Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9099 ggr
[tmcl]
0

LCHF-mat före och efter träning?

Jag tänkte börja gymma, både kondition och styrka. Enligt LCHF behöver man inte äta mer än 3 ggr om dagen, men jag antar att det gäller om man inte tränar? Vad kan man äta som mellanmål efter träningen? Har alltid ätit banan eller proteindrink, men det går ju bort nu. Skulle bli glad för lite tips. :)

Zepp
2

Ät mat när du kommer hem.. som vanligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
0

Du behöver inte äte oftare för att du tränar.
Dock är det bra att äta med om man vill få resultat.
Skall man bara ner i vikt spelar det mindre roll då.

Men ät som vanligt men lägg gärna treningen precis innan maten.

Caywin
2

Du bör få i dig något proteinrikt direkt efter träningen för att motverka katabolt tillstånd. Dessutom är det bra om du får i dig en ordentlig måltid inom en timme efter träningen.

2-3 kokta ägg direkt efter träningen är att föredra. Det finns även proteinpulver innehållandes stevia numera så det kan vara ett alternativ.

[tmcl]
0

Tack för tipsen! :) Jag åt frukost bara en timme innan träningen och sen körde jag crosstrainer 45 min på gymmet. Var inte alls hungrig efteråt så tänkte att jag säkert klarar mig till lunch. Blev dock tokhungrig när jag var ute och cyklade så stannade på Ica och köpte Babybell-ostar. Kan de vara bra efter träning? Tänker framförallt på efter styrketräning. Annars är jag ju glad i ägg. Bara lite nojig över att äta för många. Mina oopsies innehåller ju ägg också. Kan man äta för mycket ägg? Tänker på kolesterolvärdet.

Zepp
2

Ja man bör inte äta mer än 20 ägg om dagen.. för då blir det för mycket kalorier.. och då kan man gå upp i vikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

stepside88
0

Tränar oxå.

Kan bli väldigt hungrig på kvällen.

Men du skrev att du käka en timma innan

träning, det fixar inte jag. Minst

tre gärna fyra timmar efter en fett o proteinrik

middag 😃

Blir hungrigare när jag kör löpning.

Är nog ingen fara med äggen.

Ät om du blir hungrig annars kan det

bli en sorts "nojja" iaf för mig o då e det

lätt att man stoppar i sig något mindre bra.

//Tommy

misty09
0

Jag äter en rejäl frukost kl 9. Efter jobbet ca 15,30 åker jag och tränar. Styrketräning 45 min samt löpning på band 30 min.Har enorm energi och skulle kunna hålla på längre om inte matlagningen till familjen kallar. Därefter åker jag hem och lagar mat. Är inte speciellt hungrig efter träningen trots att jag inget ätit sen 9. Men äter naturligtvis middag. Funkar utmärkt. Inga mellanmål.