UFO - mår illa
Nu är det verkligen dags för mig att se om jag kan tappa några kilon. Därför har jag ändrat lite i kosten och tillfälligt tagit bort en stor del av de kolhydrater jag ändå åt i grönsaker, mejerier och ibland nötter. Har ätit mest ägg, kött, lax, kyckling, mera ägg, majonnäs, beasås, smör, ännu mer ägg och pesto. Vikten kryper nedåt. Men denna diet gör att jag är lätt illamående hela tiden. Vad beror det på och vad kan jag göra? För er som inte känner mig, hållit på med lchf till och från länge. Tappade 20 kilo förra året, gick upp ett par över jul, de är borta nu, är motiverad att ta 10 kg till. Är inte mager då heller, finns fortfarande lite kvar till normalt bmi. Har börjat träna en del i år, 3-6 ggr/vecka, underbart skönt. Jag vill äta UFO men inte må illa! Vad göra? Tacksam för hjälp av kloka personer…:)
Inte konstigt att du går ned i vikt om du mår illa hela tiden…

Nej, och det är ju det som är själva grejen! Vill fortsätta med det ena men inte med det andra…:)
#0 Jag mår illa om jag äter för mycket ägg. Är illamåendet kanske ett tecken på att det blivit för mycket av något, t.ex. ägg?
~God loves you, and I´m trying! ~
För flera år sedan när jag började med LCHF så försökte jag äta UFO och mådde också illa då. Jag tror kh-nivån helt enkelt blev för låg för mig. Så nu, när jag äntligen fått ihop det hela och börjat gå ner i vikt (fast jag är inte lika duktig som du ännu) så har jag kommit fram till att lite kh behöver jag allt, gärna i form av krispiga grönsaker som paprika eller lite avokadosmör, blomkål eller broccolimos🙂
Jag mådde illa i början, när jag startade LCHF:a. En kortare period, kanske 2 veckor. Gick direkt på fakir á lá Skaldeman.
Jag har lite egna teorier om det där illamåendet - helt utan vetenskapligt underlag. 🙂
Fakir betyder en radikal omställning, bl a hormonellt. Hormonbalansförändringar och illamående känns inte helt orelaterade.. sådär allmänt. Det blir nog också annat läge när det gäller att ta hand om vad som ramlar ner. Kanske brist på vissa enzymer, för mycket av andra.. vet inte. Men kanske måste även matsmältningskemin justeras.
Sen brukar ju skutt ner till fakir faktiskt betyda mindre matmängd. Volym alltså. Mindre volym man kan ju t ex skapa en sorts 'tomhetshungerkänsla' som för åtminstone för mig ligger rätt nära illamående.
Jag uthärdade illamåendet i början och fortsatte sen strikt länge (2 år, mer, typ, minns inte exakt) och enda tillfällena jag mådde illa då, var när jag åt för lite.
Hoppas du får till det, så det går över.

Ja, kanske är det äggen. Mår illa när jag tänker på ägg… Eller så är det ändringen till mindra kolhydrater. Eller så äter jag helt enkelt för lite när jag äter såhär, då brukar jag ju må illa. En fettfasta i höstas gjorde mig väldigt illamående och det tog ett tag innan jag var på banan igen. Ja det gäller väl att äta tillräckligt, och lite kolisar ibland och att hitta balansen i det så att det okså blir viktnedgång. Att det ska vara så svårt att hitta sitt eget sätt att göra detta på. Kämpar vidare!