Stress och dysautonomi
Hej!
Har en väldigt stresskänslig flickvän, som lider av något som kallas dysautonomi. Det kännetecknas av en obalans i autonoma nervsystemet, och kan yttra sig i allt i från snabb puls, extraslag, magproblem och panikångest. Dysautonomi är inte riktigt accepterat bland läkare ännu, men brukar sättas som diagnos då man inte hittar något kroppsligt fel på exempelvis hjärtbesvär.
I alla fall så undrar jag hur ert lugn och välbefinnande påverkats av denna kost? Har fått antydningar om att man blir lugnare, och mer harmonisk, vilket verkligen skulle behövas vad gäller min flickvän. Hon är nog inte riktigt redo för LCHF, men efter lite GI borde man så sakteliga kunna närma sig.
Alla positiva (och negativa) erfarenheter mottages tacksamt!
Hon kommer absolut att må bättre på denna kost. Att börja med GI och ta sig hela vägen till LCHF är en bra och klok resa. Se till att hon får i sig Omega3 och att hon undviker spannmål, som tränger undan Omega3:et! Men om du tänker mer på hennes hälsa än vikt så finns det saker som hon lätt kan få i sig utan att äcklas av fett, om det är det du är rädd för att hon ska göra så här i inledninsskedet. Byt t ex ut hennes yogurt mot 10%-ig fet turkisk yoghurt och blanda i riktig creme fraiche eller vispgrädde för att få upp fetthalten, och kokosmjölk för att få upp sötman. På det sättet får hon hur lätt som helst i sig massor av fett på ett sätt som är aptitligt även för en som inte tycker att fett är aptitligt. När jag gör sådan yoghurt till min sambo låter jag inte honom se vad jag blandar i. Han tror att det bara är yoghurt och lite bär. Men varför kikar du inte på receptbanken här i forumet. Här finns massor av god mat.
Hos mig lägrade sig ett stort lugn när väl abstinensen la sig!!! Främst slapp jag tänka på och kring mat hela tiden, men humörsvängningarna blev minimala också.
Man blir verkligen lugn och harmonisk på den här kosten, det är vi många som kan skriva under på…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har oxå massor av ospecifika problem, men de försvinner på några dagar utan kolhydrater.
Äter jag ett större gäng kolhydrater så återkommer problemen.
Jag har fått uppfattningen att det många gånger är kolhydraterna som är orsak till många av dessa symptom (ibland spannmål). Dock har jag inte kommit på hur det fungerar i kroppen och vad det är som skär sig med kolhydratätandet. Säkerligen ligger problemet på hormonellt plan och kortisol kan vara involverat.
Men hur är det om man (hur ska jag uttrycka mig) liksom har andra psykologiska skäl till sin stress, ångest och Depression?
Jag har lagt om kosten nu sen 5 dagar tillbaka, mest för att gå ner i vikt efter en graviditet. Jag har utöver det problem med Extrem stressotålighet, blir stressad av minsta press och oroar mig för det mesta.
Jag har gamla orsaker till hur jag reagerar psykologiskt och om man säger det är inte så konstigt om jag har problem. Men tror ni att de ändå kan hjälpas av LCHF? Jag började med GI med relativt låg andel kolhydrater, men ju mer jag läser desto mer känner jag att jag ska skippa kolhydrater helt och hållet (iaf definitivt spannmål, nu åker dinkelburken) och det får räcka med kolhydrater från frukt och nötter.
Jag hade kolhydrat-sug i ungefär 3 dagar då jag drömde om pasta, pajskal, pommes frites, etc. Men jag behövde i alla fall inte vara hungrig. Nu har jag inget sug kvar, och upplever faktiskt att pasta inte riktigt smakar så mycket.
Jag har på 5 dagar gått ner 1,3 kg, och om man tillägger att jag "bantade sedvanligt" innan (1,5 kg på 3 veckor) så förstår man att det inte är bara vätska. Jag blir chockad och förvånad varje morgon då jag ställer mig på vågen! Hur kan man efter 250 g poscherad lax och sauce verte på 1/2 dl majonäs + gräddfil kl 21.00 på kvällen innan gå ner 3 hg? Nu har jag ju rätt mycket att ta av (BMI c:a 31) men ändå?! Som inkörd i ångmaskinstänket har jag svårt att se hur 3 hg fett på kroppen (= 2500 kcal) kan brännas fastän jag äter lax och sauce verte. men det är väl bara att gilla läget och inse att man inget förstått
Föresten: binder fettlagret på kroppen vätska? Eller är kroppsfettet ganska mycket rent fett?
Det blir långt det här, men det får bli ett intro också då jag är ny här. Det ska bli intressant att se hur detta går. På något sätt känns det som att det vore viktigare för mig om det kunde hjälpa mot mina känslomässiga/psykiska problem än vikten, och jag hade ingen aning om att det kunde hjälpa mot annat än vikt, men det återstår väl att se. Har föresten psoriasisartrit också, och får väl se om det hjälper mot det också. Hur som helst är jag glatt överraskad.
Tessan
#5 Ett tips direkt: skriv en egen tråd så ser folk lättare. :) Det är många trådar och alla läser inte alla trådar.
Ja, jag tror du kan må bättre med mer fett och mindre kolhydrater. Jag har själv en lång historia av Depression som nuförtiden är nästan helt borta. Självklart finns olika faktorer där som överallt. Kosten är enbart en del i det hela men ajg upptäckte att kosten hjälpte mig otroligt mycket. :)
Visst påverkar dieten psyket! Många psykiska symptom, både positiva och negativa, har sin grund i kroppskemin - se bara på verkan av olika droger och läkemedel. Tarmens och den övriga kroppens reaktioner på föda resulterar i olika kemiska ämnen, som påverkar på alla möjliga sätt. Om tarmfloran är störd (till exempel av candida) kan resultatet bli rent giftiga ämnen.
Dieten kan naturligtvis inte ta bort minnen av tidigare upplevelser, men den kan påverka hur du kan hantera dem.
Ett litet caveat: Kroppsfett binder många giftiga ämnen. Kraftig fettförbränning kan frisätta dem i så stora doser att man blir förgiftad igen - men det är i alla fall övergående!
Välkommen! Gör som zeretki förslog, starta en egen tråd där du skriver om din kost och allt runt den. Lättare att hitta och lättare att svara på frågor.
Lycka till!
Mitt humör har sedan jag började äta enligt LCHF förändrats ordentligt.
Jag hade otroligt kort stubin tidigare och exploderade för det allra minsta. Minsta motgång blev gigantisk stor och jag kunde inte ta konstruktriv kritik utan att bli ledsen.
Idag säger min familj, mina arbetskamrater och mina vänner att de inte känner igen mej. De säger att jag utstrålar ett lugn de aldrig har sett förut.
Mitt självförtroende har ökat.
Jag har ätit denna kost i ca 6 månader. Jag äter lite kolhydrater ca 7 - 10g om dagen. Jag tänker inte öka dem så länge jag mår så här bra.
Kan någon förklara vad dysautonomi innebär?

Dysautonomia (or autonomic dysfunction) is a broad term that describes any disease or malfunction of theautonomic nervous system (ANS). The autonomic nervous system controls a number of functions in the body, such asheart rate, blood pressure, digestive tract peristalsis, and sweating, amongst others. Dysfunction of the ANS can involve any of these functions.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Översättning:
"Dysautonomia (eller autonom dysfunktion) är en bred term som beskriver någon sjukdom eller fel på theautonomic nervsystemet (ANS). Det autonoma nervsystemet styr en rad funktioner i kroppen, till exempel asheart takt, Blodtryck, mag peristaltik tarmkanalen, och svettningar, bland andra. Dysfunktion av ANS kan innefatta någon av dessa funktioner."
Men vad är SYMTOMEN? Jag har normalt Blodtryck, bra blodvärde… Jag har visserligen krånglig mage och då och då rusande hjärtslag….
Jag har googlat innan men hittar inte så bra beskrivning (på svenska) över symtom… Dvs något som jag eventuellt kan känna igen mig i… Än så länge har jag inte hittat nåt som jag känner igen mig i…

Din hjärtklappning kanske beror på något annat, eftersom du inte känner igen dig i symtomen för dysautonomi.
Vi får väl hoppas på bandspelaren!
"still lost in space and time"
Det är en generell benämning, det finns inte specifika symtom. Det är en utredningsfråga om ens symtom kan bero på något fel i ANS.
#16 jaha.
Då är det inte så konstigt att jag inte känner igen mig om det inte finns några specifika symtom. 🤔
Vad krävs för att få diagnosen?
#17 Som jag nämnde är det en utredningsfråga.
#18 vad innebär det?

Om läkaren inte hittar någon annan förklaring så får du diagnosen dysautonomi!
Dvs de anser då/tror att det handlar om någon oförklarad dysfunktion av din reglering!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Andningsproblem (att andas mer an vad man behover) kan leda till dysautonomi (jag har det!). Och det ar stressrelaterat for manga. Sa kanske en ide att kolla med fysioterapeut med inriktning pa andningsorganen? LCHF hjalper en del for mig men tar inte bort vardagsstressen, och inte hjalper den mig med hallning etc. heller ;)