Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3735 ggr
Amandla
3

Grisrester smögs in i kyckling

"På engelska pubar serverades holländsk kycklingfilé som pumpats upp med proteinsörja från kasserade grisdelar. När det avslöjades blev det en stor matskandal. EU-kommissionen vill att medlemsländerna ska kartlägga hur vanligt fusket är, men svenska Livsmedelsverket vill inte delta."

http://malmedel.nu/ovriga-nyheter/grisrester-smogs-in-i-kycklingen/

Jag undrar om det kan vara något sådant som drabbat den här ytterfilén från Nybergs Deli? Den är något av det äckligaste jag någonsin ätit 🤫 snacka om gummibollskänsla… Första gången köpte jag den för att det var extrapris. Andra gången var det min son som tog den av misstag. Aldrig mer! På innehållsförteckningen (bilden går att klicka på) står bland annat naturlig arom, stabiliseringsmedel och antioxidationsmedel. Det är ofta extrapris på den, och har man inte så stor kassa är det lätt att gå på såna här missar därför vill jag varna andra.

Wildrat
1

Den där ytterfilén är sk "gourmetmörad" dvs att man sprutat i saltsockerlösning. Inte särskilt trevligt. Det är ju eg inget fusk eftersom man redovisar vad man gjort på innehållsförteckningen.

Zepp
1

Råkade lägga vantarna på ett paket kycklingfileer när jag hade bråttom en gång!

När jag kom hem så såg jag att de vara mörade.

Vem f*n mörar kyklingfileer, de är ju redan möra.

Och som lök på laxen smakade de skit, jag slängde dem, de gick inte att äta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Annamaja27]
0

Om det inte är svensk kyckling kan de dessutom innehålla salmonella. 😕

odjuren
1

#2 Var glad att du inte läser så som jag läste när jag var liten, läste "Mördad kyckling" och vägrade äta kronfågels kyckling i flera år…

//Odjuren

www.odjuren.com

Lurtz
0

Även om en del andra länder har större problem än Sverige så innebär inte svenskt att det är garanterat salmonella-fritt.

Lilltilda
0

#2 hittar du kycklingfilé som INTE är mörad (dvs preparerad med saltvatten) så gör du det bra.

Det är verkligen mycket konstigheter som förekommer i vår livsmedelstillverkning.

~God loves you, and I´m trying! ~

Wildrat
0

#6 Många (troligtvis inte alla) färska filéer är inte mörade. De frusna är alltid det.

Zepp
0

Grejen är att jag alltid köper de färska.. men det var ett nytt märke där skinnet satt kvar.. och jag hade lite bråttom.

Köper man fryst.. skall man köpa de dyraste.. de innehåller som regel minst vatten.

Hur som helst.. antagligen var det jag fick tag på sådana med grisensymer i och de smakade vidrigt.. lite som tvål!

Och för det tredje.. kommer alldrig att bli någon försälningssucce.. är man vid sina sinnens fulla bruk så vill man inte äta mat som smakar som tvål i bästa fall!

Och trots att jag mer eller mindre försökte kremera kyklingstackaren så förblev konsistensen som en gummiboll.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojomaja
1

Man blir ju klart upprörd när filén endast innehåller 88% kött. Men Nybergs har värre produkter i sitt sortiment … Vardagsfilén http://www.nybergsdeli.se/arkiv/1522  innehåller endast 80% kött. 20% är alltså insprutat sockervatten, troligen för att sälja produkten dyrare per kilo.  

För övrigt tycker jag det är lurendrejeri att sälja putsad kotlettrad och kalla det för filé. Vad jag vet är den här produkten samma sak som benfri kotlett, och det är inte filé, tycker jag. Allt för att lura konsumenterna …

Amandla
0

#9 Oj, den såg jag inte när jag tittade på Nybergs delis sida, det kan ha varit den jag menade ☺️

Håller med dig om att ytterfilé är ett tillsnofsat namn på benfri kotlett, och såklart det bara är för att lura ovetande konsumenter som tror att det är "riktig" fläskfilé. Jag vet däremot vad det är och väljer det likaväl som jag kan köpa benfri kotlett (om det ens säljs under det namnet längre?) 

Angående kycklingfilé, jag brukar köpa Kronfågels innerfilé. Den är visserligen mörad/marinerad, men hyfsat prisvärd ändå och med bra smak. Kronfågel brukar få godkänt vid salmonellatester. Färsk kyckling i all ära, men jag gör ofta bara en portion mat och då är de frysta små innerfiléerna behändiga.