Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10795 ggr
DonL
8

LCHF "Kinamat"?

Sådärja, en vecka med LCHF har passerat o de känns toppen, har väl heller aldrig varit så mätt! :)

Har en lite fundering. Jag äääälskar Kinamat! Wokade grönsaker med Kyckling eller Biff är bland det bästa som finns. Meeeen när jag göra wok hemma har jag alltid använt mig av sweet-chili sås och soja och det får man ju inte använda.

Är det någon som har någon bra ide på hur man annars ska kunna göra en god wok a la "kinastyle"? Att bara woka grönsaker blir ju inte samma sak :/

Tack på förhand!

Zepp
0

Hur mycket sås har du i.. och soyasås är väl full av nyttiga ämnen.. så länge man använder riktig och inte hydrolyserad soya.

Altså.. för det första.. det blir godare med cocosfett och riktig chilli, du mixar det själv, med lite vad du vill.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
0

Grön curry, valfritt kött och valfria grönsaker och runda av med kokosmjölk. Kanske mer thaistuk iofs men väldigt gott och enkelt. Mycket asiatiska grönskaer som bambuskott, minimajs och vattenkastanjer är dessutom väldigt låga i kolhydrater.

Sötsurt kan man nog inte få till men en stark sås med hot chili sås a lá tabasco etc som bas skulle kunna funka också. Kompletterat med sötningsmedel skulle man kunna fejka till sötsurt. Inte testat dock eftersom jag undviker sötningsmedel mest möjligt.

Mooniq
0

Jag brukar marinera kött/fågel i pressad vitlök och lite kinesisk soja. sen wokar jag det ihop med blandade grönsaker.

Ibland använder jag Mrs Chengs färdiga grytbaser - green chili är bäst med minst kolhydrater 4,9 gram/100 gram och Teriyaki Curry med 7 gram/100 gram. Man får läsa på burkarna då de innehåller väldigt olika mängd kolhydrater.

Till en burk brukar jag ha 6-8 hg kött och rejält med grönsaker så grytbasen blir mest en smakupplevelse, ingen sjö av sås på tallriken. Blir många portioner - jag får ut 6-8 portioner.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

goliath
1

Jag älskar oxå att laga asiatisk mat..

Tex kan du göra detta utan sweet chilisås:

-valfritt kött + valfria grönsaker

-vitlök + färsk ingefära + färsk chili

-en näve cashewnötter

-Stek i ghee och, eller rapsolja

-1-2 matskedar fish sauce

-1-2 matskedar soya

-1-2 matskedar oyster sauce

-1/2 - 1 masked sesamolja (mycket smak)

Detta är enkelt och smarrigt som fan. Du kan experimentera att göra en mer thailändsk grytig vrid på det och tillägga curry paste, lemon grass, chili blad och kokosmjölk.. Typ Tom Ka Gha soppa.. Så jäkla labans in i helskotta gott!

MimLan
0

Och för all del, när du gör egna såser, och tål det, så lägg till en tsk honung eller så.

Poängen är att du behöver göra egna såser, oavsett.

goliath
0

Eller.. om du gillar indisk..

-typ en halvkilo kyckling

-vitlök + färsk ingefära (typ två vinkorkar stor) + 1 färsk chili

-stek i ghee eller rapsolja

-mycket lök typ 2-3 hela lökar

-en hel kanelstång

-10 st hel kardemumma

-en tesked chilipulver

-15 hela pepparkorn

-gurkmeja (mek för den coola gula färgen)

-ca 3 dl fet turkisk yoghurt (+ lite grädde om man vill)

-Grönsaker (sparsamt med grönsaker för de som kan äta lite ris till.. Annars kan man köra på med valfria grönsaker)

Denna rätt ska småkooka i 30 min..

sockersorg
0

goliath: vad har du för fish sauce? Santa Marias innehåller socker (iofs inte mer än totalt 4,5% men ändå… kändes lite onödigt), har du någon bättre variant att tipsa om?

tack :)

goliath
0

Ja, jag får tag i en litersflaska med fishsauce i en "invandrarbutik" här.. Men den är slut just nu så nu har jag bara santa marias… Ska kolla sockerinnehåller nästa gång jag köper den!

Angående oyster sauce vet jag heller inte. På samma affär finns litersflaskor.. Men har för tilfället bara santa maria hemma där oxå.. Och där är tyvärr oxå lite majsstärkelse och vete och grejer…

Det är ju inte jättestora mängder kolisar vi får i oss här, men vi får hålla ögonen öppna för fish och oyster sauce med mindre kolisar! Tips är invandrarbutiker. De vanliga välsorterade butiker har stort sett bara santa maria. iallafall här i olso..

[Petronella Pip]
0

Blue Dragons har ännu mer kh   http://www.bluedragon.se/products/fisks%C3%A5s  

om det är enbart socker som ger kh vet jag inte…

Det är nog de två märken jag sett här i "normala" affärer så jag har ju tycket att santa marias är bra ur khsynpunkt!

goliath
0

Nej vänta! Jag har visst den stora flaskan med fish sauce kvar.. Producenten är ett thailändskt företag som heter Exotic Food Co. Ltd.

Men… det är 6g kolis / 100 i den… En av ingredienserna är socker så en stor del av de 6g är antagligen socker.. (ansjovis, salt, socker, vatten)

http://www.exoticfoodthailand.com/

DonL
0

Tack för alla svar!

Jag har tidigare använt mig av Santa Marias Sweet Chili 49/100 Kolhydrater o en hel del socker.

Förstår nog att det är svårt att få till "Sweet Chili smaken".

Kokosmjölk o Grön Curry är något jag faktiskt aldrig använt mig av i matlagning, är lite rädd att jag inte ska gilla det av någon konstig anledning..

Men nu har jag fått flera tips på rätter av er så nu ska jag nog ta mig i kragen o prova på att laga både det ena och det andra, för det låter ju gott! :)

aussiemia
3

Jag har ett recept på sweet chilisås. Ganska enkelt och himla gott! Säg till om du vill ha receptet.

aswedishsmorgasbord.com

goliath
1

Jag vill osså ha # 12

Sammet1
0

Jag köper Icas egna fish sauce, den har socker sist i ingredienslistan, och innehåller 1 g kh/100 g enligt näringsdeklarationen.

Hittade ingen näringsdeklaration på webben när jag googlade, men så här ser den ut.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

stepside88
0

oxå intresserad!

Rasken90
0

När jag är sugen så brukar jag använda kyckling,bambuskott,vattenkastanjer, kokosmjölk,gul curry,röd curry, fish sauce, citrongräs och då blir det väl istortsett tom kha gai soppa/wok..

Min fish sauce är från santa maria, men eftersom man inte använder så mycket fish sauce i den så gör det nog inte sockret så mycket :-)

goliath
7

Altså folkens, var tvungen att göra en liten reality check.

1 matsked rymmer 15 ml. 1 ml vatten (eller fish sauce) väger ca 1g.

Om vi använder 2 matskedar fish sauce från santa maria (4% kh) får vi altså i oss 1,2g kolisar.. Detta är en stöpa som lätt räcker till tre mansportioner. Det blir altså 0,4 gram per portion vilket faktiskt är helt betydelselöst för absolut alla, även den mest insulinresistenta :)

sockersorg
0

Gött goliath, jag satt också och funderade på att göra samma övning, men då slipper jag :D

goliath
0

Ja, ibland stirrar man sig blir på ett tal på en etikett :)

aussiemia
0

Precis!! Man måste liksom se hela bilden!

Det här en test, jag postade receptet igår, men det gick inte iväg…?

aswedishsmorgasbord.com

aussiemia
0

Sweet chilisås får ju sin konsisten av allt socker och för att undvika det så kan man använda en thickner av något annat slag. Arrowroot fungerar fint, det är glutenfritt och man behöver väldigt lite. Alla mått är  cirka, prova dig fram.

Blanda i en mixerskål:

ca 1- 1.5 dl vinäger (jag använde vanlig vit, tror att det är det som är ättikssprit på svenska)

ca 1/4 - 0.5 dl honung om man tål det, själv är jag så gräslig 😉att jag använder natvia, ca 3 msk

ca 1/2 dl vatten

2 msk fish sauce

3 vitlöksklyftor

2-3 röda chilis

Mixa allt och häll i kastrull. 

Koka upp, sänk värmen och reducera till ca hälften.

Bland ca 1 msk arrowroot i litelite vatten, det måste vara helt klumpfritt.

Ta av kastrullen från värmen och vispa i arrowroten, vispa hela tiden tills det tjocknar. Det går fort så gå inte iväg. Om du tycker såsen blit för tunn så blanda i lite mer arrowrot, lite i taget. 

Förvara i kyl.

aswedishsmorgasbord.com

goliath
0

Kul! Tack för det! Kan man sen använda såsen till att woka kött och grönsaker i eller?

aussiemia
0

Det tror jag säkert. Annars skickar du bara i det när allt är klart. Min son blandar cf med chilisås och dippar fläsksvålar i. Sist jag gjorde så blev den väldigt gele-ig, så börja med en liten mängd arrowrot och jobba dig upp ;)

aswedishsmorgasbord.com

[Petronella Pip]
0

Det finns ju annars vit(-vins-) vinäger här med, ättikssprit är ju väldigt starkt jämfört med vinäger, bara det inte blir helt galet med det? Man får ta det droppvis eller teskedsvis.

(om man tittar på detta recept använder de vitvins- eller risvinäger

http://www.aftonbladet.se/matvin/jon/article10941904.ab )

DonL
0

Åh! Tack aussiemia, det där måste jag prova!! :D

aussiemia
0

#24 det jag använder i bl.a. det här receptet är white vinegar, till annat använder jag vit- eller rödvinsvinäger. Eller min egen hallonvinäger. White vinegar använder jag också till städning och tvätt och det är väl det man använder i Sverige också?! Man häller väl inte vitvinsvinäger i tvättmaskinen..? Jag gör också en stark chilisås med 2,5 dl vinäger (white vinegar alltså), ca 18 röda chili och 5-6 vitlöksklyftor. Det ska puttra 10-15 min och sedan mixas. Den blandar jag med smält smör och häller över grillade kycklingvingar. Jäsikens så gott!!

aswedishsmorgasbord.com

[Petronella Pip]
0

Står det något procenttal på flaskan? 12% står det på ättiksspriten. Det finns starkare, 24 % tror jag den är på, och kanske även svagare?

edit har kollat och det som brukar kallas matättika ska ha 3 %.

Så frågan är vilket du har? Man kan blanda ättiksspriten med 3/4 vatten så får man matättika.

Mozzarellan
0

#26 Jag har ibland vitvins vinäger i tvättmaskinen…..och även bikarbonat😃😃 Vitvinvinägern är en höjdare på att ta bort kalklagringar och duschen blir som ny efter en dag i vinägern. #27 Ättika är ju starkare saker till inläggningar och kommer från ättikssyra/ etanol. Vinäger från vin. Skulle aldrig ta ättika i salladen som jag gör med en med en vinäger Acidity 6 %.

[Petronella Pip]
0

# 28 Nej det var inte jag som sa att man skulle ha det 😉 jag är bara liite orolig för den som följer receptet i #21 och storknar utav det!

Mozzarellan
0

Ahhh, nu är jag med. Ja det verkar starkt.