Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1934 ggr
Fraggan
0

astma

Min man har astma som han måste ta cortison för varje dag men har på senare tid svårare att andas när han anstränger sig. Han cyklar till och från jobbet ca 2,4 mil per dag och är inte ett dugg överviktig utan snarare tvärtom.

Jag har börjat fundera om LCHF skulle kunna hjälp honom men är samtidigt rädd att han ska gå ner mer i vikt och det skulle inte vara bra för honom.

Han gillar tyvärr inte fet mat och fett måste han ha om det ska fungera.

Ärt det någon som har något gott råd att ge när det gäller astma?

Sammet1
3

Bara anekdoter förstås, men för mig själv och flera andra i bekantskapskretsen har dessa saker hjälpt (ibland enskilt, ibland i kombination) mot ansträngningsastma och allergier:

1. Nolltolerans mot spannmål (framför allt de fyra svenska sädesslagen)
  2. D-vitamin i tämligen höga doser (minst 5-6000 IE/dag)
  3. Nolltolerans mot glutamat/E621-625/jästextrakt
  4. Hålla nere intaget av Omega6 (undvika fröoljor, margariner, fläskkött mm.) eventuellt i kombination med att öka Omega3 (mer fet, vildfångad fisk eller via kosttillskott)

Man måste inte äta LCHF fullt ut för att prova något eller ens allt av ovanstående. Det är dock en fördel att inte vara rädd för animaliskt fett om man ska försöka med punkt 4, då smör eller nöttalg är bland det bästa man kan använda. Men kokosfett fungerar också.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Fraggan
0

Tack för ditt svar! Då kanske jag kan få min man att prova utan spannmål ett tag.

Har hört att magnesium kanske också är bra.

Sammet1
0

Spannmålsfritt kan räcka långt bara det. Jag märkte skillnad efter ca 2 månader. Det som är jobbigt är ju om han är tokig i bröd. Pasta kan man ju byta mot potatis eller ris om man inte äter LCHF, men brödet är svårare. Jag bakar mitt eget LCHF-bröd när jag någon gång vill ha, men har varit helt utan bröd i långa perioder när jag inte orkat/haft tid att baka.

Edit// Vet ju inte var du bor, men kan tipsa om dessa bröd, ifall du har tur att bo i närheten av en återförsäljare. Helt okej ingredienslistor, om man bara jagar spannmål och inte alla kolhydrater! 😉

**Surface of Velvet
**Core of Steel

MimLan
3

Fast vad menar du när du säger "fet mat"? Äter han inte sill/lax/köttfärs/ägg?

Och för den delen, LCHF är viktnormaliserande och det är mer sannolikt att han bygger mer muskler på den här kosten än självklart går ner i vikt.

Fraggan
0

Jo visst äter han sill/lax mm men han gillar inte för mycket extra fett som extra smör. Hela dagen kan man säga att han nästan lever på spannmål. Flingor med rismjölk till frukost, gillar inte mjölk, fullkornsbröd med sig i matlådan. Sedan äter han säkert kakor när det bjuds på jobbet och en hel del frukt.

Jag tror att han varit glad om han byggde muskler istället för att gå ner  i vikt men det har varit så genom hela vårt liv.

Om jag behöver gå ner i vikt och förändrar kosten så är det mest han som går ner, inte jag.

MimLan
1

#5 Det går bra att leva på fullfeta råvaror och bra mat, det behöver inte vara mycket extra fett. Ägg och köttfärs med 15 % fett är redan runt 65 E% fett. Det räcker bra så. Se bara till att undvika kycklingfilé och sådant där han kan skära bort synligt fett, så behöver han nog inte ens reflektera över att det är något fett att ogilla.

Men, hans upplägg idag behöver ju ändras radikalt när det gäller spannmålet, i synnerhet om han vill få bort astman.

Hungerflickan
0

Min astma försvann när jag började med vitaminpiller, konstigt nog.

Han kanske har brist på något ämne,  vilket utlöser astman?

Vet även att mjölk är bra att undvika vid astma då det är slembildande.

Zepp
2

Min Astma försvann när jag ätit LCHF några månader!

Bort med spannmålen.. rotfrukter kan han äta i stället.. om han inte vill anamma LCHF.

Och som redan påtalats.. måste man ha allt simmande i smält fett så har man valt fel råvaror.. och fel matlagningsteknik.

Som sagt vad, drar han ner på spannmålet så behöver han mer fett i maten.. men det får man från råvarorna, och man använder inte mer smör än vad som går åt till matlagningen/såsen.. då har man gjort rätt!

Som sagt vad.. ägg 66E% fett, lägg till en smörklick att steka det och vipps 70-80E% fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

saraBvB
0

Jag märkte skillnad direkt då jag började med lchf.
Bäst effekt blir det om jag också äter D-vitamin och omega3

Jag är inte jättestrikt med säd inte som om jag vore glutenintolerant. Vet inte om det spelar in hur pass bra resultat jag får men jag mår mycket bättre när jag äter lchf. Jag klarar mig inte helt utan mediciner, men klarar att minska på dem rejält. Vet inte om det också spelar någon roll ifall astman är allergisk.

Wildrat
3

Det här hittade jag en gång:

Piltson skrev en så fantastiskt bra sammanfattning av vad mättat fett är bra för (kommentar på Annika Dahlqvists blogg) att jag genast knycker den rakt av:
"Här, enligt [Mary] Enig, är de roller där kroppen föredrar mättat fett, om det finns tillgängligt.

I hjärnan: Det mesta av hjärnan är fett, och hälften av fettet är den mättade typen. Utan denna fördelning fungerar den dåligt. Samma sak gäller resten av kroppen. I varje cell skall hälften av membranfettet vara mättat, annars blir cellerna sladdriga.

I levern: Mättat fett skyddar levern mot giftverkan, till exempel från alkohol. Det vet de som gärna dricker whisky: om man slukar smör eller tjock grädde i förväg, så mår man bättre efteråt.

I benstommen: Skelettet kan inte lagra in kalk utan tillförsel av fett, varav hälften måste vara mättat. I annat fall: benskörhet.

I hjärtat: Det mättade fettet kring hjärtat anses skydda hjärtat mot påfrestningar och inflammation i stressiga lägen.

I lungorna: Lungblåsorna omges av surfaktant, ett tvålaktigt material som hindrar blåsorna från att falla ihop. Normalt är alla fettsyror i detta material den mättade typen. Utnyttjas istället fleromättat fett kan det utlösa astma.

I njurarna: Mättat fett spelar en avgörande roll för njurarnas utslaggning av skadliga ämnen. Djurförsök har visat att fleromättat fett kan bidra till njursvikt och kanske ge bestående skador.

I magen: Vissa mättade fettsyror fungerar som bakteriedödare och bekämpar infektioner i matsmältningssystemet.

I immunförsvaret: Rent allmänt bidrar mättat fett till att stärka immunförsvaret och hålla undan infektioner."

Suzanne56
0

Kan bara instämma med de som sagt: skippa spannmål, tillför D-vitamin och Omega 3 kapslar .

Min astma är mycket bättre, jag har gått från 2x2 doser Symbicort Forte med spannmål till 1 max 2 doser vanlig Symbicort om dagen utan eländet. Hoppas så småningom bli av med den också.

bluegoose
0

Jag har haft samma upplevelse: När jag skippar spannmålet och tar tillskott av D-vitamin och Omega 3 blir jag i stort sett fri från min astma och slipper dessutom alla eksem. Margarin går också helt bort i min kost. Jag använder rent smör, kokosfett och ibland olivolja eller kallpressad rapsolja.