Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5329 ggr
misty09
22

Gjort 2 förändringar....går äntligen ner i vikt!

Jag tillhör den grupp som inte gått ner utan snarare upp i vikt av LCHF. Ätit LCHF sen 1/1-2010. Ätit 10-20 kollisar/dag. Registrerat i www.matdagboken.se. Legat på ca 1500 kcal/dag och ändå inte gått ner. Nu har det vänt även om det går sakta. Har gått ner 3 kilo sen start ca 0,3 kg / vecka men…….jag går ner🥳

Jag har sen årsskiftet gjort 2 förändringar. 

1. Jag har helt tagit bort all mjölk. Ingen mjölk i teet längre eller i matlagningen och jag kan säga att det var inga mängder jag använde. Kanske 1 dl /dag och helt inom mitt dagliga intag av kollisar. Fick via en kostrådgivare veta att kolhydrater från mjölk och speciellt laktosfri mjölk var lättare för kroppen att ta upp och därmed påverka vikten    (insulinet) mer än samma mängd kolhydrater från annat livsmedel. Använder fortfarande grädde i maten ca 2 ggr/vecka i ex någon gryta eller i en sås.

2. Jag har infört en form av periodisk fasta fast på mitt sätt som passar mitt liv. Jag äter 2 ggr /dag. Frukost kl 9 och middag kl 18. Detta står jag mig på. Äter så pass mycket till frukost att jag klarar mig gott o väl till kl 18. Äter fortfarande samma sorts mat som innan och samma mängd / kcal /kolhydrater men då uppdelat på 3 mål. Mina frukostar är mycket större nu men ändå går jag ner.

Med detta inlägg vill jag bara ge andra lite hopp…..att små förändringar kan göra att det lossnar. Det går inte fort och jag är själv förvånad att detta har hjälpt …..om det nu är detta som gjort att kurvan vänt, det vet jag ju inte helt säkert. Men då det är det enda jag ändrat….äter samma mat som förr så känns det som om detta är det som gör att jag nu går ner…..sakta.

Så ni som inte går ner…gör ett par förändringar och se om det hjälper. Det är tröstlöst att inte gå ner när man tycker att man gör allt rätt. Men nu har jag upptäckt att 20 kh inte alltid är lösningen…det är även var dom kommer ifrån som spelar in….åtminstone för min kropp 😉 Hoppas detta inlägg kan hjälpa någon i kampen om viktnedgång.

Mooniq
0

man får lura och lura igen, göra små förändringar och till slut hittar man det som passar just mig själv 🙂

Härligt att du har hittat DIN grej! och jag tror att det finns många som äger frustration över att inte gå ner i vikt utan snarare tvärt om.

Jag tillhörde oxå den skaran. Jag har hittat min väg och är nöjd. Hoppas att flera skriver in när de har hittat sin grej som hjälper dem, för ju fler varianter vi hittar - ju fler kan prova - och hitta sin väg för sin kropp och viktnedgång. 

Och den bästa viktnedgången är den långsamma - för då följs ju skinn och kropp åt i krympningen - tappar man vikt fort så är risken stor att man bor i en Dumbo-säck till slut - med operation som följd.

Lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magica1970
0

Strålande :D Grattis till framgångarna!

crikarlshamn
0

Stort GRATTIS!

Kajak11
0

härligt….ja…grattis.

Emmson
3

Det låter ju kanon, grattis! Jag har funderat mycket över det här med mjölkprodukter. Mjölk använder jag högst sällan, men däremot blir det ju ofta gräddsåser eller såser på crème fraîche blir det ju rätt ofta. Jag tycker det känns svårt att dra ned på det och fortfarande äta varierat. Bea, majonäs eller kryddsmör är ju förslagen ofta, men det passar ju inte till allt :/ Känns som att en "såsigare" sås ofta behövs eller är gott iaf ;) Periodisk fasta provar jag också på nu, i alla fall vissa dagar. I mitt fall innebär det att hoppa över frukosten. Alltid kämpat med att försöka få i mig något på morgonen, för "det ska man ju", känns nästan FÖR bra att det är en positiv grej att hoppa över det med LCHF ;D Min sambo äter dock aldrig frukost, börjar jobbet halv sju på morgonen och äter lunch vid ett. Han har gått ned 10 kilo på de sju veckor vi hållit på, jag har gått ner lite drygt 5. Om det är frukosten som är den avgörande faktorn vet jag ju inte. Men bekväm lösning för mig att prova om det snabbar på nedgången :) Dock är 5 kilo alls inte dåligt på 7 veckor, det vet jag, men ändå intressant att experimentera lite!

spirit
0

Det bästa är att göra EN förändring i taget, låt det ta tid och utvärdera innan nästa förändring. Annars blir det som den vanliga nutritionsepidemiologiska studierna, ändrar minst 2 (helst 5) parametrar och därmed kan man inte dra några slutsatser alls.

misty09
4

Tack för alla era goa inlägg👋. 

Uppdatering: Jag fortsätter neråt ca 0,3 kg /vecka. Haft semester i Amsterdam men gick ner ändå trots vin till maten varje kväll. Totalt nu 3,5 kilo sen nyår och 6 cm i midjan. Inga hissnande siffror kanske ni tycker men…. som jag har kämpat ….i 3 år innan något hände. Är sååå glad och om 10 veckor har jag förhoppningsvis tagot 3 kilo till och totalt 6,5 vilket jag aldrig trodde under 2011 och 2012 var möjligt. Trodde jag var ett hopplöst fall😉

Mozzarellan
0

Härligt och läsa att det rör på sig? Vad äter du till frukost? Står själv still, tycker jag gör allt rätt. Det blir en del smantana och grädde och ost här till den lagade middagen. Under 10-15 kolisar om dagen, blir fort mätt. Infört en matsked kokosfett i morgonkaffet sen en vecka, märker ingen skillnad. Hört andra som går ner direkt med just kokosfett i kosten. Tålamod 😃

Suzanne56
3

Jag började med MB-kaffe i somras till frukost för att dra ned lite på proteinerna eftersom jag läst på Margaretas blogg att för mycket protein kan ställa till det för oss kortväxta kvinnor som har svårt att gå ned i vikt. Jag har också dragit ned på mjölkprodukter samt ökat fettet. Funkar kanon! Idag består min frukost av MB-kaffe (50gr smör) och en fetshot (200-300 gr bär, 5 dl rysk yoghurt, 200 gr kokosfett, räcker en vecka typ) och sen håller jag mig mätt till lunch. Jag går stadigt ned i vikt, bara jag inte fuskar, och närmar mig just nu ett BMI under 30 vilket kommer att göra att jag för första gången på över 25 år inte räknas som fet längre utan "bara" som överviktig🙂

Mozzarellan
0

#9 Vad jag förstår dricker du bara smör i ditt kaffe!? Mixar du din shot till typ en kräm och tar en del varje frukost? Är den drickbara eller fast i konsistensen….och är kokosfett med smak?? Låter ju väldigt fräscht med bären i…. Fetaste yoghurten jag har här ar Totalyogurt på 5%, brukade röra ner lite grädde i den. Kanske vågar jag mig på att testa din fettshot…..

Magica1970
1

#8 skrivetav Mozzarellan "Står själv still, tycker jag gör allt rätt. Det blir en del smantana och grädde och ost här till den lagade middagen."

Tyvärr, med så mycket mejeriprodukter så kan det vara så att du gör allt fel för just dig eftersom du står still, men vill gå ner i vikt.

Mozzarellan
0

Ja, verkar som man lätt blir blind på det man äter. Skall väl nolla smanata, grädde och ost i veckan och så vänta se…. Dock inga mängder som äts med som tillbehör för o fetta till lite.

Suzanne56
1

Min fetshot ( som rekommenderas av Mats som har bloggen Fethälsa), äts med sked. Man smälter kokosfettet och mixar med bär o yoghurt. Det blir krämigt o gott. Jag föredrar att göra den på kokosfett utan smak, den tar annars lätt över tycker jag. Ca 1 dl åt gången.

Anledningen till att jag bara har smör i mitt kaffe är att jag annars får ont i magen på morgonen. Konstigt nog fungerar kokosfettet bättre i shoten🤔

Mooniq
1

provade nåt liknande i morse. hade frusna hallon som jag tinade med lite steviaströ och vatten men mixade ner fast kokosfett.. var rätt ok. men jag önskar den hade varit lite kallare. kanske funkar att mixa o sätta i frysen 30 min?

Blir kanske fettglass/fettsorbe då 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃