Magnesium mirakelmineral?
Jag har läst en del om magnesiumbrist senaste dygnet. Verkar intressant. En del sidor(se länken) lyfter mineralet till skyarna. Att det skulle vara så otroligt viktigt! Brist leder till symptom som faktiskt liknar symptomen hos folk som skulle behöva äta LCHF. Jag har själv haft astma, allergier och en del annat.
Jag har alltid druckit mycket mjölk och kaffe samt stressat mycket. Stress, kaffe och för mycket kalcium lakar tydligen ur kroppen på magnesium. Kanske har jag haft brist. Jag har precis satt i mig två brustabletter magnesium och det känns väl..bra än så länge.
Vad tror ni om det hela? Det talas mycket om LCHF i kombination med D-vitamin på vintern som det enda man behöver typ. Men kan det vara värt att lägga till ett magnesiumtillskott?
Som jag ser det måste det även finnas en evolotionär förklaring varför vi får brist i det morderna samhället. För det hade man väl knappast förr när vi levde som vi är anpassade till. Det skulle t.ex. kunna vara så att vi äter mer kolhydrater(som innehåller lite mg), dricker mer mjölk(som lakar ur mg) samt stressar mer och dricker kaffe.
Som sagt, vad tror ni om det hela?
Här är en länk. Inget vetenskapligt direkt men ändå:
Tack för adressen. Det här är en länk.
Jag har ätit magnesium å många år, mest mot kramp i benen. Tror jag skall öka dosen nu, för besvären börjar öka igen.
Jag undrar om inte inälvor innehåller mineraler. Det äter vi ju inte så mcyekt idag. Och dessutom att laga till köttet tar bort en del.

Och här är en länk till en annan tråd som har hämtat text från samma sida som nämns ovan. Kan vara en poäng att söka på forumet innan man skapar nya trådar. Inte för att jag själv alltid gör det, men jag försöker bli bättre ;-)
Letar själv och har funnit ett preparat som jag skall testa på min åldersdiabetes /insulinresistens, magnesium sägs kunna förbättra cellulärt upptag av glukos hos icke insulin- beroende diabetespatienter, som jag alltså
Magnesiumcitrat har beställts.
Anna Hallén skriver om magnesium på sin blogg
"Är alla magnesiumpreparat bra?
-Där kan jag klockrent svara NEJ. Tyvärr. Det finns mycket skrämmande skräpprodukter på marknaden."
Anna listar olika produkter och avslutar med
"-Titta nu på ditt tillskott, vill du verkligen äta det? Hoppas att du valt en ok form, annars - Byt tll naturliga nötter!"

Magnesium verkar vara riktigt intressant . Min egen slutsats är att det är så viktigt att jag t.o.m har börjat dricka juice .
Hoppas att det kommer mer forskning på området !
Hjälp - enligt Anna Hallens sida har jag ätit helt fel magnesium i många år! Innehåller magnesiumhydroxid som hon kommenterar med - Ät inte!
Gäller att hitta nya tabletter med tillräckligt hög dos. SUCK!
Eller köp Dolomitpulver, med "rätt" proporitoner mellan kalk och magnesium.
Billigt, burken räcker lääänge. Blanda med lite vatten och drick! Smaklöst men aningen mjölig konsistens. Inga problem att få i sig.
Jag känner inte ngn skillnad mellan olika magnesiumprodukterna, magnesiumoksid gör magen lösare så den kanske inte tas upp lika bra i kroppen som andra sorter. Men hjälper lika bra för kramper.
Nu har jag plockat och torkat nässlor som skall vara bra mineralkälla.
Förvällda nässlor i omelet är godare än jag trodde, likaså passar dom bra in i zucchinistuvning.
Låter som rena giftet på Annas hemsida. Jag har köpt en med magnesiumkarbonat. Den rekomenderar hon inte heller.
Är det här något man ska vara rädd för eller mån om att få i sig?
Just nu känner jag mig lite kluven….
Mina kalk-tabletter (Alg-Börje) innehåller magnesiumoxid - det verkar inte heller Ok.
Jag håller på att koka en stor gryta buljong just nu. Jag har lagt i både märgben och fläsklägg och den ska få stå och puttra hela dagen. Som jag har förstått så är egen buljong full av nyttigheter.
Kommer det att finnas magnesium i den också? Någon som vet?
Jag förstår att det kan finnas behov av tillskott ibland. Men jag gillar tanken att få i mig vitaminer och mineraler i så naturlig form som möjligt.
Jag skrev till Ledins och fick följande svar:
Vi känner till sidan du refererar till men anser kanske inte att den grundar sig helt på vetenskapliga fakta.
EU har nyligen gått igenom alla ämnen som fanns i kostillskott och godkänt ett visst antal ämne, däribland magnesiumhydroxid, där det finns vetenskapliga bevis för upptag och säkerhet!
Magnesiumhydroxid är en vanligt använd substans och anledningen till att vi använder den är att den förutom att ge ett magnesiumtillskott dessutom neutralisera magen. (substansen används t.ex i Novalucol och är godkänd av läkemedelsverket)
Vår produkt har funnits länge på marknaden och vi har jättemånga nöjda kunder.
Det finns nån annan substans som i vissa fall visat sig ha ett bättre upptag, men det som verkligen styr upptaget i kroppen är inte formen av Magnesium utan kroppens behov!
Att denna sida skriver att MgOH används som flamskyddsmedel anser vi är att skrämma upp folk i onödan. Magnesium är ett grundämne och finns i naturen. Alla våra grundämnen används i industrin, men deras breda användningsområden gör dom inte farliga/giftiga. (MgOH är en naturlig förening som finns i naturen, den är inte framtagen i något laboratorie)
Ja - vem ska man tro på?
Jag äter tillskottet som finns att köpa på Apoteket. Tur att det innehåller de bra sorterna, kollade nu på burken :)
Annonsen som ligger mitt i tråden verkar vara till "rätt" sorts magnesium, men vore det inte bättre om det vore ett kombinationsprep. men magnesium och kalcium?
Och måste alla kosttillskott innehålla så mycket skräp:
Modified Starch, Cellulose, Tabletthölje (Hydroxypropyl Methylcellulose, Glycerin), Stearic Acid, Silicon Dioxide
Svaret är ja - det "måste" de! För att kunna göra "piller" krävs ingredienser som håller ihop. Dessutom "måste" de ofta drageras utanpå för att bli lätta att svälja.
Fördelen med Dolomitpulver - naturliga beståndsdelar utan tillsatser.
#12 Det är synd bara att det som finns på Apoteket är så lågt doserat och innehåller sötningsmedel (iaf om det är de tuggtabletterna som var de enda jag hittade där förut).
#14 Man kan alltså äta rent Dolimitpulver? Ja, det får väl bli det då. Jag har redan bekymmer att få i mig mitt nyponpulver. Äter ju inte youghurt längre. Blir till att hitte på nåt. Små smörkulor kanske….
# 15 Aspartam dessutom om de inte ändrat det. Gav mina barn detta då de under en period hade vårtor på händerna. Det hjälpte faktiskt, men när jag upptäckte att de innehöll aspartam blev jag lätt chockad. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Apoteket sålde sådant. (Nu vet jag ju bättre hur mycket giftiga substanser de tillhandahåller…..)
#16 Skrev om det ovan nånstans.. Man rör/skakar ut pulvret i lite vatten. En halv tsk per dag. Det är väldigt finmalet, har en aaaning mjölig konsistens, men den slurken är det bara att hiva i sig.
Det går säkert att röra ner pulvret i mat ifall man vill att det ska vara "anonymt".. 
Vill bara påpeka att de verksamma ämnet i flamskyddsmedel är inte magnesium. Jag antar att det ingår i formuleringen.
#15 Mjo men det är ju meningen att man ska ta runt 3 st per dag.

#13 vad jag blir mest upprörd över är aspartam och sucralose etc i olika sorters medicin / kosttillskott. DET BEHÖVER INTE SMAKA GOTT!
Jag har börjat med diasporal magnesiumtillskott som det är magnesiumcitrat i. om det är bra eller inte vete gudarna men jag har då inte haft sendrag på en vecka
. Det är socker i, men smakar ändå gröna döden så jag skulle vilja hitta något liknande utan smaktillsatser. Dolomit? kanske värt att testa.
#19 3st Apotekets magnesium ger 360mg magnesium, 300mg sorbitol, 135mg maltitol och 12mg aspartam, kostar 3,80kr.
1,5st Ledins magnesium ger 375mg magnesium och inga sockeralkoholer eller sötningsmedel, kostar 0,4kr.
1st Great Earth magnesium ger 375mg magnesium, inga sockeralkoholer eller sötningsmedel och kostar 0,99kr. (Priser från Bodystore)
Vilket verkar bäst?
True :) tåls väl att byta ut sin magnesium.
Men får man inte i sig tillräckligt från en multivitamintablett av god kvalite?
#22 Läs på etiketten hur mycket de innehåller. Oftast innehåller de bara en bråkdel av dagsbehovet och man ska ju inte ta många multivitamintabletter. De flesta multivitamintabletter innehåller dessutom inte magnesium alls…
Attans-jag har druckit brustablett från Lidl, som är goda och till bra pris-hamnade också på listan köp ej. innehåller Magnesiumkarbonat.
Innebär det att inget tagits upp av kroppen, tro? Skall man kasta eller dricka upp?
Köper från apoteket nu med
Om man vill vara helt säker på att man får i sig rätt form och inte en massa onödiga tillsatser kan man väl äta en näve mandlar vid frukost, en näva pinjekärnor i salladen vid lunchen och en god lchf efterrätt med kakaopulvet till desert efter middagen?
Varför ty till piller i onödan?
#24 Jag tar Ledins magnesium varje dag. Enligt "experterna" är det en dålig sort som tas upp dåligt men för mig funkar de. Jag tar dem mot myrkrypningar och har jag känningar slutar besvären ca 15 minuter efter intag av tabletterna. Så ta rekommendationerna med en nypa salt.
Däremot kan brustabletterna vara dåliga pga sötningsmedel och smakämnen men det är en annan femma.
Apotekets magnesiumtabletter är inte bättre (iaf inte de som man ska tugga). Lågt doserade och massor med tillsatser. Köp tabletter som ska sväljas från hälsokosten istället så får du bättre grejjer.