Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3943 ggr
Mozzarellan
0

Beasås...

Igår var det debut för min första hemmagjorda beasås!! Gjorde den i matberedaren och den blev ok men inte så tjock. När sen mannen kom hem hade den svalnat och blivit fast, men jag tog o petade in den i micron medelvärde och vips…….bubbla den till och skar sig!!! Men den var otroligt god och kanon till ugnsbakad torsk i smör, smetana o lite grädde o gräslök. Mättade väldigt bra. Blev över till lunch oxå. Hur gör ni experter er beasås?

Hannathu
0

Jag gör alltid min Bea a la minute, återuppvärmer inte för då spricker den i 9 fall av 10, då får den hellre vara kall

Ju mer smörolja (klarat smör) man har i desto fastare blir den :-)

SpurtAnne
1

Jag mäter aldrig nåt när jag lagar mat, det enda jag kan ge exakt mått på är ägg-gulorna och smöret…
Två ägg-gulor i en bunke

På med elvispen på lägsta

I med rapsolja tills den är tjock (1-1,5 dl?)

I med ca 50g smält smör

Stäng av vispen

I med ca 1msk vinäger, lite salt, lite peppar, två nypor esdragon på burk

Rör runt med en sked, smaka av efter ett par minuter när saltet löst sig annars är det lätt att man häller på för mycket salt. Lägg till om det saknas nåt.

Som bomull i munnen. Skär sig aldrig.

crikarlshamn
0

Tack Anne!

Har en underbar bio rapsolja som smakar hasselnöt, ska prova med den 👋

Mozzarellan
0

Ja den varianten skall jag oxå testa. Tack för tipset. Jag hade charlottenlök, färsk dragon, Lite persilja kvist i en kastrull med vitvinvinäger som koka torrt sen i med lite vatten. Slängde persiljekvisten. 3äggulor och 150 smör. Mortlade vitpeppar o salt till.

Hannathu
0

Låter som en jättegod dragonmajonnäs :-)

Bea innehåller aldrig olja,  bara smör (klarat smör = smörolja) äggula och en reduktion bestående av vinäger, vatten, schalottenlök, dragon och ev persilja. Reduktionen silar man av och använder bara vätskan resten slängs. Sen smakar man av med salt, peppar och rör ner hackad dragon och persilja.

Serveras ljummen

Estragon = dragon i vinäger - som de flesta restauranger använder till reduktionen

Mozzarellan
0

Det var precis en sån Bea jag gjorde. …..😃 Fipplade till det när jag värmde den… Kanske man kan vattenbadsvärms den nästa gång om den blivit helt kall…

[Petronella Pip]
0

Fast Estragon/esdragon är också ett namn på  fransk dragon till skillnad från den ryska så frågan är om det inte var vanlig torkad dragon som avsågs i receptet, nypa indikerar det?

ur wiki: 

Svenska synonymer

esdragon, estragon, kejsarsallat

Mozzarellan
0

Dragoncello här och min kommer klimatsmart( not) från Israel. Köper om möjligt färska örter. I #2 skriver hon ju burk så det är säkert en torkad dragon. #5 och jag använder oss av färsk dragon. Huvudsaken är att det blir gott och faller oss i smaken. Sen om man vill köra en snabbvariant eller från basic är väl hur mkt tid man har.

SpurtAnne
0

Nä, esdragon på burk, i vinäger alltså. Inte torkad.

#5 skrivet av Hannathu

Finns det någon lag på det, att bea inte innehåller olja? :-P

MIN bea innehåller olja och den är jättegod!! :-) Prova! Mycket enklare än att hålla på med vattenbad och redutioner dessutom.

Mozzarellan
1

Ok.😃 Skall faktiskt göra din SpurtAnne senare idag Tycker det låter jättegott och alltid trevligt pröva nåt nytt.

Hannathu
0

Inte lag men hade du kommit med olja i bean till de gamla kockarna här på jobbet hade de börjat kasta kastruller och knivar efter dig :-)

Hade du däremot kallat den dragonmajonnäs hade de inte klagat :-)

Det är i så fall växten som heter det, dock inte i proffesionellakök, inte ens av de fransmän jag jobbat med. När de säger Estragon är det i vinäger de menar.

[Petronella Pip]
0

Om de talar om färsk dragon då? En fransman säger knappast dragon eftersom det är det svenska namnet, tarragon på engelska och esdragon på franska….

crikarlshamn
0

sauce bearnaise

Sauce béarnaise - antar ni menar detta med bea.

INGREDIENTS POUR 6 PERSONNES :

• 4 échalotes ;
  • 2 ou 3 branches d'estragon ;
  • 2 branches de cerfeuil ;
  • 3 jaunes d'oeufs ;
  • 175g de beurre ;
  • 1 verre de vinaigre ;
  • sel ;
  • poivre.

Ber jag om estragon fàr jag  örten färsk eller torr beroende pà var jag handlar ber jag om vinaigre de estragon fàr jag en vitvins vinäger smaksatt med dragon…

http://fr.wikipedia.org/wiki/Estragon

Les feuilles d'estragon sont utilisées, fraîches ou séchées ou en poudre pour aromatiser des plats (lasagne, crudités, sauces, poissons…) ainsi que les conserves au vinaigre (cornichons, variantes).

http://fr.wikipedia.org/wiki/Vinaigre

Aujourd'hui, seule la société Martin Pouret, fondée en 1797, continue à produire un vinaigre élaboré selon la méthode traditionnelle dite « méthode d'Orléans » (à partir de vins de loire ou du sud-ouest). Il est vieilli à l'abri de la lumière dans des barriques de 240 litres, à une température de 28 °C. Durant trois semaines, la bactérie produit 50 litres de vinaigre sous la surface qui sont alors soutirés et remplacés par la même quantité de vin. Ce producteur serait le premier à avoir eu l'idée de parfumer le vinaigre avec des herbes et aromates, comme l'estragon.

[Petronella Pip]
0

Tack, det var så jag uppfattat saken med! Även om jag inte riktigt hade kläm på om det var d eller t….