Akta er för Bisfenol
Bisfenol är ett hormonstörande ämne som stör utvecklingen av hjärnan. Spädbarn, ungdomar i puberteten och gravida kvinnor är därför mest känsliga. Nyligen har kemikalien förbjudits i nappflaskor och lock till barnmatsburkar.
Ämnet togs ursprungligen fram av läkemedelsindustrin som en syntetisk variant till det kvinnliga könshormonet östrogen. I dag är det en viktig beståndsdel i plast. Ämnet gör plasten hård, lätt och genomskinlig.
Vi får i oss Bisfenol när vi värmer mat i platsbyttor i micron eller när vi äter mat från konservbukar i metall. Särskilt fet mat har visat en tendens att ta upp ämnet från den behållare den förvaras i. Vi som älskar exempelvis kokos-mjölk borde fundera på om det finns alternativ som inte förvaras i konservburk.
Fyra SvD-reportrar testade att äta konserverad mat i två dagar. Då ökade halterna av Bisfenol i urinen med flera tusen procent. (!!!)
Källor:
(jag vet att det inte är förstahandskällor, men jag hade inte tid att leta upp rapporterna.)
Jag har slutat micra min lunch i platstbytta och påminner kollegorna om att göra detsamma.
Jag letar nu efter kokos-mjölk som inte förvaras i konservburk. Någon som lyckats hitta?
Santa Maria creamy coconut som säljs i en rosa pappkartong.
Är medveten om det - men vad skall man ha till matlåda? Som går att värma i mikro? Många har inget val.

#2 en vanlig matlåda i rostfritt går bra, bara man tar bort locket.
Jag använder en sådan nästa dagligen utan att det händer något.
Skaffa en tallrik i glas eller porslin som du har i skåpet och häll upp maten innan du värmer.
Mitt barn har haft två nappflaskor i två år, tror ni att de innehåller bisfenol?
Värmer du den i mikron? Det har jag hört att det inte går för mikrovågorna bara studsar mot metallen?
Nu fryser vi ju in maten i lådorna så det skulle behövas en hel massa, det är inte jag som äter utan sonen i skolan. Finns inte möjlighet till tallrikar där - han har t.o.m. med bestick.
I o f s skulle han varje morgon när maten är tinad, kunna flytta över till en metallåda, men det är ofta så ont om tid!
Hmmm…är det bra bisfenol i plast som är hård och genomskinlig?
Men, oavsett är jag inte så förtjust i plast, egentligen. Men, suck, vad göra?

Jag använder mig väldigt mycket av tupperware i alla former..är dom oxå fulla med bisfenol? Och värmer upp i micron.
Jag använder pyrexformar till maten som jag har med till jobbet, fungerar jättebra. Hemma undviker jag att använda micron. Jag värmer min mat i gjutjärnspanna på spisen.
jag köper också santa marias creamy cocout, så mycket godare än burk kokosmjölk också hihii 
jag brukar värma på tallrik, när jag mikrar mat. annars har jag börjat värma i stekpannan. (gammal hederlig gjutjärnspanna)
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Att värma på tallrik i porslin eller något annat istället för plastbyttor är ett måste om man vill undvika bisfenol.
En annan sak oxå. Återanvänd inte vanliga läsk-plastflaskor till att dricka ur mer än några få gånger.
Efter det stora larmet för några år sen har de flesta tagit bort detta ämne ur sina sport-vattenflaskor, matbyttor och barn-produkter. Men det finns fortfarande kvar i vissa plastbyttor och flaskor. Så varför chansa och micra plast när det finns alternativ?
Jag vet inte hur det är med tupperware med detta ämne finns i de flesta plaster. Någon som kan kolla upp detta kanske?
Ämnet sägs vara en av de största orsakerna till utvecklingsproblem hos barn. Det orsakar bland annat hyperaktivitet och inlärningssvårigheter.
Det är inte alla konservburkar som innehåller BPA. Markattas kokosmjölk gör det inte enligt dom själv i alla fall. Tupperware listar på sin site vad som innehåller vad, men jag skulle inte värma mat i plast oavsett eftersom det finns fler ämnen som kan tänkas läcka ut.

Detta gäller bara om man värmer maten i plast behållare, eller läcker det otäckheter även om maten förvaras i kyl i en burk?? Köper mest tomat på burk o kattmaten
Så här stod det i GP i augusti förra året:
Så ser du om din matlåda är giftig
Använder du gamla glassförpackningar som matlådor? Se upp – värmer du dem i mikron kan du få i dig farliga gifter.
Under de flesta (men inte alla) plastförpackningar finns en symbol med pilar i en trekant runt en siffra.
Använd helst lådor med siffran 1 eller 5.
Typ 1 (PET): Låg risk
Typ 2 (PE-HD): Ska inte upphettas
Typ 3 (PVC): Undvik! Innehåller ofta ftalater, som är farliga.
Typ 4 (PE-LD): Ska inte upphettas
Typ 5 (PP): Låg risk
Typ 6 (PS): Undvik! Kan innehålla polystyren som kan läcka till livsmedel.
Typ 7 (diverse plast): Undvik helst. Kan bland annat innehålla bisfenol 7.
Källa: Sund.nu
Kettil Svensson är toxiolog på Livsmedelsverket och expert på plaster. Han tycker att det bästa är att köpa en matlåda som är tillverkad för just mikrovågsbruk.
– Matlådor som säljs som mikrovågskärl är oftast specificerade att klara ganska höga temperaturer och även klara av kontakt med diskmedel utan att släppa ifrån sig farliga ämnen, säger Kettil Svensson.
Han säger också att den största risken för migration, som det heter när farliga ämnen vandrar till maten, sker när man kör lådorna i mikrovågsugnen. Ju högre temperatur lådan får, desto större risk finns det för att ämnen frigörs.
– Man ska framförallt välja en matlåda som har en märkning för att den klarar diskmedel, det vill säga ett märke med ett glas och en gaffel, samt märkning för mikrovågsugn eller höga temperaturer, säger Kettil Svensson.
En annan sak man bör se upp med är vilken sorts mat man stoppar i kärlen, enligt Kettil Svensson.
– Man ska vara försiktig med riktigt feta maträtter och sockerrika efterrätter. De kan faktiskt nå väldigt höga temperaturer om man eldar på ordentligt, säger Kettil Svensson.
Vissa matlådor har även en temperaturmärkning som talar om hur hög värme de är testade för. Om lådan klarar kring 110-120 grader så fungerar den bra både för tining och för uppvärmning. Det är också viktigt att vara observant på locken – vissa mjukare lock klarar inte hög värme lika bra som lådorna. Då brukar det ofta stå "not for microwave use" eller liknande på dem.
Sebastian Jansson 031-62 40 00 sebastian.jansson@gp.se
Tips när du väljer matlåda
• Titta på förpackningen vilka temperaturer som matlådan ska tåla. Väljer du lådor som tål både låga och höga temperaturer skvallrar det om bättre plast, samtidigt som du kan använda dem både för infrysning och för uppvärmning.
• Titta på förpackningen efter en symbol med pilar i en trekant, med ett nummer i. Om siffran är 1, 2, 4, 5 eller 6 så undviker du det farliga ämnet bisfenol-A. Använd helst lådor med siffran 1 eller 5 om lådan ska värmas.
• Den största risken för att farliga ämnen ska gå ut i maten är under uppvärmning. Är du därför väldigt orolig så lägg upp maten på en tallrik när du värmer den.
#14 skrivet av Annamaja27
Tack snälla Annamaja - det var en redig redogörelse. Och nu är jag glad för sonens matlådor kommer från Nordiska Plast och är märkta med en massa bra symboler. En femma för typen, tål -40 till + 120 grader, gjorda för micro och diskmaskin!
Ett litet lyft

Använd glasburkar istället för plåt och plast.
Jag har några helt underbara burkar i glas som jag ärvt/hittat på loppis. Den ena sorten är Electrolux och de är stapelbara med smarta lock.
Använder dem så långt de räcker, men tyvärr funkar det inte att frysa in i dem, och inte kan man ta med dem som matlådor heller.
Men nu litar jag på att Nordiska Plast vet vad de gör när de märker lådorna som microsäkra.

#1 Hemmagjord kokosmjölk: En påse ekologiska kokosflingor mixas med ca 8 dl kokande vatten. Låt stå att svalna och dra. Sila genom en fuktad tygduk, en gammal sliten handduk tex. Krama ur ordentligt!
Tänkte tipsa om de här glasburkarna som jag köpte idag:
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Forvaring/Forvaringsburk-glas-47071/
Det var ett bra tips! Är locket gjort i säker plast förresten?
Kan kontra med dessa rostfria flaskor på Clas Ohlson. Har redan mycket dyrare rostfria flaskor, men jag köpte ett gäng ändå så slipper jag ta med glasflaskor för extravatten om jag ska vara ute hela dagen i sommar. Kostar bråkdelen av vad Klean Kanteen och liknande kostar.
http://www.clasohlson.com/se/Rostfri-vattenflaska-Asaklitt-0,6-liter/Pr314838001
Något jag har oroat mig för i flera år sedana bisfenollarmet kom är min Magic Bullet. Det är klar hårdplast i muggarna, de är inte märkta och de kommer från Kina… Låter inte nyttigt ett dugg. Har slutat mixa varma saker i Bulleten ivf.
Hoppas det. Det finns ingen beteckning.
Men har skrivit och frågat. Får se om de svarar.
Tror trots allt att det är ok.
Bra! Tyvärr misstänker jag att Bulletbägarana är långt ifrån OK Nåtot de som dricker Bullet Proof Coffee kanske borde ta en funderare på (hett + fett). Önskar någon ville göra en liknande mixer men med glasbägare.
Det står faktiskt i instruktionerna till MB att man inte ska värma innehållet i de sk partymuggarna men att det är ok i mixerbehållarna. Så jag förmodar att det är skillnad på materialet och att behållarna då borde vara ok?
#21 Svar från Biltema:
Hej,
Locken är tillverkade av PolyPropylene. Tätning är silikon.
BPA(bisfenol A)-free och ftalat-fria
Med vänlig hälsning/ Best regards,
Annalena
Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com
Biiltema Nordic Services AB
Garnisonsgatan 26, 2 tr
254 66 Helsingborg Sweden
www.biltema.com
Bra, Annamaja!
Petronella Pip - hur menar du? Att man inte ska värma saker i muggarna, typ ställa in dem i micron, eller att man inte ska hälla varma saker i dem, typ mixa soppa?
#12 Tyvärr innehåller Kung Markattas konservburkar bisfenol. Jag har varit i mailkontakt med dem. Beskedet jag fick är att dom jobbar på det.
Det står att man inte ska värma i mikron har jag för mig, jag tolkar det som att det är olämpligt att ha varmt i dem, men jag vet inte riktigt.