske, suset i mina öron är rättså djävligt också, gör inte ont men stör precis alla timmar på dygnet, tills jag plötsligt får ett uppehåll som det tar ett par timmar att upptäcka - men det är ju tyst???

Mozzarellan
2013-04-10 17:33
0

Sovit mesta delen av dagen, lite bättre i migränen. Yvonnel, Jag har testat de mesta genom åren och det som tar bäst är just zomig. Det gick så långt att de satte in epilepsimedicin och då mådde jag verkligen pyton och slutade direkt. Betablockare, vanliga värkpiller, nåt pulver, maxalt ,naramig osv. Har en blodtrycksmätare hemma och mina värden är alltid samma. Det som utlöste anfallet var att mannen tvättat med mycket doftande tvättmedel samt ännu mer doftande sköljmedel…..alltså andades jag doften hela natten och sen vaknade jag med migrän. Kan även reagera så på om golvhinken står med Ajax i över natten…. Mycket doftkänlslig vissa dagar. Givetvis drack jag ingen HALLONsaft men tog två frusna hallon och sög på och det var läskande och gott. Angående naproxen så läste jag någonstans att den tillsammans med en triptan kan förstärka effekten.

yvonnel
2013-04-10 17:46
1

Det känns tyvärr igen inkl. epilepsimedicinen och några andra antideppar osv. Jag har sedan mer än 30 år tillbaka haft en massa olika mediciner mot värk också, så eg. är det svårt för min del att veta vad som gör vad och i sammanhanget förstärker eller försvagar.

Inte konstigt att magen svider.

Mozzarellan
2013-04-10 18:05
1

Jag valde att inte vara mera försökskanin då zomig funkar 8 av 10 ggr, sen kan man ju hoppas det går över i menopausen😃 Äter ingen annan medicin. Migrän är mitt enda stora dilemma. Ja det låter inget vidare när man måste medicinera och sen inte vet vad som förstärker eller försvagar. Öronsuset låter hemskt otäckt. Kollade trycket 120/80 Det är väl så man skriver i Sverige!? Nu skall jag återhämta lite krafter, solen skiner och mitt japanska körsbärsträd är i full blom. Plus 15 ute.

jessirene
2013-04-10 20:51
1

Jag hoppas också på att lchf ska hjälpa mot min migrän, men än har det inte gjort det annat än indirekt. Men jag tänker att det kanske tar ett halvår innan man kan konstatera en skillnad.

Bivax
2013-04-10 22:31
1

Jag har stor nytta av lchf när det gäller migrän. Det har tagit bort kanske 80 procent av anfallen. Har haft svår migrän i över 30 år.

Jag har många triggers som jag fortfarande måste undvika, tex parfym och citrusdoft. Jag har tagit bort allt med parfymdoft ur min hemmiljö och försöker undvika det på jobbet så gott det går.

Vissa blommor, tex krysantemum, påskliljor, tulpaner kan utlösa migrän för mig. Jag har även hormonellt utlöst migrän. 

Även rätt små mängder kolhydrater triggar migrän för mig och jag tål ingen alkohol alls.

Det är inte så dumt att skriva en lista över misstänkta triggers, efter ett tag börjar man se mönster och kan undvika mycket av det.

Migrän är verkligen värdelöst, hoppas du mår bra nu Mozzarellan!

yvonnel
2013-04-11 01:13
0

#12 Bivax

Även om kolhydrater i slutändan är socker, så ser dom ju olika ut och har olika utanpå struktur och smak , färg och användningsområde. Kan man då säga att det egentligen är socker som är den utlösande faktorn?

Eller något som har med matsmältningen att göra?

Det där att skriva en lista på triggers är ju utmärkt. Jag kanske borde ha gjort det under åren, tror faktiskt att man gör det i det undermedvetna, iaf har jag slutat med vissa saker eller på andra sätt undvikit att komma för nära, har nog inte riktigt tänkt på det, på det sättet förut, men det är ju ganska intressant.

Aniara4
2013-04-11 08:56
0

För mig gör LCHF jättestor skillnad för migränen, och min neurolog sa att den kostfaktor han verkligen ser konsekvent som utlösande hos sina patienter (många har ju individuella saker som triggar migrän) är svängande blodsocker. Tror inte typen av kolhydrat spelar så jättestor roll, även om en del bryts ner och skickar upp blodsockret lite långsammare än andra.

Nu har du ju inte hållit på så länge, så det kan absolut bli bättre med tiden. Samtidigt kan jag säga att anfallen inte försvann helt för mig, de blev bara väldigt, väldigt mycket glesare. Jag hade också mindre annan huvudvärk mellan migränanfallen. Jag säger "hade" eftersom jag korkat nog ramlat ner i sockerträsket igen och fått en väldigt handgriplig påminnelse om hur mycket migrän man kan ha när man äter socker! 😡

Jag tar Zomig nasal (kan inte ta tabletter eftersom jag kräks och matsmältningen stannar av), och det funkar i 99 fall av 100, så det är tur det i alla fall.