Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1964 ggr
navarro
0

Bra nyheter fran EUFIC

Idag fick jag "ett newsletter" fran EUFIC, dar man sager att cocoa ar bra for att minska kolesterol. Jag antar att cocoa ar kokos och cocoabutter ar kokosfett. Tyvarr far jag allt detta pa engelska och kan inte ga till halsokostaffaren med sidan oversatt till spanska. Men for ett par veckor sedan nar jag ville kopa kokosfett dar, avradde man till detta eftersom dom pastod att det ar mycket halsovadligt, varre an allt annat fett!

DaMum
0

Jo, men så är det väl hela tiden?

Det där med att folk tror att man lever farligt när man äter så mycket fett, och animaliskt fett till råga på allt.

Kokosfett är väl inget som folk rent generellt förknippar med hälsa, men det är väl bara att konstatera att de inte blivit tillräckligt upplysta!

Köp du ditt kokosfett om du får tag i det. Huvudsaken är ju att du vet att det är bra, för det är det!

Kram!

navarro
0

Tyvarr finns det inte att kopa har, men nu har jag fatt nya krafter och planerar att flytta tillbaka till Sverige. Detta tack vare att jag ALDRIG matt sa bra fore LCHF vagar jag tanka tanken ut, att bo hemma.

Squirrel
0

Hmm, cocoa är väl kakao? De menar nog chokladGlad

kitabu
0

Stod det cocoa eller cocos?

maxiq
0

Så här säger Wikipedia om Cocoa Butter:

"Cocoa butter is the edible natural fat of the cacao bean, extracted during the process of making chocolate and cocoa powder. Cocoa butter has only a mild chocolate flavor and aroma. It is the only cacao component used in the confection called white chocolate"

Naturligt fett från kakaobönan alltså. Smakar och luktar endast lite kakao och används till att göra vit choklad.

Svensak Wikipedia var inte lika utförlig om Kakaosmör

navarro
0

Ojdå! Tack for att ni rattar till mig. Det ar daligt med engelska har i bergen, alla har svart att uttala engelska ord och med Francodiktatorn, var det forbjudet att studera ocksa! Det ar bara nar jag ser pa film pa Digital+ man kan valja språk, far val borja lyssna mer pa engelska. Kanske ar min hjarna begransad och nu ar det spanska som tagit over hela min kapacitet. Forr i valrden var jag bra pa bade entelska och tyska, aven hollandska efter att varit bosatt dar nagra ar. Nej nu breder jag ut mig igen!

Men cacaosmör, ar nagot som vi anvander?

Ulf-S
0

Jag tycker nog att vi kan använda kakaosmör, det innehåller mest mättat fett…

Brukar finnas i hälsokostbutiker, tror aldrig jag sett det i en vanlig matvaruaffär?

navarro
0

Bra! Kanske ar det lättare att fa tag pa kakaosmör här, än vad det är med kokosfett.,