Hälsokoll efter 2 1/2 år på lchf
I dag träffade jag läkaren och fick mina provsvar. Nedan redovisar jag några av dem. Siffrorna inom parentes är värdena från hälsokollen jag gjorde i september 2009, ett drygt halvår efter att jag gick över till lchf.
Jag är kvinna, 45 år, 65 kg, 164,5 cm. Har inga sjukdomar.
Hb (138) 149
Trombocyter (239) 251
Kolesterol (10,1) 7,1
Glukos (5,3) 4,6
Triglycerider (1,01) 0,81
HDL (1,79) 1,68
LDL (7,9) 5,56
LDL/HDL kvot (4,4) 3,3
Apo A1 (1,45) 1,82
Apo B (1,93) 1,26
Apo kvot (1,33) 0,69
Snabbsänkan var så låg att det inte gick att få fram ett värde. Min lungkapacitet ligger på 113 %. Toppen, eftersom jag rökt i nästan 25 år (la dock av för 4 år sen). Andra värden som indikerar status på lever, hjärta, njurar mm var utmärkta.
Tada! Läkaren trodde inte sin ögon när jag berättade om hur jag äter. Han sa att jag borde ha ett triglyceridvärde på 3,5 med den kosten.
Det enda han anmärkte på var mitt MCV-värde. Det indikerar B12-brist. Inget akut, men vi kom överens om att jag ska äta lite mer ost.
Summa summarum: det minimala tvivel som ibland poppat upp i huvudet sedan jag började med lchf är totalt borta.
Jag har mått toppen sedan jag lade om kosten. Och nu har jag papper på det också:-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är mer B-12 i lever, ostron, fet fisk, renkött, kött och ägg än vad det är i mjölk (http://www.halsosidorna.se/B12Kobobalin.htm)… Har ingen uppgift på ost…
Grattis till hälsovinsterna!
Jag äter gärna ostron! Tyvärr smakar de ju bara riktigt gott om de sköjls ner med champagne. Lite vådligt att börja dricka det på daglig basis 
#2 Du kan ju variera med renkött, fast det kanske smakar bäst med öl…
Skämt åsido, ville bara visa att det finns mer än ost man kan äta mer av för att få upp B-12. Men kolla värdet igen om några månader, det kan ev vara besvärligt att få upp värdet med mat. Mina tarmar tar inte upp tillräcklig mängd utan jag måste ta tabletter varje dag som innehåller 5ggr dagsdosen för att få i mig tillräckligt. För mig hänger det ihop med hypotyreosen men för vissa finns ingen förklaring alls till varför de inte tar upp vitaminet ordentligt längre…
Rå lever fick man äta förr om man hade b-12 brist.
Grattis till att ha så fina värden och också till att ha en sådan bra läkare! I mitt fall trodde läkaren att jag var vegeterian bara för att jag inte åt kolhydrater
//Fat makes Me fit//
?????? var hittar man såna exemplar??????????

Suveräna värden!
Du följer mönstret som många märker med totalkolesterolet dvs att det efter ett par år på kosten vänder nedåt.
Det viktigaste är ändå din föredömliga apokvot och triglyceridvärden 
Hogt LDL kolesterol? Kolla skoldskorteln.
Är inte ett dugg orolig för mitt LDL. Har ju sjunkit med nästan 2,5 enheter. Och inte ens läkaren reagerade på det.
Värdena för sköldskörteln var helt normala.
Grattis! Vad roligt med så fina resultat!
Hoppas läkarkåren lägger ihop ett och ett när fler patienter kommer in med liknande utveckling på LCHF.
Man kan ju hoppas att många läkare tittar på TV2 på måndag kl 20.00
Helena Hesselmark
Jag tror att det programmet kommer att betyda mycket för lchf! Och visst har jag haft tur med läkarna jag träffat! Var inställd på hårt motstånd :-)
Stort grattis! Det var trevlig läsning. Precis vad jag behövde höra:-)

HURRA!
Det är så roligt med alla som rapporterar fina värden! Min man har också nyligen varit på årlig hälsoundersökning och hade toppenvärden. Han är 58 år och äter väl typ tallriksmodellen även om det har blivit mindre kolhydrater (inget härhemma) nu när inte jag äter det och så har det ju blivit fetare än när vi var fettskrämda. Kul!
Fantastiskt att höra med så bra värden! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Nu har jag varit på en ny hälsokoll! Och inte mår jag sämre, precis ;-)
Lite mer uttömmande info om kollen finns här: http://lchfklubben.se/stilochprofil/2013/04/04/vagen-till-halsa-lchf-och-traning/