Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 7782 ggr
misty09
3

Recept: Ägg i Skärselden!

Här hittade jag på en annan sajt och testade till middag i kväll. Supergod vardagsrätt som jag varmt rekomenderar och vill dela med mig av. Uppskattar att varje portion blir ca 4 kolhydrater. TestaFlört

Ägg i skärselden (Uorgo in purgotorio bolugnese)

För: 4 personer
Tillagningstid: ca 30 minuter minuter

Ingredienser
500 g Nötfärs
1 dm purjolök finhackad eller 1 gul lök
1 burk (400 g) krossade tomater
4 ägg
2 msk Smör
2 dl Parmesanost eller din egen favorit, grovriven
1 buljongtärningar

Beskrivning

Fräs löken i smör.
Blanda i köttfärsen, salta och peppra. Låt steka några minuter tills färsen är genomstekt och smulig.
Tillsätt tomaterna med spad + 1dl vatten.Tillsätt buljongtärningen,smaka av om du behöver mer än en.  Låt puttra 5 minuter.
Rör om då och då. 

Strö över osten. Gör fyra gropar i köttfärssåsen med en sked och knäck försiktigt ett ägg i varje grop. Salta äggen efter egen smak. Strö över med svartpeppar.
Sänk värmen och sätt på ett lock och låt allt puttra 5-8 minuter beroende på hur man vill ha äggen.

Äts med sallad eller pasta för den som inte äter LCHF.

yvonnel
0

Det receptet verkar ju hur trevligt som helst, det ska jag komma ihåg att göra bjudning på vid tillfälle.

Kernow
0

Mums! Låter jättegott.

Fast rätten måste heta Uovo in purgatorio bolognese Glad Uovo är ägg på italienska och bolognese är ju "något från bologna" och samma namn som i köttfärssåsen till spaghetti som sägs ha uppfunnits i just Bologna. Purgatorio är mycket riktigt skärselden och det låter typiskt italienskt att dra in Dantes dramatiska verk i ett namn för mat. Cool

misty09
0

Heter det säkert. Jag bara kopierade originalet och satte in här. Det var den som lagt in det på andra sajten som skrivit så. Kan inte italienska tyvärrTungan ute

misty09
0

Här hittade jag också en variant på Svensk äggs sida.

http://www.svenskaagg.se/?p=19872

Sweli
0

#2 rätt uovo = ägg

vonki_13
0

ååh detta ska jag testa!